TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek trolejbusów w 2013 r.
Jacek Pudło - Opublikowano: 09.02.2014 12:35:03 18 komentarzy
Polski rynek trolejbusów w 2013 r.
Ostatnie lata to okres renesansu trolejbusów w Polsce. Dzięki dofinansowaniu z Unii Europejskiej wszyscy trzej przewoźnicy eksploatujący trolejbusy zakupili w ubiegłym roku nowe pojazdy spełniające współczesne standardy.Tab. 1. Nowe trolejbusy w Polskich miastach w 2013 r.MiastoTrolejbusy fabrycznie noweTrolejbusy przebudowane z autobusówGdynia22Lublin13-Tychy14-Razem292 Tab. 2. Udział producentów w polskim rynku trolejbusów w 2013 r.ProducentLiczba sztukUdziałSolaris2477,4%Bogdan-Ursus516,1%Produkcja własna przewoźników (PKT Gdynia)26,5% Tab. 3. Napęd pomocniczy w trolejbusach dostarczonych w 2013 r.RodzajLiczba sztuk trolejbusówUdziałBaterie niklowo-kadmowe1858,1%Agregat spalinowy825,8%Baterie litowo-jonowe516,1% Rok 2013 zamknął się liczbą 31 nowych trolejbusów, w tym 29 fabrycznie nowych (93,5%) i 2 przebudowanych z autobusów (6,5%). Wszystkie z nich były 100% niskopodłogowe i posiadały napęd asynchroniczny. Dodatkowo, w każdym z wprowadzonych do ruchu pojazdów zastosowano napęd pomocniczy. W większości przypadków były to baterie niklowo-kadmowe - 58% pojazdów, a mniej popularne były 2 nowości w polskich trolejbusach: agregat spalinowy –26% i baterie litowo-jonowe –16%.Większość zapotrzebowania na trolejbusy zrealizował Solaris z 77% udziałem w rynku, którego pojazdy kursują od kilku lat już we wszystkich polskich miastach z trolejbusami - w Gdyni od 2001 r., w Tychach od 2002 r., a w Lublinie od 2007 r. Ogółem w 2013 r. Solaris dostarczył 24 trolejbusy. Wygrane przetargi w Lublinie na dostawę 20 trolejbusów solowych i 12 przegubowych będą mieć wpływ również na obraz rynku trolejbusów w 2014 r.Nowym graczem na polskim rynku trolejbusowym jest konsorcjum Bogdan-Ursus z 16% udziałem w rynku, które wygrało przetarg na dostawę 38 trolejbusów T70116 dla Lublina. Zamówienie to decyduje również o podziale rynku w kolejnych latach. 5 pojazdów dostarczono z opóźnieniem w 2013 r., zaś dostawa 12 kolejnych przewidziana jest na 2014 r., a ostatnich 21 –w 2015 r. Marka Bogdan jest obecna na polskim rynku autobusowym od 2009 r. O trolejbusach Bogdan Ursus pisaliśmy szerzej tutaj Produkcji trolejbusów we własnych warsztatach, a konkretnie konwersji używanych autobusów na trolejbusy, podjęło się w 2013 r. tylko PKT Gdynia. Przebudowano 2 Solarisy Urbino 12 z 2002 i 2003 r., wykorzystując napęd Eniki.W wyniku dostaw przewoźnicy wycofali wysokopodłogowe trolejbusy marki Jelcz wyprodukowanie w KPNA, PNTKM i MZK Słupsk w latach 80. i 90. Obecnie Jelcze są eksploatowane już tylko w Lublinie w dni powszednie, przy czym w związku z dostawą transzy 12 trolejbusów Trollino 12 przewidzianej na 2014 r. rozważane jest wycofanie większości z nich z ruchu. Brak jest informacji o losie 3 ostatnich trolejbusów Jelcz w Tychach.Zapowiada się, że rok 2014 zamknie się dostawą 36-40 nowych trolejbusów, zależnie od polityki taborowej PKT Gdynia. Firma ta przewiduje konwersję kolejnych 2 autobusów na trolejbusy.W kolejnych latach rynek będzie zależał od projektów unijnych realizowanych w perspektywie 2014-2020. Prawdopodobnie zakupy autobusów z silnikiem Diesla nie będą już dofinansowane. Preferowane będą natomiast tramwaje, trolejbusy i elektrobusy. Wprowadzenie trolejbusów biorą pod uwagę Łódź i Poznań, a elektrobusów –Wrocław. Wiadomo już, że elektrobusy trafią do Warszawy i Krakowa. Pojazdy te są jednak droższe od trolejbusów, a wprowadzane rozwiązania umożliwiające ładowanie baterii wymagają przetestowania i sprawdzenia w codziennej eksploatacji.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Lublin
Gdynia
Tychy
  • Trajluś – 10.02.2014

