TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek nowych autobusów - 07.2018
JMK InfoBus.pl - Opublikowano: 28.08.2018 11:30:51
Polski rynek nowych autobusów - 07.2018

Na rynku nowych autobusów lipiec br. wypadł bardzo słabo i odnotowaliśmy 23,6% spadek r/r. Mimo to skumulowany od początku roku wynik przekroczył 1600 sztuk i zmierza do ustanowienia nowego rekordu.

W lipcu 2018 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 165 nowych autobusów. To wynik o 51 szt. niższy niż rok wcześniej (-23,6%), kiedy sprzedano 216 pojazdów. Mimo to skumulowany rezultat autobusowych rejestracji osiągnął rekordowy, niespotykany dotąd poziom. Razem w ciągu 7 miesięcy 2018 r. w Polsce sprzedano 1601 autobusów (+229 szt. / +16,7%), co jest najlepszym wynikiem na rynku autobusów o tej porze roku, od kiedy go monitorujemy. To rezultat porównywalny tylko z doskonałym i także rekordowym poziomem z zeszłego roku, kiedy w analogicznym okresie poziom rejestracji wyniósł 1372 szt.

Autobusowy wzrost związany jest przede wszystkim z realizacją dużych miejskich zamówień w tym roku. Do tego doszło styczniowe przesunięcie rejestracji warszawskiego i kieleckiego kontraktu. W 2018 r. wcześniej niż zwykle wystartowały także odbiory autokarów.

Autobusowy lipiec

W siódmym miesiącu br. na polskim rynku przybyło 165 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 51 szt. (-23,6%) niższy niż przed rokiem. Lipcowy spadek, to przede wszystkim efekt niskiej liczby rejestracji w segmencie autobusów miejskich, gdzie zarejestrowano w lipcu zaledwie 60 pojazdów (-58 szt. / -49,2%) wobec 118 szt. rok wcześniej, z czego najwięcej w Krakowie. Sytuacja była stabilna w kategorii MINI, gdzie sprzedaż zmniejszyła się o 1 szt. do 77 szt. (-1,3%) w porównaniu z sytuacją sprzed roku.

Z kolei "plusy" pojawiły się w dwóch kategoriach:

  1. - autobusów międzymiastowych, która zamknęła lipiec na solidnym plusie - z wynikiem 8 autobusów, czyli o 5 szt. więcej (+166,7%) niż rok wcześniej;

  2. - autobusów turystycznych, gdzie po czerwcowym spadku mamy znowu wzrost. W lipcu zarejestrowano tu 19 autokarów, podczas gdy rok wcześniej 17 szt. (+2 szt. / +11,8%);

Od początku roku

Mimo przeciętnych lipcowych wyników, polski rynek autobusów osiągnął w po 7. miesiącach 2018 r. wysoki, skumulowany poziom - 1601 szt., co szczególnie widać poprzez porównanie z poprzednimi latami. W analogicznym okresie 2017 r. zarejestrowano 1372 pojazdy, w 2016 r. - 1203 szt., w 2015 r. - 1005 szt., a w 2014 r. zaledwie 859 szt.

Tak doskonały start pokazuje, że w tym roku możemy odnotować w Polsce jeszcze wyższy poziom rejestracji niż w doskonałym dla autobusowego rynku ubiegłym roku. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 2297 szt. nowych pojazdów, czyli więcej o 310 szt. (+15,6%) niż rok wcześniej. Cały czas spodziewamy się, że w 2018 r. tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2900 autobusów, co oznacza tempo wzrostu na poziomie ok. +30%, co z kolei przekłada się na ok. 700 rejestracji więcej niż w ubiegłym, rekordowym roku.

To także oznacza zbliżenie się do niewyobrażalnej do tej pory bariery 3 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Aktualnie - po 7. miesiącach 2018 roku - mamy wysoki poziom sprzedaży, a spływające zamówienia w segmencie miejskim dają powody do optymizmu. Sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów międzymiastowych oraz przesuwająca się w czasie nowelizacja ustawy o publicznym transporcie zbiorowym, której uchwalanie mogłoby znacząco podnieść wolumen całego rynku. Dzięki niej ta aktualnie niszowa kategoria może bardzo szybko zyskać na znaczeniu i stać się jednym ze strategicznych segmentów. Jak na razie projekt tej ustawy jest konsultowany. Dodatkowo zakładamy, że dostawy autobusów turystycznych i minibusów zamkną się na zeszłorocznym poziomie.

