TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek nowych autobusów - 08.2018
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 03.10.2018 13:30:36
Polski rynek nowych autobusów - 08.2018

W sierpniu 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 225 nowych autobusów. To wynik o 37 szt. wyższy niż rok wcześniej (+19,7%), kiedy sprzedano 188 pojazdów. Skumulowany rezultat autobusowych rejestracji osiągnął rekordowy i niespotykany dotąd poziom.

Razem w ciągu 8 miesięcy 2018 r. w Polsce sprzedano 1826 autobusów (+266 szt. / +17%), co jest najlepszym wynikiem na rynku autobusów o tej porze roku. To rezultat porównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłego roku, kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 1560 szt. Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim z realizacją dużych miejskich zamówień w tym roku. Do tego doszło styczniowe przesunięcie rejestracji warszawskiego i kieleckiego kontraktu. W 2018 r. wcześniej niż zwykle wystartowały także odbiory autokarów, co obrazuje rosnąca dynamika w segmencie turystycznym.

Autobusowy sierpień

W ósmym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 225 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 37 szt. (+19,7%) wyższy niż przed rokiem. Sierpniowy wzrost, to przede wszystkim efekt przyspieszenia dostaw w segmencie autobusów miejskich, gdzie w sierpniu odnotowano 105 rejestracji (+16 szt. / +18,0%) wobec 89 rok wcześniej, z czego najwięcej w Radomiu, Kaliszu, Płocku i Poznaniu.

Solidny plus pojawił się także w kategorii MINI, gdzie sprzedaż zwiększyła się o 18 szt. - do 103 szt. (+18 szt. / +21,2%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

Plusy pojawiły się też wśród autobusów turystycznych, gdzie po czerwcowym spadku mamy kolejny wzrost. Po wypracowanym wzroście w lipcu br. o 11,8% w ostatnim miesiącu przybyło o 50% więcej autokarów niż rok wcześniej. Chociaż liczba ich rejestracji była nieduża, to wysoki wzrost ucieszył. W sierpniu zarejestrowano tu 15 autokarów, podczas gdy rok wcześniej 10 szt. (+5 szt. / +50%);

Od początku roku

Mimo lipcowego spowolnienia, polski rynek autobusów osiągnął po 8. miesiącach 2018 r. wysoki, skumulowany poziom. To razem 1826 szt., co oznacza absolutny rekord na przestrzeni ostatnich lat. W analogicznym okresie w 2017 r. zarejestrowano w Polsce 1560 pojazdów, w 2016 r. - 1331 szt., w 2015 r. - 1118 szt., a w 2014 r. 1002 szt.

Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotować w Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowego rynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2292 szt. nowych pojazdów, czyli więcej o 310 szt. (+15,3%) niż rok wcześniej. Cały czas spodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempo wzrostu na poziomie ok. +30%, co z kolei przekłada się na ok. 700 rejestracji więcej niż w ubiegłym, rekordowym roku.

Będzie to zbliżenie się do niewyobrażalnej do tej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Aktualnie - po 8 miesiącach 2018 roku - mamy wysoki poziom sprzedaży, a spływające zamówienia w segmencie miejskim dają powody do optymizmu. Sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych oraz przesuwająca się w czasie nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, której uchwalanie mogłoby znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jak na razie projekt tej ustawy jest konsultowany. Dodatkowo zakładamy, że dostawy autobusów turystycznych i minibusów zamkną się na zeszłorocznym poziomie.

Miejska ofensywa

W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (711) szt. Z kolei w 2018 roku spodziewamy się, że zwycięzcą w tej rywalizacją zostaną jednak autobusy miejskie. Jak na razie mamy 727 minibusów i 697 autobusów miejskich, czyli można powiedzieć, że ta prognoza ma szansę się sprawdzić. Szczególnie, że to właśnie na koniec roku planowana jest największa liczba dostaw.

Łącznie w ciągu 8 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicy zakupili o 265 szt. (+61,3%) więcej niż przed rokiem. W styczniu w tym segmencie dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, w lutym w barwach Wrocławia, w marcu - Zielonej Góry, w kwietniu - Katowic, w maju ponownie Warszawy, w czerwcu Nowej Soli, w lipcu - Krakowa, a w sierpniu - Radomia. Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabyła Warszawa (119). Drugie miejsce ma Wrocław, trzeci jest Kraków, a czwarty Rzeszów.

Jeżeli chodzi o ranking miejskich producentów to jest on w tym roku wyjątkowo wyrównany. Prowadzi Solaris z wynikiem 310 szt. sprzedanych pojazdów i udziałem na poziomie 44%, ale w tym roku aktywnie gonią go dwie marki: MAN oraz Mercedes-Benz, których łączny udział wynosi prawie 40%.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

- 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

- 17 pojazdów z napędem hybrydowym

- 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

- 85 autobusów z napędem hybrydowym

- 63 elektrobusy;

-12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży rośnie z miesiąca na miesiąc i spodziewamy się, że ten rok w Polsce będzie naprawdę "zielony". W ciągu 8 miesięcy na rynku pojawiło się aż 168 szt. eko-autobusów, w tym aż 23 elektrobusy, 114 szt. hybryd i 31 szt. pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - głównie dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Segment MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W ciągu 8 miesięcy 2018 r. liczba rejestracji minibusów był nieznacznie wyższa niż w zeszłym roku osiągając poziom 727 szt. To o 2 szt. więcej niż rok temu (+0,3%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął cały rok 2017 wynikiem 1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik w tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która od początku br. zarejestrowała tutaj 535 pojazdów, osiągając 73,6% udział. Najmocniejszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 127 zarejestrowanych minibusów (17,5% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Oczywiście na ten wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (215), następnie Auto-Cuby (62) i Bus Factory (40), Bus-Center (27) , Warmiaki (26), CMS Auto i Eurobus (po 26). Najwięcej minibusów zarejestrowano w Wejherowie (143) oraz Pruszkowie (74) i Warszawie (51).

Turystyczna moc

O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak z początkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który mocno przyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem (-12,8%), natomiast maju mieliśmy kolejne przyspieszenie autokarów (+34,2%), a w czerwcu kolejny spadek (-26,1%). Lipiec to już zdecydowane zwolnienie turystycznych obrotów i lekki wzrost - do poziomu 19 szt. (+ 2 szt. / +11,8%). Podobna sytuacja miała miejsce w sierpniu - niski poziom sprzedaży - 15 szt. i wzrost o +5 szt. (+50%) w porównaniu do poprzedniego roku. Tym samym tegoroczna krzywa sprzedaży przypomina wypłaszającą się falę.

Łącznie w tym roku zarejestrowano już 336 fabrycznie nowych autokarów (-22 szt. / -6,1%). Mimo marcowej, kwietniowej i czerwcowej korekty jest to drugi najwyższy rezultat w ciągu ostatnich 5 lat z szansą, że odnotowany w ubiegłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie jest jeszcze ostatnim słowem tej kategorii.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultat wyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordy i najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu producentów liderem jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 95 autokarów. Druga jest Setra (54). Obie te marki należą do koncernu Daimler Buses i razem mają 44% dział w autokarowym rynku w Polsce. Trzecie miejsce należy do Scanii, a czwarte do VDL.

Międzymiastowe na minusie

W ciągu 8 miesięcy 2018 r. w naszym kraju sprzedano 47 autobusów międzymiastowych, czyli o 2 pojazdy więcej niż przed rokiem (+4%). To efekt dobrych wyników z marca, kwietnia, maja i czerwca, które pokazują, że ten segment ma potencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarówno dostarcza nowe pojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej - w ramach zeszłorocznego kontraktu na dostawę 10 autokarów do przewozu ratowników. Drugie miejsce ma Mercedes-Benz.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

Po 8 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (757), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 535 pojazdów z trójramienną gwiazdą. Pozostałe strategiczne dla Mercedesa kategorie to segment miejski (111) i turystyczny (95). Skumulowany poziom jest o 34 szt. wyższy niż przed rokiem (+4,7%), co dało marce udział na poziomie 41,5% (-4,9 pkt proc.).

Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w tym roku 310 pojazdów (-5 szt. /-1,6%), co zapewniło marce udział na poziomie 17% (-3,2 pkt proc.).

Trzecie miejsce przypadło firmie MAN, która już dawno nie plasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka w wielki stylu wraca na polski rynek mając na swoim koncie aż 202 rejestracje (+201,5%), w tym 155 szt. autobusów miejskich i 41 szt. turystycznych. Niezły wynik w porównaniu do zeszłego roku, kiedy MAN miał na swoim koncie 67 pojazdów. Tegoroczny rezultat zapewnił firmie łączny udział w rynku na poziomie 11,1% (+6,8 pkt. proc). Na koniec warto wspomnieć, że w tym roku krajowym rynku ponownie pojawiła się marka Neoplan, należąca do Grupy MAN, z wynikiem 6 rejestracji.

Czwarte miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyli Ford (127), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Forda jest nieznacznie niższa niż przed rokiem (-4 szt. / -3,1%), co przełożyło się na 7% udział w rynku (-1,4 pkt. proc.)

Made in Poland

Na koniec warto zauważyć, że w lipcu ponownie wzrósł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach, dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich. W ciągu 8 miesięcy 2018 r. poziom wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych tutaj autobusów wyniósł 584 szt., co przekłada się na 31% udział we wszystkich rejestracjach. To można powiedzieć - trochę powyżej standardowego poziomu. Dla porównania - w całym 2017 r. zarejestrowano 602 autobusy pochodzące z krajowych fabryk (26,2%). To oznacza, że praktycznie co czwarty rejestrowany autobus w Polsce został jednocześnie wyprodukowany w naszym kraju.

Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdzie firmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację - ten wskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik.

Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowujące minibusy wykonały 379 zabudów, które powstały w zakładach takich firm m. in. jak: Mercus, Auto-CUBY, Bus Factory, Bus-Center, Warmiaki, CMS-Auto, Eurobus, Polster , Acbus, Bus-Prestige czy Sprintcar, PC Invest, Auto-Merc i Automet. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad 50%. To oznacza, że przynajmniej połowa sprzedawanych w Polsce autobusów była też produkowana w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że go w tym roku powtórzymy.


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...