Polski rynek pojazdów użytkowych – 08.2020

infobus
10.09.2020 17:00
0 Komentarzy

W sierpniu 2020r. zarejestrowano 1 449 pojazdów użytkowychpow. 3,5t, to o 5,4% mniej niż rok wcześniej.

Liczba sierpniowych rejestracji nowych samochodów ciężarowych byłaminimalnie wyższa niż rok wcześniej (+0,9%) za sprawą przede wszystkim wolumenowych ciągników samochodowych (+3,3%).Podwozia ciężarowe przyhamowały o 9,9% a niewiele ważące rejestracje samochodówspecjalnych zwiększyły się o 31,6%. Dostawy wszystkich ciężarówek do odbiorcówobjęły 1 382 szt. a autobusów tylko 67 szt.

Od początku 2020 roku przybyło 12 101 nowych pojazdów użytkowycho DMC pow. 3,5t. Po ośmiu miesiącachspadek wynosi 44% w skali roku i systematycznie się zmniejsza – po lipcu wynosił 47% a po czerwcu blisko 52%. W grupie samochodówciężarowych rejestracji ubyło o 43,6% w porównaniu z rezultatem w pierwszychośmiu miesiącach ub.r. i w grupie autobusów o 49,2%.

Ciężarówki

Od początku 2020 r.zarejestrowano 11 183 samochody ciężarowe pow. 3,5t. Spadek wyniósł 43,6%. W całej grupie znalazło się 7 663ciągników i ich liczebność zmniejszyła się porównaniu do analogicznego okresu w2019r. o 6 952 szt. (-47,6%). Wśród nich na czele jest DAF z liczbą 1 940rejestracji (-47%) a za nim VOLVO (1 398 -40%). Dalej SCANIA (1339; -60%), iMAN (1 205; -48%). Pierwszą piątkę zamknął MERCEDES-BENZ (1 067 ; -50%).

W tym samym czasie przybyło 3 520 kompletnych lub skompletowanych podwozi(-32,3%; -1 676 szt.). Wśród nich przoduje MAN (735) tuż za nim, na drugiejpozycji jest MERCEDES-BENZ (700), który wyprzedza markę IVECO (645) i DAF (394)oraz VOLVO (376).

W ogólnym rankingu marek w grupie samochodów o DMC powyżej 3,5tod początku 2020r. najwięcej pojazdówwydał DAF (2 334; -44%). Po nim MAN (1940; -45%) wyprzedza markę VOLVO (1 774; -37%) i MERCEDES-BENZ (1 768 szt. -41%) i SCANIA (1703 szt. -58%) Pierwsze dwie marki DAF i MAN osiągnęły do tej pory w 2020 r.kolejno 21% i 17% rynku. Trzecie VOLVO miało podobnie jak MERCEDES-BENZ ok. 16%a SCANIA 15%. Pierwsza piątka skupiła do tej pory w br. 85% rynku wobec 89% rokwcześniej.

Wśród samochodów najcięższych o DMC od 16t. od początku 2020w ogólnym rankingu – pierwszy jest DAF (2 243 szt.; 23% udz.) po spadku o 46%.Na drugim miejscu VOLVO (1 773 szt.; 18% udz.) , spadek 37% a trzecia SCANIA (1 703 szt.; -58% i 17%udz.) która w 2019 r. o tej samej porze była druga. Tuż za podium MAN (1 689szt.; -46%; 17% udz.). Pierwszą piątkę zamyka MERCEDES-BENZ (1 512 szt.; -44% i15% udz.). Marki w drugiej piątce są bardzo zróżnicowane RENAULT (467), IVECO(354) a dalej FORD TRUCKS (72) a za nim KAMAZ (14).

Nowe samochody dostawcze

Od początku 2020 roku zarejestrowano 35 285 nowe samochodydostawcze do 3,5t, co jest wynikiem niższym niż po ośmiu miesiącach 2019 roku o-24,8%.

W sierpniu 2020 r. w rankingu samochodów dostawczychleaderem był Fiat z wynikiem 679 szt. leadera, podobnie jak rok wcześniej.Zyskał jedną pozycję w porównaniu do sytuacji sprzed miesiąca (-33,4%). Drugibył Ford z wynikiem 657 szt. (+11,7%). Dopiero trzecia była marka Renault (604szt. -21,8%). Kolejne dwie dzieli tyko jedna sztuka rejestracji : czwarty byłMercedes-Benz (574 szt.; +46,1%), piąty Volkswagen (573 szt. -26,1%).

