Polski rynek nowych autobusów 08.2016 r.

infobus
29.09.2016 08:33
0 Komentarzy

W ciągu 8 miesięcy br. odnotowaliśmy w Polsce wysokąsprzedaż 1331 autobusów. To efekt dynamicznego przyspieszania rynku podczaswakacji, kiedy sprzedano łącznie 389 pojazdów! Tym samym łączny poziomtegorocznych rejestracji zbliża nas do kolejnego rekordu.

W okresie styczeń ? sierpień br. krajowi przewoźnicyzarejestrowali łącznie 1331 nowe autobusy ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. Towynik o 213 szt. wyższy niż rok wcześniej (+19,1%) i jednocześnie najlepszywynik nie tylko w perspektywie ostatnichlat, ale również od czasów prosperity przed kryzysem 2009. Odnotowany wsierpniu wynik to kontynuacja dobrej passy z lipca, kiedy sprzedano aż 261pojazdów. Tegoroczne wakacje przyniosły autobusowemu rynkowi długo oczekiwaneodbicie rynku i koniec przejadania wypracowanej na początku roku przewagi.Przypomnijmy, że w kwietniu br. różnica skumulowanego poziomu rejestracji od początkubr. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r. wynosiła aż +115 szt. (+20,9%).Potem autobusowa koniunktura wyraźnie osłabła i mogliśmy obserwować trzysłabsze miesiące. W czerwcu wypracowana przewaga zmalała do zaledwie 27 szt.(+3,0%). Na szczęście w lipcu mieliśmy odbicie (+19,7%), które w sierpniuustabilizowało się na poziomie +19,5%.

Czy to oznacza, że już teraz możemy być pewni wyższegowyniku niż w zeszłym roku, kiedy zarejestrowano 1742 autobusy? Wiele wskazujena to, że tak ? wakacyjne przyspieszenie to efekt zakupu miejskich pojazdówprzez prywatnych operatorów do obsługi linii w Warszawie, Krakowie i Radomiu.Podobnych wzmocnień taborowych spodziewamy siętakże we wrześniu i w grudniu.

Co warto podkreślić ? odnotowana w okresie styczeń ?sierpień 2016 r. liczba zarejestrowanych autobusów (1331 szt.) jest najwyższana przestrzeni pięciu ubiegłych lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy tylko po8. miesiącach w 2015 r. (1118 szt.) i 2014 r. (1002 szt.). Tak znaczącaprzewaga to efekt rewelacyjnej kondycji segmentu turystycznego i lipcowegoprzyspieszania autobusów miejskich.

Autobusowy sierpień

W ósmym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 128 szt.fabrycznie nowych autobusów (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., w marcu? 237 szt., w kwietniu ? 152 szt., w maju – 120 szt., w czerwcu ? 158 szt., a wlipcu 261 szt.), co oznacza wynik o 15 szt. (+13,3%) wyższy niż przed rokiem.Po rekordowym lipcu to uspokojenie autobusowej formy i utrzymanie przewagi nadzeszłorocznym poziomem. Wyższy poziom w sierpniu odnotowaliśmy tylko w 2014 r.(143 szt.).

Tegoroczny sierpień to przykład coraz większych możliwościprywatnych przewoźników miejskich, którzy w ciągu tego miesiąca zarejestrowali24 pojazdy na 36 wszystkich sprzedanychautobusów miejskich. Zdecydowana większość z nich trafiła do firm MeteorJaworzno i DLA Wrocław, które wygrały przetarg na długoletnią obsługę linii wRadomiu. Mimo wsparcia prywatnej inicjatywy, miejski rynek w sierpniu zanotowałwyraźny spadek sprzedaży (-22 szt. / – 37,9%).

Mocny „plus” pojawił się w segmencie MINI (+26 szt. /+53,1%), dzięki czemu ten segment osiągnął w sierpniu wysoki poziom 75 szt.Lepszy wynik jak przed rokiem odnotowała kategoria turystyczna (9 szt.). To wtym roku strategiczne kategorie dla autobusowego rynku w Polsce.

