Polski rynek używanych autobusów 08.2016 r.

infobus
29.09.2016 07:49
0 Komentarzy

Rynek używanych autobusów cały czas w lekkiej defensywie. Wsierpniu br. zanotowaliśmy nieznaczny spadek liczby rejestracji w porównaniu dozeszłorocznego poziomu.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). Łącznie w okresiestyczeń-sierpień br. polscy przewoźnicyzarejestrowali 2411 szt. używanych autobusów, czyli o 92 szt. mniej niż roktemu (-3,7 %). Zdecydowaną większośćstanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.Przypomnijmy, że w zeszłym roku odnotowaliśmy rekordowy poziom sprzedażyużywanych autobusów. Wówczas zarejestrowano 3824 szt. tutaj pojazdów , czyli o138 szt. więcej niż w 2014 r. (+4%), kiedy zaimportowano 3686 egzemplarzy. Dlaporównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ?3048 szt., a w 2011 r. – 3111 szt. Najnowsze sierpniowe wyniki pokazują, że tensegment jest wyjątkowo stabilny i niewykluczone, że w 2016 r. czeka naskolejny wzrost i rekord. Strata dozeszłorocznego poziomu jest cały czas na minimalnym poziomie.

Słaby sierpień

W sierpniu 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusówużywanych osiągnęła poziom 432 szt. (-74 szt. / -14,6%). To spadekcharakterystyczny dla tego roku i mieliśmy już ich kilka ? dla przypomnienia: -w styczniu 2016 r. zanotowano poziom 232 szt. (-2 szt. / -0,9%), w lutym ? 222szt. (-65 szt. / -22,6%), w marcu ? 351 szt. (-2 szt. / -0,6%), w kwietniu ?374 (+11 szt. / +3,0%), w maju ? 297 (+8 szt. / +2,8%), w czerwcu – 281 (+33szt. / +13,3%) i w lipcu ? 222 szt. (- 1szt. / -0,4%).

Warto zauważyć, że mimo spadku, najnowszy rezultat wypadazdecydowanie powyżej średniej dla całego rynku z 2015 r. (318), kiedy mieliśmyrekordowe poziomy sprzedaży. To kolejny argument przemawiający za siłą wtórnegorynku autobusów w Polsce. W sierpniu wpływ na stosunkowo wysoki poziomrejestracji miał na pewno początek roku szklonego i boom na autobusy doprzewozów szkolnych. W Polsce do tego celu najczęściej kupuje się używanepojazdy międzymiastowe i to właśnie ten segment najlepiej wypadł w sierpniu. Wciągu jednego miesiąca w Polsce zarejestrowano 230 autobusów międzymiastowych(-3 szt.).

Kolejnym, najliczniejszymi segmentami były MINIbusy ? 96szt. (-10 szt. / -9,4%) oraz pojazdy turystyczne ? 62 szt. (-23 szt. / -27%). Takżew kategorii miejskiej zanotowaliśmy spadek do poziomu 30 szt. (-19 szt. /-38,8%). To oznacza, że wszystkie kategorie funkcjonalne zamknęły ostatnimiesiąc wakacji na „minusie”. Podsumowując: można powiedzieć, że sierpieńniewiele zmienił sytuację na rynku autobusów używanych, cały czas tkwi on wlekkiej stagnacji ale cały czas może nas zaskoczyć i błyskawicznie nabraćdynamiki.

Nowe kontra używane

Skumulowane wyniki od początku roku pokazują, że liczbazarejestrowanych autobusów używanych jest ponad 1,8-razy większa niż pojazdówfabrycznie nowych (2411 szt. do 1331 szt.) To już jednak nie jest tak znaczącaprzewaga, jak jeszcze roku temu, kiedy pojazdy używane potrafiły kilkukrotnieprzeważać nad nowymi.

Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych. W okresie syczeń-sierpień br. zarejestrowano ponad 13-razywięcej używanych niż nowych (816 szt. wobec 36 szt.) W segmencie turystycznym iMINI różnica ta jest znacząco mniejsza i na korzyść konstrukcji używanychwynosi odpowiednio: ponad 2-razy (651 szt. wobec 322 szt.) oraz 1,1-raza (631szt. wobec 530 szt.) Z kolei w kategorii autobusów miejskich, rok 2016przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (441 szt. wobec204 szt. używanych) Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź napytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czasna stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski. I w tym roku będzie podobnie.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(28%). Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (16,8%). Najstarszyzaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1992r. i jest to miejski model Mercedes-Benz O 405. Z kolei grupę najmłodszychroczników stanowi 57 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015(odpowiednio 19 i 38 szt.) W całym ub.r. taką grupę „prawie nowych” autobusówtworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. zrocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na EuroVI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich „nowych-używanych” pojazdów (86 z rocznika2014 i 35 z rocznika 2013).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe ? w ciągu 8. miesięcy 2016 r. tonajważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W tym okresiezarejestrowano tutaj 816 pojazdy ? o 6 szt. mniej niż przed rokiem (-0,7%).

  • autobusy turystyczne ? to drugi pod względem rankingusegment dla autobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane sąstosunkowo najmłodsze roczniki. Od początku roku sprowadzono tutaj 651autokarów, czyli o 39 szt. (-5,7%) mniej niż przed rokiem;

  • i kolejny segment z roku na rok rosnący w siłę ? autobusyMINI. Od początku roku sprowadzono 632 szt. używanych minibusów, czyli o 47szt. (+8%) więcej niż przed rokiem. To jedyny segment, gdzie skumulowany wynikod początku roku jest na „plusie”;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnychprzewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnieodnawiają swój tabor. Łącznie w ciągu 8. miesięcy br. ta kategoria osiągnęłapoziom 204 szt. (-46 szt. / -18,4%) i jednocześnie należy do najsłabszych narynku sprowadzanych pojazdów.

Dodajmy, że obok tych głównych kategorii mamy jeszczeraczkujący segment pojazdów szkolnych, których od początku br. sprowadzono wliczbie 9 egzemplarzy (głównie są to pojazdy marki Renault).

Lista rankingowa marek

Skumulowane wyniki za okres styczeń-sierpień 2016 r.potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jestzdecydowanym liderem na rynku używanych autobusów sprowadzanych do Polski. Wtym roku zarejestrowano łącznie 758 szt. (+79 szt. / +11,6%) używanych pojazdówz logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 31,4% w rynku, co oznacza udział o4,3 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusówreprezentowała kategorię MINI ? 388 szt., gdzie marka ma 62% udziału. To efektcały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dziękiktórym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksikonkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są całyczas z tyłu, zajmując odpowiednio 13,3%, 12,0% i 6,0% w tej części rynku.Mercedes-Benz jest także liderem w segmencie międzymiastowym (183), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro . Wśród autobusów turystycznych (102) z najpopularniejszymi modelamitypu Tourismo czy Tourino jest wiceliderem, aw kategorii miejskiej liderem (58) ? przed marką MAN (57). W tej kategorii przewoźnicy przede wszystkimsprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro. Generalnie od reszty konkurencji Mercedesa dzieli ogromna różnica.

Drugie miejsce w rankingu ma Renault. Francuski procent odpoczątku roku odnotował 263 rejestracje (-10 szt. / -3,7% / 0 pkt proc.)Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choćtakich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej. Wszystkie kupowane wnaszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodszeegzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajmuje drugiemiejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (144) z takimi modelami jakSFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest również obecna wśród pojazdówturystycznych (59) , MINI (38) i szkolnych (6).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w tym rokuodnotowała poziom 246 szt. rejestracji (-57 szt. / -18,8%). Taki rezultatzapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,2% (-1,9 pkt proc w porównaniu zsytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernuDaimler Buses, mają razem ponad 40% udziału na polskim rynku sprowadzanych.Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje trzecie miejsce zarówno wkategorii pojazdów turystycznych (93), jak i w strategicznej kategoriiautobusów międzymiastowych (138). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logoSetra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowymodel S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmiennaczołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak wzeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? Iveco i MAN,które po 8 miesiącach zajmują trzecie i czwarte miejsce. Włoski producent mocnoprzyspieszył w sierpniu i osiągnął poziom 189 rejestracji (-12szt. / 6%). Markapoprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także wMINI.

Z kolei MAN (174 szt. / -64 szt. / -27%) ma silna pozycję wsegmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję vicelidera z liczbą57 szt. zarejestrowanych pojazdów.

Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderskiVDL (131), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym rokumarka została tutaj liderem z liczbą 104 zarejestrowanych autokarów.

Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendencido zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko nawtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze