TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek nowych autobusów 10.2016 r.
JMK ANALIZY RYNKU TRANSPORTOWEGO InfoBus.pl - Opublikowano: 29.11.2016 19:43:33
Polski rynek nowych autobusów 10.2016 r.

W ciągu 10 miesięcy br. odnotowaliśmy w Polsce wysoką sprzedaż 1536 autobusów. To efekt dynamicznego przyspieszania rynku podczas wakacji, kiedy sprzedano łącznie 389 pojazdów! Tym samym łączny poziom tegorocznych rejestracji zbliża nas do kolejnego rekordu.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). W okresie styczeń ? październik br. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1536 szt. nowych autobusów ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 215 szt. wyższy niż rok wcześniej (+16,3%) i jednocześnie najlepszy wynik w historii - zarówno w perspektywie ostatnich lat, jak i również od czasów prosperity przed kryzysem w 2009 r. Odnotowany w październiku wynik (102 szt.) jest dużo skromniejszy od rekordowych poziomów jakie notowaliśmy podczas wakacji ? przykładowo w lipcu sprzedano aż 261 pojazdów ? tym niemniej jest to wynik zaledwie o 4 szt. niższy niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku, co tym samym systematycznie utrwala pozytywny bilans.

Tegoroczne wakacje i początek jesieni przyniosły na rynku autobusowym oczekiwane odbicie i koniec przejadania wypracowanej na początku roku przewagi. Przypomnijmy, że na koniec I kwartału br. przewaga nad ub.r. rezultatem z analogicznego okresu wynosiła 132 szt. (+34,7%). Później mogliśmy obserwować trzy miesiące z niższymi wynikami niż w poprzednim roku. W czerwcu wypracowana od początku roku przewaga zmalała do zaledwie 27 szt. (+3,0%). W lipcu, dzięki doskonałemu rezultatowi (261szt.;+190%) tego miesiąca, liczba rejestracji od początku roku przewyższyła ubiegłoroczny wynik w takim samym czasie o 19,7% (198szt.). W dwóch kolejnych miesiącach III kwartału, mimo znacznie niższym rezultatom, skumulowana nadwyżka rosła. Z kolei początek IV kwartału przyniósł ustabilizowanie się przewagi nad zeszłorocznym poziomem rejestracji, która obecnie ? po październiku ? wynosi 215 szt. i 16,3%.

Czy to oznacza, że już teraz możemy być pewni wyższego wyniku niż w zeszłym roku, kiedy zarejestrowano 1742 autobusy? Wiele na to wskazuje, że tak ? wakacyjne przyspieszenie to efekt zakupu miejskich pojazdów przez prywatnych operatorów do obsługi linii w Warszawie, Krakowie i Radomiu. Podobnych wzmocnień taborowych spodziewamy się także pod koniec roku. Aby zrównać się z zeszłorocznym poziomem wystarczy tylko 206 szt., co przy aktualnej kondycji rynku jest jak najbardziej w zasięgu.

Co warto podkreślić ? odnotowana w okresie styczeń ? październik 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów (1536 szt.) jest najwyższa na przestrzeni dziesięciu ubiegłych lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy po 10. miesiącach tylko w 2015 r. (1321 szt.) i 2014 r. (1210 szt.), 2008r (1420 szt.) i 2007r. (1240szt.). Tak znacząca przewaga to efekt rewelacyjnej kondycji segmentu turystycznego i lipcowego przyspieszania autobusów miejskich.

Autobusowy październik

W dziesiątym miesiącu roku na polskim rynku przybyły 102 fabrycznie nowe autobusy (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., w marcu ? 237 szt., w kwietniu ? 152 szt., w maju - 120 szt., w czerwcu ? 158 szt., w lipcu 261 szt., a w sierpniu ? 128 szt.). Jesień przyniosła, po rekordowym lipcu, uspokojenie autobusowej formy i utrzymanie przewagi nad zeszłorocznym poziomem. We wrześniu zarejestrowano 103 autobusy, a w październiku ? 102 szt.

Tegoroczny październik zakończył się z minimalnie niższym wynikiem autobusów miejskich niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (-3 szt. / - 6,1%) Pierwszy miesiąc IV kwartału przyniósł wyraźną dominację prywatnych przewoźników, którzy zarejestrowali łącznie 44 autobusy miejskie ? dla potrzeb obsługi linii w Warszawie (Arriva), Wrocławiu (Warbus) Wodzisławiu (Kłosok). Pozostałe dwie sztuki to pojazdy demonstracyjne (MAZ i Autosan).

Z klei wyraźny "plus" pojawił się w segmencie MINI (+6 szt. / +13%). Lepszy wynik niż przed rokiem odnotowała także kategoria międzymiastowa ? 2 szt., podczas gdy w zeszłym roku w październiku 1 szt. Natomiast w świetnie spisującym się w tym roku segmencie autobusów turystycznych mamy dopiero drugi "minus" (-8 szt. / -80%). Pierwszy odnotowaliśmy w maju (-13 szt.), ale wtedy zarejestrowano 35szt..

Miejska strategia

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (697). W tym roku ? po 10. miesiącach ? zdecydowanie prowadzi kategoria MINI ? 665 szt., a autobusy miejskie cały czas nadrabiają straty z początku roku (496 ). Natomiast nieoczekiwanie do tej rywalizacji dołączył się segment turystyczny (329), który ma mocne trzecie miejsce.

Chronologia zakupów w segmencie miejskim jest następująca: w styczniu br. krajowi przewoźnicy zakupili 83 autobusy dla komunikacji miejskiej (-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44 szt. / +200%), w kwietniu zaledwie 4 szt. (-28 szt. / -87,5%), w maju 14 szt. (-18 szt. / -56,3%), w czerwcu 30 szt. (-49 szt. / -62%), w lipcu padł rekord ? 176 szt. (+149 szt. / +551,9%), a w sierpniu mieliśmy powrót średniej sprzed wakacji ? 36 szt. (-22 szt. / -37,9%). Wrzesień wypadł słabo 9 szt. (-31szt / -77,5%), październik blisko średniej: 46 szt. (-3 szt. / -6,1%). Razem ? od początku roku ? daje to wynik 496 szt. ? czyli o 41 szt. więcej niż rok wcześniej (+9,0%).

Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od stycznia do października pierwsze miejsce w miejskim rankingu ma Warszawa (65), która na początku roku odebrała 40 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 (MZA Warszawa), a październiku pierwszą transzę Solarisów dla Arriva Warszawa (25), natomiast w lipcu w podwarszawskich Mościskach aż 117 pojazdów zarejestrował prywatny przewoźnik. Zdecydowana większość z nich trafiła na stołeczne ulice (od 9 sierpnia), natomiast 10 pojazdów pojechało do Krakowa, aby tam obsłużyć nowe połączenia komunikacyjne. Stolica Małopolski sama też sobie świetnie radzi w rankingu, zajmując tutaj drugie miejsce (64). Wysoka pozycja Krakowa to efekt zakupu aż 60 pojazdów Urbino 12 z najnowszej generacji Solarisa. Kolejne miejsce mają: Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie od marca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus; Jaworzno (39) w "barwach Olsztyna i Radomia". Szósta pozycja to Poznań (20)

Liderem w miejskim segmencie po 10. miesiącach br. m.in. dzięki kontraktom dla Warszawy, Krakowa, Warbusa i śląskich prywatnych przewoźników, jest Solaris (339) z udziałem 68,3%. Kolejne miejsce w miejskim rankingu ? dzięki głównie dostawom przegubowych Conecto LF G ? ma Mercedes-Benz, który realizując w lipcu kontrakt pod kątem warszawskich linii ma na swoim koncie teraz 65 pojazdów z udziałem 13,1%. Trzecie miejsce ma Scania (25) z udziałem 5,0%, a czwarty jest Solbus, który odnotował 23 rejestracje (4,6%).

