Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów 11.2015

infobus
18.12.2015 18:00
0 Komentarzy

Po 11 miesiącach br. na autobusowym rynku w Polsce mamy całyczas dodatni bilans. W tym okresie krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie1530 nowych pojazdów, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 217 szt.wyższy niż rok wcześniej (+16,5%). Tak znacząca przewaga to efekt rewelacyjnychwyników w listopadzie, który okazał się najlepszym miesiącem dla autobusów wtym roku. Dzięki temu jest już pewne, że rynek utrzyma do końca grudnia dodatnibilans i będziemy mieli kolejny autobusowy rok na ?plusie?. Prezentujemynajnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych CentralnejEwidencji Pojazdów (MSW). Przypomnijmy, że w jednym z najlepszych w ostatnichkilku latach roku 2011 polscy przewoźnicy zarejestrowali 1552 pojazdy. Teraz po11 miesiącach ten wynik został praktycznie już osiągnięty. Jednak najwyższyrezultat jeszcze sprzed kryzysu, z 2008 roku (1883szt.), jest ciągle pozazasięgiem

Autobusowy listopad

W ostatnim miesiącu na polskim rynku przybyło aż 209 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 106 szt. (+102,9%) wyższy niżprzed rokiem. Jest to najlepszy miesięczny rezultat w tym roku na polskim rynkuautobusów, porównywalny tylko z rezultatami z kwietnia (169) i czerwca (200).Listopad to także kontynuacja ? zapoczątkowanego w październiku ? pozytywnegojesiennego trendu , który zatrzymałspadek obserwowany w lecie.

Przypomnijmy, że jeszcze we wrześniu różnica w stosunku doubiegłego roku wynosiła zaledwie 107 szt. To był efekt gorszych wyników z lipca(-87 szt. / -49,2% w porównaniu z analogicznym okresem w 2014 r.), sierpnia(-30 szt. / -21%) i września (-9 szt. / -8,5%). Ujemny bilans zakończył się wpaździerniku, który rynek zamknął ze skromnym, dodatnim wynikiem (+4 szt. /+3,9%). Natomiast w listopadzie krzywa sprzedaży wspięła się na rekordowypoziom (+106 szt. / +102,9%). Ten krótki przegląd ostatniego kwartału pokazuje,że zapoczątkowany w lipcu negatywny trend spłaszczył się na przełomie wrześniai października, aby w listopadzie przejść do pozytywnej ofensywy.

Listopadowy wzrost w br. to przede wszystkim efekt lepszychwyników w segmencie autobusów miejskich (+77 szt. / +145,3% w porównaniu doanalogicznego okresu w ubiegłym roku). W tej kategorii zarejestrowano 130 szt.pojazdów, a na tak dobry rezultat złożyły się głównie kontrakty dla Warszawy iŁodzi. To łącznie aż 119 szt pojazdów marki Solaris. Na ?plusie? znalazła sięteż kategoria MINI, która zamknęła listopad z wynikiem 56 zarejestrowanychpojazdów (+19 szt. / +51,4%).W listopadzie rynek pociągnęło w górę 16 autobusówbez zadeklarowanego podrodzaju. Wśród nich 9 szt. marki Volvo byłoprzygotowanych w czerwonych, strażackich barwach i zostały odebrane przezkomendy straży pożarnej z całej Polski. Pozostałe 7, to autobusy marki Solbus.Bez włączenia tych pojazdów do żadnej kategorii autobusy turystyczne zakończyłyostatni miesiąc bez zmiany po rejestracji 6 szt. a międzymiastowe ze spadkiem(-85,7%). Wśród, tych ostatnich przybył tylko jeden autobus.

Segment po segmencie od początku roku

Motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce jestkategoria MINI, gdzie poziom sprzedaży po 11. miesiącach 2015 r. wyniósł 608szt. (czyli o 113 szt. więcej niż przed rokiem / +22,8%). Kolejne miejsce podwzględem wolumenu sprzedaży zajmuje kategoria autobusów miejskich, osiągając wtym roku rezultat 585 zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 79 szt. wyższy odzeszłorocznego (+15,6%). Cały czas świetną kondycję prezentuje segmentautobusów turystycznych, gdzie w ciągu jedenastu miesięcy br. zarejestrowano242 autokary, czyli o 32 szt. więcej niż przed rokiem (+15,2%). Jedyny segment,który jest aktualnie ?na poważnym minusie? to autobusy międzymiastowe, gdzieskumulowany wynik wynosi tylko 76 szt. (-23 szt. / -23,2%).

Podsumowując ? listopad zdecydowanie wyprowadził cały rynekna ostatnią prostą do świetnego wyniku na koniec roku. Po serii spadków wlipcu, sierpniu i we wrześniu teraz przewaga nad zeszłorocznym poziomem zaczynaszybko rosnąć. Aktualnie jest ona (+217 szt.+16,5%) na podobnym poziomie, jak wczerwcu, kiedy wynosiła 233 szt. (+34,2%). Wakacje okazały się dość kosztowanedla autobusów i przewaga wypracowana w I połowie roku stopniała o prawiepołowę, jednak jesienne odbicie było naprawdę imponujące i cała strata zostałaodrobiona błyskawicznym tempie. W tej sytuacji na koniec roku liczymyprzynajmniej na kilkunastoprocentowy wzrost na autobusowym rynku

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w lipcu i sierpniu poziom rejestracjiminibusów był niższy niż rok wcześniej. Jednak już w październiku sytuacjapowróciła do normy (+1 szt. / +2,2%), aw listopadzie odnotowaliśmy zdecydowany skok do góry (+19 szt. / +51,3%).

Łącznie po jedenastu miesiącach br. zarejestrowano 608 szt.pojazdów klasy MINI (o 113 szt. więcej niż rok temu +23,1%. Taki wynik dajetegoroczną średnią w tym segmencie na poziomie ok. 55 rejestracji miesięcznie.Dla porównania ? zeszłoroczna średnia (do listopada) dla tego segmentu wyniosłaok. 45 szt. Oznacza to, że w segmencie MINI mamy cały czas świetną koniunkturę.Podobnie jak przed rokiem, jest ona mocno wspierana przez PFRON, który dotujezakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która tylko w listopadzie zarejestrowała tutaj 43 pojazdów (wpaździerniku 41 szt., we wrześniu 38 szt., w sierpniu 36 szt.) Natomiastłącznie od początku br. niemiecki producent sprzedał w tym segmencie aż 474minibusy, osiągając udział na poziomie 78%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ?może pochwalić się rezultatem 86 zarejestrowanych minibusów (14,1% udziału wsegmencie). Za nim uplasowały się inne marki operujące na tym rynku jak: Volkswagen,Opel i Renault. Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całymautobusowym rynku. Patrząc na skumulowane wyniki od początku roku przez pryzmatpolskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazłsię Mercus (171), a następnie Auto-CUBY (45), CMS Auto (43) i Bus Prestige(42). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowezarejestrowano w Wejherowie (97) i Warszawie (59).

Miejska strategia

W samym listopadzie br. zarejestrowano 130 szt. fabrycznienowych miejskich autobusów, czyli aż o 77 szt. więcej niż rok wcześniej(+145,3%). Wśród dostarczonych w tym miesiącu pojazdów dominowały konstrukcje wbarwach Warszawy i Łodzi. W efekcie miejskie autobusy ponownie wypracowałysobie znaczną przewagę nad zeszłorocznym poziomem i znalazły się już na mocnym?plusie?. Łącznie w ciągu jedenastu miesięcy br. zarejestrowano tutaj 585pojazdów (+79 szt. / +15,6% więcej niż rok wcześniej).

