Polski rynek nowych autobusów 10.2016 r.

infobus
29.11.2016 17:43
0 Komentarzy

W ciągu 10 miesięcy br. odnotowaliśmy w Polsce wysokąsprzedaż 1536 autobusów. To efekt dynamicznego przyspieszania rynku podczaswakacji, kiedy sprzedano łącznie 389 pojazdów! Tym samym łączny poziomtegorocznych rejestracji zbliża nas do kolejnego rekordu.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW/MC). W okresie styczeń ?październik br. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1536 szt. nowychautobusów ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 215 szt. wyższy niż rokwcześniej (+16,3%) i jednocześnie najlepszy wynik w historii – zarówno wperspektywie ostatnich lat, jak i również od czasów prosperity przed kryzysem w2009 r. Odnotowany w październiku wynik (102 szt.) jest dużo skromniejszy odrekordowych poziomów jakie notowaliśmy podczas wakacji ? przykładowo w lipcusprzedano aż 261 pojazdów ? tym niemniej jest to wynik zaledwie o 4 szt. niższyniż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku, co tym samym systematycznie utrwalapozytywny bilans.

Tegoroczne wakacje i początek jesieni przyniosły na rynkuautobusowym oczekiwane odbicie i koniecprzejadania wypracowanej na początku roku przewagi. Przypomnijmy, że na koniecI kwartału br. przewaga nad ub.r. rezultatem z analogicznego okresu wynosiła132 szt. (+34,7%). Później mogliśmy obserwować trzy miesiące z niższymiwynikami niż w poprzednim roku. W czerwcu wypracowana od początku roku przewagazmalała do zaledwie 27 szt. (+3,0%). W lipcu, dzięki doskonałemu rezultatowi(261szt.;+190%) tego miesiąca, liczba rejestracji od początku roku przewyższyłaubiegłoroczny wynik w takim samym czasie o 19,7% (198szt.). W dwóch kolejnych miesiącach IIIkwartału, mimo znacznie niższym rezultatom, skumulowana nadwyżka rosła. Z kolei początek IV kwartału przyniósłustabilizowanie się przewagi nad zeszłorocznym poziomem rejestracji, któraobecnie ? po październiku ? wynosi 215 szt. i 16,3%.

Czy to oznacza, że już teraz możemy być pewni wyższegowyniku niż w zeszłym roku, kiedy zarejestrowano 1742 autobusy? Wiele na towskazuje, że tak ? wakacyjne przyspieszenie to efekt zakupu miejskich pojazdówprzez prywatnych operatorów do obsługi linii w Warszawie, Krakowie i Radomiu.Podobnych wzmocnień taborowych spodziewamy się także pod koniec roku. Aby zrównaćsię z zeszłorocznym poziomem wystarczy tylko 206 szt., co przy aktualnejkondycji rynku jest jak najbardziej w zasięgu.

Co warto podkreślić ? odnotowana w okresie styczeń ?październik 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów (1536 szt.) jest najwyższana przestrzeni dziesięciu ubiegłych lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy po10. miesiącach tylko w 2015 r. (1321 szt.) i 2014 r. (1210 szt.), 2008r (1420szt.) i 2007r. (1240szt.). Tak znacząca przewaga to efekt rewelacyjnej kondycjisegmentu turystycznego i lipcowego przyspieszania autobusów miejskich.

Autobusowy październik

W dziesiątym miesiącu roku na polskim rynku przybyły 102fabrycznie nowe autobusy (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., w marcu ?237 szt., w kwietniu ? 152 szt., w maju – 120 szt., w czerwcu ? 158 szt., wlipcu 261 szt., a w sierpniu ? 128 szt.). Jesień przyniosła, po rekordowymlipcu, uspokojenie autobusowej formy iutrzymanie przewagi nad zeszłorocznym poziomem. We wrześniu zarejestrowano 103autobusy, a w październiku ? 102 szt.

Tegoroczny październik zakończył się z minimalnie niższymwynikiem autobusów miejskich niż w analogicznym okresie ubiegłego roku (-3 szt./ – 6,1%) Pierwszy miesiąc IV kwartału przyniósł wyraźną dominację prywatnychprzewoźników, którzy zarejestrowali łącznie 44 autobusy miejskie ? dla potrzebobsługi linii w Warszawie (Arriva), Wrocławiu (Warbus) Wodzisławiu (Kłosok).Pozostałe dwie sztuki to pojazdy demonstracyjne (MAZ i Autosan).

