TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów - 02.2019
JMK/PZPM InfoBus.pl - Opublikowano: 01.04.2019 10:00:29
Polski rynek używanych autobusów - 02.2019

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lutym 2019 r. sprowadzono do naszego kraju 236 autobusów, czyli o 3 szt. mniej niż rok wcześniej (-1,3%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Skumulowany wynik za okres styczeń-luty br., pokazuje umiarkowany spadek o 33 szt. / -6,6%.

Odnotowany na początku roku "minus" to kontynuacja jesiennego i zimowego spowolnienia, które przebiega na wtórnym rynku w sposób spokojny, bez żadnych większych wahnięć, co potwierdza stabilność segmentu sprowadzanych używanych autobusów. Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, w 2016 r. - 3575 szt., a 2017 r. - 3321, a w 2018 r. - 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dla tego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć - od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy luty

W lutym na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 236 rejestracji, o 3 szt. mniej niż rok wcześniej (-1,3%). Mimo, że było to poniżej średniomiesięcznej z ub.r. (262 szt.), jak i z 2017 r. (277 szt.) ale sytuacja była stabilna. Wszystkie segmenty wykazały wzrost jedynie zmniejszyła się grupa autobusów bez informacji o podrodzaju i przynależności do segmentu funkcjonalnego ( z 36 w lutym ub.r. do 6 w br.). Najwięcej sprowadzono autobusów turystycznych (78 szt.; +16%). Następnie międzymiastowych, których zarejestrowano 68 ( +6%) oraz MINI z liczbą 52 rejestracji (+1 szt). "Plus" zagościł też w kategorii autobusów miejskich, których sprowadzono 30 (+ 9 szt. / +43%). Pojawiły się też dwa pojazdy szkolne, których nie było w lutym ub.r.

Nowe kontra używane

W styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym 236 szt., co daje skumulowany wynik na poziomie 464 szt. (-33szt. / -6,6%). Dla porównania liczba nowych rejestracji w tym okresie wyniosła 351 szt. Te dane pokazują, że w Polsce liczba zarejestrowanych nowych pojazdów zbliża się do poziomu importu używanych autobusów, co do tej pory wydawało się niemożliwe. W 2017 roku pojazdów używanych zarejestrowano o 1,4-raza więcej niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.), a w 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.).

Teraz - za okres styczeń-luty 2019 - proporcja wynosi 1,3, ale te różnice nie rozkładają się równomiernie na segmenty. Największa dysproporcja - na korzyść rynku wtórnego - panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od stycznia do lutego br. zarejestrowano niemal 35-razy więcej niż nowych (138 szt. do 4 szt.), a w drugim blisko 7-razy więcej (143 szt. do 21 szt.).

W kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominują nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 162 szt. do 102 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy (164 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (60) Po raz pierwszy ten pozytywny trend pojawił się w tych segmentach na koniec 2017 r. Wszystko wskazuje na to, że ta tendencja utrzyma się także i w 2019 roku.

Utrzymująca się jednak dysproporcja pomiędzy całym rynkiem nowych, a sprowadzanych autobusów daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 - 2009 (40% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000 - 2004 (35% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Od początku 2019 r. najstarszy sprowadzony autobus został po raz pierwszy zarejestrowany w 1989 r. i jest to autokar Neoplan N117. Z kolei najmłodsze pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch "prawie nowych" roczników stanowi obecnie 6 pojazdów (2 z 2019 r. i 4 szt. z 2018 r.). Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma 101 szt., z roczników 2016 (54).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. Od stycznia do lutego br. w tej kategorii odnotowano 143 rejestracje, czyli o 5 szt. więcej (+3,6%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która jednak z miesiąca na miesiąc traci na znaczeniu. Mimo to cały czas stanowi dużą i realną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów. W ciągu dwóch pierwszych miesięcy br. zarejestrowano ich 138 (+ 20 szt. / +16,9%);

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-luty do Polski sprowadzono 102 używane minibusy, czyli o 8 szt. mniej (-7,3%) niż przed rokiem. To obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie od początku roku ta kategoria osiągnęła 60 szt., czyli o 8 mniej niż przed rokiem. Tradycyjnie ta kategoria należy do najsłabszych na rynku sprowadzanych, używanych pojazdów.

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też pięć używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie - trzy.

Lista rankingowa marek

W pierwszych dwóch miesiącach 2019 roku ponownie marka Mercedes-Benz jest zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów. W tym okresie zarejestrowano łącznie 120 szt. z logo niemieckiego producenta (-30 szt. / -20% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 26% w rynku, co oznacza udział o 4,2 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię MINI - 49 szt., gdzie marka ma prawie 50% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI to Iveco, Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu. Niemiecka marka zajmuje drugie miejsce wśród konstrukcji miejskich (16) - z najpopularniejszymi modelami typu Mercedes O405 czy nowszym Citaro. Mercedes-Benz ma pierwsze miejsce (ex aequo z Setrą) wśród autobusów międzymiastowych (21), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Podobnie w kategorii turystycznej Mercedes jest też pierwszy z wynikiem 33 rejestracji modeli Tourismo i Tourino.

Na drugim miejscu jest tu Setra (27 szt.)

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco, które swoją wysoką pozycję zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki. Od początku br. producent odnotował 56 rejestracji (+4 szt. / +7,7%), co zapewniło mu 12,1% udział. Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach – MINI (25), międzymiastowej (14) i turystycznej (12).

Setra - na trzecim miejscu - ma 53 rejestracje, czyli o 5 szt. mniej niż przed rokiem (-8,6%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 11,4% (-0,3 pkt proc). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają blisko już 40% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął zarówno pierwsze miejsce wśród pojazdów międzymiastowych (21), drugie w turystycznych (27). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

W okresie styczeń-luty na czwartym miejscu podium znalazła się marka MAN, która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii miejskiej, gdzie jest teraz na pierwszym miejscu (18). Grupę najsilniejszych marek na wtórnym rynku zamyka w 2019 roku VDL (35 szt.), który dobrze sobie radzi w segmencie turystycznym (16).

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....