Mimo zwiększenia sprzedaży w sierpniu w kategorii autobusówmiędzymiastowych (+6 szt. / +600%), cały czas ten segment tkwi w mocnejzapaści.

Miejska strategia

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (697). W tym roku ?po 8. miesiącach ? zdecydowanie prowadzi kategoria MINI ? 530 szt., a autobusymiejskie cały czas nadrabiają straty z początku roku (441). Natomiastnieoczekiwanie do tej rywalizacji dołączył się segment turystyczny (322 ),który ma mocne trzecie miejsce.

Chronologia zakupów w segmencie miejskim jest następująca: wstyczniu br. krajowi przewoźnicy zakupili 83 autobusy dla komunikacji miejskiej(-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44szt. / +200%), w kwietniu zaledwie 4 szt. (-28 szt. / -87,5%), w maju 14 szt.(-18 szt. / -56,3%), w czerwcu 30 szt. (-49 szt. / -62%), w lipcu padł rekord ?176 szt. (+149 szt. / +551,9%), a w sierpniu mieliśmy powrót średniej ? 36 szt.(-22 szt. / -37,9%). Razem ? od początku roku ? daje to wynik 441szt. ? czyli o 75 szt. więcej niż rok wcześniej (+20,5%).

Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od stycznia dosierpnia pierwsze miejsce w miejskim rankingu ma Warszawa, która na początkuroku odebrała 40 przegubowych autobusów Solaris Urbino 18, natomiast w lipcu wpodwarszawskich Mościskach aż 117 pojazdów zarejestrował prywatny przewoźnik.Zdecydowana większość z nich trafi na stołeczne ulice (od 9 sierpnia),natomiast 10 pojazdów pojedzie do Krakowa, aby tam obsłużyć nowe połączeniakomunikacyjne. Stolica Małopolski sama też sobie świetnie radzi w rankingu,zajmując tutaj drugie miejsce. Wysoka pozycja Krakowa to efekt zakupu aż 60pojazdów Urbino 12 z najnowszej generacji Solarisa. Kolejne miejsce mają:Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie od marca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus;Jaworzno (39) w „barwach Olsztyna i Radomia”, Poznań (20), a piąte Częstochowa(18), która zamknęła kontrakt na zakup gazowych hybryd wyprodukowanych przezSolbusa. Pierwsza część tego kontraktu zrealizowana została w grudniu (25),natomiast druga (15) plus trzy dodatkowo zakupione pojazdy z silnikami diesla wstyczniu 2016 r.

M.in. dzięki kontraktom dla Warszawy, Krakowa, Warbusa iśląskich prywatnych przewoźników liderem w miejskim segmencie po 8. miesiącachbr. jest Solaris (306) z udziałem 69,4%. Kolejne miejsce w miejskim rankingu ?dzięki głównie dostawom przegubowych Conecto LF G ? ma Mercedes-Benz, któryrealizując w lipcu kontrakt pod kątem warszawskich linii ma na swoim koncieteraz 63 pojazdy z udziałem 14,3%. Trzecie miejsce ma Scania (25) z udziałem5,7%, a czwarty jest Solbus, który odnotował 23 rejestracje (5,2%).

Warto zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował w zakupypojazdów z alternatywnymi napędami. W styczniu pulę 15 gazowych pojazdów (i wwersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa. W czerwcu przybyły 4autobusy gazowe ? po 2 w Myślenicach i Katowicach oraz w Jaworznie jeden elektrobus. To pierwszy whistorii polskiego rynku elektrobus chińskiej marki Yutong, który jestaktualnie używany przez spółkę Tauron Dystrybucja w celachdemonstracyjno-testowych. Generalnie rosnąca liczba „zielonych”autobusów wskazuje na kontynuację eko-trendu z zeszłego roku, kiedyodnotowaliśmy rekordowy wynik 119 gazowych rejestracji, w tym 36 szt. dla Tych(CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG), 25 szt. dla Częstochowy(CNG hybryda), 15szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dla Słupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili16 elektrobusów. W tym roku również nie powinno ich zabraknąć.

