Polski rynek używanych autobusów 01.2016 r.

infobus
17.02.2016 18:12
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW).

W styczniu 2016 r. zarejestrowano 232 szt. używane autobusy, czyli o 2 szt. mniej niż rok temu (-0,9%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton. Rynek sprowadzanych do Polski używanych autobusów cały czas imponuje swoim potencjałem ? z roku na roku przewoźnicy sprowadzają coraz więcej takich pojazdów. Warto przypomnieć, że za nami rekordowy rok 2015, kiedy zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów, czyli o 138 szt. więcej niż rok temu (+%). Jak do tej pory najwyższym wynikiem był rezultat z 2014 r. (3686), który właśnie został pobity i to z dość dużym zapasem (3824). Dla porównania ? w 2013 r. zarejestrowano 3423 używanych autobusów, w 2012 r. ? 3048 szt., a w 2011 r. – 3111 szt. Te wyniki pokazują, że poziom rejestracji w tym sektorze zachowuje zaskakującą równowagę i systematycznie rośnie w siłę. Czy w 2016 r. czeka nas kolejny wzrost ? Biorąc pod uwagę aktualną tendencję to w tym roku spodziewamy się kolejnego rekordu i przynajmniej kilkuprocentowego wzrostu.

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu 2016 r. odnotowaliśmy 232 pierwsze rejestracje używanych autobusów. To wynik poniżej średniej dla całego rynku z 2015 r. (318) i jednocześnie wynik o 2 szt. niższy w porównaniu do sytuacji sprzed roku (-0,9%). To dobra zaliczka do bicia kolejnego rekordu. Co ciekawe, w styczniu br. spadki rejestracji odnotowaliśmy w kategorii MINI, międzymiastowej i turystycznej, natomiast wzrost ? w miejskiej. W zeszłym roku wzrost obserwowaliśmy tylko w segmencie MINI. W najsilniejszym segmencie stycznia br., czyli wśród autobusów turystycznych, ostatni miesiąc zakończył się z wynikiem 72 szt. wobec 75 szt. w zeszłym roku (-3 szt. / -4%). Podobny spadek miał miejsce wśród minibusów ? 60 szt. wobec 62 szt. w zeszłym roku (-2 szt. / -3,2%). Wśród autobusów międzymiastowych, które stanowią silną grupę spadek okazał się największy (-12,9%;-9szt.). Z kolei dodatni bilans odnotowaliśmy wśród pojazdów miejskich ? 23 szt. wobec 18 szt. w zeszłym roku (+5 szt. / +27,8%). Tym samym w styczniu br. kategoria autobusów turystycznych przewodzi wszystkim segmentom rynku napływających używanych pojazdów w Polsce.

Nowe kontra używane

Dane ze stycznia br. pokazują, że liczba nowo zarejestrowanych autobusów używanych jest prawie 1,5 razy wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (232 szt. do 165 szt.) . Największa dysproporcja panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. Pierwszych w ostatnim miesiącu zarejestrowano ponad 60-razy więcej niż nowych (61 szt. i 1 szt.), a tych drugich ponad 2-razy więcej (72 szt. i 32 szt.). W segmencie MINI różnica ta jest znacząco mniejsza i wynosi tylko 1,2-raza na korzyść konstrukcji używanych (60 szt. i 49 szt.). Z kolei w kategorii autobusów miejskich styczeń przyniósł zwycięstwo konstrukcjom fabrycznie nowym (83 szt. do 23 szt.). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2015 r. zakupiono 1742 nowe autobusy, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3824 używanych pojazdów, które zwiększyły polskie rejestry w zeszłym roku.

Na czele Euro 3

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (39% udział), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki kilkuletnie z lat 2005-2009 z normą Euro IV (28%).Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (18%). Najstarszy zaimportowany w styczniu br. pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1992 r. i jest to miejski model Mercedes-Benz O 405. Z kolei grupę najmłodszych roczników stanowią dwa autobusy wyprodukowane w latach 2015-2014. W całym zeszłym roku taką grupę ?prawie nowych? autobusów tworzyło łącznie 67 pojazdów, w tym 42 szt. z rocznika 2015 i 25 szt. z rocznika 2014. Natomiast w 2014 r. (w momencie przejścia z normy Euro V na Euro VI) odnotowaliśmy aż 118 szt. takich ?nowych-używanych? pojazdów (86 z rocznika 2014 i 35 z rocznika 2013.