Miejska ofensywa

W zeszłym roku motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (1057), która wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (711) szt. Z kolei w 2018 roku spodziewamy się, że zwycięzcą w tej rywalizacji zostaną jednak autobusy miejskie. Jak na razie ta prognoza się sprawdza i w styczniu, lutym, kwietniu, a przede wszystkim w maju i czerwcu, kiedy w tym segmencie panowało wyraźne ożywienie. Lipiec wypadł słabo, ale nie spowodował ujemnego bilansu w skumulowanym wyniku.

Łącznie w ciągu 7 miesięcy 2018 r. polscy przewoźnicy zakupili 592 nowe autobusy miejskie, czyli o 249 szt. (+72,6%) więcej niż przed rokiem. Wśród dostarczonych w styczniu pojazdów dominowały konstrukcje w barwach Warszawy, w lutym w barwach Wrocławia, w marcu - Zielonej Góry, w kwietniu - Katowic, w maju ponownie Warszawy, w czerwcu Nowej Soli, a w lipcu - Krakowa. Łącznie od początku roku najwięcej nowego taboru nabyła Warszawa (96). Drugie miejsce ma Wrocław, trzeci jest Kraków, a czwarty Rzeszów.

Jeżeli chodzi o ranking miejskich producentów to jest on w tym roku wyjątkowo wyrównany. Prowadzi Solaris z wynikiem 271 szt. sprzedanych pojazdów i udziałem na poziomie 45,8%, ale w tym roku aktywnie gonią go dwie marki: MAN oraz Mercedes-Benz, których łączny udział wynosi ponad 40%.

Zielone autobusy

Przy okazji analizy kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. I dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów, 42 konstrukcje (2,2%) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • - 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • - 17 pojazdów z napędem hybrydowym

  • - 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • - 85 autobusów z napędem hybrydowym

  • - 63 elektrobusy;

  • -12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży rośnie z miesiąca na miesiąc i spodziewamy się, że ten rok w Polsce będzie naprawdę "zielony". W ciągu 7 miesięcy na rynku pojawiło się aż 133 szt. eko-autobusów, w tym aż

  • - 17 szt. elektrobusów,

  • - 91 szt. hybryd i

  • - 25 szt. pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - głównie dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

Segment MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. W ciągu 7 miesięcy 2018 r. liczba rejestracji minibusów był nieznacznie niższa niż w zeszłym roku osiągając poziom 624 szt. To o 16 szt. mniej niż rok temu (-2,5%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Przypomnijmy, że segment MINI zamknął rok 2017 wynikiem 1057 szt. sprzedanych pojazdów (+199 szt. / +23,2%) i był to to najlepszy wynik w tej kategorii na przestrzeni ostatnich pięciu lat.

Od samego początku liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która od początku br. zarejestrowała tutaj 464 pojazdów, osiągając 74% udział. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 106 zarejestrowanych minibusów (17% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Oczywiście na ten wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (187), następnie Auto-Cuby (57),Bus Factory (31), Warmiaki (23) i CMS Auto oraz Bus-Center (po 22). Najwięcej minibusów zarejestrowano w Wejherowie (121) oraz Pruszkowie (60) i Warszawie (48).

Turystyczna moc

O ile w ubiegłym roku segment turystyczny zaspał, tak z początkiem br. mieliśmy szybszy wysyp autokarowych rejestracji, który mocno przyhamował w marcu (-29,5%). Kwiecień również zakończył się ze spadkiem (-12,8%), natomiast w maju mieliśmy kolejne przyspieszenie autokarów (+34,2%), a czerwcu kolejny spadek (-26,1%). Lipiec to już zdecydowane zwolnienie turystycznych obrotów i lekki wzrost - do poziomu 19 szt. (+ 2 szt. / +11,8%). Tym samym tegoroczna krzywa sprzedaży przypomina wypłaszającą się falę. Łącznie w tym roku zarejestrowano już 321 fabrycznie nowych autokarów (-27 szt. / -7,8%). Mimo marcowej, kwietniowej i czerwcowej korekty jest to drugi najwyższy rezultat w ciągu ostatnich 5 lat z szansą, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie jest jeszcze ostatnim słowem tej kategorii.