W ogólnym rankingu modeli, w sierpniu br. na pierwszym miejscu – Renault Master(524) bez zmiany pozycji w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Za nim podobnieFiat Ducato (513). Trzeci –Mercedes-Benz Sprinter (394) a czwarty Ford Transit (263). Iveco Daily (246) napiątym. Drugą piątkę otworzył podobnie jak przed miesiącem Volkswagen Crafter zliczbą 210 szt. wprowadzonych do użytkowania

Nowe autobusy o DMC>3,5T

Rynek autobusów osiągnął w sierpniu 2020 r. 67 rejestracjii po bardzo dobrym lipcu, wrócił dotrendu spadkowego w porównaniu z wynikami sprzed roku. Hamowanie znowu byłogwałtowne i wyniosło 58,9% r/r. W podobnym stopniu poziom rejestracji był teżniższy (o 57,9%) niż miesiąc wcześniej. Ostatni rezultat, po rejestracjach wkwietniu (64 szt.), był do tej pory w br. drugim najniższym, miesięcznymwynikiem.

W grupie autobusów najcięższych od 16t. wyróżniliśmy wsierpniu br. zaledwie 15 szt. wobec 92 wlipcu. Jest to najniższy miesięczny rezultat w grupie najcięższych autobusównie tylko w br. ale również od 2008 roku.. Spadek r/r wyniósł 85,4% a do poprzedniego miesiąca 83,7%.Najliczniej reprezentowane w ostatnim miesiącu były marki SOLARIS (10) a dalejIRIZAR, przed rokiem triumfował SOLARIS, AUTOSAN i MAN.

W ogólnym rankingu marek w sierpniu 2020r. przewodziłMERCEDES-BENZ (34 szt.; -28%), za nim SOLARIS (10 szt.; +83%), MAN (7 szt.;-56%) , FORD (5 szt. +400%) i IVECO (4 szt.;-60%).

Od początku 2020 roku przybyło 918 autobusów, mniej o -49,2%niż w takim samym czasie 2019r. W ogólnym rankingu marek pierwsze miejsce mabezapelacyjnie MERCEDES-BENZ, który wydał 378 autobusy (-52%) z dużą przewagąnad drugią marką SOLARIS ( 233 szt. -23%), trzeci MAN z rejestracją 63 szt. i spadkiem 72%.Dalej AUTOSAN (50 szt. -17%) i FORD (48 szt. +336%) zamyka pierwszą piątkę.

W grupie pojazdów najcięższych od 16t. w 2020r. przybyło 479(-52%) autobusów, podczas gdy rok wcześniej w analogicznym okresie 996.Najmocniej w tej grupie były reprezentowane w br. autobusy marek SOLARIS (225szt.) i MERCEDES-BENZ (93 szt.), za nimi AUTOSAN i MAN (po 46 szt.)

Używane użytkowe

W grupie używanychpojazdów użytkowych o DMC pow. 3,5t sprowadzanych do Polski z zagranicy,zarejestrowano 2626 szt.. Po spadkach obserwowanych od początku roku do końcamaja, sierpień był drugim z rzędumiesiącem z dwucyfrowym wzrostem r/r o +11,6% po zmianie w lipcu o +14,4%.Ostatni wynik jest niższy niż w lipcubr. o 4,4% (-120 szt.).

W sierpniu 2020r. w całej grupie wyróżniliśmy 2 285samochodów ciężarowych (+19,3% r/r; -11,3% m/m) i 341 autobusów (-22% r/r;+100,6% m/m).

Od początku 2020r. sprowadzono 17 463 używane pojazdy użytkowe (-18,9%;-4062 szt.), w tej liczbie znalazło się 15 979 samochodów ciężarowych (-17,5%;-3 392 szt.) i 1484 autobusy (-31,1%; -670 szt.). Wszystkich sprowadzonychużywanych pojazdów było o 62% więcej niż zarejestrowano w tym czasie nowych.

Komentarze