Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów 08.2015

infobus
23.09.2015 20:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W ciągu ośmiu miesięcy2015 r. zarejestrowano 2503 autobusy, czyli o 22 szt. więcej niż rok temu (+0,9%). Ponad trzy czwarte stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. Odnotowanyw sierpniu wynik to, podobnie jak przed rokiem, koniec spadającej z miesiąca namiesiąc od maja do lipca, liczby przywożonych autobusów zza granicy.Utrzymujący się od początku roku ujemny bilans w skali roku nie przekroczył3%Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów można określić dlatego,jako wyjątkowo stabilny, a osiągnięty skumulowany wynik potwierdza jego dobrąkondycję. I to nie tylko w odniesieniu do zeszłego roku, ale na przestrzenikilku ostatnich lat! Dla porównania ? wsierpniu 2015 r. sprowadzono do Polski 506 pojazdów do przewozu osób, w tymsamym miesiącu w 2014 r. ? 453 szt., w 2013 r. ? 387 szt., a w 2012 r. ? 377szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracji w tym sektorze zachowujezaskakującą równowagę i cały czas rośnie. W całym 2014 r. sprowadzono 3686autobusów, w 2013 r. 3423 szt., a w 2012 r. 3048 szt. Ile będzie w 2015 r.?Biorąc pod uwagę sytuację z sierpnia spodziewamy się kolejnego rekordu.

Na sierpniowy bardzo wysoki rezultat (506 szt., kiedyśrednia w br. wynosi 312 szt.) najefektywniej zapracowały dwa segmenty, czylitradycyjnie międzymiastowy – 233 szt.(wobec 198 szt. w zeszłym roku) oraz MINI ? 106 szt. (wobec 77 szt. w zeszłymroku). Ponadto polscy przewoźnicy zarejestrowali w sierpniu br. 85 szt.autobusów turystycznych (wobec 93 szt. w zeszłym roku) oraz 49 szt. miejskich(wobec 80 szt. w zeszłym roku).

 src=http://infobus.pl/upload_module/home/ninfobus/domains/infobus.pl/public_html/upload_module/wysiwyg_obrazy/sierp%20uzyw%202015%20%20%282%29.jpg

Dane z sierpnia potwierdzają, że używane autobusysprowadzane zza zachodniej granicy cieszą się wysoką popularnością wśródkrajowych przewoźników. Wolumen tej części wtórnego rynku od początku roku jestprawie dwukrotnie większy niż pojazdów fabrycznie nowych (2503 szt. do 1137szt.) . Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych iturystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano ok. 12-razy więcejniż nowych (822 szt. do 67 szt.) . A tych drugich prawie 3-razy więcej (690szt. do 243 szt.). W segmencie MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i wynositylko 1,2-raza na korzyść konstrukcji używanych (585 szt. do 458 szt.). Z koleiw kategorii autobusów miejskich początek roku przyniósł zwycięstwo konstrukcjomfabrycznie nowym (361 szt. do 250 szt.). Takie porównanie daje też jednoznacznąodpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdówjest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowaflota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5%z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż napoziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1477 nowych autobusów, alukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 686 używanychpojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (35% udziału),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(29%).Trzecią starsze – z lat1996-1999 z normą Euro II (24%). Najstarszyzaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w1975 r. i jest to dwupokładowy?oldtimer? Bristol VRT, który zapewne teraz będzie służył do specjalnychprzejazdów czy akcji reklamowych. Z kolei w grupie najmłodszych roczników całyczas możemy spotkać autobusy wschodnich producentów: białoruskiego MAZ i ukraińskiego ZAZ, którem.in. zostały wyprodukowane w 2015 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są oneimportowane jako ?prawie? nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskichprzewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czyTarnowskie Góry. W tym roku do tej grupy dołączyły także autokary markiScania-Irizar, używane przez estońskiego przewoźnika na linii Warszawa-Kraków.W rezultacie od początku 2015 r. zarejestrowano 41 ?nowych-używanych?autobusów, w tym 26 szt. z rocznika 2015 i 15 szt. z rocznika 2014. Natomiast wcałym zeszłym roku odnotowaliśmy aż 86 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów.

