TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek używanych autobusów 02.2017 r.
JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 22.03.2017 10:00:12 2 komentarze
Polski rynek używanych autobusów 02.2017 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W lutym 2017 r. zarejestrowano 220 szt. używanych autobusów, czyli o 2 szt. mniej niż rok temu (-0,9%). Z kolei skumulowany od początku roku wynik wyniósł 488 szt., co oznacza rezultat o 34 szt. wyższy niż rok temu (+7,5%). Zdecydowaną większość zarejestrowanych w ciągu dwóch miesięcy 2017 r. używanych autobusów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.

Rynek sprowadzanych do Polski używanych pojazdów cały czas imponuje swoim potencjałem ? od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. autobusów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używane autobusy, a w 2016 r. ? 3575 szt. Czy w 2017 r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagę styczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzenia wyniku z 2016 r.

Autobusowy luty

W drugim miesiącu 2017 r. odnotowaliśmy 220 rejestracji sprowadzany autobusów. To wynik poniżej zeszłorocznej średniej dla całego rynku (298) i jednocześnie o 2 szt. niższy w porównaniu do stycznia 2016 (-0,9%). Spadki rejestracji odnotowaliśmy w kategorii MINI (-12 szt. / -18,2%) i wśród pojazdów międzymiastowych (-8 szt. / -12,7%), oraz w kategorii miejskiej (-4 szt. / -18,2%). Natomiast wzrost pojawił się w segmencie turystycznym (+15 szt. / +23,4%). W segmencie szkolnym formalnie nie zarejestrowano jeszcze żadnego pojazdu.

Od początku roku

Skumulowany wynik za dwa miesiące pokazuje, że w Polsce zarejestrowanych zostało 488 szt. używanych autobusów, czyli o 34 szt. więcej niż przed rokiem (+7,5%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po dwóch miesiącach br. jest kategoria turystyczna, gdzie zostało zarejestrowanych 154 szt. (+18 szt./+13,2%). Kolejnym segmentem, który ciągnie import są autobusy międzymiastowe z wynikiem 150 rejestracji (+26 szt. / +21%). Dobrze też prezentują się pojazdy miejskie z rezultatem 57 szt. od początku roku (+12 szt./ +26,7%). Na minusie są jedynie MINI-busy, których od początku roku sprowadzono 102 szt. (-24 szt./ -19,0%). Co ciekawe to właśnie ten segment miał w 2016 r. największą dynamikę wzrostu liczby rejestracji

Nowe kontra używane

Dane z początku roku pokazują, że liczba zarejestrowanych autobusów używanych jest ponad dwukrotnie wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (488 szt. do 231 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano prawie 12-razy więcej niż nowych (150 szt. do 13 szt.), a tych drugich blisko 4-razy więcej (165 szt. do 42 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskim mieliśmy odwrotną sytuację niż zazwyczaj. Dane za dwa miesiące 2017 r. przyniosły zwycięstwo zarówno fabrycznie nowym minibusom (151 szt. do 102 szt.), natomiast w segmencie miejskim więcej sprowadzono używanych autobusów niż zakupiono nowych (57 szt. do 25 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2016 r. zakupiono 1987 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (41% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (32%). Trzecią starsze - z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1985 r. i jest to turystyczny model Mercedes-Benz O307. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowią dwa autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach. W styczniu i luty br. było 12 takich pojazdów (4 szt. z 2017 r. i 8 szt. z 2016 r.). Dla porównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych w latach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  1. autobusy turystyczne to po dwóch miesiącach br. najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W okresie styczeń-luty 2017 r. zarejestrowano tutaj 154 pojazdy, czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+13,2%).

  2. autobusy międzymiastowe ? drugi filar autobusowego rynku wtórnego w Polsce. Od początku 2017 r. sprowadzono tutaj 150 autobusów, czyli o 26 szt. (+21,0%) więcej niż przed rokiem;

  3. autobusy MINI ? w styczniu i lutym br. sprowadzono 102 używane minibusy, czyli o 24 szt. (-19,0%) mniej niż przed rokiem;

  4. autobusy miejskie ? sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko rejestracje prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Często stanowią one pomost do planowanych w przyszłości zakupów z unijnym wsparciem. Łącznie od początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 57 szt. (+12 szt. / +26,7%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku - obok pojazdów szkolnych, których ani w styczniu i lutym bieżącego, ani ubiegłego roku nie odnotowano w bazie CEP (MC)..

Lista rankingowa marek

Wyniki dwóch pierwszych miesięcy 2017 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 157 (+10 szt. / +6,8%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje on 32,2% w rynku, co oznacza udział o 0,2 pkt proc. mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 50 szt., gdzie marka ma 49,0% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen i Renault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 17,6%, 10,8% i 8,8% w tej części rynku. Mercedes jest również liderem w segmentach:

- międzymiastowym - z udziałem 33,3%, (50 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro;

- turystycznym z udziałem 18,8% (29 szt.). Tutaj krajowi przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy jak Tourismo czy Tourino;

- miejskim z udziałem 26,3% (15 szt.), gdzie największym powodzeniem cieszą się modele typu O405 czy nowsze Citaro.

W okresie styczeń-luty 2017 r. drugą pozycję wypracowała Setra, która zdecydowanie wyprzedziła odwiecznego konkurenta ? markę Renault, która spadła na dalekie 6. miejsce w rankingu. Od początku roku Setra odnotowała 52 rejestracje używanych autobusów, czyli o 8 szt. więcej niż przed rokiem (+18,2%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 10,7% (+1 pkt proc. w porównaniu z sytuacją po lutym 2016 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz (druga marka koncernu Daimler Buses) mają razem blisko 43% udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów międzymiastowych (29), jak i w kategorii pojazdów turystycznych (20). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest wysokie, trzecie miejsce marki Iveco, która do tej pory na rynku używanych autobusów w Polsce nie zajmowała miejsca na podium. W ciągu dwóch miesięcy br. włoski producent odnotował 37 rejestracji (- 5 szt. / -11,9%), co zapewniło mu tutaj udział 7,6% (-1,7 pkt. proc.). Było to możliwe dzięki dobrym wynikom sprzedaży w kategoriach ? MINI (18), turystycznej (10) i międzymiastowej (9).

W tym roku najaktywniej liderów próbują dogonić trzy autobusowe marki ? MAN, VDL i Renault. Pierwsza z nich zamknęła okres styczeń-luty z wynikiem 31 szt. (-2 szt. / +6,1%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. Identyczny wynik osiągnęło VDL (+3 szt. / +10,7%), a najważniejszą stawkę na wtórnym rynku zamyka Renault z wynikiem 29 szt. (-27 szt. / -48,2%).

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
używane
Polska
  • Taka prawda – 23.03.2017

    STARE SZWABSKIE AUTOBUSY.. Nawet za PiS Ten handelek złomem ma się DOSKONALE. Niestety......

  • wert – 09.04.2017

    A kogo stac na nowe? Jaka jest alternatywa? Autosan czy 10-letnia Setra? Ba! 20-letnia Setra jest lepsza

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma ?JMK analizy rynku transportowego? oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...