TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek pojazdów użytkowych - styczeń 2020
PZPM InfoBus.pl - Opublikowano: 12.02.2020 12:00:56
Polski rynek pojazdów użytkowych - styczeń 2020

Mamy pierwsze rejestracje pojazdów użytkowych pow. 3,5t za styczeń 2020. Sprawdzamy, co dzieje się na autobusowym rynku.

W styczniu 2020r. zarejestrowano 1 539 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to mniej o 26,7% niż rok wcześniej i mniej o 13,3 % niż w grudniu ub.r. Tendencja spadkowa na rynku pojazdów użytkowych pogłębiła się. Styczeń br. wypadł poniżej stycznia z 2016 r. po utrzymujących się wzrostach w analogicznym miesiącu w czterech kolejnych latach (2016 - 2019). We wszystkich segmentach odnotowaliśmy wysokie spadki. Liczba rejestracji nowych samochodów ciężarowych zmniejszyła się o 27,9% r/r, za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (-33,6%). Podwozia ciężarowe zanotowały także spadek (-11,7%) natomiast niewiele ważące rejestracje samochodów specjalnych, zwiększyły się o 12,7%. Liczba nowych autobusów obniżyła się o 15,1% w porównaniu do stycznia 2019 r. a ich wydania wyniosły 157 szt.

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w styczniu 2019 r. 157 rejestracji, mniej o 15,1% r/r. W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy w styczniu 64 szt. wobec 52 w grudniu 2019r. i 100 szt. w tej grupie przed rokiem. Spadek r/r wyniósł 36%. Najliczniej reprezentowane w ostatnim miesiącu były marki AUTOSAN i MERCEDES-BENZ.

W ogólnym rankingu marek w styczniu 2020r. przewodził MERCEDES-BENZ (74 szt.; +3%) za nim AUTOSAN (24 szt.) i FORD (12 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t w grudniu 2019r. zarejestrowano 1 382 szt. Wysoki, dwucyfrowy spadek w porównaniu do analogicznego miesiąca sprzed roku (-27,9% r/r; -534 szt.), był spowodowany przede wszystkim spadkiem w grupie ciągników samochodowych (994 szt.;

-33,6% r/r). Wśród podwozi rejestracje były również niższe niż przed rokiem i osiągnęły 388 szt.

(-7,6%). Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane) podwozia samochodów ciężarowych 308 szt.; -11,7 % r/r i samochodów specjalnych 80 szt.; +12,7%). W porównaniu z wynikami z grudnia ub.r. w dwóch grupach składowych odnotowaliśmy spadki. Rynek podwozi ciężarowych i specjalnych skurczył się łącznie o ponad 41% (-272 szt.) natomiast ciągników samochodowych był nieznacznie wyższy (+2,7% m/m +26 szt.). Ogólnie w zagregowanej grupie, z przyczyny niższych rejestracji podwozi, rezultat był niższy niż miesiąc wcześniej o 15,1% m/m (-246 szt.).

Badania GUS ogólnego klimatu koniunktury w sekcji transport i gospodarka magazynowa w styczniu br. wskazały nastroje mniej negatywne niż w grudniu ub.r. (-0,5 pkt wobec -2,5 pkt przed miesiącem), podczas gdy w listopadzie ub.r. poziom był podobny bliski 0 (ale +0,5 pkt) co oznaczało niemal równowagę ocen pozytywnych, jaki i negatywnych stanu bieżącego. Przewidywania w zakresie popytu, sprzedaży oraz sytuacji finansowej były mniej pesymistyczne niż zgłaszane w grudniu ale oceny stanu bieżącego w tym obszarze były bardziej negatywne. Chociaż niepokoją ostatnie informacje o rosnącym zadłużeniu w branży transportowej i to szybciej niż w innych branżach. Rozwój polskiego transportu m.in. pośrednio decyduje o kształcie rynku pojazdów ciężarowych w Polsce. Transportowcy mogą spodziewać się coraz trudniejszych warunków działania na rynku przewozów międzynarodowych w związku z tzw. Pakietem Mobilności PE, natomiast co pozytywne o rok przesuną się zmiany związane z rozpoczętym Brexitem.

Rejestracje wszystkich podwozi samochodów ciężarowych i specjalnych (kompletnych lub skompletowanych), które wyniosły w styczniu ub r. 388 szt. wobec 420 rok wcześniej i 660 miesiąc wcześniej zmniejszyły się. Przy czym w tym podwozia pod samochodami specjalnymi (80szt.) wykazały wzrost. Pierwsze miejsce w całej grupie zajął MERCEDES-BENZ (99 szt.). Na drugim był IVECO 78 szt., a trzecie miejsce przypadło marce MAN 76 szt. Dalej DAF zyskał 39 szt. a kolejne były SCANIA 36 szt. i VOLVO 24 szt.. W pierwszej piątce wzrost odnotowały: IVECO (+23,8%), MERCEDES-BENZ (+8,8%) i SCANIA (+5,9%) natomiast spadki w pierwszej piątce – DAF(-40%), MAN(-16,5%).

