Polski rynek używanych autobusów 09.2016 r.

infobus
18.11.2016 16:09
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). Łącznie w okresiestyczeń-wrzesień br. polscy przewoźnicy zarejestrowali 2707 szt. używanychautobusów, czyli o 195 szt. mniej niż rok temu (-6,7%).

Zdecydowaną większośćstanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.Przypomnijmy, że w zeszłym roku odnotowaliśmy rekordowy poziom sprzedażyużywanych autobusów. Wówczas zarejestrowano 3824 szt. pojazdów , czyli o 138szt. więcej niż w 2014 r. (+4%), kiedy z kolei zaimportowano 3686 egzemplarzy.Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ?3048 szt., a w 2011 r. – 3111 szt. Najnowsze wrześniowe wyniki pokazują, że tensegment jest ciągle stabilny, aczkolwiek strata do zeszłorocznego poziomurośnie.

Słaby wrzesień

We wrześniu 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusówużywanych osiągnęła poziom 296 szt. (-103 szt. / -25,8%). To największy spadekw tym roku, a ujemny bilans dotknął wszystkich segmentów funkcjonalnych. Dlaporównania: w styczniu 2016 r. zaimportowano łącznie 232 szt. (-2 szt. /-0,9%), w lutym ? 222 szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu ? 351 szt. (-2 szt. /-0,6%), w kwietniu ? 374 (+11 szt. / +3,0%), w maju ? 297 (+8 szt. / +2,8%), wczerwcu – 281 (+33 szt. / +13,3%), w lipcu ? 222 szt. (- 1szt. / -0,4%) i wsierpniu ? 432 szt. (-74 szt. / -14,6%).

W Polsce najczęściej sprowadza się używane pojazdymiędzymiastowe i to właśnie ten segment najlepiej wypadł we wrześniu. W ciągutego miesiąca w Polsce zarejestrowano 108 takich autobusów międzymiastowych(-40 szt. / -27,0%). Kolejnymi,najliczniejszymi segmentami były MINI-busy ? 70 szt. (-39 szt. / -35,8%) orazpojazdy turystyczne ? 65 szt. (-6 szt. / -8,5%). Także w kategorii miejskiejzanotowaliśmy spadek do poziomu 30 szt. (-15 szt. / -33,3%). To oznacza, żepodobnie, jak w sierpniu, wszystkie kategorie funkcjonalne zamknęły ostatnimiesiąc wakacji na „minusie”. Podsumowując: można powiedzieć, że wrzesieńniewiele zmienił sytuację na rynku autobusów używanych, cały czas tkwi on wlekkiej stagnacji, ale może nas jeszczezaskoczyć i błyskawicznie nabrać dynamiki.

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczbazarejestrowanych sprowadzonych do Polski autobusów używanych jest blisko1,9-razy większa niż sprzedanych pojazdów fabrycznie nowych (2707 szt. do 1434szt.) To już jednak nie jest tak znacząca przewaga, jak jeszcze roku temu,kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnie przeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych. W okresie syczeń-wrzesień br. zarejestrowano ponad 22,5-razywięcej niż nowych (924 szt. wobec 41 szt.) W segmencie turystycznym i MINIróżnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanych wynosi odpowiednio:ponad 2,2-razy (716 szt. wobec 327 szt.) oraz 1,1-raza (701 szt. wobec 613szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskich, rok 2016 przyniósł zdecydowanezwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (450 szt. wobec 234 szt. używanych)Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polscesprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskimpoziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów tozgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkukrajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zostały sprowadzonew zeszłym roku do Polski. I w tym roku będzie podobnie.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(28%). Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (17%). Najstarszyzaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w1985 r. i jest to miejski model Ikarus 280, sprowadzony pewnie jako oldtimer. Zkolei grupę najmłodszych roczników stanowi 66 szt. autobusów wyprodukowanych wlatach 2016-2015 (odpowiednio 22 i 44 szt.) W całym ub.r. taką grupę „prawienowych” autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy EuroV na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich „nowych-używanych” pojazdów (86z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe ? w ciągu 9. miesięcy 2016 r. tonajważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W tym okresiezarejestrowano tutaj 924 pojazdy ? o 46 szt. mniej niż przed rokiem (-4,7%).

  • autobusy turystyczne ? to drugi pod względem rankingusegment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane sąstosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 716autokarów, czyli o 45 szt. (-5,9%) mniej niż przed rokiem;

  • i kolejny segment z roku na rok rosnący w siłę ? autobusyMINI. Od początku roku sprowadzono 701 szt. używanych minibusów, czyli o 7 szt.(+1%) więcej niż przed rokiem. To jedyny segment, gdzie skumulowany wynik odpoczątku roku jest na „plusie”;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnychprzewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnieodnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 9. miesięcy br. ta kategoria osiągnęłapoziom 234 szt. (-61 szt. / -20,7%) i jednocześnie należy do najsłabszych narynku sprowadzanych pojazdów.

Dodajmy, że obok tych głównych kategorii mamy jeszczeraczkujący segment pojazdów szkolnych, których od początku br. sprowadzono wliczbie 10 egzemplarzy (głównie są to pojazdy marki Renault).

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki za okres styczeń-wrzesień 2016 r.potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jestzdecydowanym liderem na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. Wtym roku zarejestrowano łącznie 850 szt. (+62 szt. / +7,9%) używanych pojazdówz logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 31,4% w rynku, co oznacza udział o4,2 pkt proc. wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusówreprezentowała kategorię MINI ? 433 szt., gdzie marka ma 61,8% udziału. To efektcały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dziękiktórym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksikonkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są całyczas z tyłu, zajmując odpowiednio 13,4%, 11,6% i 5,8% w tej części rynku.Mercedes-Benz jest także liderem w segmencie międzymiastowym (206), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro . Na pierwsze miejsce wysunął się także wśród autobusów turystycznych(114) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino. Natomiast jestwiceliderem w kategorii miejskiej (67) ? za marką MAN (67). W tej kategorii przewoźnicy przede wszystkimsprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro.

Od reszty konkurencji w rankingu marek dzieli Mercedesa dużaróżnica.

Drugie miejsce ma Renault. Francuski producent od początkuroku odnotował 296 rejestracji (-42 szt. / -12,4%) , co przełożyło się na 10,9%udział (-0,7 pkt proc.). Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernychklientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się corazmniej. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r.Producent zajmuje drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (168) ztakimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest również obecnawśród pojazdów turystycznych (63) , MINI (41) i szkolnych (6).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w tym rokuodnotowała poziom 283 szt. rejestracje (-60 szt. / -17,5%). Taki rezultatzapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,5% (-1,4 pkt proc. w porównaniu dosytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernuDaimler Buses, mają razem ponad 40% udziału na polskim rynku sprowadzanychautobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce wkategorii pojazdów turystycznych (110) i trzecie w strategicznej kategoriiautobusów międzymiastowych (152). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logoSetra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowymodel S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmiennaczołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak wzeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN,które po 9. miesiącach zajmują odpowiednio trzecie i czwarte miejsce. Włoskiproducent mocno przyspieszył w sierpniu i teraz osiągnął poziom 213 rejestracji(-21szt. / -9,0%). Marka poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategoriifunkcjonalnych ? w tym także w MINI.

Z kolei MAN (198 szt. / -62 szt. / -23,8%) ma silna pozycjęw segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję lidera z liczbą 67szt. zarejestrowanych pojazdów.

Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamykaholenderski VDL (148), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym.W tym roku marka ma tutaj trzecie miejsce z liczbą 108 zarejestrowanych autokarów.

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendencido zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko nawtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze