Polski rynek używanych autobusów – 04.2020

infobus
21.05.2020 08:00
0 Komentarzy

Od początku 2020 roku sprowadzono do naszego kraju 779autobusów – czyli o 343 szt. mniej niż rok wcześniej (-30,6%).

Przy czym 315 szt. sprowadzono w styczniu, 254 szt. w lutym,178 w marcu i tylko 32 w kwietniu.

Autobusowy kwiecień

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). Jak widać liczba pojazdów z wtórnego rynku zinnych krajów, drastycznie maleje, co oznacza, że recesja wywołana epidemią COVID-19 wtargnęła również w tę część aktywności.Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton -ponad 82%.

W kwietniu na polskim rynku sprowadzanych, używanychautobusów odnotowaliśmy 32 rejestracje i nie obserwowany nigdy wcześniej, odkiedy monitorujemy ten rynek, tak głęboki spadek: -306 szt. /-90,5% r/r. Tooznacza, że polscy przewoźnicy praktycznie zatrzymali zakupy używanychautobusów, a „minus” zagościł we wszystkichkategoriach funkcjonalnych – zarówno w segmencie MINI (-42 szt. / -89,4% r/r),wśród pojazdów miejskich (-31 szt. / -91,2% r/r, autobusów międzymiastowych(-68 szt. / -81,9% r/r/), jak i turystycznych (-160 szt. / -94,7% r/r).

Od początku roku

Od lat przewoźnicy sprowadzają do naszego kraju ponad 3 tys.używanych autobusów rocznie i dopiero pandemia powstrzymała ten trend. Wartoprzypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano w Polsce aż 3824 szt.używanych autobusów; w 2016 r. – 3575 szt., w 2017 r. – 3321, w 2018 r. – 3150szt., a w 2019 r. – 3233 szt. To najlepiej pokazuje, jak silny jest wtórnyrynek autobusów w Polsce i jesteśmy pewni, że po ustaniu obostrzeń wtransporcie ta gałąź gospodarki szybko wróci do formy. Na pewno szybciej niżautobusy fabrycznie nowe autobusy.

W ciągu 4 miesięcy br. sprowadzono do Polski łącznie 779szt. używanych autobusów, czyli o 343 szt. mniej niż przed rokiem (-30,6% r/r).Takie dane zapowiadają recesję dla importerów używanych autobusów.

Nowe kontra używane

Porównując tegoroczny rynek sprowadzanych, używanychautobusów (779) z rynkiem nowych (461)widać wyraźnie, że cały czas „górą” są pojazdy używane. Spodziewamy się, żetaka sytuacja utrzyma się do końca roku, a dodatkowo – po ustaniu pandemii –rynek wtórny jeszcze wzmocni swoją przewagę. Przewoźnicy będą szukali tańszychsposobów na odnowę taboru, a rząd nie zapowiada żadnych systemowych zmian,które mogłyby powstrzymać import starszych i nieekologicznych pojazdów.

Różnica między rynkiem nowych a sprowadzanych z rynkuwtórnego wynosi obecnie 318 szt. więcej na korzyść używanych. Dla porównania wcałym ub.r. sprowadzono do Polski o 30% więcej używanych autobusów z zagranicyniż sprzedano nowych. Po 4 miesiącach br. wskaźnik ten wynosi 69%.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymisegmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panujeniezmiennie wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym znich, w okresie styczeń-kwiecień 2020 r., zarejestrowano prawie 19-razy więcejniż nowych (282 szt. do 15 szt.), a w drugim ponad 7-razy więcej (237 szt. do33 szt.).

Z kolei w kategorii MINI mamy odwrotną sytuację. Noweminibusy przewyższają rynek sprowadzanych używanych pojazdów, osiągającproporcję 241 szt. do 141 szt. Podobny trend panuje w segmencie nowychautobusów miejskich, których kupujemy więcej fabrycznie nowych (172) niżsprowadzanych używanych (100).

Utrzymująca się cały czas duża dysproporcja pomiędzy nowymii używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego wPolsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskimpoziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów,to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2019 r. zakupiono 2478 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkuuzupełnili przewoźnicy liczbą 3233 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (39% udział).Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2000 – 2004 (30% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzeciąmłodsze z produkcji lat 2010-2020 (28% udział). Starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II zajęły 3%.

Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym rokujest OAF M12 z 1987 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowany pojazd to ZAZ A10 z2020 r. Generalnie grupę „prawie nowych” roczników stanowi obecnie 14 autobusów (8 szt. z rokiemprodukcji 2020 i 6 szt. z rokiem produkcji 2019). Można spodziewać się, żetakich pojazdów jeszcze przybędzie. W całym 2019 r. była to grupa 94egzemplarzy, w tym 60 szt. z rocznika 2019 i 34 szt. z rocznika 2018 r. Dla porównania w całym 2018 r. takichpojazdów było tylko 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma aż 101szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza wyników po 4 miesiącach br.. według poszczególnychsegmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe to najważniejsza kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku w Polsce, gdzie rejestruje sięnajstarsze i najmniej ekologiczne pojazdy. Paradoksalnie w 2019 r., dziękirządowemu Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych, zaczęła ona ponownienabierać na znaczeniu i cały czas stanowi potężną konkurencję dla analogicznegosegmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. Teraz – w trakcie pandemii – równieżten segment się skurczył, ale najmniej z spośród wszystkich segmentów nawtórnym rynku. Tylko w kwietniu zarejestrowano tutaj 15 autobusów, czyli 46,8%wszystkich sprowadzonych pojazdów. Natomiast w okresie styczeń-kwiecień br.mamy łącznie 282 szt. takich autobusów (-33 szt. / -10,5% r/r), czyli najwięcejze wszystkich kategorii na tegorocznym rynku wtórnym.

  • autobusy turystyczne to drugi strategiczny segment dla rynkuautobusów używanych w Polsce, ale teraz – podobnie jak segment nowych autokarów– ta kategoria przeżywa spore problemy. W kwietniu zarejestrowano tutaj tylko 9pojazdów, a od początku 2020 r. odnotowano 237 rejestracji, czyli aż o 205 szt.mniej (-46,4% r/r) niż przed rokiem. Co warto podkreślić, w tym segmencierejestrowane są najmłodsze roczniki na całym wtórnym rynku;

  • autobusy MINI – odpoczątku br. do kraju sprowadzono 141 szt. używanych minibusów, czyli o 56 szt.mniej (-28,4% r/r) niż przed rokiem. To jeden z najbardziej stabilnychsegmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategoriiw Polsce, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie to zdecydowanie najsłabsza kategoria wśródużywanych autobusów, ale w 2019 roku i na początku 2020 r. mogliśmyzaobserwować tutaj sporą dynamikę i wzrost importu. Sprzedaż w tym segmencienapędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowespółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. W ciągu 4 miesięcybr. kategoria ta osiągnęła poziom 100 szt., czyli 35 szt. mniej niż przedrokiem (-25,9% r/r).

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też napoczątku 2019 roku pięć używanych autobusów szkolnych, podczas gdy w tym rokużadnego.

Lista rankingowa marek

Na początku 2020 r. zdecydowanym liderem na rynkusprowadzanych do Polski, używanych autobusów została marka Mercedes-Benz.Zarejestrowano łącznie 161 szt. pojazdów z logo niemieckiego producenta (-126szt. / -43,9% r/r w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 20,7%rynku, co oznacza udział o 4,9 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej.

Na drugiej pozycji znajduje się Iveco z liczbą 144rejestracji, czyli o 4 szt. więcejniż przed rokiem (+2,9% r/r). Taki rezultatzapewnił marce 18,5% udział w rynku (+6 pkt proc.) Wysoką pozycję w rankinguIveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault,którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu.Dodajmy, że w okresie styczeń-marzec do Polski sprowadzono też 23 szt. pojazdówmarki Renault i 23 autobusów pod marką Karosa, przejętych całkowicie przezkoncern Iveco.

Trzecie miejsce na wtórnym rynku autobusowym w Polscezajmuje Setra z liczbą 88 rejestracji (-48 szt. /-35,3% r/r) i udziałem 11,3% -czyli prawie tyle samo co przed rokiem (-0,8 pkt.proc). To się nazywa stabilność.Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają 32%udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów.

Statystyczna oferta

W powyższym artykule wykorzystano dane z raportuprzygotowanego przez „JMK analizy rynku transportowego” o zakupach używanychautobusów, który kosztuje 150 PLN netto miesięcznie.

Na rok 2020 firma JMK przygotowała szeroki zbiórtransportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusówmiejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich liniiautobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby.Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71,a otrzymasz szczegółową wycenę. Do usłyszenia!

Komentarze