Warto zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. W styczniu pulę 15 gazowych pojazdów (i to w wersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa. W czerwcu przybyły 4 autobusy gazowe ? po 2 w Myślenicach i Katowicach oraz w Jaworznie jeden elektrobus. To pierwszy w historii polskiego rynku elektrobus chińskiej marki Yutong, który jest aktualnie używany przez spółkę Tauron Dystrybucja w celach demonstracyjno-testowych. We wrześniu tę grupę wzmocniły cztery krakowskie elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE electric. Generalnie rosnąca liczba "zielonych" autobusów wskazuje na kontynuację eko-trendu z zeszłego roku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, w tym 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 25 szt. dla Częstochowy(CNG hybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku ten poziom będzie mniejszy.

Stabilny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów (49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58 szt.), w kwietniu mieliśmy mocny skok do przodu (79), a później podobne ilości w maju (71), czerwcu (75), lipcu (75), sierpniu (75), we wrześniu (83) i w październiku (52). Skumulowany wynik od stycznia do października to 665 szt. (+114szt. / +20,7%). Tegoroczna średnia dla tej kategorii wynosi 66 szt., czyli więcej niż w rekordowym, ubiegłym roku (58). Przypomnijmy, że tej kategorii cały czas sprzyja PFRON dotując zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównując różnice pomiędzy regionami. W październiku ruszyła kolejna fala przetargów na pojazdy dla niepełnosprawnych.

Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w ciągu 10. miesięcy zarejestrowała tutaj 542 pojazdy, osiągając udział na poziomie 81,5%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem 80 zarejestrowanych minibusów (12,0% udział w segmencie). Za nim uplasował się Iveco licząc również karoserie Rosero, Renault, Opel i Volkswagen.

Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (175), a następnie Auto-CUBY (68), Bus Prestige (41), CMS-Auto (31) i Automet (28). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (151) oraz Pruszkowie (79) i Warszawie (32).

Turystyczna moc

O ile autobusy miejskie i MINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samego początku zaimponował swoją dynamiką. W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 32 fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), a w marcu aż 109 szt. (+54 szt. / + 98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarów zaczęła ewidentnie słabnąć ? w kwietniu uzyskano taki sam wynik jak przed rokiem ? 52 szt., w maju ? 35 szt. (-13 szt. / -27,1%) i wreszcie w czerwcu mieliśmy małe odbicie do poziomu 49 szt. (+7 szt. / +16,7%). W lipcu zarejestrowano 10 szt. , a w sierpniu 9 szt. (+4 szt. / + 80%). Wrzesień był kolejny miesiąc sukcesywnego wypracowywania przewagi nad zeszłym rokiem (+2 szt. / + 66,7%). Ten wzrostowy trend zburzył październik, kiedy zarejestrowano tylko dwa autokary wobec 10 szt. rok wcześniej (-80%). Razem daje to skumulowany wynik 329 szt. (+92 szt. / +38,8%). W następnych miesiącach możemy spodziewać się także sprzedaży na poziomie kilku sztuk miesięcznie.

Bieżący wynik od początku roku, to najlepszy autokarowy rezultat w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w 2015 roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem i nie było to ostatnie słowo autokarowego segmentu. Dla porównania ? w całym 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 249 fabrycznie nowych autobusów turystycznych, a dodatkowo 48 autokarów (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i) zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34 autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla Centralnej Ewidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, które zaklasyfikowano jako "inne". Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, co ukazuje rosnący potencjał polskich przewozów autokarowych.

W tym roku mamy już poziom 329 szt., co oznacza, że szykuje nam się kolejny "turystyczny" rekord.

W okresie styczeń-październik br. prymat w tej kategorii zdecydowanie należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu 10. miesięcy zarejestrowała tutaj aż 123 egzemplarze w wersji Tourismo z udziałem w rynku na poziomie 37,4%. Za nim znalazła się Setra ? druga obok Mercedes-Benz marka koncernu Daimler Buses - z świetnym wynikiem 63. rejestracji. Stawkę najważniejszych turystycznych graczy zamyka Scania (51), która aktywnie rozpoczęła bieżący rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL (43), który dynamicznie pnie się w górę z coraz szerszą rodziną Futura.

Międzymiastowe na minusie

Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych, podobnie jak w całym 2015 roku, znalazła się "pod kreską". Z kolei w lutym ten segment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusy marki Mercedes-Benz). Podobnie było w marcu 4 szt. (-4 szt. / -50%). W kwietniu odnotowaliśmy wysoki poziom rejestracji ? 17 szt. (-6 szt. / -26,1%). W maju zapanował kompletny marazm i w Polsce nie sprzedano żadnego międzymiastowego pojazdu. W czerwcu było nieco lepiej - zarejestrowano trzy autobusy (Mercedes-Benz Tourismo), w lipcu ponownie zanotowaliśmy "zero", w sierpniu "aż" 7 szt., we wrześniu 5 szt., a w październiku ? 2 szt. Tym samym skumulowany wynik od początku roku wyniósł 43 szt. (-37 szt. / -46,3%).

Jak widać segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite i oraz Mercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych dostosowanych do obsługi osób niepełnosprawnych. Początek bieżącego roku potwierdza ten trend. W zakresie pojazdów o podwyższonym komforcie mamy tutaj zarejestrowane pojazdy Mercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dla osób starszych oferują zakupione w tym roku autobusy międzymiastowe Iveco Crossway z windami do obsługi osób niepełnosprawnych oraz SOR CN 12 o obniżonym poziomie podłogi. Tylko cały czas poziom tych dostaw nie jest wystarczający do potrzeb. Najlepiej w tym roku w tym segmencie radzi sobie Iveco ? zarejestrowano 15 szt. tej marki (m.in. dzięki dostawie 10 autobusów dla PKS Zielona Góra) oraz Mercedes-Benz (14 szt.).

Lista rankingowa marek

W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku w Polsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąć kolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. We wrześniu jest podobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi marka Mercedes-Benz (743), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 542 szt. minibusów, niemiecki producent sprzedał 200 szt. w pozostałych segmentach, przy czym głównie w turystycznym i miejskim. To zapewniło marce 48,4% udział w całym rynku (+10,1 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).

Z kolei Solaris zarejestrował od początku roku wyłącznie autobusy miejskie (339), co zapewniło firmie z Bolechowa udział w całym rynku na poziomie 22,1% (+9,9 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku) i niekwestionowany prymat w miejskim segmencie. Warto podkreślić, że w tym roku producent podwoił swoje dostawy na krajowy rynek, dostarczająco aż o 110,5% więcej pojazdów niż w zeszłym roku.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje nieoczekiwanie Ford (80). Producent minibusów osiągnął ten bardzo dobry wynik bazując tylko na pojazdach o pojemności do 18 miejsc i w tym przedziale stał się mocną konkurencją dla polskich producentów zabudów, którzy zmuszeni zostali do specjalizacji w bardziej pojemnych busach (powyżej 20 miejsc).

Czwarte miejsce to Scania (76). Szwedzki producent rozpoczął ten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategorii miejskiej (jastrzębski kontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej (51).

Piąta jest Setra z wynikiem 66 szt. Niemiecki producent z Neu-Ulm oferuje na naszym rynku tylko autokary, w tym najwyższej klasy Premium. Sukces marki na polskim rynku dobitnie pokazuje tegoroczną siłę segmentu turystycznego. Dodajmy, że już teraz producent luksusowych autokarów pobił swój dotychczasowy rekord sprzedaży z 2012 r., kiedy w Polsce zarejestrowano 56 pojazdów z logo Setra ? zakupionych głównie do obsługi EURO 2012.

Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie turystycznym i słabych w miejskim. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 405 szt. (26,4%). Dla porównania ten rezultat za cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%); w 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016 roku ? dzięki startowi kolejnej transzy unijnych zamówień na autobusy miejskie (produkowanych w naszym kraju w największej skali) ? ten wskaźnik ulegnie zdecydowanej poprawie. Na razie jest nie najlepiej.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma ?JMK analizy rynku transportowego? oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...