Polski rynek nowych autobusów 11.2016 r.

infobus
20.12.2016 16:02
0 Komentarzy

W ciągu 11 miesięcy br. odnotowaliśmy w Polsce wysoką sprzedaż 1669 autobusów. Polski rynek autobusów cały czas jest na „plusie” i to mimo bardzo słabego listopada w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Czy ta przewaga zostanie utrzymana do końca roku? Wszystko wskazuje na to, że tak.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). W okresie styczeń ? listopad br. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1669 szt. nowych autobusów ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 139 szt. wyższy niż rok wcześniej (+9,1%) i jednocześnie najlepszy wynik w historii – zarówno w perspektywie ostatnich lat, jak i również od czasów prosperity przed kryzysem w 2009 r. Odnotowany w listopadzie wynik (133 szt.) jest dużo skromniejszy od rekordowych poziomów, jakie notowaliśmy podczas wakacji ? przykładowo w lipcu sprzedano aż 261 pojazdów ? i zdecydowanie mniej niż rok wcześniej. W listopadzie 2015 r. było to 209 autobusów, czyli o 76 więcej niż teraz.

Autobusowa prognoza

Skumulowany wynik za ten rok jest cały czas na plusie (+9,1%). To efekt wypracowanej w lecie przewagi, która po październiku wynosiła jeszcze 215 szt. (+16,3%), teraz w ciągu jednego miesiąca skurczyła się do 139 szt. To oznacza, że rynek ponowie zaczął przejadać wypracowaną wcześniej przewagę. To już drugi taki przypadek w tym roku. Przypomnijmy, że na koniec I kwartału br. przewaga nad ubiegłorocznym rezultatem z analogicznego okresu wynosiła 132 szt. (+34,7%). Później mogliśmy obserwować trzy miesiące z niższymi wynikami niż w poprzednim roku. Na koniec czerwca wypracowana od początku roku przewaga zmalała do zaledwie 27 szt. (+3,0%). W lipcu, dzięki doskonałemu rezultatowi (261 szt. / +190%) tego miesiąca, liczba rejestracji od początku roku przewyższyła ubiegłoroczny wynik w takim samym czasie o 19,7% (198szt.). W dwóch kolejnych miesiącach III kwartału, mimo znacznie niższych rezultatów, skumulowana nadwyżka rosła. Z kolei początek IV kwartału przyniósł ustabilizowanie się przewagi nad zeszłorocznym poziomem rejestracji, która obecnie zaczyna słabnąć. To już jednak koniec roku i w grudniu spodziewamy się zdecydowanego przyspieszania w zakresie liczby rejestrowanych autobusów.

Czy to oznacza, że już teraz możemy być pewni wyższego wyniku niż w zeszłym roku, kiedy zarejestrowano 1742 autobusy? Tak. Obecna różnica między 2015 rokiem a wynikiem za 11 miesięcy 2016 r. wynosi 139 szt. Spodziewamy się, że w grudniu br. zostanie zarejestrowanych w Polsce grubo ponad 200 autobusów. Tym samym rok 2016 zakończymy z kilkuprocentowym wzrostem i z kolejny rekordem ? jak do tej pory najwięcej pojazdów sprzedanych zostało właśnie w poprzednim roku (1742). Na tak optymistyczną prognozę wpływają właśnie realizowane dostawy autobusów miejskich marki Solaris (m.in. Bielsko-Biała, Gliwice i Katowice) oraz marki Mercedes-Benz (m.in. Gdańsk, Gdynia i Lublin). Tylko te kontrakty zapewniają poziom ok. 160 szt. Do tego dojdą jeszcze pojazdy marki SOR z kontraktu wodzisławskiego, marki MAN (dostawa dla PKS Białystok) oraz kolejne wzmocnienia taborowe Sindbada. Wielkim nieobecnym rynkowych statystyk będzie wojskowy kontrakt MAN, który do końca br. dostarczy Wojsku Polskiemu aż 56 autokarów Lion`s Coach. Nie zostaną one jednak uwzględnione w jawnej części Centralnej Ewidencji Pojazdów. Tym samym nie zobaczymy ich wśród autobusowych rejestracji.

Co warto podkreślić ? odnotowana w okresie styczeń ? listopad 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów (1669 szt.) jest najwyższa na przestrzeni dziesięciu ubiegłych lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy po 11. miesiącach tylko w 2015 r. (1530 szt.), 2014 r. (1313 szt.) i 2008 (1604szt.). Tak znacząca przewaga na koniec roku to efekt rewelacyjnej kondycji segmentu MINI oraz turystycznego oraz lipcowego przyspieszania autobusów miejskich. Do tego dojdzie jeszcze dobry grudzień.

