Polski rynek pojazdów użytkowych – 09.2020

infobus
09.10.2020 09:00
0 Komentarzy

We wrześniu 2020r.zarejestrowano 2 101 pojazdów użytkowych pow. 3,5t, to o 13,9% mniej niż rokwcześniej ale jednocześnie jest to od początku br. najwyższy miesięcznyrezultat.

We wrześniukontynuowany był nadal trend spadkowy, obserwowany od lipca ub.r. zwyjątkiem lipca br. kiedy rejestracje wzrosły o +3,5% r/r. Ostatni miesiąckończył kwartał a wtedy rejestruje się tradycyjnie więcej pojazdów, tym razemna ogólny wynik miała wpływ również liczba dni roboczych, których było o jedendzień więcej niż przed rokiem a także więcej niż miesiąc wcześniej. Wydania we wrześniu były wyższe o 45% niż wsierpniu br.

Spadki odnotowały obie kategorie: rynek autobusów zmniejszył sięr/r o 32,9% a samochodów ciężarowych o 12,6%.

Za spadek w grupie samochodów ciężarowych odpowiadają przedewszystkim wolumenowe ciągnikisamochodowe, których ubyło 15,6%. Tym razem ubyło też niewiele ważącychsamochodów specjalnych o 17,9%. Liczba podwozi ciężarowych była stabilna (+1,6%). Dostawy wszystkich ciężarówek doodbiorców objęły 1 991 szt. a autobusów110 szt.

Od początku roku przybyło 14 202 nowych pojazdów użytkowycho DMC pow. 3,5t. W ciągu pierwszych trzech kwartałów spadek wynosi 41% w skaliroku i systematycznie się zmniejsza – posierpniu wynosił 44%, po lipcu 47% apo czerwcu blisko 52%. W grupiesamochodów ciężarowych rejestracji ubyło o 40,8% w porównaniu z rezultatem wtrzech kwartałach ub.r. a w grupie autobusów o 47,8%

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął we wrześniu 2020 r. 110 rejestracjii po bardzo dobrym lipcu, wrócił dotrendu spadkowego w porównaniu z wynikami sprzed roku. Hamowanie wyniosło 32,9%r/r.. Przypomnijmy we wrześniu rynek kurczył się w tempie 58,9%. Teraz byłradykalnie wyższy (o 64,2%) niż miesiąc wcześniej. To niestety jeden z niższych rezultatów w tymroku , nie licząc kwietnia i maja ( lockdown; odpowiednio 64 szt. i 97 szt.) isierpnia kiedy zarejestrowano 67 szt..

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy wewrześniu br. zaledwie 27 szt. wobec 15 wsierpniu. Jest to trzeci po sierpniu i lutym (26szt.) najniższy miesięcznyrezultat w grupie najcięższych autobusów. Spadek r/r wyniósł 71% a do poprzedniego miesiąca wzrost o 80%. Najliczniej reprezentowane wostatnim miesiącu były marki SOLARIS (16) a dalej MERCEDES-BENZ, VOLVO, MAN iIVECO.

W ogólnym rankingu marek we wrześniu 2020r. przewodziłMERCEDES-BENZ (55 szt.; -29%), za nim FORD (22 szt.; +175%), i SOLARIS (18szt.; -71%). IVECO (7 szt.;+250%) a MANi VOLVO po 3 szt. każdej z marek.

Od początku 2020 roku przybyło 1 028 autobusów, mniej o-47,8% niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwszemiejsce ma bezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 433 autobusy (-50%) z dużąprzewagą nad drugą marką SOLARIS ( 251 szt. -31%), trzeci FORD z rejestracją 70 szt. Jedyna marka zpokaźnym wzrostem o 268%. Dalej MAN (66 szt. -73%) i AUTOSAN (50 szt. -17%)zamyka pierwszą piątkę.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 506(-54%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej w analogicznym okresie 1090.Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek SOLARIS (241szt.) i MERCEDES-BENZ (97 szt.), za nimi i MAN ( 48 szt.) AUTOSAN (46 szt.)

Nowe samochody ciężarowe o DMC>3,5t

W całej grupie nowych samochodów ciężarowych pow. 3,5t wewrześniu 2020r. zarejestrowano 1 991 szt. Mimo, że jest to rezultat o 282 szt.niższy niż w takim samym miesiącu przed rokiem (-12,6% r/r;), to był tonajwyższy miesięczny rezultat od początku roku.Jednak znaczący spadek r/r wśród ciągników samochodowych wyniósł -15,6%do poziomu 1 425 szt. i zadecydował o spadku całej grupy. Rejestracje wszystkich podwozi byłynieznacznie niższe niż rok wcześniej o22 szt. i osiągnęły 566 szt. Złożyły się na nie kompletne (lub skompletowane)podwozia samochodów ciężarowych (433 szt.; +1,6% r/r) i samochodów specjalnych(133 szt.; -17,9%%).