Stabilny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję naautobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów(49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58szt.), w kwietniu mieliśmy mocny skok do przodu (79), a później podobne ilościw maju (71), czerwcu (75), lipcu (75) i sierpniu (75). Skumulowany wynik odstycznia do sierpnia osiągnął poziom 530 szt. (+72 szt. / +15,7%). Tegorocznaśrednia dla tej kategorii wynosi 66 szt., czyli więcej niż w rekordowym,ubiegłym roku (o tej samej porze 57). Przypomnijmy, że tej kategorii cały czassprzyja PFRON dotując zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osóbniepełnosprawnych i tym samym wyrównując różnice pomiędzy regionami.

Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz,która w ciągu 8. miesięcy zarejestrowała tutaj 434 pojazdy, osiągając udział napoziomie 81,9%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem63 zarejestrowanych minibusów (11,9% udziału w segmencie). Za nim uplasował sięIveco licząc również karoserie Rosero, Renault, Opel i Volkswagen.

Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (145), a następnie Auto-CUBY(49), Bus Prestige (36), CMS-Auto (26) i Automet (23). Najwięcej pojazdówzabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (112)oraz Pruszkowie (64) i Warszawie (28).

Turystyczna moc

O ile autobusy miejskie i MINI rozpoczęły spokojnie nowyrok, tak segment turystyczny od samego początku zaimponował swoją dynamiką. Wstyczniu br. zarejestrowano w Polsce 32 fabrycznie nowe autokary (+28 szt. /+700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), a w marcu aż 109 szt. (+54 szt. / +98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarów zaczęła ewidentnie słabnąć ? wkwietniu uzyskano taki sam wynik jak przed rokiem ? 52 szt., w maju ? 35 szt.(-13 szt. / -27,1%), w czerwcu mieliśmymałe odbicie do poziomu 49 szt. (+7 szt. / +16,7%), a w lipcu zarejestrowano 10sztuk (+1 szt). W sierpniu mieliśmy kolejne przyspieszenie (+4 szt. / +80%). Razem daje to skumulowany wynik napoziomie 322 szt. (+98 szt. / +48,3%). To już koniec tegorocznych wzmocnieńprzed sezonem wakacyjnym i w tym segmencie – do końca roku ? będziemy notowaćsprzedaż na poziomie kilkunastu sztuk miesięcznie.

Aktualny skumulowany wynik to najlepszy autokarowy rezultatw Polsce w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w 2015 roku rekordowypoziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem i nie było toostatnie słowo autokarowego segmentu.Dla porównania ? w całym 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 249fabrycznie nowych autobusów turystycznych, a dodatkowo 48 autokarów (23 szt.typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i) zarejestrowanychzostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34 autobusy MAN Lion`sCoach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla Centralnej Ewidencji Pojazdów)oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, które zaklasyfikowano jako „inne”.Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, co ukazuje rosnący potencjałpolskich przewozów autokarowych.  W tym roku mamy „na liczniku” już poziom 322 szt., co oznacza, że szykujenam się kolejny „turystyczny” rekord.

W okresie styczeń-sierpień br. prymat w tej kategoriizdecydowane należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu 8. miesięcyzarejestrowała tutaj aż 122 egzemplarze w wersji Tourismo z udziałem w rynku napoziomie 37,9%. Za nim znalazła się Setra ? druga obok Mercedes-Benz markakoncernu Daimler Buses – z świetnym wynikiem 61. rejestracji. Stawkęnajważniejszych turystycznych graczy zamyka Scania (51), która aktywnierozpoczęła bieżący rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL (42),który dynamicznie pnie się w górę z coraz szerszą rodziną Futura.