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

– autobusy międzymiastowe ? 822 szt. Strategiczna kategoriana wtórnym rynku, która wykazuje stabilny poziom i utrzymuje najwyższy, jedynieobok kategorii MINI, dodatni, skumulowany bilans. W ciągu ośmiu miesięcy br. zarejestrowanotutaj o 68 pojazdów więcej niż przed rokiem (+9%). To jedyna kategoria nawtórnym rynku, który wykazała tak duży wzrost.

– autobusy turystyczne ? drugi najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowonajmłodsze roczniki. Po ośmiu miesiącach 2015 r. sprowadzono 690 autokarów,czyli o 29 szt. (-4%) mniej niż przed rokiem;

– autobusy MINI ? gdyby zsumować pojazdy nowe i używane ztej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowymrynku. W ciągu ośmiu miesięcy sprowadzono 585 szt. tego typu używanychpojazdów, czyli o 21 szt. (+3,7%) więcej niż przed rokiem;

– autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnychprzewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnieodnawiają swój tabor. Łącznie w tym roku ta kategoria osiągnęła poziom 250 szt.(-111 szt. / -31%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku.

Lista rankingowa marek

Wyniki z ośmiu miesięcy 2015 r. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkuautobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 679 szt.używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (27,1% udział w rynku), cooznacza poziom o 7 szt. mniejszy (-1%) niż w 2014 r. Z tej grupy znaczna częśćautobusów reprezentowała kategorię MINI ?314 szt., gdzie marka ma 53,7% udziału. To efekt cały czas dużego popytuna takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benzzajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa wsegmencie MINI ? Iveco i Volkswagen są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio17,6% i 14,7% w tej części rynku.Mercedes-Benz jest wiceliderem wśród autobusów turystycznych (113) znajpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; liderem w segmenciemiędzymiastowym (169), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą sięegzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Z kolei w kategorii miejskiejzajmuje drugie miejsce (51) po marce MAN (90). Tutaj przewoźnicy przedewszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405N, Cito czy nowszeCitaro.

Na drugiej pozycji wśród używanych autobusów coraz pewniejczuje się kolejny niemiecki producent ? Setra, który od początku roku odnotowałliczbę rejestracji na poziomie 303 szt., czyli identycznie jak w 2014 r. Takirezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 12,1% (-0,1 pkt proc.). Toobok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses, którego łączny udział napolskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi niemal 40%. Legendarny producentautokarów z Ulm zajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych(118) oraz drugie w strategicznej kategorii pojazdów międzymiastowych (149).Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

I trzecie miejsce na podium, które po ośmiu miesiącachzajmuje marka Renault z wynikiem 273 rejestracji (udział 10,9% / -1,4 pktproc.) Francuski producent ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choćtakich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej i coraz większa różnicadzieli Renault od niemieckiej czołówki.Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej12 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producentzajmuje trzecie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (134) z takimimodelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A. Marka jest także obecna wśródpojazdów turystycznych (76) ? z modelem FR1 na czele. Pojazdy Renault spotkamytakże w segmencie MINI (42) ? głównie model Master.

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmiennaczołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym rokunajaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki- MAN i Iveco. Pierwsza z nich zajmuje czwarte miejsce z wynikiem 238 szt.(udział 9,5% / +0,2 pkt proc.), osiągając coraz lepsze rezultaty w segmenciemiejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 90 szt. zarejestrowanychpojazdów. Z kolei Iveco z wynikiem 201 rejestracji ma 8% udziału w rynku, czyliidentycznie jak przed rokiem. Włoski producent z roku na rok poprawia swojewyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI, gdziejest wiceliderem (103). Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamykaholenderski VDL (136), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym.W tym roku marka zajęła tutaj wysokie trzecie miejsce z liczbą 88zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsipretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylkona wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze