Polski rynek nowych autobusów 09.2016 r.

infobus
18.11.2016 16:21
0 Komentarzy

W ciągu 9 miesięcy br. odnotowaliśmy w Polsce wysokąsprzedaż 1434 autobusów. To efekt dynamicznego przyspieszania rynku podczaswakacji, kiedy sprzedano łącznie 389pojazdów! Tym samym łączny poziomtegorocznych rejestracji zbliża nas do kolejnego rekordu.

W okresie styczeń ? wrzesieńbr. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 1434 szt. nowychautobusów ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 219 szt. wyższy niż rokwcześniej (+18,0%) i jednocześnie najlepszy wynik nie tylko w perspektywie ostatnich lat, alerównież od czasów prosperity przed kryzysem w 2009 r. Odnotowany we wrześniuwynik (103szt.) jest dużo skromniejszy od rekordowych poziomów jakienotowaliśmy podczas wakacji ? przykładowo w lipcu sprzedano aż 261 pojazdów ?tym niemniej jest to wynik o 6 szt. wyższy niż w analogicznym miesiącuubiegłego roku systematycznie utrwala pozytywny bilans.

Tegoroczne wakacje i początek jesieni przyniosłyautobusowemu rynkowi oczekiwane odbicierynku i koniec przejadania wypracowanej na początku roku przewagi.Przypomnijmy, że na koniec I kwartału br. przewaga nad ub.r. rezultatem zanalogicznego okresu wynosiła 132 szt. (+34,7%). Późniejmogliśmy obserwować trzy miesiące z niższymi wynikami niż w poprzednimroku . W czerwcu wypracowana od początku roku przewaga zmalała do zaledwie 27szt. (+3,0%). W lipcu, dzięki doskonałemu rezultatowi (261szt.;+190%) tegomiesiąca, liczba rejestracji od początku roku przewyższyła ubiegłoroczny wynikw takim samym czasie o 19,7% (198szt.).W dwóch kolejnych miesiącach II kwartału, mimo znacznie niższym rezultatom,skumulowana nadwyżka rosła. Po wrześniuwyniosła 219 szt. i 18,0%.

Czy to oznacza, że już teraz możemy być pewni wyższegowyniku niż w zeszłym roku, kiedy zarejestrowano 1742 autobusy? Wiele na towskazuje, że tak ? wakacyjne przyspieszenie to efekt zakupu miejskich pojazdówprzez prywatnych operatorów do obsługi linii w Warszawie, Krakowie i Radomiu.Podobnych wzmocnień taborowych spodziewamy się także pod koniec roku.

Co warto podkreślić ? odnotowana w okresie styczeń ?wrzesień 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów (1434 szt.) jest najwyższana przestrzeni dziesięciu ubiegłych lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy po 9.miesiącach tylko w 2015 r. (1215 szt.) i 2014 r. (1108 szt.), 2008r (1229szt.)i 2007r. (1141szt.). Tak znacząca przewaga to efekt rewelacyjnej kondycjisegmentu turystycznego i lipcowego przyspieszania autobusów miejskich.

Autobusowy wrzesień

W dziewiątym miesiącu roku na polskim rynku przybyły 103szt. fabrycznie nowe autobusy (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., wmarcu ? 237 szt., w kwietniu ? 152 szt., w maju – 120 szt., w czerwcu ? 158szt., w lipcu 261 szt., a w sierpniu ? 128 szt.), co oznacza wynik o 6 szt.(+6,2%) wyższy niż przed rokiem. Po rekordowym lipcu to uspokojenie autobusowejformy i utrzymanie przewagi nad zeszłorocznym poziomem. Wyższy poziom wewrześniu odnotowaliśmy w 2014 r. (106 szt.) oraz w latach 2007-2011.