Międzymiastowe na minusie

Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych,podobnie jak w całym 2015 roku, znalazła się „pod kreską”. Z kolei w lutym tensegment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusów markiMercedes-Benz). Podobnie było w marcu (-4 szt. / -50%) i w kwietniu (-6 szt. /-26,1%), kiedy też odnotowaliśmy tutaj najwięcej od początku roku rejestracji ?aż 17 szt. W maju zapanował kompletny marazm i w Polsce nie sprzedano żadnegomiędzymiastowego pojazdu. W czerwcu było nieco lepiej – zarejestrowano trzyautobusy (Mercedes-Benz Tourismo), w lipcu ponownie zanotowaliśmy „zero” a wsierpniu „aż” 7 szt. Tym samym skumulowany wynik od początku roku wyniósł 36szt. (-31 szt. / -46,3%).

Jak widać segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści wjakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmieniasię sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcejzakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite iMercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych dostosowanych do obsługi osóbniepełnosprawnych. Początek bieżącego roku potwierdza ten trend. W zakresiepojazdów o podwyższonym komforcie mamy tutaj zarejestrowane pojazdyMercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dla osób starszych oferujązakupione w tym roku autobusy międzymiastowe Iveco Crossway z windami doobsługi osób niepełnosprawnych oraz dwa modele SOR CN 12 o obniżonym poziomiepodłogi. Tylko cały czas poziom tych dostaw nie jest wystarczający do potrzeb.Najlepiej w tym roku w tym segmencie radzi sobie Mercedes-Benz (14) oraz Iveco(dzięki dostawie 10 autobusów dla PKS Zielona Góra).

Lista rankingowa marek

W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku wPolsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąćkolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. W sierpniu jestpodobnie. Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi markaMercedes-Benz (633), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 434 szt. minibusów,niemiecki producent dołożył aż 199 szt. w pozostałych segmentach, przy czymgłównie w turystycznym i miejskim. To zapewniło marce udział w całym rynku napoziomie 47,6% (+9,9 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).

Z kolei Solaris zarejestrował od początku roku wyłącznie autobusymiejskie (306), co zapewniło firmie z Bolechowa udział w całym rynku napoziomie 23% (+10,7 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku) iniekwestionowany prymat w miejskim segmencie. warto podkreślić, że w tym rokuproducent podwoił swoje dostawy na krajowy rynek, dostarczając o 123% więcejpojazdów niż w zeszłym roku.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Scania (76). Szwedzkiproducent rozpoczął ten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategoriimiejskiej (jastrzębski kontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej(51).

Z kolei czwarta pozycja to ex aequo Ford i Setra z wynikiem63 szt. Producent minibusów osiągnął ten bardzo dobry wynik bazując tylko napojazdach o pojemności do 18 miejsc i w tym przedziale stał się mocną konkurencjądla polskich producentów zabudów, którzy zmuszeni zostali do specjalizacji wbardziej pojemnych busach (powyżej 20 miejsc).

Z kolei niemiecka Setra (63) oferuje na naszym rynku tylkoautokary, w tym najwyższej klasy Premium. Sukces marki na polskim rynkudobitnie pokazuje tegoroczną siłę segmentu turystycznego. Dodajmy, że już terazproducent luksusowych autokarów pobił swój dotychczasowy rekord sprzedaży z2012 r., kiedy w Polsce zarejestrowano 56 pojazdów z logo Setra ? zakupionychgłównie do obsługi EURO 2012.

Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników wsegmencie turystycznym i słabych w miejskim. W efekcie poziom autobusówwytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 367 szt.(27,6%). Dla porównania ten rezultat za cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%);w 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce(30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016 roku ? dzięki startowi kolejnej transzyunijnych zamówień na autobusy miejskie (produkowanych w naszym kraju wnajwiększej skali) ? ten wskaźnik ulegnie zdecydowanej poprawie. Na razie jest nienajlepiej.

Komentarze