Z klei wyraźny „plus” pojawił się w segmencie MINI (+6szt. / +13%). Lepszy wynik niż przed rokiem odnotowała także kategoriamiędzymiastowa ? 2 szt., podczas gdy w zeszłym roku w październiku 1 szt.Natomiast w świetnie spisującym się w tym roku segmencie autobusówturystycznych mamy dopiero drugi „minus” (-8 szt. / -80%). Pierwszyodnotowaliśmy w maju (-13 szt.), ale wtedy zarejestrowano 35szt..

Miejska strategia

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (697). W tym roku ?po 10. miesiącach ? zdecydowanie prowadzi kategoria MINI ? 665 szt., a autobusymiejskie cały czas nadrabiają straty z początku roku (496 ). Natomiastnieoczekiwanie do tej rywalizacji dołączył się segment turystyczny (329), któryma mocne trzecie miejsce.

Chronologia zakupów w segmencie miejskim jest następująca: wstyczniu br. krajowi przewoźnicy zakupili 83 autobusy dla komunikacji miejskiej(-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44szt. / +200%), w kwietniu zaledwie 4 szt. (-28 szt. / -87,5%), w maju 14 szt.(-18 szt. / -56,3%), w czerwcu 30 szt. (-49 szt. / -62%), w lipcu padł rekord ?176 szt. (+149 szt. / +551,9%), a w sierpniu mieliśmy powrót średniej sprzedwakacji ? 36 szt. (-22 szt. /-37,9%). Wrzesień wypadł słabo 9 szt.(-31szt / -77,5%), październik bliskośredniej: 46 szt. (-3 szt. / -6,1%). Razem ? od początku roku ? daje to wynik496 szt. ? czyli o 41 szt. więcej niż rok wcześniej (+9,0%).

Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od stycznia do października pierwsze miejscew miejskim rankingu ma Warszawa (65), która na początku roku odebrała 40przegubowych autobusów Solaris Urbino 18 (MZA Warszawa), a październikupierwszą transzę Solarisów dla Arriva Warszawa (25), natomiast w lipcu wpodwarszawskich Mościskach aż 117 pojazdów zarejestrował prywatny przewoźnik.Zdecydowana większość z nich trafiła na stołeczne ulice (od 9 sierpnia),natomiast 10 pojazdów pojechało do Krakowa, aby tam obsłużyć nowe połączeniakomunikacyjne. Stolica Małopolski sama też sobie świetnie radzi w rankingu, zajmując tutaj drugie miejsce(64). Wysoka pozycja Krakowa to efekt zakupu aż 60 pojazdów Urbino 12 znajnowszej generacji Solarisa. Kolejne miejsce mają: Jastrzębie-Zdrój (39),gdzie od marca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus; Jaworzno (39) w „barwachOlsztyna i Radomia”. Szósta pozycja to Poznań (20)

Liderem w miejskim segmencie po 10. miesiącach br. m.in.dzięki kontraktom dla Warszawy, Krakowa, Warbusa i śląskich prywatnychprzewoźników, jest Solaris (339) z udziałem 68,3%. Kolejne miejsce w miejskimrankingu ? dzięki głównie dostawom przegubowych Conecto LF G ? maMercedes-Benz, który realizując w lipcu kontrakt pod kątem warszawskich liniima na swoim koncie teraz 65 pojazdów z udziałem 13,1%. Trzecie miejsce maScania (25) z udziałem 5,0%, a czwarty jest Solbus, który odnotował 23rejestracje (4,6%).

