TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek pojazdów użytkowych w październiku 2019
PZPM InfoBus.pl - Opublikowano: 13.11.2019 10:00:32
Polski rynek pojazdów użytkowych w październiku 2019

To już czwarty miesiąc ze spadkiem w obu grupach składowych - wśród samochodów ciężarowych, jak i wśród autobusów.

W październiku br. zarejestrowano 2 849 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 22,5% niż rok wcześniej. To już czwarty miesiąc ze spadkiem w obu grupach składowych - wśród samochodów ciężarowych, jak i wśród autobusów. Cały rynek od początku roku pogłębił spadek skumulowanych rezultatów, który po wrześniu był śladowy (-0,3%), a teraz wyniósł -3,2%. Wprowadzenie od połowy czerwca br. tachografów cyfrowych, spowodowało - po wyprzedzająco wyższych rejestracjach w maju i czerwcu br. przyhamowanie na rynku pojazdów użytkowych. Jednak wyraźnie zaznacza się również obniżenie koniunktury na rynku w tym segmencie. Październik to tradycyjnie jeden z lepszych miesięcy na rynku pojazdów użytkowych, jednak tym razem ich spadek r/r (-826 szt.) to częściowo efekt wysokiej bazy z poprzedniego roku, kiedy zarejestrowano rekordową liczbę 3 675 pojazdów. Wyniki ostatniego miesiąca są wyższe niż z września br. (+16,7%; + 408 szt.), podobnie jak to miało miejsce rok wcześniej kiedy rynek wzrósł o 16% m/m.

We wszystkich segmentach odnotowaliśmy wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 22,7% r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-30,8%), jak i podwozi ciężarowych (-5,4%). Jedynie niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych, wzrosły o 42%. Liczba nowych autobusów obniżyła się o 19,6% w porównaniu do października ub.r. a ich wydania wyniosły 225 szt. Wydania ciężarówek osiągnęły poziom 2 264szt.

Od początku roku przybyło 26 908 nowych pojazdów o DMC pow. 3,5t i jest to już mniej o 3,2% niż w tym samym czasie ub.r. To efekt spadku rejestracji zarówno w grupie samochodów ciężarowych o 2,9%, jak i w grupie autobusów o 6,5%.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w październiku br. 225 rejestracji, mniej o 19,6% r/r. Początek br. od stycznia do marca, upłynął ze spadkami. W drugim kwartale obserwowaliśmy coraz wyższy wzrost. Od lipca (-35,8% r/r; sierpień -27,2% r/r; wrzesień -35,9%) notujemy w grupie autobusów głębokie spadki. Przypomnijmy jednak, że ubiegłoroczne wyniki m.in. mocno rosły przed wyborami samorządowymi, do których przygotowywały się miasta odnawiając też tabor autobusowy. Natomiast podobnie, jak w innych segmentach rynku pojazdów użytkowych, nowe wymagania dla tachografów w nowo rejestrowanych pojazdach od 15 czerwca br. mogły znaleźć odzwierciedlenie w ostatnich wynikach również w segmencie autobusów.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w październiku br. w analizach PZPM 141 szt. Jest to o 15 szt. mniej (-9,6%) niż rok wcześniej i więcej o 47 szt. niż przed miesiącem (+50%).

W ogólnym rankingu marek w październiku br. przewodził MERCEDES-BENZ (96 szt.; -10%) za nim MAN (63szt.; +425%) i SOLARIS (35 szt. +84%).

Od początku roku przybyło 2196 autobusów, -6,5% mniej niż w takim samym czasie ub.r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce ma MERCEDES-BENZ, który wydał 957 autobusów (-3%). Na drugim miejscu SOLARIS po rejestracji 399 szt. (+9%). Za nim jest MAN z rezultatem 303 rejestracji i wzrostem (+31%). Na czwartej pozycji bez zmiany IVECO (161 szt.) z 36% wzrostem.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. od początku br. przybyło 1231 (-8,5%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej 1345 w analogicznym okresie. Najmocniej w tej grupie były reprezentowane autobusy marki SOLARIS (392szt.), MAN (287 szt.) i następnie MERCEDES-BENZ (240 szt.), oraz IVECO (58 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t we wrześniu 2019r. zarejestrowano 2 624 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-22,7% r/r; -771 szt.), był spowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (1 774 szt.;

-30,8% r/r) oraz nieco wyższymi rejestracjami wśród podwozi 850 szt. (+2,2%), na które złożyły się kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych 664 szt.; -5,4 % r/r i samochodów specjalnych 186 szt.; +42%). We wszystkich grupach składowych odnotowaliśmy wzrosty w porównaniu z wynikami z września br. (w zagregowanej grupie +15,2% m/m; +347 szt.).

