Polski rynek używanych autobusów ? 03.2017

infobus
26.04.2017 11:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W marcu 2017 r.zarejestrowano 340 szt. używanych autobusów, czyli o 11 szt. mniej niż rok temu(-3,1%). Z kolei skumulowany od początku roku wynik wyniósł 828 szt., cooznacza rezultat o 23 szt. wyższy niż rok temu (+2,9%). Zdecydowaną większośćzarejestrowanych w ciągu I kwartału br. używanych autobusów stanowiłykonstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czasimponuje swoim potencjałem ? od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. ? 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka naskolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamysię przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy marzec

W trzecim miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 340 rejestracjisprowadzonych autobusów. To wynik powyżej zeszłorocznej średniej dla całegorynku (298) i jednocześnie o 11 szt. niższy w porównaniu do analogicznegookresu w 2016 (-3,1%). W marcu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy wkategori MINI (-17 szt. / -19,3%) orazwśród pojazdów międzymiastowych (-6 szt. / -6,1%), natomiast wzrost importupojawił się tylko w kategorii turystycznej (+19 szt. / +16,4%). Kategoriamiejska pozostała bez zmina (26 sztuk), a segment szkolny wykazał w marcu jedengimbus.

Od początku roku

Skumulowany wynik za I kwartał 2017 r. pokazuje, że w Polscezarejestrowanych zostało 828 szt. używanych autobusów, czyli o 23 szt. więcejniż przed rokiem (+2,9%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po trzechmiesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 289szt. (+37 szt. / +14,7%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusymiędzymiastowe z wynikiem 243 rejestracji (+20 szt. / +9%).Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 83 szt. odpoczątku roku (+12 szt. / +16,9%). Na minusie są jedynie MINI-busy, których odpoczątku roku sprowadzono 173 szt. (-41 szt. / -19,2%). Co ciekawe to właśnieten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji.Widocznie rynek nasycił się na tyle, że teraz inne kategorie ciągną rynekautobusów używanych.

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanychautobusów używanych jest ponad półtora razy wyższa niż pojazdów fabrycznienowych (828 szt. do 550szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano10-razy więcej niż nowych (243 szt. do 24 szt.), a tych drugich ponad 2-razywięcej (289 szt. do 130 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskim mieliśmy odwrotnąsytuację niż zazwyczaj. Dane za I kwartał 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarównofabrycznie nowym minibusom (267 szt. do 173 szt.), jak i autobusom miejskim(129 szt. do 83 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (40% udziału),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(33,8%).Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszyzaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w1985 r. i jest to turystyczny model Mercedes-Benz O307. Z kolei grupęnajmłodszych roczników stanowi 15 autobusów wyprodukowanych w ostatnich dwóchlatach (4 szt. z 2017 r. i 11 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r.była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

– autobusy turystyczne to po trzech miesiącach br.najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategicznakategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowonajmłodsze roczniki. W okresie styczeń-marzec 2017 r. zarejestrowano tutaj 286pojazdów, czyli o 37 szt. więcej niż przed rokiem (+14,7%).

– autobusy międzymiastowe ? drugi filar autobusowego rynkuwtórnego w Polsce, gdzie jednocześnie występuje największa liczba marek. Odpoczątku 2017 r. sprowadzono tutaj 243 autobusów, czyli o 12 szt. (+9%) więcejniż przed rokiem;

– autobusy MINI ? w I kwartale br. sprowadzono 173 szt.używanych minibusów, czyli o 41 szt. (-19,2%) mniej niż przed rokiem.Porównując te dane do rynku nowych pojazdów, można dojsć do wniosku, że imwięcej sprzedaje się w Polsce nowychminibusów, tym mniejsze jest zapotrzebowanie na używane konstrukcje;

– autobusy miejskie ? sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, którew ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost doplanowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br.ta kategoria osiągnęła poziom 83 szt. (+12 szt. / +16,9%) i jednocześnie należydo najsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, gdzie w okresiestyczeń-marzec br. mieliśmy zaimportowany jeden pojazd.

Lista rankingowa marek

Wyniki za I kwartał 2017 r. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkuautobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 254 szt. (-8szt. / -3,0%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on32,5% w rynku, co oznacza udział o 1,9 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Ztej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 86 szt.,gdzie marka ma 49,7% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcjejak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutajniekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencieMINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio20,8%, 11,6% i 7,5% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem wsegmentach:

– międzymiastowym – z udziałem 32,5%, (79 szt.), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro;

– turystycznym z udziałem 19,4% (56 szt.). Tutaj krajowiprzewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czyTourino;

– miejskim z udziałem 24,1% (20 szt.), gdzie największympowodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-marzec 2017 r. drugą pozycję wypracowałaSetra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta ? markę Renault,która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu (częściowo jej udział przejęłoIveco z młodszymi rocznikami tych samych typów autobusów). Od początku rokuSetra odnotowała 99 rejestracji używanych autobusów, czyli o 16 szt. więcej niżprzed rokiem (+19,3%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie12,0% (+1,6 pkt proc więcej niż w analogicznym okresie 2016 r.). Tym samymSetra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają ponad 42%łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producentautokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych(48), a trzecie ? w kategorii pojazdów turystycznych (40). Najczęściejsprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku używanych pojazdów w Polsce nie zajmowała miejsca napodium. To efekt przejęcia pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault iczęściowo udziałów francuskiej marki, jak i rosnącego importu minibusów tejmarki. W ciągu trzech miesięcy br. włoski producent odnotował 70 rejestracji(-4 szt. / -5,4%), co zapewniło mu tutaj udział 8,5 (-0,7 pkt. proc.). Było tomożliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach ? MINI (36), turystycznej(14) i międzymiastowej (20).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić dwieautobusowe marki ?VDL i MAN. Pierwsza z nich zamknęła I kwartał br. z dobrymwynikiem 55 szt. (+10 szt. / +22,2%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencieturystycznym, gdzie aktualnie zajmuje pozycję wicelidera. Nieco niższy wynikosiągnął MAN, który zajął w rankingu 5 miejsce z wynikiem 52 pojazdów (-3 szt. / -5,4%).


Komentarze