Warto zaznaczyć, żepoczątek 2016 roku obfitował w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami. Wstyczniu pulę 15 gazowych pojazdów (i to w wersji hybrydowej) zarejestrowałoMPK Częstochowa. W czerwcu przybyły 4 autobusy gazowe ? po 2 w Myślenicach iKatowicach oraz w Jaworznie jeden elektrobus. To pierwszy w historii polskiegorynku elektrobus chińskiej marki Yutong, który jest aktualnie używany przezspółkę Tauron Dystrybucja w celach demonstracyjno-testowych. We wrześniu tęgrupę wzmocniły cztery krakowskie elektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE electric.Generalnie rosnąca liczba „zielonych” autobusów wskazuje nakontynuację eko-trendu z zeszłego roku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119gazowych rejestracji, w tym 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG),25 szt. dla Częstochowy(CNG hybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dlaSłupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku tenpoziom będzie mniejszy.

Stabilny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów(49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58szt.), w kwietniu mieliśmy mocny skok do przodu (79), a później podobne ilościw maju (71), czerwcu (75), lipcu (75), sierpniu (75), we wrześniu (83) i wpaździerniku (52). Skumulowany wynik od stycznia do października to 665 szt.(+114szt. / +20,7%). Tegoroczna średnia dla tej kategorii wynosi 66 szt., czyliwięcej niż w rekordowym, ubiegłym roku (58). Przypomnijmy, że tej kategoriicały czas sprzyja PFRON dotując zakupy pojazdów przystosowanych do przewozuosób niepełnosprawnych i tym samym wyrównując różnice pomiędzy regionami. Wpaździerniku ruszyła kolejna fala przetargów na pojazdy dlaniepełnosprawnych.

Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz,która w ciągu 10. miesięcy zarejestrowała tutaj 542 pojazdy, osiągając udziałna poziomie 81,5%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić sięrezultatem 80 zarejestrowanych minibusów (12,0% udział w segmencie). Za nimuplasował się Iveco licząc również karoserie Rosero, Renault, Opel iVolkswagen.

Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (175), a następnie Auto-CUBY(68), Bus Prestige (41), CMS-Auto (31) i Automet (28). Najwięcej pojazdówzabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (151)oraz Pruszkowie (79) i Warszawie (32).

Turystyczna moc

O ile autobusy miejskie iMINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samegopoczątku zaimponował swoją dynamiką. W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 32fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), aw marcu aż 109 szt. (+54 szt. / + 98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarówzaczęła ewidentnie słabnąć ? w kwietniu uzyskano taki sam wynik jak przedrokiem ? 52 szt., w maju ? 35 szt. (-13 szt. / -27,1%) i wreszcie w czerwcumieliśmy małe odbicie do poziomu 49 szt. (+7 szt. / +16,7%). W lipcuzarejestrowano 10 szt. , a w sierpniu 9 szt. (+4 szt. / + 80%). Wrzesień byłkolejny miesiąc sukcesywnego wypracowywania przewagi nad zeszłym rokiem (+2szt. / + 66,7%). Ten wzrostowy trend zburzył październik, kiedy zarejestrowanotylko dwa autokary wobec 10 szt. rok wcześniej (-80%). Razem daje toskumulowany wynik 329 szt. (+92 szt. / +38,8%). W następnych miesiącach możemyspodziewać się także sprzedaży na poziomie kilku sztuk miesięcznie.

Bieżący wynik od początku roku, to najlepszy autokarowyrezultat w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w 2015roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem inie było to ostatnie słowo autokarowego segmentu. Dla porównania ? w całym 2015 r.zarejestrowano w Polsce łącznie 249 fabrycznie nowych autobusów turystycznych,a dodatkowo 48 autokarów (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt.Plaxton Elite i) zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tegodoszły 34 autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dlaCentralnej Ewidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, którezaklasyfikowano jako „inne”. Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, coukazuje rosnący potencjał polskich przewozów autokarowych.

W tym roku mamy już poziom 329 szt., co oznacza, że szykujenam się kolejny „turystyczny” rekord.

W okresie styczeń-październik br. prymat w tej kategoriizdecydowanie należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu 10. miesięcyzarejestrowała tutaj aż 123 egzemplarze w wersji Tourismo z udziałem w rynku napoziomie 37,4%. Za nim znalazła się Setra ? druga obok Mercedes-Benz markakoncernu Daimler Buses – z świetnym wynikiem 63. rejestracji. Stawkęnajważniejszych turystycznych graczy zamyka Scania (51), która aktywnierozpoczęła bieżący rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL(43), który dynamicznie pnie się w górę z coraz szerszą rodziną Futura.

