Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów – 08.2018

infobus
03.10.2018 11:30
0 Komentarzy

W sierpniu 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowaliłącznie 225 nowych autobusów. To wynik o 37 szt. wyższy niż rok wcześniej(+19,7%), kiedy sprzedano 188 pojazdów. Skumulowany rezultat autobusowychrejestracji osiągnął rekordowy i niespotykany dotąd poziom.

Razem w ciągu 8miesięcy 2018 r. w Polsce sprzedano 1826 autobusów (+266 szt. / +17%), co jestnajlepszym wynikiem na rynku autobusów o tej porze roku. To rezultatporównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłego roku,kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 1560 szt. Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim zrealizacją dużych miejskich zamówień w tym roku. Do tego doszło stycznioweprzesunięcie rejestracji warszawskiego i kieleckiego kontraktu. W 2018 r.wcześniej niż zwykle wystartowały także odbiory autokarów, co obrazuje rosnącadynamika w segmencie turystycznym.

Autobusowy sierpień

W ósmym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 225 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 37 szt. (+19,7%) wyższy niżprzed rokiem. Sierpniowy wzrost, to przede wszystkim efekt przyspieszeniadostaw w segmencie autobusów miejskich, gdzie w sierpniu odnotowano 105rejestracji (+16 szt. / +18,0%) wobec 89 rok wcześniej, z czego najwięcej wRadomiu, Kaliszu, Płocku i Poznaniu.

Solidny plus pojawił się także w kategorii MINI, gdziesprzedaż zwiększyła się o 18 szt. – do 103 szt. (+18 szt. / +21,2%) w porównaniu z sytuacją sprzedroku.

Plusy pojawiły się też wśród autobusów turystycznych, gdziepo czerwcowym spadku mamy kolejny wzrost. Po wypracowanym wzroście w lipcu br.o 11,8% w ostatnim miesiącu przybyło o50% więcej autokarów niż rok wcześniej. Chociaż liczba ich rejestracji byłanieduża, to wysoki wzrost ucieszył. W sierpniu zarejestrowano tu 15 autokarów,podczas gdy rok wcześniej 10 szt. (+5 szt. / +50%);

Od początku roku

Mimo lipcowego spowolnienia, polski rynek autobusów osiągnąłpo 8. miesiącach 2018 r. wysoki, skumulowany poziom. To razem 1826 szt., cooznacza absolutny rekord na przestrzeni ostatnich lat. W analogicznym okresie w2017 r. zarejestrowano w Polsce 1560 pojazdów, w 2016 r. – 1331 szt., w 2015 r.- 1118 szt., a w 2014 r. 1002 szt.

Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotowaćw Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowegorynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2292 szt. nowychpojazdów, czyli więcej o 310 szt. (+15,3%) niż rok wcześniej. Cały czasspodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek nakoniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempowzrostu na poziomie ok. +30%, co z kolei przekłada się na ok. 700 rejestracjiwięcej niż w ubiegłym, rekordowym roku.

Będzie to zbliżenie się do niewyobrażalnej do tej porybariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Aktualnie – po 8 miesiącach2018 roku – mamy wysoki poziom sprzedaży, a spływające zamówienia w segmenciemiejskim dają powody do optymizmu. Sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusówmiędzymiastowych oraz przesuwająca się w czasie nowelizacja ustawy o publicznymtransporcie zbiorowym, której uchwalanie mogłoby znacząco podnieść wolumencałego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybkozyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jak na razieprojekt tej ustawy jest konsultowany. Dodatkowo zakładamy, że dostawy autobusówturystycznych i minibusów zamkną się na zeszłorocznym poziomie.

Miejska ofensywa

W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowychrejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonałana tym polu segment miejski (711) szt. Z kolei w 2018 roku spodziewamy się, żezwycięzcą w tej rywalizacją zostaną jednak autobusy miejskie. Jak na razie mamy727 minibusów i 697 autobusów miejskich, czyli można powiedzieć, że ta prognozama szansę się sprawdzić. Szczególnie, że to właśnie na koniec roku planowanajest największa liczba dostaw.

Łącznie w ciągu 8 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicyzakupili o 265 szt. (+61,3%) więcej niż przed rokiem. W styczniu w tymsegmencie dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, w lutym w barwachWrocławia, w marcu – Zielonej Góry, w kwietniu – Katowic, w maju ponownieWarszawy, w czerwcu Nowej Soli, w lipcu – Krakowa, a w sierpniu – Radomia.Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabyła Warszawa (119). Drugiemiejsce ma Wrocław, trzeci jest Kraków, a czwarty Rzeszów.

Jeżeli chodzi o ranking miejskich producentów to jest on wtym roku wyjątkowo wyrównany. Prowadzi Solaris z wynikiem 310 szt. sprzedanychpojazdów i udziałem na poziomie 44%, ale w tym roku aktywnie gonią go dwiemarki: MAN oraz Mercedes-Benz, których łączny udział wynosi prawie 40%.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich wartopodkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczyto jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusówturystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla inic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie.Natomiast wśród miejskich operatorów – głównie dzięki unijnym funduszom iantysmogowym strategiom miast – takie ekologiczne rozwiązania stają się corazpopularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tymzarejestrowano:

– 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

– 17 pojazdów z napędem hybrydowym

– 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 rokutakich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział wcałym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, któryprawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do gronazielonych autobusów dołączyło:

– 85 autobusów z napędem hybrydowym

– 63 elektrobusy;

-12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażyrośnie z miesiąca na miesiąc i spodziewamy się, że ten rok w Polsce będzienaprawdę „zielony”. W ciągu 8 miesięcy na rynku pojawiło się aż 168 szt.eko-autobusów, w tym aż 23 elektrobusy, 114 szt. hybryd i 31 szt. pojazdów znapędem gazowym (CNG).

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów zalternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – głównie dzięki unijnemudofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawieo elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniuświadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacjimiejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocieużytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG „Branża motoryzacyjna”, edycja Q1/2018). Wartopamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku narok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Segment MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce. W ciągu 8 miesięcy 2018 r. liczba rejestracjiminibusów był nieznacznie wyższa niż w zeszłym roku osiągając poziom 727 szt.To o 2 szt. więcej niż rok temu (+0,3%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż wtym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdówprzystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównujeróżnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął cały rok 2017 wynikiem1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynikw tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz,która od początku br. zarejestrowała tutaj 535 pojazdów, osiągając 73,6%udział. Najmocniejszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 127zarejestrowanych minibusów (17,5% udział w segmencie). Tak znacząca przewagaMercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera wkategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Oczywiście na ten wyniki zapracowały także polskie firmyzabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (215),następnie Auto-Cuby (62) i Bus Factory (40), Bus-Center (27) , Warmiaki (26),CMS Auto i Eurobus (po 26). Najwięcej minibusów zarejestrowano w Wejherowie(143) oraz Pruszkowie (74) i Warszawie (51).

Turystyczna moc

O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak zpoczątkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który mocnoprzyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem(-12,8%), natomiast maju mieliśmy kolejne przyspieszenie autokarów (+34,2%), aw czerwcu kolejny spadek (-26,1%). Lipiec to już zdecydowane zwolnienieturystycznych obrotów i lekki wzrost – do poziomu 19 szt. (+ 2 szt. / +11,8%).Podobna sytuacja miała miejsce w sierpniu – niski poziom sprzedaży – 15 szt. iwzrost o +5 szt. (+50%) w porównaniu do poprzedniego roku. Tym samym tegorocznakrzywa sprzedaży przypomina wypłaszającą się falę.

Łącznie w tym roku zarejestrowano już 336 fabrycznie nowychautokarów (-22 szt. / -6,1%). Mimo marcowej, kwietniowej i czerwcowej korektyjest to drugi najwyższy rezultat w ciągu ostatnich 5 lat z szansą, żeodnotowany w ubiegłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznychnie jest jeszcze ostatnim słowem tej kategorii.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultatwyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polscezarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas było to poziom o 98 szt.wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordyi najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrychwyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przedewszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, żeregularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował okondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu producentów liderem jestMercedes-Benz, który zarejestrował 95 autokarów. Druga jest Setra (54). Obie temarki należą do koncernu Daimler Buses i razem mają 44% dział w autokarowymrynku w Polsce. Trzecie miejsce należy do Scanii, a czwarte do VDL.

Międzymiastowe na minusie

W ciągu 8 miesięcy 2018 r. w naszym kraju sprzedano 47autobusów międzymiastowych, czyli o 2 pojazdy więcej niż przed rokiem (+4%). To efekt dobrychwyników z marca, kwietnia, maja i czerwca, które pokazują, że ten segment mapotencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarówno dostarcza nowepojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej – w ramach zeszłorocznegokontraktu na dostawę 10 autokarów do przewozu ratowników. Drugie miejsce maMercedes-Benz.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy opublicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoriaodrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny zautobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

Po 8 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowegorynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (757), która swójsukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8ton DMC), gdzie zarejestrowano 535 pojazdów z trójramienną gwiazdą. Pozostałestrategiczne dla Mercedesa kategorie to segment miejski (111) i turystyczny(95). Skumulowany poziom jest o 34 szt. wyższy niż przed rokiem (+4,7%), codało marce udział na poziomie 41,5% (-4,9 pkt proc.).

Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestrujewyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Zeszłorocznywicelider rynku zarejestrował w tym roku 310 pojazdów (-5 szt. /-1,6%), co zapewniło marce udział na poziomie 17% (-3,2 pktproc.).

Trzecie miejsce przypadło firmie MAN, która już dawno nieplasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka w wielkistylu wraca na polski rynek mając na swoim koncie aż 202 rejestracje (+201,5%),w tym 155 szt. autobusów miejskich i 41 szt. turystycznych. Niezły wynik wporównaniu do zeszłego roku, kiedy MAN miał na swoim koncie 67 pojazdów.Tegoroczny rezultat zapewnił firmie łączny udział w rynku na poziomie 11,1%(+6,8 pkt. proc). Na koniec warto wspomnieć, że w tym roku krajowym rynku ponownie pojawiła się markaNeoplan, należąca do Grupy MAN, z wynikiem 6 rejestracji.

Czwarte miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyliFord (127), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transitstał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Fordajest nieznacznie niższa niż przed rokiem (-4 szt. / -3,1%), co przełożyło sięna 7% udział w rynku (-1,4 pkt. proc.)

Made in Poland

Na koniec warto zauważyć, że w lipcu ponownie wzrósł udziałautobusów, które powstały w krajowych fabrykach, dzięki wzmożonej sprzedażypojazdów miejskich. W ciągu 8 miesięcy 2018 r. poziom wytworzonych w naszymkraju i zarejestrowanych tutaj autobusów wyniósł 584 szt., co przekłada się na31% udział we wszystkich rejestracjach. To można powiedzieć – trochę powyżejstandardowego poziomu. Dla porównania – w całym 2017 r. zarejestrowano 602autobusy pochodzące z krajowych fabryk (26,2%). To oznacza, że praktycznie coczwarty rejestrowany autobus w Polsce został jednocześnie wyprodukowany wnaszym kraju.

Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdziefirmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację – tenwskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik.

Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowująceminibusy wykonały 379 zabudów, które powstały w zakładach takich firm m. in. jak: Mercus, Auto-CUBY,Bus Factory, Bus-Center, Warmiaki, CMS-Auto, Eurobus, Polster , Acbus, Bus-Prestige czy Sprintcar,PC Invest, Auto-Merc i Automet. Po ichdodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad50%. To oznacza, że przynajmniej połowa sprzedawanych w Polsce autobusówbyła też produkowana w naszym kraju.Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik imamy nadzieję, że go w tym roku powtórzymy.

Komentarze