Rezultat skumulowanych rejestracji od początku roku (24 712 ) jest niższy niż rok wcześniej (-2,9% w skali roku). Sytuacja w rejestracjach samochodów ciężarowych do czerwca br. dodatkowo była podbudowana przez wprowadzenie nowych wymagań dla tachografów od 15 czerwca br., co jednocześnie w następnych miesiącach przyhamowało rozwój. Zaplanowane do wejścia w życie od września br. standardy WLTP m.in. dla kategorii N2 czy nowe wzory COC (świadectw homologacji) jak i wprowadzenie od września br. normy Euro VI D nie zahamowały spadku widocznego od lipca w rejestracjach. Rozwojowi rynku samochodów ciężarowych w br. sprzyjała ogólnie dobra koniunktura w gospodarce ale coraz częściej mówi się o spowolnieniu, co zaczyna zaznaczać się w wynikach nowych rejestracji. Zobaczymy jak sytuacja będzie rozwijać się w następnych miesiącach. Badania GUS ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa wykazały, po raz pierwszy od stycznia 2015r., nieznacznie negatywny poziom (-1,0) wskaźnika koniunktury, przy czym w październiku ub.r. był na poziomie 11,8 pkt. Rozwój polskiego transportu m.in. pośrednio decyduje o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się ciągle trudnych do przewidzenia przeszkód w ich działalności związanych z Brexitem, który został nieco odsunięty ale ciągle nie jest zdefiniowany czy z tzw. Pakietem Mobilności PE.

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), zwiększyły się i wyniosły w październiku br. 850 szt. (+2,0% r/r; +44,6% m/m) wobec 833 przed rokiem i 588 miesiąc wcześniej. Przy czym wzrost wykazały tylko podwozia pod samochodami specjalnymi. Pierwsze miejsce w całej grupie zajął MAN (208 szt.). Na drugim było IVECO 188 szt., a trzecie miejsce przypadło MERCEDES-BENZ z wynikiem 141 szt. Dalej SCANIA zyskała 84 szt. a kolejne było VOLVO 76 szt. i DAF 68 szt.. Wzrost odnotowały: MAN (+14,3%) IVECO (+33,3%) i SCANIA (+2,4%), natomiast spadki – DAF (-39,3%), VOLVO (-10,6%) i MERCEDES-BENZ (-5,4%).

W grupie ciągników samochodowych w październiku 2019r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydał 441 szt. (-29% r/r i +3% m/m). Na drugim miejscu był MERCEDES-BENZ z liczbą 334 szt.

(-20% r/r i +13% m/m), a na trzecim SCANIA (317 szt.; -35% r/r i +23% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknął MAN (289 szt.; -33% r/r:-11% m/m). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (270 szt.; -33% r/r; +11% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w październiku 2019r. 2 254 szt. Było to mniej o 894 szt. niż rok wcześniej (-28%) i więcej o 181 szt. (+9%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (504 szt.; -30% r/r), MERCEDES-BENZ (433 szt.; -18%) i SCANIA (401 szt.; -29%).

W ogólnym rankingu marek w październiku 2019r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów wydał DAF 509 szt. (-30%) uzyskując 19% tej części rynku – mniej o 2,1 pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był MAN 497 szt. (-19%). Jego udział wyniósł niemal 19% i był wyższy niż w ub.r. (+0,8 pkt. proc). Za nim MERCEDES-BENZ po rejestracji 476 szt. (-19%) i czwarta SCANIA które wydała 401 szt. (-29% r/r; 15% udz.). Pierwszą piątkę zamknęło VOLVO (346 szt.; -29%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły 92% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 74% rynku czyli tyle samo co rok wcześniej.

Od początku roku zarejestrowano 24 712 samochodów ciężarowych pow. 3,5t i nastąpił 2,9% spadek. W całej grupie znalazło się 18 078 ciągników i ich liczebność spada w porównaniu do analogicznego okresu ub.r. o 1 001 szt. (-5,2%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 4504 rejestracje (- 9%) a za nim SCANIA (3908; +12%). Dalej MAN (2928; -19%), i VOLVO (2831; -4%). Pierwszą piątkę zamknął po sierpniu MERCEDES-BENZ (2740; +10%). W tym samym czasie przybyło 6 634 kompletne lub skompletowane podwozia (+4,1%; +263 szt.). Wśród nich przoduje MAN (1572) za nim, na drugiej pozycji jest MERCEDES-BENZ (1147), który wyprzedza IVECO (1064) i SCANIĘ (897) oraz DAFa (703).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t od początku br. najwięcej pojazdów wydał DAF (5207; -10%). Za nim jest SCANIA (4805; +14%) i MAN (4500; -10%). Wyprzedzają markę MERCEDEZ-BENZ (3893 szt. +7%) i VOLVO (3511 szt. -3%).