Międzymiastowe na minusie

Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych,podobnie jak w całym 2015 roku, znalazła się „pod kreską”. Z kolei w lutym tensegment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusy markiMercedes-Benz). Podobnie było w marcu 4 szt. (-4 szt. / -50%). W kwietniuodnotowaliśmy wysoki poziom rejestracji ? 17 szt. (-6 szt. / -26,1%). W majuzapanował kompletny marazm i w Polsce nie sprzedano żadnego międzymiastowegopojazdu. W czerwcu było nieco lepiej – zarejestrowano trzy autobusy(Mercedes-Benz Tourismo), w lipcu ponownie zanotowaliśmy „zero”, w sierpniu”aż” 7 szt., we wrześniu 5 szt., a w październiku ? 2 szt. Tym samym skumulowany wynik od początku rokuwyniósł 43 szt. (-37 szt. / -46,3%).

Jak widać segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści wjakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmieniasię sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcejzakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite i orazMercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych dostosowanych do obsługi osóbniepełnosprawnych. Początek bieżącego roku potwierdza ten trend. W zakresiepojazdów o podwyższonym komforcie mamy tutaj zarejestrowane pojazdyMercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dla osób starszych oferujązakupione w tym roku autobusy międzymiastowe Iveco Crossway z windami doobsługi osób niepełnosprawnych oraz SOR CN 12 o obniżonym poziomie podłogi.Tylko cały czas poziom tych dostaw nie jest wystarczający do potrzeb. Najlepiejw tym roku w tym segmencie radzi sobie Iveco ? zarejestrowano 15 szt. tej marki(m.in. dzięki dostawie 10 autobusów dla PKS Zielona Góra) oraz Mercedes-Benz(14 szt.).

Lista rankingowa marek

W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku wPolsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąćkolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. We wrześniu jestpodobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi markaMercedes-Benz (743), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 542 szt. minibusów,niemiecki producent sprzedał 200 szt. w pozostałych segmentach, przy czymgłównie w turystycznym i miejskim. To zapewniło marce 48,4% udział w całymrynku (+10,1 pkt. proc. w porównaniu dosytuacji sprzed roku).

Z kolei Solaris zarejestrował od początku roku wyłącznieautobusy miejskie (339), co zapewniło firmie z Bolechowa udział w całym rynkuna poziomie 22,1% (+9,9 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku) iniekwestionowany prymat w miejskim segmencie. Warto podkreślić, że w tym rokuproducent podwoił swoje dostawy na krajowy rynek, dostarczająco aż o 110,5%więcej pojazdów niż w zeszłym roku.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje nieoczekiwanie Ford (80).Producent minibusów osiągnął ten bardzo dobry wynik bazując tylko na pojazdacho pojemności do 18 miejsc i w tym przedziale stał się mocną konkurencją dlapolskich producentów zabudów, którzy zmuszeni zostali do specjalizacji wbardziej pojemnych busach (powyżej 20 miejsc).

Czwarte miejsce to Scania (76). Szwedzki producent rozpocząłten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategorii miejskiej (jastrzębskikontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej (51).

Piąta jest Setra z wynikiem 66 szt. Niemiecki producent zNeu-Ulm oferuje na naszym rynku tylko autokary, w tym najwyższej klasy Premium.Sukces marki na polskim rynku dobitnie pokazuje tegoroczną siłę segmentuturystycznego. Dodajmy, że już teraz producent luksusowych autokarów pobił swójdotychczasowy rekord sprzedaży z 2012 r., kiedy w Polsce zarejestrowano 56pojazdów z logo Setra ? zakupionych głównie do obsługi EURO 2012.

Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników wsegmencie turystycznym i słabych w miejskim. W efekcie poziom autobusówwytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 405 szt.(26,4%). Dla porównania ten rezultat za cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%);w 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce(30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016 roku ? dzięki startowi kolejnej transzyunijnych zamówień na autobusy miejskie (produkowanych w naszym kraju wnajwiększej skali) ? ten wskaźnik ulegnie zdecydowanej poprawie. Na razie jestnie najlepiej.

Komentarze