Przypomnijmy, że w 2017 r. skumulowany, turystyczny rezultat wyniósł 384 autobusy (+37 szt. / +10,7%), podczas gdy w całym 2016 r. w Polsce zarejestrowano łącznie 347 szt. autokarów i wówczas był to poziom o 98 szt. wyższy (+39,4%) niż w 2015 r. Czyli rok w rok mamy kolejne turystyczne rekordy i najlepszy okres w historii turystycznej kategorii. Geneza tych bardzo dobrych wyników tkwi w dynamicznym rozwoju turystyki przyjazdowej, która przede wszystkim realizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularny transport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycji całego rynku odgrywa coraz mniejszą rolę.

W turystycznym rankingu producentów liderem jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 88 autokarów. Druga jest Setra (54). Obie te marki należą do koncernu Daimler Buses i razem mają 44% udział w autokarowym rynku w Polsce. Trzecie miejsce należy do Scanii a czwarte do MAN.

Międzymiastowe na minusie

W ciągu 7 miesięcy 2018 r. w naszym kraju sprzedano 45 autobusów międzymiastowych, czyli o 4 pojazdy więcej niż przed rokiem (+9,8%). To efekt dobrych wyników z marca, kwietnia, maja i czerwca, które pokazują, że ten segment ma potencjał. Aktualnie dominuje tutaj marka Iveco, która zarówno dostarcza nowe pojazdy PKS-om, jak i do Państwowej Straży Pożarnej - w ramach zeszłorocznego kontraktu na dostawę 10 autokarów do przewozu ratowników. Drugie miejsce ma Mercedes-Benz z modelami turystycznymi rejestrowanymi jako międzymiastowe.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 styczeń 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

Po 7 miesiącach 2018 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (678), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 464 pojazdów z trójramienną gwiazdą. Pozostałe strategiczne dla Mercedesa kategorie to segment miejski (110 ) i turystyczny (88). Skumulowany poziom jest o 18 szt. wyższy niż przed rokiem (+2,7%), co dało marce udział na poziomie 42,4% (-5,8 pkt proc.).

Drugie miejsce ma Solaris, który w tym roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w tym roku 271 pojazdów (+13 szt. / +5%). Tak dobre wyniki nie zapewniły polskiej marce utrzymania poziomu udziału w tej części rynku, który obniżył się do 16,9% (-1,9 pkt proc.).

Trzecie miejsce przypadło firmie MAN, który już dawno nie plasowała się tak wysoko w sprzedażowych rankingach. Niemiecka marka w wielki stylu wraca na polski rynek mając na swoim koncie aż 174 rejestracji (+248%), w tym 129 szt. autobusów miejskich i 41 szt. autobusów turystycznych. Tak dobry start zapewnił firmie łączny udział w rynku na poziomie 10,9% (+7,2 pkt. proc).

Czwarte miejsce zajęła kolejna marka z segmentu MINI, czyli Ford (106), który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji modelu Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba tegorocznych rejestracji Forda jest nieznacznie niższa niż przed rokiem (-7 szt. / -6,2%), co przełożyło się na 6,6% udziału w rynku (-1,6 pkt. proc.)

Na koniec warto zauważyć, że w lipcu ponownie wzrósł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach, dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich. W ciągu 7 miesięcy 2018 r. poziom wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych tutaj autobusów wyniósł 484 szt., co przekłada się na 30,2% udział we wszystkich rejestracjach. To można powiedzieć - trochę powyżej standardowego poziomu. Dla porównania - w całym 2017 r. zarejestrowano 602 autobusy pochodzące z krajowych fabryk (26,2%). To oznacza, że niemal co trzeci rejestrowany autobus w Polsce został jednocześnie wyprodukowany w naszym kraju.

Wraz z prognozowanym wzrostem w segmencie miejskim, gdzie firmy produkujące swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację - ten wskaźnik powinien osiągnąć przynajmniej zeszłoroczny wynik.

Pamiętajmy też, że w tym roku polskie firmy zabudowujące minibusy wykonały 335 zabudów, które postały w zakładach takich firm jak: Mercus, CMS-Auto, Bus-Prestige, Auto-CUBY, BUS Factory, Bus-Center, Acbus, Polster czy Automet. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi ponad 50%. To oznacza, że przynajmniej połowa sprzedawanych w Polsce autobusów była też produkowana w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że go w tym roku powtórzymy.

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2018 W 2018 skończymy 18 lat!.Nasz portal działa od 2001 roku. Początkowo pod nazwą InfoBus.pl, obejmując tylko tematykę autobusową. Jednak wraz ze wzrostem...