W tym roku najwięcej nowych autobusów miejskich trafiło doWarszawy, która na początku roku odebrała gazowe Solbusy, a potem 10elektrycznych egzemplarzy Solaris Urbino 12 oraz krótkie Autosany (aktualnie 32szt.) Teraz doszło do tego ponad 70 nowych Solarisów. Drugie miejsce w liczbierejestracji ma Radom. Prywatna firma wykorzystuje zarejestrowane tam swoje autobusy we Wrocławiu, gdzieprzejmuje obsługę kolejnych linii i inwestuje w pojazdy MAN i Solaris. Kolejnepozycje w rankingu zajmują Katowice iTychy – każde z nich po 47 nowych autobusów. W pierwszym dominują zakupy SOR iSolaris a w drugim jest przewaga MAN nad SOR.W Łodzi zarejestrowano 42 autobusy i wśród nich 40 markiSolaris.Następna jest Bydgoszcz, która odebrała 31 autobusów Solarisa i Gdynia, która w tym roku nie tylkowzmocniła swoją flotę o 15 autobusów MAN Lion`s City CNG, ale także o 15 szt.autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami diesla..

Liderem w miejskim segmencie cały czas jest Solaris (280) zudziałem 47,9%. Na drugim miejscu uplasowała się marka MAN, która odnotowała aż124 rejestracje (udział 21,2%) i tym samym potwierdziła swoje aspiracje, abyten rok zakończyć na podium. Trzeci jest czeski SOR z liczbą 64zarejestrowanych pojazdów (udział 10,9%), w tym także debiutujących na naszymrynku niskopodłogowych modeli z serii NB (i to zarówno w wersji solo, jak iprzegubowej).

Warto także zaznaczyć, że bieżący rok obfituje w zakupypojazdów z alternatywnymi napędami. Poraz pierwszy w Polsce w ciągu jedenastu miesięcy zarejestrowano aż 91 gazowychautobusów ? 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG),15 szt. dlaGdyni (CNG), i 5 szt. dla Słupska (CNG.Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów – stołeczny przewoźnik odebrał 10elektrobusów Urbino 12 electric, Ostrołęka dwa Urbino 8,9 electric Jaworzno ?jeden Urbino 12 electric, , a Ursus zarejestrował swój elektryczny prototyp ?Ecovolt. W sierpniu Inowrocław wzmocnił swoją flotę o rekordową liczbę 10autobusów hybrydowych plus dwa elektrobusy. Łącznie Inowrocław, Włocławek,Toruń i Katowice odebrały 15 autobusów hybrydowych. Zapowiada się więcwyjątkowo ?zielony? rok

Turystyczny poślizg

O ile autobusy miejskie iMINI doskonale rozpoczęły rok, tak segment turystyczny początkowoznalazł się na lekkim ?falstarcie?. Od marca sytuacja ta zaczęła się poprawiać,a w czerwcu mieliśmy decydujące przełamanie i wynik zdecydowanie wyższy niżprzed rokiem. Z kolei w lipcu, w tym segmencie nastąpiła odwrotna sytuacja iodnotowaliśmy wyraźny spadek w porównaniu z zeszłym rokiem. W sierpniu i wewrześniu sytuacja ustabilizowała się. Podobnie w listopadzie po dobrym październiku . W każdym z tychmiesięcy zarejestrowano odpowiednio 6 i 10 nowych autokarów. Skumulowany wynik? aż 242* fabrycznie nowych autobusówturystycznych (+32 szt. / +15,2%). To najlepszy wynik o tej porze roku na przestrzeniostatnich sześciu lat!

Dodatkowo o tegorocznym potencjale turystycznej kategoriimoże świadczyć fakt, że w tym roku aż 23 autobusy marki Mercedes-Benz zostałyzarejestrowane jako pojazdy międzymiastowe. Naszym zdaniem wypracowana wpierwszej połowie roku przewaga przez turystyczną kategorię utrzyma się już dogrudnia, a może nawet zwiększyć się, wraz z dynamicznym rozwojem regularnychpołączeń krajowych.