Autobusowy listopad

W 11. miesiącu roku na polskim rynku przybyły 133 fabrycznie nowe autobusy (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., w marcu ? 237 szt., w kwietniu ? 152 szt., w maju – 120 szt., w czerwcu ? 158 szt., w lipcu 261 szt., a w sierpniu ? 128 szt.). Jesień przyniosła, po rekordowym lipcu, uspokojenie autobusowej formy i utrzymanie przewagi nad zeszłorocznym poziomem. We wrześniu zarejestrowano 103 autobusy, a w październiku ? 102 szt.)

Tegoroczny listopad zakończył się ze zdecydowanie niższym wynikiem niż rok wcześniej ? 133 szt. (- 76 szt. / -36,4%). To przede wszystkim efekt spadku odnotowanego wśród autobusów miejskich (-86 szt. / – 66,2%), którego nie zrównoważyły pozostałe segmenty . Plus pojawił się w segmencie turystycznym, w którym sprzedano o 2 autokary więcej niż rok temu. W segmencie międzymiastowym przybyło więcej o 4 szt. (+400%) w porównaniu z wynikiem z 2015 r., a w segmencie MINI (+19 szt. / +33,9%).

Miejska strategia

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce były dwie kategorie – autobusy miejskie (696) i MINI (697). W tym roku ? po 11. miesiącach ? zdecydowanie prowadzi kategoria MINI ? 740 szt., a autobusy miejskie cały czas nadrabiają straty z początku roku (540). Natomiast nieoczekiwanie do tej rywalizacji dołączył się segment turystyczny (337), który ma mocne trzecie miejsce.

Chronologia zakupów w segmencie miejskim jest następująca: w styczniu br. krajowi przewoźnicy zakupili 83 autobusy dla komunikacji miejskiej (-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44 szt. / +200%), w kwietniu zaledwie 4 szt. (-28 szt. / -87,5%), w maju 14 szt. (-18 szt. / -56,3%), w czerwcu 30 szt. (-49 szt. / -62%), w lipcu padł rekord ? 176 szt. (+149 szt. / +551,9%), a w sierpniu mieliśmy powrót średniej sprzed wakacji ? 36 szt. (-22 szt. / -37,9%). Wrzesień wypadł słabo 9 szt. (-31szt. / -77,5%), październik blisko średniej: 46 szt. (-3 szt. / -6,1%), natomiast listopad to wyraźny minus (-86 szt. / -66,2%). Taki spadek wynika z radykalnego przyspieszenia, jakie miało miejsce w listopadzie 2015 r., kiedy w ciągu jednego miesiąca tylko Warszawa i Łódź odebrały aż 118 autobusów miejskich.

Razem ? od początku roku ? daje to wynik 540 szt. ? czyli o 45 szt. mniej niż rok wcześniej (-7,7%).

Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od stycznia do listopada pierwsze miejsce w miejskim rankingu ma Warszawa (94), która na początku roku odebrała 40 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 (MZA Warszawa), a w październiku i listopadzie dołączyły do nich nowe Solarisy Urbino 12 dla Arriva Warszawa (53), natomiast w lipcu w podwarszawskich Mościskach aż 117 pojazdów zarejestrował prywatny przewoźnik. Zdecydowana większość z nich trafiła na stołeczne ulice (od 9 sierpnia), natomiast 10 pojazdów pojechało do Krakowa, aby tam obsłużyć nowe połączenia komunikacyjne. Stolica Małopolski sama też sobie świetnie radzi w rankingu, zajmując tutaj drugie miejsce (64). Wysoka pozycja Krakowa to efekt zakupu aż 60 pojazdów Urbino 12 z najnowszej generacji Solarisa. Do tego dojdą jeszcze w tym roku pojazdy hybrydowe marki Solaris i midibusy marki Autosan. Kolejne miejsce mają ex aequo Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie od marca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus i Jaworzno (39) w „barwach Olsztyna i Radomia”. Szósta pozycja to Poznań (20)

Liderem w miejskim segmencie po 11. miesiącach br. m.in. dzięki kontraktom dla Warszawy, Krakowa, Warbusa i śląskich prywatnych przewoźników, jest Solaris (375) z udziałem 69,4%. Kolejne miejsce w miejskim rankingu ? dzięki głównie dostawom przegubowych Conecto LF G ? ma Mercedes-Benz, który realizując w lipcu kontrakt pod kątem warszawskich linii ma na swoim koncie teraz 66 pojazdów z udziałem 12,2%. Trzecie miejsce ma Scania (25) z udziałem 4,6%, a czwarty jest Solbus, który odnotował 23 rejestracje (4,3%).