Pierwsze dwie marki SCANIA i DAF osiągnęły po dziewięciu miesiącach br. kolejno 21% i 19% rynku. Trzeci MAN ma 18%. Kolejne dwie MERCEDES ma 15% i VOLVO 14%. Pierwsza piątka skupia po wrześniu br. 89% rynku wobec 87% przed rokiem.

Firmy rejestrujące na regon objęły 92% rynku, wśród nich zasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 77% rynku, taka sama część rynku co przed rokiem.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. po wrześniu br. w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (5110szt.; 23% udz.) po spadku o 10% Na drugim miejscu po wzroście o 14% SCANIA (4805 szt.; 21% udz.) a trzeci jest MAN (3895szt.; -14% i 17% udz.), który przed rokiem o tej porze był drugi. Dalej bez zmiany VOLVO (3503 szt.; -3%;16% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (3476 szt.; +5% i 16% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (1244), IVECO (315) a dalej FORD TRUCKS (14) za nim KAMAZ (8) i TATRA (5).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w październiku 2019 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5 828 szt. nowo zarejestrowanych pojazdów ze spadkiem o 12,3% r/r. Rynek samochodów dostawczych w ostatnich miesiącach jest zmienny – po czerwcowym spadku i stabilnym lipcu, w sierpniu odnotowano dwucyfrowy wzrost 17,3% związany przede wszystkim z wejściem w życie od 1 września br. nowego cyklu pomiaru emisji CO2 i zużycia paliwa – WLTP dla tej kategorii pojazdów co skutkowało wrześniowym spadkiem o 21,6% r/r . rejestracje w październiku zgodnie z sezonowością były wyższe niż we wrześniu (+39,9%) ale przyhamowały znacznie w porównaniu r/r. Jednak przed rokiem notowaliśmy rekordowe wysokie rezultaty dla analogicznego miesiąca w tej grupie pojazdów – przekroczyły wtedy po raz pierwszy w historii w październiku 6,6 tys. szt.

Od początku roku zarejestrowano 56 896 nowe samochody dostawcze do 3,5t., co przekłada się już tylko na 2,9% wzrost w skali roku.

Rankingi – samochody dostawcze do 3,5t

W zbiorze .xls podajemy ranking pierwszych dziesięciu modeli.

W październiku 2019 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem był Fiat. Nabywcy zarejestrowali 1 051 szt. samochodów tej marki tj. o 126 szt. więcej i +13,6% r/r i wobec 622 szt. miesiąc wcześniej (+69% m/m). Udział Fiata w rynku wyniósł 18%. Drugie w ostatnim miesiącu było Renault (740 szt.; -25,8%), trzeci Mercedes-Benz (681 szt. +2,7%). Za nim na czwartej pozycji uplasował się Ford (632 szt. -28,8%). Pierwszą piątkę zamknęło Iveco (575 szt.; +47,1%) a za nim Peugeot (509 szt. -4%).

W ogólnym rankingu modeli, w październiku br. na pierwszym miejscu – Renault Master (597szt.), drugi Iveco Daily (575) za nim Mercedes-Benz Sprinter (548 szt.) , kolejne miejsca zajęły dwa modele Fiata: Ducato (465) i Fiorino (322). Drugą piątkę otwiera Peugeot Boxer 292 szt..

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w październiku 2019 r. przybyło 2 857 szt. Jest to wynik niższy niż przed rokiem o 5,1% (-155 szt.) i wyższy niż we wrześniu br. o 14,4% (+359 szt.). Utrzymujący się do maja stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012, kiedy sprowadzono jeszcze mniej ( 1,9 tys. szt.). W lipcu br. przekroczył średnią dla analogicznego miesiąca z ostatnich 10. lat, o 200 szt. W ostatnim miesiącu pozostał na niższym poziomie niż rok wcześniej ale wyższym niż średnioroczna z 2018r. W całej grupie wyróżniliśmy 2 589 samochodów ciężarowych (-6,7% r/r; +17,8% m/m) i 268 autobusów (+12,6% r/r; -10,7% m/m).

Od początku roku wwieziono do Polski 26 880 (-1,6%) używane pojazdy użytkowe. W tym 24 158 (-1,9%) samochodów ciężarowych i 2722 autobusy (+1,6%). Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było o 28szt. mniej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....