    U mnie w Tychach jeżdżą jeszcze ostatnie sztuki Peerek, ale pewnie nie zostawią nic na zabytek :(

  • Tyszanin – 11.02.2014

    W Tychach zostały jeszcze dwa ostatnie Jelcze 120MT, jeden z 1998, a drugi z 2001 roku. W tym roku mają zostać zezłomowane.

  • Trajluś – 11.02.2014

    Tak myślałem, że tez nic nie zostawią :( W innych miastach potrafią to zrobić.

  • gld – 12.02.2014

    W Lublinie w kwietniu ma się pojawić pierwsza partia z zamówionych 12 przegubowych trollino. Będą to jedyne tego typu pojazdy w Polsce. Taki wyróżnik miasta.

  • Trajluś – 12.02.2014

    No od dawna wiadomo o pierwszych po latach elektroprzegubach w PL, więc nic nowego.

  • Jaro – 12.02.2014

    W Lublinie na stanie jest jeszcze kilkanaście pr110, ale na ulicach praktycznie już ich nie ma. Miejmy nadzieję, że zostawią jeden jako pojazd zabytkowy (tak jak Ziutka i przegubowego Ikarusa).

  • bcx – 13.02.2014

    Fakt wyróżnik spory jest dla miasta z trolejbusami ,to jakiś specyficzny klimat

  • nzs – 13.02.2014

    Najlepszy zabytkowy tabor trajtków jest w Gdyni

  • bc – 13.02.2014

    W 2014 roku mają być 3 wozy dla Tychów reszta dla Lublina

  • hns – 13.02.2014

    Trolejbusy oferują wysoką jakość podróżowania chciałbym aby w Warszawie powróciły

  • hsdhs – 13.02.2014

    Solaris ,Ursus i jeszcze AMZ całkiem pokażna oferta trajtków

  • bdxs – 13.02.2014

    Podróż czysto ekologiczna

  • nxs – 13.02.2014

    Po prostu czysta podróż

  • ns – 13.02.2014

    Trolejbusy to wyróżnik dla miasta podobnie jak metro nieliczne miasta mają taki środek lokomocji

  • hsn – 13.02.2014

    Jak nic sukces

  • Trajluś – 13.02.2014

    @Jaro: Ten Wasz Ziutek to totalna kapa i porażka. Powiedz mi co ten trolejbus ma z ZIU-9B/P,,, nic po za budą. Silnik i osprzęt z Peery, więc żadnego klimatu dźwiękowego nie ma, choć pewnie most Raba został. Drzwi adaptowane z Ikarusa i do tego przerobiony na mobilny barek, więc wewnątrz zupełnie nieoryginalny, tak samo z malowaniem zewnętrznym jak i wewnątrz. Osobiście pomysł uważam za totalną kichę, no ale odezwą się zaraz moi przeciwnicy ;)

  • Jaro – 13.02.2014

    @Trajluś: Tak odezwą się przeciwnicy, bo piszesz totalne głupoty. A z tymi drzwiami to pocisnąłeś... Jedyną rzeczą jaką schrzanili to ostatnio wymienili pałąki i bębny na nowe. Barek jest na plus, bo trolejbus można wynająć na np. wieczór kawalerski albo inną imprezę. Sam kiedyś w czymś takim brałem udział. W sezonie turystycznym ten trolejbus jest całkiem niezłą atrakcją. Mogę się założyć, że jakiś Jelczyk też zostanie.

  • Infobus – 16.02.2014

    Prosimy o merytoryczną i kulturalną dyskusję.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....