Segment po segmencie

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

– autobusy turystyczne ? w styczniu br. najważniejszy segment dla używanych autobusów, w którym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W pierwszym miesiącu 2016 r. sprowadzono tutaj 72 autokary, czyli o 3 szt. (-4%) mniej niż przed rokiem;

– autobusy międzymiastowe ? 61 szt. Strategiczna kategoria na tym rynku, która w 2015 r. notowała najwyższy skumulowany bilans. W styczniu 2016 r. zarejestrowano tutaj o 9 pojazdów mniej niż przed rokiem (-12,9%).

– autobusy MINI – w styczniu br. zarejestrowano 60 używanych minibusów, czyli o 2 szt. (-3,2%) mniej niż przed rokiem;

– autobusy miejskie ? sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie na początku br. ta kategoria osiągnęła poziom 23 szt. (+5 szt. / +27,8%) i jednocześnie należy do najsłabszych na wtórnym rynku (obok pojazdów szkolnych, których zarówno w styczniu bieżącego, jak i ubiegłego roku nie odnotowano w bazie Centralnej Ewidencji Pojazdów.

Lista rankingowa marek

Wyniki za styczeń 2016 r. potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie, jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych w Polsce. W tym roku zarejestrowano łącznie 81 szt. (+9,5%) używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta. Zajmuje 35% w rynku, co oznacza udział o 3,3 pkt proc wyższy niż rok wcześniej. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ? 39 szt., gdzie marka ma 65% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ? Renault, Iveco i Volkswagen są cały czas z tyłu, zajmując odpowiednio 12% i po 10% tej części rynku. Mercedes-Benz jest także liderem wśród autobusów turystycznych (16) z najpopularniejszymi modelami typu Tourismo czy Tourino; vice-liderem w segmencie międzymiastowym (12), gdzie cały czas sporą popularnością cieszą się egzemplarze typu O407, O408, Conecto czy Integro. W kategorii miejskiej też zajmuje drugie miejsce (7) po marce MAN (11). Tutaj przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają takie pojazdy Mercedesa jak O405 czy nowsze Citaro.

Drugą pozycję w rankingu marek ma Renault (cały czas rywalizując z Setrą o tytuł wicelidera), który w styczniu odnotował 27 rejestracji (wzrost o 17,4% / udział 12% / +2 pkt proc.) Francuska marka ma cały czas stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów z roku na rok sprowadza się coraz mniej i coraz większa różnica dzieli markę od niemieckiej czołówki. Wszystkie kupowane w naszym kraju francuskie autobusy mają przynajmniej 13 lat. Najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Producent zajął w styczniu pierwsze miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (14) z takimi modelami jak SFR112/Iliade, FR1 czy Tracer R332A. Pojazdy Renault spotkamy także w segmencie turystycznym (3) i MINI (7).

Trzecie miejsce na podium ma Setra, która w styczniu br. odnotowała 22 rejestracje używanych autobusów, czyli o 1 szt. mniej niż przed rokiem (-4%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 9,5%

(-0,4 pkt proc w porównaniu z sytuacji z 2015 r.). Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 44% łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje trzecie miejsce zarówno w kategorii pojazdów turystycznych (10), jak i w strategicznej kategorii autobusów międzymiastowych (8). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Reszta peletonu

Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. Podobnie jak w zeszłym roku, najaktywniej liderów próbują dogonić dwie marki ? MAN i Iveco. Obie w styczniu zajmują ex aequo czwarte miejsce z wynikiem 19 szt. i 8% udział. MAN osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim, gdzie niemiecka marka zajmuje pozycję liderem z liczbą 11 szt. zarejestrowanych pojazdów. Z kolei Iveco z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych ? w tym także w MINI, gdzie ma trzecie miejsce. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka holenderski VDL (16), który coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W tym roku marka zajęła tutaj wysokie, drugie miejsce z liczbą 14 zarejestrowanych autokarów. Wymienione trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsce po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze