Polski rynek używanych autobusów 02.2017 r.

infobus
22.03.2017 08:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lutym 2017 r.zarejestrowano 220 szt. używanych autobusów, czyli o 2 szt. mniej niż rok temu(-0,9%). Z kolei skumulowany od początku roku wynik wyniósł 488 szt., co oznaczarezultat o 34 szt. wyższy niż rok temu (+7,5%). Zdecydowaną większośćzarejestrowanych w ciągu dwóch miesięcy 2017 r. używanych autobusów stanowiłykonstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czasimponuje swoim potencjałem ? od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. ? 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka naskolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamysię przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy luty

W drugim miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 220 rejestracjisprowadzany autobusów. To wynik poniżej zeszłorocznej średniej dla całego rynku(298) i jednocześnie o 2 szt. niższy w porównaniu do stycznia 2016 (-0,9%).Spadki rejestracji odnotowaliśmy w kategorii MINI (-12 szt. / -18,2%) i wśródpojazdów międzymiastowych (-8 szt. / -12,7%), oraz w kategorii miejskiej (-4szt. / -18,2%). Natomiast wzrost pojawił się w segmencie turystycznym (+15 szt./ +23,4%). W segmencie szkolnym formalnie nie zarejestrowano jeszcze żadnegopojazdu.

Od początku roku

Skumulowany wynik za dwa miesiące pokazuje, że w Polscezarejestrowanych zostało 488 szt. używanych autobusów, czyli o 34 szt. więcejniż przed rokiem (+7,5%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po dwóchmiesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 154szt. (+18 szt./+13,2%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusymiędzymiastowe z wynikiem 150 rejestracji (+26 szt. / +21%). Dobrze teżprezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 57 szt. od początku roku (+12szt./ +26,7%). Na minusie są jedynie MINI-busy, których od początku rokusprowadzono 102 szt. (-24 szt./ -19,0%). Co ciekawe to właśnie ten segment miałw 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanychautobusów używanych jest ponad dwukrotnie wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych(488 szt. do 231 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowanoprawie 12-razy więcej niż nowych (150 szt. do 13 szt.), a tych drugich blisko4-razy więcej (165 szt. do 42 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskimmieliśmy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za dwa miesiące 2017 r.przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (151 szt. do 102szt.), natomiast w segmencie miejskim więcej sprowadzono używanych autobusówniż zakupiono nowych (57 szt. do 25 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas nastosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinnobyć rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1987 nowych autobusów, a lukę w tymrachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, którezostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(32%). Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszyzaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w1985 r. i jest to turystyczny model Mercedes-Benz O307. Z kolei grupęnajmłodszych roczników stanowią dwa autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóchlatach. W styczniu i luty br. było 12 takich pojazdów (4 szt. z 2017 r. i 8szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusówwyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  1. autobusy turystyczne to po dwóch miesiącach br. najważniejszysegment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnymrynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. Wokresie styczeń-luty 2017 r. zarejestrowano tutaj 154 pojazdy, czyli o 18 szt.więcej niż przed rokiem (+13,2%).

  2. autobusy międzymiastowe ? drugi filar autobusowego rynkuwtórnego w Polsce. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 150 autobusów, czyli o26 szt. (+21,0%) więcej niż przed rokiem;

  3. autobusy MINI ? w styczniu i lutym br. sprowadzono 102używane minibusy, czyli o 24 szt. (-19,0%) mniej niż przed rokiem;

  4. autobusy miejskie ? sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, którew ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost doplanowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br.ta kategoria osiągnęła poziom 57 szt. (+12 szt. / +26,7%) i jednocześnie należydo najsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, których ani wstyczniu i lutym bieżącego, ani ubiegłego roku nie odnotowano w bazie CEP(MC)..

Lista rankingowa marek

Wyniki dwóch pierwszych miesięcy 2017 r. potwierdzają, żemarka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem narynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 157 (+10szt. / +6,8%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on32,2% w rynku, co oznacza udział o 0,2 pkt proc. mniejszy niż rok wcześniej. Ztej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 50 szt.,gdzie marka ma 49,0% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takiekonstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutajniekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencieMINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio17,6%, 10,8% i 8,8% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem wsegmentach:

– międzymiastowym – z udziałem 33,3%, (50 szt.), gdzie całyczas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czyIntegro;

– turystycznym z udziałem 18,8% (29 szt.). Tutaj krajowiprzewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czyTourino;

– miejskim z udziałem 26,3% (15 szt.), gdzie największympowodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-luty 2017 r. drugą pozycję wypracowałaSetra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta ? markę Renault,która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu. Od początku roku Setraodnotowała 52 rejestracje używanych autobusów, czyli o 8 szt. więcej niż przedrokiem (+18,2%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,7%(+1 pkt proc. w porównaniu z sytuacją po lutym 2016 r.). Tym samym Setra iMercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają razem blisko 43% udziałna polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulmzajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (29), jak i wkategorii pojazdów turystycznych (20). Najczęściej sprowadzane konstrukcje zlogo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD orazmiędzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco,która do tej pory na rynku używanych autobusów w Polsce nie zajmowała miejscana podium. W ciągu dwóch miesięcy br. włoski producent odnotował 37 rejestracji(- 5 szt. / -11,9%), co zapewniło mu tutaj udział 7,6% (-1,7 pkt. proc.). Byłoto możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach ? MINI (18),turystycznej (10) i międzymiastowej (9).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić trzyautobusowe marki ? MAN, VDL i Renault. Pierwsza z nich zamknęła okresstyczeń-luty z wynikiem 31 szt. (-2 szt. / +6,1%) i coraz lepiej radzi sobie wsegmencie turystycznym. Identyczny wynik osiągnęło VDL (+3 szt. / +10,7%), anajważniejszą stawkę na wtórnym rynku zamyka Renault z wynikiem 29 szt. (-27szt. / -48,2%).

Komentarze