Warto zaznaczyć, że 2016 rok obfituje w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. W styczniu pulę 15 gazowych pojazdów (i to w wersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa. W czerwcu przybyły 4 autobusy gazowe ? po 2 w Myślenicach i Katowicach oraz w Jaworznie jeden elektrobus chińskiej marki Yutong, który jest aktualnie używany przez spółkę Tauron Dystrybucja w celach demonstracyjno-testowych. We wrześniu tę grupę wzmocniły cztery krakowskie elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE electric. W listopadzie do tego ekologicznego grona dołączyło pięć hybryd Solarisa, które zakupiła Arriva do obsługi warszawskiego pakietu.

Generalnie rosnąca liczba „zielonych” autobusów wskazuje na kontynuację eko-trendu z zeszłego roku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, w tym 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 25 szt. dla Częstochowy(CNG hybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku ten poziom będzie zdecydowanie mniejszy.

Stabilny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W styczniu poziom rejestracji minibusów (49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58 szt.), w kwietniu mieliśmy mocny skok do przodu (79), a później podobne ilości w maju (71), czerwcu (75), lipcu (75), sierpniu (75), we wrześniu (83) i w październiku (52). Teraz ? w listopadzie ? mamy ponowny mocny wzrost sprzedaży (75) i podobnego poziomu spodziewamy się w grudniu, kiedy wiele firm będzie chciało zamknąć rok z zarejestrowanymi nowymi pojazdami.

Skumulowany wynik MINI od stycznia do listopada to 740 szt. (+133 szt. / +21,9%). Tegoroczna średnia dla tej kategorii wynosi 67 szt., czyli więcej niż w rekordowym, ubiegłym roku (58). Przypomnijmy, że tej kategorii cały czas sprzyja PFRON dotując zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównując różnice pomiędzy regionami. W październiku i listopadzie ruszyła kolejna fala przetargów na pojazdy dla niepełnosprawnych.

Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w ciągu 11. miesięcy zarejestrowała 599 pojazdów tej kategorii, osiągając udział 80.9%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem 95 zarejestrowanych minibusów (12,8% udział w segmencie). Za nim uplasowało się Iveco – licząc również karoserie Rosero, Renault, Opel i Volkswagen.

Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (204), a następnie Auto-CUBY (70), Bus Prestige (44), CMS-Auto (33) i Automet oraz Bus Factory (po 31). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (166) oraz Pruszkowie (87) i Warszawie (36).

Turystyczna moc

O ile autobusy miejskie i MINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samego początku zaimponował swoją dynamiką. W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 32 fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), a w marcu aż 109 szt. (+54 szt. / + 98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarów zaczęła ewidentnie słabnąć ? w kwietniu uzyskano taki sam wynik jak przed rokiem ? 52 szt., w maju ? 35 szt. (-13 szt. / -27,1%) i wreszcie w czerwcu mieliśmy małe odbicie do poziomu 49 szt. (+7 szt. / +16,7%). W lipcu zarejestrowano 10 szt. , a w sierpniu 9 szt. (+4 szt. / + 80%). Wrzesień był kolejnym miesiącem sukcesywnego wypracowywania przewagi nad zeszłym rokiem (+2 szt. / + 66,7%). Ten wzrostowy trend zburzył październik, kiedy zarejestrowano tylko dwa autokary wobec 10 szt. rok wcześniej (-80%). W listopadzie znowu wolumen był niewysoki – polscy przewoźnicy zakupili tylko 8 autokarów, podczas gdy rok wcześniej 6 szt. (+2 szt. / +33,3%), nie licząc zarejestrowanych również wówczas specjalistycznie wyposażonych 7 sztuk dla straży pożarnej.

Razem daje to skumulowany wynik 337 szt. (+94 szt. / +38,7%).

Bieżący wynik od początku roku, to najlepszy autokarowy rezultat w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w 2015 roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem i nie było to ostatnie słowo autokarowego segmentu. Dla porównania ? w całym 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 249 fabrycznie nowych autobusów turystycznych, a dodatkowo 48 autokarów (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i) zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34 autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla Centralnej Ewidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, które zaklasyfikowano jako „inne”. Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, co ukazuje rosnący potencjał polskich przewozów autokarowych.

W tym roku mamy już poziom 337 szt., co oznacza, że szykuje nam się kolejny „turystyczny” rekord.