W grupie ciągników samochodowych w styczniu 2020 r. najwięcej ciągników zarejestrował DAF, który wydało 305 szt. (-29% r/r i +56% m/m). Na drugim miejscu był MAN z liczbą 184 szt. (-32% r/r i -7% m/m), a na trzecim VOLVO (182 szt.; -43% r/r i -41% m/m). Na czwartym, ostatni miesiąc zamknęła SCANIA (127 szt.; -46% r/r: +41% m/m). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (106 szt.; -33% r/r; -14% m/m).

Rejestracje samochodów najcięższych o DMC od 16t. (łącznie podwozi i ciągników) objęły w styczniu 2020 r. 1 232 szt. Było to mniej o 537 szt. niż rok wcześniej (-30%) i mniej o 116 szt. (-9%.) niż miesiąc wcześniej. Pierwsze miejsca w tej grupie zajęły: DAF (339 szt.; -31% r/r), MAN (231 szt.; -31%) i VOLVO (206 szt.; -40%).

W ogólnym rankingu marek w styczniu 2020 r. w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5t najwięcej pojazdów wydał DAF 344 szt. (-31%) uzyskując 24,9% tej części rynku – mniej o 1pkt. proc. niż przed rokiem. Drugi był MAN 260 szt. (-7%). Jego udział wyniósł 18,8% i był niższy niż w ub.r. (-0,2 pkt. proc). Za nim VOLVO po rejestracji 206 szt. (-41%) i czwarty MERCEDES-BENZ, który wydał 205 szt. (-18% r/r; 14,8% udz.). Pierwszą piątkę zamknęła SCANIA (163szt.; -40%).

Wśród firm rejestrujących na regon (objęły podobnie jak przed rokiem 89,9%% rynku), zasadniczą część stanowiły firmy prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 71,1% rynku czyli 7,8 pkt. proc. mniej niż rok wcześniej.

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t w styczniu 2020 r. według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 4 417 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze spadkiem o 18,3% r/r. W porównaniu z rezultatem z grudnia ub.r. rynek samochodów dostawczych był aż o 41,7% niższy.

W styczniu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczych leaderem była marka Renault (640szt.) z niewielką przewagą nad drugą, którą okazał się Mercedes-Benz (618 szt. +28,2%). Trzeci Ford z wynikiem 572 szt. -21,1%. Za nim na czwartej pozycji uplasował się dotychczasowy leader Fiat z wynikiem 498 szt. po spadku o 39,3%. Pierwszą piątkę zamknął Peugeot (451 szt.; -0,4%) a dopiero za nim Volkswagen (342 szt. -46,1%).

W ogólnym rankingu modeli, w styczniu br. na pierwszym miejscu – Renault Master (542) drugi Mercedes-Benz Sprinter (535szt.), za nim Fiat Ducato (392szt.). Czwarty Peugeot Boxer (280). Piąty Iveco Daily (259). Drugą piątkę otworzył Ford Transit 224 szt.

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy, w styczniu 2020 r. przybyło 2 566 szt. Jest to wynik nieznacznie niższy niż w ub.r. (-2,2%; -57 szt.) ale znacznie wyższy niż w grudniu ub.r. +18,2% (+395 szt.). Utrzymujący się do maja 2019r. stosunkowo wysoki poziom napływu używanych, sprowadzanych z zagranicy pojazdów użytkowych, który jednak średnio nie przekraczał średniomiesięcznego poziomu z 2018r. (2,7 tys. szt.), w czerwcu przyhamował do 2,2 tys. szt. Wynik z czerwca był najniższym rezultatem dla analogicznego miesiąca od 2012 ale był to czas wzmożonych jeszcze zakupów w grupie pojazdów nowych, przed wprowadzeniem od 15 czerwca 2019r tachografów cyfrowych. W drugiej połowie ub.r. średnia miesięczna nieznacznie przekraczała 2,4 tys. szt. (w całym ub.r. 2,6 tys. szt.). W ostatnim miesiącu liczba sprowadzanych z zagranicy pozostała na stosunkowo wysokim poziomie obserwowanym w analogicznych miesiącach dwóch poprzednich lat. W całej grupie wyróżniliśmy 2 254 samochody ciężarowe (-5,9% r/r; +17,7% m/m) i 312 autobusów (+36,8% r/r; +25,4% m/m).

Wszystkich sprowadzonych używanych pojazdów było 1,7 razy więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....