Polski rynek używanych autobusów – 01.2020

infobus
25.02.2020 09:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2020 r.sprowadzono do naszego kraju 315 autobusów – czyli o 87 szt. więcej niż rokwcześniej (+38%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMCpowyżej 8 ton.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takichpojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższymczasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano3824 szt. używanych autobusów; w 2016 r. – 3575 szt., w 2017 r. – 3321, w 2018r. – 3150 szt., a w 2019 r. – 3233 szt. To najlepiej pokazuje, jak silny istabilny jest wtórny rynek autobusów w Polsce.

Autobusowy styczeń

W styczniu na rynku sprowadzanych, używanych autobusówodnotowaliśmy 315 rejestracji (+87 szt. /+38% r/r). To oznacza, że polscyprzewoźnicy kontynuują wzmożone zakupy – częściowo również pod kątem obsługireaktywowanych linii, które uzyskały dofinansowane z rządowego Funduszu RozwojuPrzewozów Autobusowych. Potwierdza to wynik z kategorii międzymiastowej, gdzierejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy lokalne i szkolne,gdzie od czterech miesięcy mamy wzmożony ruch. W styczniu – podobniej jak wgrudniu czy listopadzie – właśnie tutaj odnotowaliśmy jeden z większychwzrostów ilościowych: +49 szt. (+69% r/r).

Ponadto w styczniu „plusy” zagościły we wszystkichsegmentach funkcjonalnych wtórnego rynku – zarówno w segmencie miejskim (+9szt. / +30% r/r), turystycznym (+27 szt./ +41,5% r/r)., jak i w kategorii MINI (+9 szt. / +18,4% r/r). To zapowiadakolejny dobry rok dla importerów używanych autobusów.

Nowe kontra używane

Porównując tegoroczny rynek sprowadzanych, używanychautobusów (315) z rynkiem nowych (158 )widać wyraźnie, że ponownie w tym roku „górą” są pojazdy używane. Spodziewamysię, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku, gdyż rząd nie zapowiadażadnych systemowych zmian, które mogłyby to zmienić.

Różnica między rynkiem nowych a sprowadzanych z rynkuwtórnego wynosi obecnie 157 szt. na korzyść używanych. Dla porównania w całymub.r. sprowadzono do Polski o 30% więcej używanych autobusów z zagranicy niżsprzedano nowych. W tym roku w styczniu ten wskaźnik wynosi już 99%.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzyposzczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego- panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym z nich,w styczniu 2020 r., zarejestrowano 10-razy więcej niż nowych (120 szt. do 12szt.), a w drugim ponad 8-razy więcej (92 szt. do 11 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotnąsytuację. Potwierdzają to dane z 2020 r., gdzie nowe minibusy przewyższają nadrynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 86 szt. do 58szt. Z kolei w segmencie miejskim po styczniu br. mamy proporcję – 49:39 takżena korzyść nowych.

Utrzymująca się jednak cały czas duża dysproporcja pomiędzynowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowoniskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys.pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno byćrocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcyszt. rocznie. W 2019 r. zakupiono 2478 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkuuzupełnili przewoźnicy liczbą 3233 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (40% udział).Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach2000 – 2004 (33% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzeciąstarsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (2%).

Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym rokujest OAF M12 z 1997 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowany pojazd to ZAZ A10 z2020 r. Generalnie grupę „prawie nowych” roczników stanowi obecniepięć pojazdów ( 1 pojazd z rokiem produkcji 2020 i 4 pojazdy z roku produkcji2019). Można spodziewać się, że takich pojazdów jeszcze przybędzie ale w całym2019 r. była to grupa aż 60 szt. z rocznika 2019 i 34 szt. z rocznika 2018r. Dla porównania w całym 2018 r. takichpojazdów było tylko 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma aż 101szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza wyników w styczniu br. według poszczególnychsegmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dlaautobusów używanych w Polsce. W styczniu 2020 r. w tej kategorii odnotowano 92rejestracje, czyli o 27 szt. więcej (+41,5%) niż przed rokiem. Co ważne, wsegmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całymrynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoriasprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która dzięki rządowemu FunduszowiRozwoju Przewozów Autobusowych ponownie zaczyna nabierać na znaczeniu. Dziękiczemu stanowi ona potężną konkurencję dla analogicznego segmentu wśródfabrycznie nowych pojazdów, który od lat nie może się przebić przez tę barierę.W styczniu br. zarejestrowano 120 szt. używanych autobusów międzymiastowych (+49szt. / +69%), czyli najwięcej ze wszystkich kategorii na tegorocznym rynkuwtórnym;

  • autobusy MINI – w styczniu br. do Polski sprowadzono 58używanych minibusów, czyli o 9 szt. więcej (-18,4%) niż przed rokiem. To jedenz najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdówmiejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niżużywanych pojazdów;

  • autobusy miejskie to zdecydowanie najsłabsza kategoriawśród używanych autobusów, ale w 2019 roku iw styczniu 2020 r. zanotowała spory wzrost. Sprzedaż w tym segmencienapędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowespółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. W pierwszym miesiącubr. kategoria ta osiągnęła 39 szt., czyli 9 szt. więcej niż przed rokiem(+30%).

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w styczniu2019 roku trzy używane autobusy szkolne, podczas gdy w tym roku żadnego.

Lista rankingowa marek

W styczniu 2020 r. zdecydowanym liderem na rynkusprowadzanych do Polski, używanych autobusów została marka Mercedes-Benz.Zarejestrowano łącznie 72 pojazdy z logo niemieckiego producenta (+18 szt. /+33,3% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 22,9% rynku, cooznacza udział o 0,8 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej.

W rankingu marek na drugiej pozycji mamy Iveco z liczbą 57rejestracji, czyli o 31 szt. więcej niż przed rokiem (+119,2%). Taki rezultatzapewnił marce ponad 18% udział w rynku (+6,7pkt proc.) Wysoką pozycję wrankingu Iveco zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działuRenault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyśćkoncernu. Dodajmy, że w styczniu do Polski sprowadzono też 12 szt. pojazdówmarki Renault i 9 autobusów pod marką Karosa, przejętych całkowicie przezkoncern Iveco.

Trzecie miejsce zajmuje Setra z liczbą 36 rejestracji(+8szt. /+28,6%) i udziałem 11,4%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga markakoncernu Daimler Buses, mają ponad 34% udział na polskim rynku sprowadzanychużywanych autobusów.

W grupie najsilniejszych pięciu marek po raz pierwszypojawił się na tak wysokiej pozycji Solaris (24), za nim jest VDL (20).

Statystyczna oferta

Przedstawiona analiza to tylko wycinek autobusowych danych,jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”.Zapraszamy do zamawiania poszerzonych opracowań na temat całego transportowegorynku w Polsce. W artykule powyżej wykorzystano dane z raportu o zakupachużywanych autobusów, który kosztuje u nas 150 PLN netto miesięcznie.

To nie wszystko. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiórtransportowych opracowań, w tym m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanychautobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusówmiejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych imiędzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne potrzeby. Cenyanaliz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany?Napisz na [email protected] / zadzwoń 506 03 71 71, a otrzymasz szczegółowąwycenę. Do usłyszenia!

Komentarze