TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów - 07.2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 29.08.2019 10:00:57
Polski rynek używanych autobusów - 07.2019

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lipcu 2019 r. sprowadzono do naszego kraju 197 autobusów, czyli o 11szt. mniej niż rok wcześniej (-5,3%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Skumulowany wynik za 7. miesięcy 2019 roku pokazuje nieznaczny spadek o 63 szt. (-3,5%), czyli tradycyjnie wtórny rynek autobusów jest bardzo stabilny.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a 2017 r. - 3321, a w 2018 r. - 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dla tego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć - od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtowanych zmian.

Autobusowy lipiec

W lipcu na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 197 rejestracji, czyli mniej niż w maju (253) i zdecydowanie mniej niż w kwietniu (338). To także rezultat poniżej średniomiesięcznego poziomu z 2018 r. (262 szt.), jak i z 2017 r. (277 szt.), co może oznaczać koniec zakupów przed tegorocznym sezonem wakacyjnym i dopiero pierwsze przygotowania pod zakup gimbusów. Jak na razie w kategorii międzymiastowej - gdzie rejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy szkolne - mamy spadek (-18 szt. / -24,7% r/r), a w kategorii szkolnej - zero. "Minus" także dotknął segment MINI (-5 szt. / - 9,8% r/r) oraz autobusy miejskie (-2 szt. / -6,5% r/r), natomiast "plus" pojawił się w kategorii turystycznej (+4 szt. / +7,7% r/r).

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym 236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu - 338 szt., w maju 253 szt., w czerwcu - 160 szt., a w lipcu - 197 szt. To razem daje skumulowany wynik 1732 szt. (-63 szt. / -3,5% r/r). Porównując ten poziom z liczbą nowych rejestracji (1651) widać, że ponownie "górą" są pojazdy używane. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku. Proces zrównywania się poziomów obu zbiorów obserwujemy od 2017 roku - wówczas liczba pojazdów używanych sprowadzonych do naszego kraju była o 1,4-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.). W 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.) Teraz - po 7. miesiącach - różnica jest już na minimalnym poziomie (81 szt.).

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja - na korzyść rynku wtórnego - panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od stycznia do lipca br. zarejestrowano blisko 20-razy więcej niż nowych (498 szt. do 26 szt.), a w drugim: ponad 2-razy więcej (617 szt. do 285 szt.).

W kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominują nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 691 szt. do 327 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy (647 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (221).

Utrzymująca się duża dysproporcja pomiędzy nowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 - 2009 (39% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000 - 2004 (33% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Od początku 2019 r. najstarszy sprowadzony autobus został po raz pierwszy zarejestrowany w 1984 r. i jest to minibus Mercedes-Benz Sprinter.

Z kolei najmłodsze pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch "prawie nowych" roczników stanowi obecnie już 57 pojazdów (30 szt. z 2019 r. i 27 szt. z 2018 r.). Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma aż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

- autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W ciągu 7 miesięcy br. w tej kategorii odnotowano 617 rejestracji, czyli o 3 szt. mniej (-0,5%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

- autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z roku na rok traci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W ciągu 7. miesięcy br. zarejestrowano ich 498 szt. (+58 szt. / +13,2%);

- autobusy MINI – w ciągu pierwszych 7. miesięcy do Polski sprowadzono 327 używanych minibusów, czyli o 54 szt. mniej (-14,2%) niż przed rokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

- autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoria wśród używanych autobusów. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 221 szt., czyli 8 szt. więcej niż przed rokiem (+3,8%). Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w tym roku 6 szt. używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie - 4 szt.

Lista rankingowa marek

Od stycznia do lipca 2019 r. zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. W tym okresie zarejestrowano łącznie 461 pojazdów z logo niemieckiego producenta (-55 szt. / -10,7 % w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 26,6% w rynku, co oznacza udział o 2,1 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że Mercedes w pierwszym półroczu był też liderem w każdej kategorii funkcjonalnej rynku wtórnego (poza pojazdami szkolnymi). Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię MINI - 151 szt., gdzie marka ma 46% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI: Iveco, Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu.. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jest segment turystyczny (128 sztuk), gdzie prym wiodą modele Tourismo i Tourino, a cała marka ma prawie 21% udział. Niemiecka marka zajmuje pierwsze miejsce także wśród konstrukcji miejskich (73) - z najpopularniejszymi modelami typu Citaro oraz wśród autobusów międzymiastowych (87), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro.

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco z liczbą 217 rejestracji, czyli o 1 szt. więcej niż przed rokiem (+0,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie blisko 13% (+0,5 pkt proc.) Wysoką pozycję w rankingu marka zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzie producent odnotował 97 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowych odnotowaliśmy 63 szt. i 46 wśród turystycznych.

Trzecie miejsce to Setra z liczbą 190 rejestracji (-29 szt. / -13,2%) i udziałem 11%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają blisko 38% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejsce zarówno wśród pojazdów turystycznych (114) jak i międzymiastowych (63). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce po 7. miesiącach br. ma marka MAN z liczbą 177 rejestracji, której import rozłożył się niemal równomiernie pomiędzy segment pojazdów miejskich, międzymiastowych i turystycznych. To także jedyna marka w czołówce rankingu z wyraźnym wzrostem importu (+35 szt. / +24,6 / +2,3 pkt. proc.) Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (107), która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (68).

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

  • · comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

  • · kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

  • · analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

  • · analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

  • · analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....