Od początku 2020 r.zarejestrowano 13 174 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Spadek wyniósł 40,4%. W całej grupie znalazło się 9 088ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu do analogicznego okresu w2019r. o 7 216 szt. (-44,3%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 2 385rejestracji (-41%) a za nim VOLVO (1 645 -36%). Dalej SCANIA (1566; -56%), iMAN (1 425; -46%). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (1 257 ; -48%).

W tym samym czasie przybyło 4 086 kompletnych lub skompletowanych podwozi (-29,4%;-1 698 szt.). Wśród nich przoduje MAN (850) tuż za nim, na drugiej pozycji jestMERCEDES-BENZ (803), który wyprzedza markę IVECO (720) i VOLVO (470) oraz DAF(467).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej3,5t od początku 2020r. najwięcejpojazdów wydał DAF (2 852; -39%). Po nimMAN (2 275; -43%) wyprzedza markę VOLVO (2115; -33%) i MERCEDES-BENZ (2 061 szt. -40%) i SCANIA (1985 szt. -55%)

Pierwsze dwie markiDAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r. kolejno 22% i 17% rynku.Trzecie VOLVO miało podobnie jak MERCEDES-BENZ ok. 16% a SCANIA 15%. Pierwszapiątka skupiła do tej pory w br. prawie 86% rynku wobec 89% rok wcześniej.

Firmy rejestrujące na regon objęły 92,1% rynku, wśród nichzasadniczą część stanowiły prowadzące leasing czy CFM, na które przypadło 76,0%rynku, o 1,1 pkt. proc. mniej niż w 2019 r.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t; który stanowiponad 88% rynku samochodów ciężarowych, od początku 2020 w ogólnym rankingu –pierwszy jest DAF (2 753 szt.; 24% udz.) po spadku o 40%. Na drugim miejscuVOLVO (2 114 szt.; 18% udz.) , spadek33% a trzecia SCANIA (1 985 szt.; -55% i 17% udz.) która w 2019 r. o tejsamej porze była druga. Tuż za podium MAN (1 960 szt.; -44%; 17% udz.).Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (1 755 szt.; -42% i 15% udz.). Marki wdrugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (544), IVECO (380) a dalej FORDTRUCKS (93) a za nim KAMAZ (15).

Nowe samochody dostawcze o DMC<=3,5t*

W grupie samochodów dostawczych do 3,5t we wrześniu 2020 r.według analiz PZPM przygotowanych na podstawie wstępnych danych CEP, przybyło 5075 nowo zarejestrowanych pojazdów, ze wzrostem o 21,8% r/r. W porównaniu zrezultatem z sierpnia br. rynek samochodów dostawczych był także wyższyo 5% wyższy (+243 szt.).

Od początku 2020 roku zarejestrowano 40 360 nowychsamochodów dostawczych do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż w okresie styczeń- wrzesień 2019 roku o -21%.

We wrześniu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczychleaderem był Fiat z wynikiem 845 szt.Zyskał jedną pozycję w porównaniu do sytuacji sprzed roku (+35,9%).Drugi był Renault z wynikiem 789 szt. (+40,4%). Trzecia była markaMercedes-Benz (725 szt. +48,5%). Kolejne dwie marki to : czwarty Ford (697 szt.;+1,5%) i piąty Volkswagen (531 szt. +71,3%).

W ogólnym rankingu modeli, we wrześniu br. na pierwszym miejscu – Fiat Ducato (661)po awansie o dwie pozycje w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Przed miesiącembył drugi. Teraz za nim był Renault Master (659). Trzeci – Mercedes-BenzSprinter (602) a czwarty Ford Transit (277). Pierwszą piątkę zamknął Volkswagen Crafter (222) po zmianie o 5pozycji w górę w odniesieniu do września ub.r. i o 1 względem sierpnia br.Iveco Daily (201) otworzyło drugą piątkę.

Używane użytkowe

W grupie używanych pojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5tsprowadzanych do Polski z zagranicy, we wrześniu zarejestrowano 3138 szt.. Po spadkachobserwowanych od początku roku do końca maja,wrzesień był trzecim z rzędu miesiącem z dwucyfrowym wzrostem r/r (+25,6%) po zmianie w lipcu o +14,4% i+11,6% w sierpniu. Ostatni wynik był również wyższy niż miesiąc wcześniej o19,5% (+512 szt.). Cały rynek sprowadzanych używanych pojazdów użytkowych od maja br. z małym przyhamowaniemw sierpniu rośnie z miesiąca na miesiąc.

We wrześniu 2020r. w całej grupie wyróżniliśmy 2 875samochodów ciężarowych (+30,8% r/r; +25,8% m/m) i 263 autobusy (-12,2% r/r;-22,9% m/m).

Od początku 2020r. sprowadzono 20 600 używane pojazdy użytkowe (-14,2%;-3423 szt.), w tej liczbie znalazło się 18 853 samochody ciężarowe (-12,6%; -2714 szt.) i 1 747 autobusów (-28,8%; -707 szt.). Wszystkich sprowadzonychużywanych pojazdów było o 45% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Komentarze