Aktualnie pierwsze miejsce w turystycznym segmencie zajęłamarka Setra (47) ? po raz pierwszy w historii. Za nią uplasowała się drugamarka koncernu Daimler Buses ? Mercedes-Benz (46). Łączny udział tych marekskupionych w jednym koncernie wynosi 38,4%. Za nimi jest Scania (43), którejnie tylko sprzyja zwiększony popyt na ekonomiczne konstrukcje typu Touring, aletakże korzysta z rosnącej popularności w naszym kraju autokarów częstozabudowywanych na podwoziach Scanii przez firmę Irizar. Hiszpańska marka odpoczątku roku zarejestrowała 34 autokary, co daje jej piątą pozycję. Ooczkoniżej w tym segmencie jest holenderski producent VDL (33).

Międzymiastowe na minusie

Kategoria autobusów międzymiastowych przez cztery miesiące,od marca do czerwca odrabiała straty z początku roku. Jednak w lipcu, sierpniu,październiku i listopadzie znalazła się ?pod kreską?. Jednak w dwóch ostatnichmiesiącach widać było zdecydowane pogorszenie ? głównie z powodu zeszłorocznegokontraktu Autosanu, podobnego teraz zabrakowało, na pojazdy do przewozupracowników. Tym samym skumulowany wynik dla tej kategorii to 76 pojazdów (-23szt. / -23,2% w porównaniu do analogicznego do okresu sprzed roku). Segment tenbardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniumasowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go główniekontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejnezamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowychpołączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszytabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, żezmienia się sama struktura sprzedaży. Notujemy coraz więcej zakupów bardziejkomfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite 25 i Mercedes-BenzTourismo 23) jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomie podłogi (pojazdyLow Entry marki SOR). Tym samym w tym roku mamy tutaj bardzo oryginalnyranking: prowadzi brytyjska marka Plaxton (należąca do koncernu ADL), za niąjest Mercedes-Benz, a trzeci ? Autosan.

Lista rankingowa marek

Skonsolidowane wyniki po jedenastu miesiącach 2015 r. ponowniezapewniły pozycję lidera marce Mercedes-Benz (551). Swój sukces zawdzięcza onaprzede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI, gdzie klasyfikujemykonstrukcje o masie całkowitej poniżej 8 ton. W tym roku polscy przewoźnicyzarejestrowali 474 szt. minibusy niemieckiego producenta oraz razem 69 szt.autobusów międzymiastowych i turystycznych. To (plus 7 miejskich pojazdów)zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 36% (-3,3 pkt. proc. wporównaniu do sytuacji sprzed roku).

Drugi w ogólnym rankingu Solaris, który zarejestrowałłącznie 280 autobusów, co zapewniło firmie z Bolechowa udział w rynku napoziomie 18,3% (+2,2 pkt. proc.) Trzecią pozycję zajmuje po raz pierwszy od wielu lat ? MAN(147), który dzięki miejskim dostawom z przeznaczeniem dla Wrocławia, Tych iGdyni zwiększył swoje udziały w rynku do 9,6% (+6 pkt. proc.) Czwarty jest Ford(86), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał sięważnym graczem w kategorii MINI, a jego łączny udział w rynku to 5,6% (+3,5 pktproc.). Następne miejsce należy do SOR (71 szt.) a następne do Scania (62),która dzięki turystycznej ofensywie i miejskiemu kontraktowi dla Słupskazwiększyła swój udział w rynku o 2,6 pkt proc. do poziomu 4%. Pozycja Scaniiprawdopodobnie jest jeszcze silniejsza, gdyż jej podwozia (15 szt) z pewnościąznajdują się jeszcze wśród zabudowanych przez Irizar. Jednak zapisy w systemieCEP są niejednoznaczne.

Na koniec warto zauważyć, że po jedenastu miesiącachnieznacznie zwiększył się udział autobusów, które powstały w krajowychfabrykach. To m.in. efekt przyspieszenia w segmencie miejskim, gdzie nasiproducenci mają najsilniejszą reprezentację. W efekcie poziom polskichautobusów zarejestrowanych w kraju wyniósł 582 szt. / 38% udziału wśródwszystkich pojazdów. Dla porównania ? w całym 2014 r. zarejestrowano łącznie479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%).Mamy nadzieję, że wraz z kolejnymidostawami autobusów miejskich wskaźnik ten ulegnie dalszej poprawie.

Komentarze