Tegoroczny wrzesień w segmencie miejskim to przykład corazwiększych ekologicznych aspiracji polskich przewoźników miejskich. W tymmiesiącu MPK Kraków zarejestrowało aż cztery elektryczne autobusy Urbino 8,9LE. To jednocześnie pierwsze w tym roku elektrobusy Solarisa zakupione w naszymkraju (pierwszy elektrobus w tym roku został zarejestrowany w czerwcu ? jestnim Yutong, który wykorzystuje do swoich celów Tauron Dystrybucja i drugi wsierpniu – City Smile (CS2) marki Ursus ). Mimo zielonego wsparcia, miejskirynek we wrześniu zanotował wyraźny spadek sprzedaży (-31 szt. / – 77,5%).

Mocny „plus” pojawił się w segmencie MINI (+38 szt. /+76,6%), w którym sierpień zamknął się na wysokim poziomie z liczbą 83autobusów. Lepszy wynik niż przed rokiem odnotowała także kategoria turystyczna- 5 szt., podczas gdy w zeszłym roku byłto poziom 3 szt. W tym roku są to strategiczne kategorie dla autobusowego rynkuw Polsce. Natomiast w segmencie autobusów międzymiastowych (-2 szt. / -28,6%)utrwala się negatywny trend.

Miejska strategia

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (697). W tym roku ?po 9. miesiącach ? zdecydowanie prowadzi kategoria MINI ? 613 szt., a autobusymiejskie cały czas nadrabiają straty z początku roku (450). Natomiastnieoczekiwanie do tej rywalizacji dołączył się segment turystyczny (327), któryma mocne trzecie miejsce.

Chronologia zakupów w segmencie miejskim jest następująca: wstyczniu br. krajowi przewoźnicy zakupili 83 autobusy dla komunikacji miejskiej(-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44szt. / +200%), w kwietniu zaledwie 4 szt. (-28 szt. / -87,5%), w maju 14 szt.(-18 szt. / -56,3%), w czerwcu 30 szt. (-49 szt. / -62%), w lipcu padł rekord ?176 szt. (+149 szt. / +551,9%), a w sierpniu mieliśmy powrót średniej sprzedwakacji ? 36 szt. (-22 szt. /-37,9%). Wrzesień wypadł słabo 9 szt.(-31szt / -77,5%), to zdecydowanie poniżej średniej. Razem ? od początku roku ?daje to wynik 450 szt. ? czyli o 44 szt. więcej niż rok wcześniej (+10,8%).

Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od stycznia do września pierwsze miejsce wmiejskim rankingu ma Warszawa, która na początku roku odebrała 40 przegubowychautobusów Solaris Urbino 18, natomiast w lipcu w podwarszawskich Mościskach aż117 pojazdów zarejestrował prywatny przewoźnik. Zdecydowana większość z nichtrafiła na stołeczne ulice (od 9 sierpnia), natomiast 10 pojazdów pojedzie doKrakowa, aby tam obsłużyć nowe połączenia komunikacyjne. Stolica Małopolskisama też sobie świetnie radzi wrankingu, zajmując tutaj drugie miejsce (64). Wysoka pozycja Krakowa to efektzakupu aż 60 pojazdów Urbino 12 z najnowszej generacji Solarisa. Kolejnemiejsce mają: Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie od marca obsługę linii rozpoczęłafirma Warbus; Jaworzno (39) w „barwach Olsztyna i Radomia”. Szósta pozycja toPoznań (20)

Liderem w miejskim segmencie po 9. miesiącach br. m.in.dzięki kontraktom dla Warszawy, Krakowa, Warbusa i śląskich prywatnychprzewoźników, jest Solaris (313 ) z udziałem 69,6%. Kolejne miejsce w miejskimrankingu ? dzięki głównie dostawom przegubowych Conecto LF G ? maMercedes-Benz, który realizując w lipcu kontrakt pod kątem warszawskich liniima na swoim koncie teraz 65 pojazdów z udziałem 14,4%. Trzecie miejsce maScania (25) z udziałem 5,6%, a czwarty jest Solbus, który odnotował 23rejestracje (5,1%).

Warto zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował w zakupypojazdów z alternatywnymi napędami. W styczniu pulę 15 gazowych pojazdów (i tow wersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa. W czerwcu przybyły 4autobusy gazowe ? po 2 w Myślenicach i Katowicach oraz w Jaworznie jedenelektrobus. To pierwszy w historii polskiego rynku elektrobus chińskiej markiYutong, który jest aktualnie używany przez spółkę Tauron Dystrybucja w celachdemonstracyjno-testowych. We wrześniu tę grupę wzmocniły cztery krakowskieelektrobusy Solaris Urbino 8,9 LE electric. Generalnie rosnąca liczba”zielonych” autobusów wskazuje na kontynuację eko-trendu z zeszłegoroku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, w tym 36szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 25 szt. dla Częstochowy(CNGhybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tegoprzewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku te poziom będzie mniejszy.

Stabilny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów(49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58szt.), w kwietniu mieliśmy mocny skok do przodu (79), a później podobne ilościw maju (71), czerwcu (75), lipcu (75), sierpniu (75) i we wrześniu (83).Skumulowany wynik od stycznia do września to 613 szt. (+108 szt. / +21,4%).Tegoroczna średnia dla tej kategorii wynosi 68 szt., czyli więcej niż w rekordowym,ubiegłym roku (58). Przypomnijmy, że tej kategorii cały czas sprzyja PFRONdotując zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych itym samym wyrównując różnice pomiędzy regionami. W październiku ruszyła kolejnafala przetargów na pojazdy dla niepełnosprawnych. .

Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz,która w ciągu 9. miesięcy zarejestrowała tutaj 493 pojazdy, osiągając udział napoziomie 80,4%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem77 zarejestrowanych minibusów (12,6% udział w segmencie). Za nim uplasował sięIveco licząc również karoserie Rosero, Renault, Opel i Volkswagen.

Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (162), a następnie Auto-CUBY(55), Bus Prestige (38), CMS-Auto (29) i Automet (27). Najwięcej pojazdówzabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (131)oraz Pruszkowie (73) i Warszawie (28).

Turystyczna moc

O ile autobusy miejskie iMINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samegopoczątku zaimponował swoją dynamiką. W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 32fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), aw marcu aż 109 szt. (+54 szt. / + 98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarówzaczęła ewidentnie słabnąć ? w kwietniu uzyskano taki sam wynik jak przedrokiem ? 52 szt., w maju ? 35 szt. (-13 szt. / -27,1%) i wreszcie w czerwcumieliśmy małe odbicie do poziomu 49 szt. (+7 szt. / +16,7%). W lipcuzarejestrowano 10 szt. , a w sierpniu 9 szt. (+4 szt. / + 80%). Wrzesień tokolejny miesiąc sukcesywnego wypracowywania przewagi nad zeszłym rokiem (+2szt. / + 66,7%).

Razem daje to skumulowany wynik 327 szt. (+100 szt. / +44,1%).?W następnym kwartale możemy spodziewać sięsprzedaży na poziomie kilku sztuk miesięcznie.

Bieżący wynik od początku roku, to najlepszy autokarowyrezultat w Polsce w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w 2015roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem inie było to ostatnie słowo autokarowego segmentu. Dla porównania ? w całym 2015 r.zarejestrowano w Polsce łącznie 249 fabrycznie nowych autobusów turystycznych,a dodatkowo 48 autokarów (23 szt. typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt.Plaxton Elite i) zarejestrowanych zostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tegodoszły 34 autobusy MAN Lion`s Coach zakupione przez wojsko (niewidoczne dlaCentralnej Ewidencji Pojazdów) oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, którezaklasyfikowano jako „inne”. Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, coukazuje rosnący potencjał polskich przewozów autokarowych.

W tym roku mamy już poziom 327 szt., co oznacza, że szykujenam się kolejny „turystyczny” rekord.

W okresie styczeń-wrzesień br. prymat w tej kategoriizdecydowanie należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu 9. miesięcyzarejestrowała tutaj aż 123 egzemplarze w wersji Tourismo z udziałem w rynku napoziomie 37,6%. Za nim znalazła się Setra ? druga obok Mercedes-Benz markakoncernu Daimler Buses – z świetnym wynikiem 61. rejestracji. Stawkęnajważniejszych turystycznych graczy zamyka Scania (51), która aktywnierozpoczęła bieżący rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL(43), który dynamicznie pnie się w górę z coraz szerszą rodziną Futura.

Międzymiastowe na minusie

Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych,podobnie jak w całym 2015 roku, znalazła się „pod kreską”. Z kolei w lutym tensegment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusy markiMercedes-Benz). Podobnie było w marcu 4 szt. (-4 szt. / -50%). W kwietniuodnotowaliśmy wysoki poziom rejestracji ? 17 szt (-6 szt. / -26,1%). W majuzapanował kompletny marazm i w Polsce nie sprzedano żadnego międzymiastowegopojazdu. W czerwcu było nieco lepiej – zarejestrowano trzy autobusy(Mercedes-Benz Tourismo), w lipcu ponownie zanotowaliśmy „zero”, w sierpniu”aż” 7 szt., natomiast we wrześniu 5 szt.Tym samym skumulowany wynik od początku roku wyniósł 41 szt. (-33 szt. /-44,6%).

Jak widać segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści wjakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmieniasię sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcejzakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite i orazMercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych dostosowanych do obsługi osóbniepełnosprawnych. Początek bieżącego roku potwierdza ten trend. W zakresiepojazdów o podwyższonym komforcie mamy tutaj zarejestrowane pojazdyMercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dla osób starszych oferujązakupione w tym roku autobusy międzymiastowe Iveco Crossway z windami doobsługi osób niepełnosprawnych oraz SOR CN 12 o obniżonym poziomie podłogi.Tylko cały czas poziom tych dostaw nie jest wystarczający do potrzeb. Najlepiejw tym roku w tym segmencie radzi sobie Iveco ? zarejestrowano 15 szt. tej marki(m.in. dzięki dostawie 10 autobusów dla PKS Zielona Góra) oraz Mercedes-Benz(14szt.).

Lista rankingowa marek

W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku wPolsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąćkolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. We wrześniu jestpodobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi markaMercedes-Benz (695), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 493 szt. minibusów,niemiecki producent sprzedał 202 szt. w pozostałych segmentach, przy czymgłównie w turystycznym i miejskim. To zapewniło marce 48,5% udział w całymrynku (+10,4 pkt. proc. w porównaniu dosytuacji sprzed roku).

Z kolei Solaris zarejestrował od początku roku wyłącznieautobusy miejskie (313), co zapewniło firmie z Bolechowa udział w całym rynkuna poziomie 21,8% (+9,9 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku) iniekwestionowany prymat w miejskim segmencie. Warto podkreślić, że w tym rokuproducent podwoił swoje dostawy na krajowy rynek, dostarczająco 115,9% więcejpojazdów niż w zeszłym roku.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje nieoczekiwanie Ford (77).Producent minibusów osiągnął ten bardzo dobry wynik bazując tylko na pojazdacho pojemności do 18 miejsc i w tym przedziale stał się mocną konkurencją dlapolskich producentów zabudów, którzy zmuszeni zostali do specjalizacji wbardziej pojemnych busach (powyżej 20 miejsc).

Czwarte miejsce to Scania (76). Szwedzki producent rozpocząłten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategorii miejskiej (jastrzębskikontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej (51).

Piąta jest Setra z wynikiem 64 szt. Niemiecki producent zNeu-Ulm oferuje na naszym rynku tylko autokary, w tym najwyższej klasy Premium.Sukces marki na polskim rynku dobitnie pokazuje tegoroczną siłę segmentuturystycznego. Dodajmy, że już teraz producent luksusowych autokarów pobił swójdotychczasowy rekord sprzedaży z 2012 r., kiedy w Polsce zarejestrowano 56pojazdów z logo Setra ? zakupionych głównie do obsługi EURO 2012.

Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników wsegmencie turystycznym i słabych w miejskim. W efekcie poziom autobusówwytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 374 szt.(26,1%). Dla porównania ten rezultat za cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%);w 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce(30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016 roku ? dzięki startowi kolejnej transzyunijnych zamówień na autobusy miejskie (produkowanych w naszym kraju wnajwiększej skali) ? ten wskaźnik ulegnie zdecydowanej poprawie. Na razie jestnie najlepiej.

Komentarze