Polski rynek używanych autobusów 01.2017 r.

infobus
27.02.2017 14:40
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2017r.zarejestrowano 268 szt. używanych autobusów, czyli o 36 szt. więcej niż roktemu (+15,5%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton.Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czas imponuje swoimpotencjałem ? od 6 lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takichpojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasiezmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt.używane autobusy, a w 2016 r. ? 3575 szt.

Czy w 2017r. czeka nas kolejny wzrost? Biorąc pod uwagęstyczniowy rezultat, to w tym roku spodziewamy się przynajmniej powtórzeniawyniku z 2016 r.

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu 2017r. odnotowaliśmy 268 rejestracjisprowadzany autobusów. To wynik poniżej średniej dla całego rynku z 2016r.(298) i jednocześnie wynik o 36 szt. wyższy w porównaniu do stycznia 2016 (+15,5%).Co ciekawe, w styczniu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy w kategorii MINI,która w 2016 r. najmniej traciła. Natomiast wzrosty zawitały teraz dowszystkich pozostałych kategorii funkcjonalnych.

Nowe kontra używane

Dane ze stycznia br. pokazują, że liczba zarejestrowanychautobusów używanych jest ponad dwukrotnie wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych(268 szt. do 105 szt.). Największa dysproporcja panuje wśród autobusówmiędzymiastowych i turystycznych. Pierwszych od początku roku zarejestrowano19-razy więcej niż nowych (95 szt. do 5 szt.), a tych drugich blisko 7-razywięcej (75 szt. do 11 szt.). Z kolei w kategoriach MINI i miejskim mieliśmyodwrotną sytuację niż zazwyczaj. Styczeń przyniósł zwycięstwo fabrycznie nowymminibusom (68 szt. do 48 szt.), natomiast w segmencie miejskim więcejsprowadzono używanych autobusów niż zakupiono nowych (39 szt. do 21 szt.)

Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie,dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowoniskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdówto zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być roczniewymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt.rocznie. W 2016 r. zakupiono 1986 nowych autobusów, a lukę w tym rachunkukrajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3575 używanych pojazdów, które zostałysprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominująpojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (43% udziału),czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względempopularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV(33%).Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (9%). Najstarszyzaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w1989 r. i jest to turystyczny model Setra S210. Z kolei grupę najmłodszychroczników stanowią dwa autobusy wyprodukowane w ostatnich dwóch latach. Wstyczniu było to 8 pojazdów (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.). Dlaporównania w całym 2016 r. była to suma 101 szt. autobusów wyprodukowanych wlatach 2016-2015 (odpowiednio 54 i 47 szt.).

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polscewedług poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy międzymiastowe w styczniu br. najważniejszysegment dla autobusów używanych w Polsce. W pierwszym miesiącu 2017 r.sprowadzono tutaj 95 autobusów, czyli o 34 szt. (+55,7%) więcej niż przedrokiem;

  • autobusy turystyczne ? 75 szt. Strategiczna kategoria nawtórnym rynku, gdzie dodatkowo rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki.W styczniu 2017 r. zarejestrowano tutaj o 3 pojazdy więcej niż przed rokiem(+4,2%).

  • autobusy MINI ? w styczniu br. sprowadzono 48 używanychminibusów, czyli o 12 szt. (-20%) mniej niż przed rokiem;

  • autobusy miejskie ? sprzedaż w tym segmencie napędzają nietylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w tensposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie na początku br. ta kategoriaosiągnęła poziom 39 szt. (+16 szt. / +69,6%) i jednocześnie należy donajsłabszych na wtórnym rynku – obok pojazdów szkolnych, których zarówno wstyczniu bieżącego, jak i ubiegłego roku nie odnotowano w bazie CEP (MC).

Lista rankingowa marek

Wyniki za styczeń 2017 r. potwierdzają, że markaMercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynkuautobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 86 szt. (+6,2%)używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje 32,1% w rynku, cooznacza udział o 2,8 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Z tej grupy znacznaczęść autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 26 szt., gdzie marka ma 54,2%udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czyVario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycjęlidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Iveco, Volkswagen iRenault są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 18,8%, 12,5% i 6,3% w tejczęści rynku. Podobnie Mercedes jest liderem z udziałem 33,7%, w segmenciemiędzymiastowym (32 szt.), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą sięegzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. Wśród autobusów turystycznychjest vice liderem (13) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czyTourino; Podobnie w kategorii miejskiej zajmuje drugie miejsce (9) po marceScania (14). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesajak O405 czy nowsze Citaro.

W styczniu drugą pozycję wypracowała Setra a nie tradycyjniemarka Renault, która spadła na dalekie 7. miejsce w rankingu. Setra w styczniubr. odnotowała 32 rejestracje używanych autobusów, czyli o 10 szt. więcej niżprzed rokiem (+45,5%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie11,9% (+2,5 pkt proc w porównaniu z sytuacją ze stycznia 2016 r.). Tym samymSetra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają 44% łącznyudział na polskim rynku sprowadzanych. Legendarny producent autokarów z Ulmzajmuje pierwsze miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (14) i drugie wstrategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (17). Najczęściejsprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Zaskoczeniem jest trzecie miejsce marki Scania, która do tejpory nie zajmowała na rynku używanych autobusów w Polsce wyższych pozycji. Wstyczniu br. z wynikiem 22 rejestracji (+21 szt. / +2100%) Scania znalazła sięna podium z udziałem 8,2% (+7,8 pkt. proc.), dzięki sprzedaży we wszystkichtrzech najważniejszych kategoriach ? w miejskiej (14) zajęła pierwsze miejsce idalsze w międzymiastowej (4) i turystycznej (4).

W styczniu najaktywniej liderów próbowały dogonić trzy marki? VDL oraz Iveco i Karosa . Pierwsza z nich zamknęła miesiąc z wynikiem 19 szt.(+3 szt. / +18,8%) i coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. Dwienastępne z wynikiem po 17 szt. każda, przy czym dla Iveco oznacza to spadek o5,6% a dla Karosy 8,5 krotny wzrost.

Komentarze