Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek używanych autobusów – 04.2017

infobus
22.05.2017 17:00
0 Komentarzy

Kolejny miesiąc spadku na rynku używanych autobusów wPolsce. Mimo to sytuacja jest nadal stabilna. W ciągu 4. miesięcy br.sprowadzono 1117 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej

Ewidencji Pojazdów (MC). Polski rynek używanych autobusówsprowadzanych do Polski imponuje swoją stabilnością. Także w ciągu 4 miesięcybr., kiedy sprowadzono 1120 autobusów, czyli o 59 szt. mniej niż rok wcześniej.

W kwietniu 2017 r. zarejestrowano 292 szt. używanychautobusów, czyli o 82 szt. mniej niż rok temu (-22,0%). Z kolei skumulowany odpoczątku roku wynik wyniósł 1120 szt., co oznacza rezultat o 59 szt. niższy niżrok temu (-5%). Zdecydowaną większość zarejestrowanych w ciągu czterechmiesięcy br. używanych autobusów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czasimponuje swoim potencjałem – od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. – 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost?Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy sięprzynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy kwiecień

W czwartym miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 2921 rejestracjesprowadzany autobusów. To wynik oscylujący wokół zeszłorocznej średniej dlacałego rynku (298) i jednocześnie o 82 szt. niższy w porównaniu doanalogicznego okresu w 2016 (-22,0%). W kwietniu br. spadki rejestracjiodnotowaliśmy we wszystkich kategoriachfunkcjonalnych: MINI (-29 szt. /-32,2%), miejskiej (-8 szt. / -30,8%), międzymiastowej (-22 szt. / -20,8%) orazturystycznej (-24 szt. / -17,4%).

Od początku roku

Skumulowany wynik za pierwsze cztery miesiące 2017 r.pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 1120 szt. używanych autobusów,czyli o 59 szt. mniej niż przed rokiem (-5%). Najważniejszym motorem napędowymrynku po czterech miesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostałozarejestrowanych 403 szt. (+13 szt. / +3,3%). Kolejnym segmentem, który ciągnieimport są autobusy międzymiastowe z wynikiem 327 rejestracji (-2 szt.). Dobrzeteż prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 101 szt. od początku roku (+4szt. / +4,1%). Na znacznym minusie są jedynie MINI-busy, których od początkuroku sprowadzono 234 szt. (-70 szt. / -23%). Co ciekawe to właśnie ten segmentmiał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji. Widocznie ryneknasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynek autobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanychautobusów używanych jest prawie półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznienowych (1120 szt. do 772 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowanoponad 11-razy więcej niż nowych (327 szt. do 29 szt.), a tych drugich 1,6-razawięcej (403 szt. do 247 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mieliśmyodwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za 4 miesiące 2017 r. przyniosłyzwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (352 szt. do 234 szt.), jak iautobusom miejskim (144 szt. do 101 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udziału),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(34%).Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (7,8%). Najstarszy,zaimportowany w kwietniu br. pojazd, został po raz pierwszy zarejestrowany w …1938 r. i jest to kolekcjonerski model Krupp LD2,5H. Z kolei grupę najmłodszychroczników stanowi 25 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóch latach (7 szt.z 2017 r. i 18 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

– autobusy turystyczne to po czterech miesiącach br.najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategicznakategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowonajmłodsze roczniki. W okresie styczeń-kwiecień 2017 r. zarejestrowano tutaj403 pojazdów, czyli o 13 szt. więcej niż przed rokiem (+3,3%).

– autobusy międzymiastowe – drugi filar autobusowego rynkuwtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Odpoczątku 2017 r. sprowadzono tutaj 327 autobusów, czyli o 2 szt. (-0,6%) mniejniż przed rokiem;

– autobusy MINI – w ciągu 4. miesięcy br. sprowadzono 234szt. używanych minibusów, czyli o 70 szt. (-23%) mniej niż przed rokiem.Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojść do wniosku, że imwięcej sprzedaje się w Polsce nowychminibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

– autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, którew ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost doplanowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br.ta kategoria osiągnęła poziom 101 szt. (+4 szt. / +4,1%) i jednocześnie należydo najsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresiestyczeń-kwiecień br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowamarek

Wyniki za cztery pierwsze miesiące 2017 r. potwierdzają, żemarka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem narynku autobusów używanych w Polsce. W tym ro kuzarejestrowano łącznie 329 szt. (-31 szt. / -8,6%) używanych pojazdów z logoniemieckiego producenta. Zajmuje on 29,4% w rynku, co oznacza udział o 1,1 pktproc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusówreprezentowała kategorię MINI – 119 szt., gdzie marka ma 50,8% udziału. Toefekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario,dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksikonkurenci Mercedesa w segmencie MINI – Iveco, Volkswagen i Renault są całyczas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,8%, 12,4% i 6,0% w tej części rynku.Mercedes jest również liderem w segmentach:

– międzymiastowym – z udziałem 28,7% (94 szt.), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro;

– turystycznym z udziałem 19,1% (77 szt.). Tutaj krajowiprzewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czyTourino;

– miejskim z udziałem 24,8% (25 szt.), gdzie największympowodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-kwiecień 2017 r. drugą pozycję wypracowałaSetra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta – markę Renault,która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęłoIveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku rokuSetra odnotowała 139 rejestracji używanych autobusów, czyli o 11 szt. więcejniż przed rokiem (+8,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku napoziomie 12,4% (+1,5 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tymsamym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 40%łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producentautokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce zarówno w kategorii pojazdówmiędzymiastowych (61), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (62).Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca napodium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault iczęściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tejmarki. W ciągu czterech miesięcy br. włoski producent odnotował 94 rejestracje(-4 szt. / -4,1%), co zapewniło mu tutaj ten sam udział co przed rokiem – 8,4%.Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (44),turystycznej (22) i międzymiastowej (26).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwieautobusowe marki – VDL i MAN. Pierwsza z nich zamknęła cztery miesiące br. zdobrym wynikiem 84 szt. (+16 szt. / +23,5%) i coraz lepiej radzi sobie wsegmencie turystycznym, gdzie aktualnie zajmuje trzecią pozycję. Nieco niższywynik osiągnął MAN, który zajął w rankingu 5. miejsce z wynikiem 71 pojazdów (-4 szt. / -5,3%).

Polski Związek Przemysłu Motoryzacyjnego jest największąpolską organizacją pracodawców branży motoryzacyjnej, zrzeszającą oficjalnychproducentów i przedstawicieli producentów pojazdów samochodowych, autobusów,ciężarówek, samochodów osobowych i dostawczych a także motocykli, motoroweróworaz producentów nadwozi w Polsce.

Jako członek Europejskiego Stowarzyszenia ProducentówPojazdów ACEA oraz Europejskiego Stowarzyszenia Producentów Motocykli ACEM,PZPM reprezentuje interesy firm członkowskich w organach Unii Europejskiej.

Komentarze