W okresie styczeń-listopad br. prymat w tej kategorii zdecydowanie należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu 11. miesięcy zarejestrowała tutaj aż 123 autokarów z udziałem w rynku na poziomie 36,5%. Za nim znalazła się Setra ? druga obok Mercedes-Benz marka koncernu Daimler Buses – ze świetnym wynikiem 64. rejestracji. Stawkę najważniejszych turystycznych graczy zamyka Scania (52), która aktywnie rozpoczęła bieżący rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL (48), który dynamicznie pnie się w górę z coraz szerszą rodziną Futura.

Międzymiastowe na minusie

Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych, podobnie jak w całym 2015 roku, znalazła się „pod kreską”. Z kolei w lutym ten segment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusy marki Mercedes-Benz). Podobnie było w marcu 4 szt. (-4 szt. / -50%). W kwietniu odnotowaliśmy wysoki poziom rejestracji ? 17 szt. (-6 szt. / -26,1%). W maju zapanował kompletny marazm i w Polsce nie sprzedano żadnego międzymiastowego pojazdu. W czerwcu było nieco lepiej – zarejestrowano trzy autobusy (Mercedes-Benz Tourismo), w lipcu ponownie zanotowaliśmy „zero”, w sierpniu „aż” 7 szt., we wrześniu 5 szt., a w październiku ? 2 szt. Zdecydowanie lepiej wypadł listopad, kiedy mieliśmy pięć rejestracji, w tym trzy marki SOR. Dodatkowo grudzień zapowiada się obiecująco, gdyż PKS Białystok zarejestruje wtedy osiem pojazdów MAN Lion`s Intercity.

Skumulowany wynik od początku roku po listopadzie wyniósł 48 szt. (-28 szt. / -36,8%).

Jak widać segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite i oraz Mercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych. Początek bieżącego roku potwierdza ten trend. W zakresie pojazdów o podwyższonym komforcie mamy tutaj zarejestrowane pojazdy Mercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dla osób starszych oferują zakupione w tym roku autobusy międzymiastowe Iveco Crossway z windami do obsługi osób niepełnosprawnych oraz SOR CN 12 o obniżonym poziomie podłogi. Tylko cały czas poziom tych dostaw nie jest wystarczający do potrzeb. Najlepiej w tym roku w tym segmencie radzi sobie Iveco ? zarejestrowano 15 szt. tej marki (m.in. dzięki dostawie 10 autobusów dla PKS Zielona Góra) oraz Mercedes-Benz (14 szt.).

Lista rankingowa marek

W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku w Polsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąć kolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. W listopadzie jest podobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi marka Mercedes-Benz (802), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 599 szt. minibusów, niemiecki producent sprzedał 203 pojazdy w pozostałych segmentach, przy czym głównie w turystycznym i miejskim. To zapewniło marce 48% udział w całym rynku (+12 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).

Z kolei Solaris rejestrował od początku roku wyłącznie autobusy miejskie (375), co zapewniło firmie z Bolechowa udział w całym rynku na poziomie 22,5% (+4,2 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku) i niekwestionowany prymat w miejskim segmencie. Warto podkreślić, że w tym roku producent prawie podwoił swoje dostawy na krajowy rynek, dostarczająco aż o 33,9% więcej pojazdów niż w zeszłym roku.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje nieoczekiwanie Ford (95). Producent minibusów osiągnął ten bardzo dobry wynik bazując tylko na pojazdach o pojemności do 18 miejsc i w tym przedziale stał się mocną konkurencją dla polskich producentów zabudów, którzy zmuszeni zostali do specjalizacji w bardziej pojemnych busach (powyżej 20 miejsc).

Czwarte miejsce to Scania (77). Szwedzki producent rozpoczął ten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategorii miejskiej (jastrzębski kontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej (52).

Piąta jest Setra z wynikiem 67 szt. Niemiecki producent z Neu-Ulm oferuje na naszym rynku tylko autokary, w tym najwyższej klasy Premium. Sukces marki na polskim rynku dobitnie pokazuje tegoroczną siłę segmentu turystycznego. Dodajmy, że już teraz producent luksusowych autokarów pobił swój dotychczasowy rekord sprzedaży z 2012 r., kiedy w Polsce zarejestrowano 56 pojazdów z logo Setra ? zakupionych głównie do obsługi EURO 2012.

Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie turystycznym i słabych w miejskim. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 439 szt. (26,3%). Dla porównania ten rezultat za cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%); w 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). W grudniu ten wynik powinien ulec poprawie, dzięki większej liczbie rejestracji miejskich autobusów, ale ogólnie ta sytuacja nie wygląda najlepiej.

Komentarze