Polski rynek używanych autobusów – 10.2019

infobus
29.11.2019 07:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC).

W październiku 2019 r.sprowadzono do naszego kraju 269 autobusów – dla porównania we wrześniu byłoich 304, a w sierpniu 439. W porównaniu z ubiegłym rokiem to poziom o 26 szt.wyższy (+10,7%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton (80%). Skumulowany wynik całego rynku po 10. miesiącach 2019 rokujest wyższy niż zeszłoroczny (+35 szt. / +1,3%) i łącznie wynosi on obecnie2744 szt.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takichpojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. – 3575 szt., a 2017 r. – 3321, a w2018 r. – 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dlatego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć- od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtowanychzmian.

Autobusowy październik

W październiku na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 269 rejestracje (+26 szt. /+10,7% r/r). Dla porównania – wrekordowym sierpniu sprowadzono do naszego kraju 439 szt. autobusów. Wrześniowyi październikowy wyniki można uznać także za wysokie, gdzie oba rezultatyprzekraczają miesięczną średnią z 2018 r. (262 szt.) To oznacza, że polscyprzewoźnicy kontynuują wzmożone zakupy – częściowo również pod kątem obsługireaktywowanych linii, które uzyskały dofinansowane z rządowego Funduszu RozwojuPrzewozów Autobusowych. Potwierdza to wynik z kategorii międzymiastowej, gdzierejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy lokalne i szkolne,gdzie od trzech miesięcy mamy wzmożony ruch. W październiku odnotowaliśmy tutajnajwiększy wzrost: +37 szt. / +50% r/r).

Kolejny – ale zdecydowanie mniejszy – „plus” zagościł wsegmencie MINI (+5 szt. / +6,5% r/r). Natomiast w pozostałych kategoriach mamyspadki: zarówno w segmencie autobusów miejskich (-10 szt./+-24,4%), jak i w kategorii turystycznej (-4 szt./ -7,1% r/r).

Nowe kontra używane

Patrząc od początku roku na rynek autobusów sprowadzanych doPolski to w styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu – 338 szt., w maju 253 szt., w czerwcu -160 szt., w lipcu – 197 szt., w sierpniu – aż 439 szt., we wrześniu – 304 szt.i w październiku – 269 szt. To razem daje skumulowany wynik na poziomie 2744szt., czyli o 35 szt. więcej niż rok temu (+1,3%). Porównując ten poziom zliczbą nowych rejestracji (2203 ) widać, że ponownie w tym roku „górą” sąpojazdy używane. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku.Proces zrównywania się poziomów obu zbiorów obserwujemy od 2017 roku – wówczasliczba pojazdów używanych sprowadzonych do naszego kraju była o 1,4-raza wyższaniż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.). W 2018 roku był topoziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.) W 2019 roku – wlipcu – te poziomy po raz pierwszy się niemal zrównały (różnica wynosiła 81szt.), aby teraz – po 10. miesiącach – ponownie mocno się rozejść. Różnicamiędzy nimi wynosi obecnie 541 szt. na korzyść używanych.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzyposzczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego- panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym odstycznia do października br. zarejestrowano niemal 27-razy więcej niż nowych(963szt. do 36 szt.), a w drugim: 2,6-raza więcej (796 szt. do 311 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotnąsytuację. Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusydominują nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 900szt. do 548 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmenciemiejskim, gdzie nowe pojazdy (951 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (346).

Utrzymująca się jednak cały czas duża dysproporcja pomiędzynowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowoniskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys.pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno byćrocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcyszt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkuuzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (37% udział).Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2000 – 2004 (36% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym rokujest Setra S215 z 1983 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowane pojazdy to dwaZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch „prawie nowych” rocznikówstanowi obecnie już 80 pojazdów (48 szt. z 2019 r. i 32 szt. z 2018 r.) Dlaporównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w2016 r. była to suma aż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników wedługposzczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W ciągu 10 miesięcy br. w tej kategoriiodnotowano 796 rejestracji, czyli o 25szt. mniej (-3%) niż przed rokiem. Coważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze rocznikina całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która dzięki rządowemu Funduszowi RozwojuPrzewozów Autobusowych ponownie zaczyna nabierać na znaczeniu. Potwierdzają todane z sierpnia, września i października. Do tego ten segment stanowi potężnąkonkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów, któryod lat nie może się przebić przez tę barierę. W ciągu 10. miesięcy br.zarejestrowano 963 szt. używanych autobusów międzymiastowych (+182 szt. /+23,3%), czyli najwięcej ze wszystkich kategorii na tegorocznym rynku wtórnym;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-październik, do Polskisprowadzono 548 używanych minibusów, czyli o 54 szt. mniej (-9%) niż przedrokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku ijednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestrujesię więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoriawśród używanych autobusów. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupyprywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposóbdoraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w okresie styczeń-październik 2019 r. takategoria osiągnęła poziom 346szt., czyli 16 szt. więcej niż przed rokiem(+4,8%).

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w tym roku7 szt. używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie -4 szt.

Lista rankingowa marek

Od stycznia do października 2019 r. zdecydowanym liderem narynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. Wtym okresie zarejestrowano łącznie 741 pojazdów z logo niemieckiego producenta(-42 szt. / -5,4% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 27% wrynku, co oznacza udział o prawie2 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Wartopodkreślić, że Mercedes jest też liderem w każdej kategorii funkcjonalnej rynkuwtórnego (poza pojazdami szkolnymi). Największa część autobusów tej markireprezentowała kategorię MINI – 222 szt., gdzie marka ma 40,5% udziału. Toefekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario,dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera.Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI: Iveco (160) oraz Renault iVolkswagen są cały czas z tyłu. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategoriąjest segment międzymiastowy (191 sztuk), a cała marka ma prawie 20% udział.Niemiecki producent zajmuje również pierwsze miejsce wśród konstrukcjimiejskich (112) – z najpopularniejszymi modelami typu Citaro oraz wśródautobusów turystycznych(159), typu.

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco z liczbą 419rejestracji, czyli o 73 szt. więcej niż przed rokiem (+21%). Taki rezultatzapewnił marce udział w rynku na poziomie 15% (+2,6 pkt proc.) Wysoką pozycję wrankingu marka zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działuRenault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyśćkoncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzie producentodnotował 160 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowych mamy 157 szt.autobusów Iveco i 65 szt. wśród turystycznych. Dodajmy, że do października br.,do Polski sprowadzono też 109 autobusów pod marką Karosa, przejętą całkowicieprzez Iveco od 2007 roku.

Trzecie miejsce zajmuje Setra z liczbą 286 rejestracji (-7szt. /-2,4%) i udziałem 10,4%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga markakoncernu Daimler Buses, mają prawie 40% udział na polskim rynku sprowadzanychużywanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejscewśród pojazdów turystycznych (140) i trzecie wśród międzymiastowych (121).Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce po 10. miesiącach br. ma marka MAN z liczbą243 rejestracji (+23 szt. / +10,5% / +0,8 pkt. proc.), której import rozłożyłsię niemal równomiernie pomiędzy segment pojazdów miejskich, międzymiastowych iturystycznych.

Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (139), któratradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (87).

Komentarze