Polski rynek nowych autobusów 07.2016 r.

infobus
16.08.2016 06:49
0 Komentarzy

W ciągu 7 miesięcybr. odnotowaliśmy w Polsce wysoką sprzedaż 1203 autobusów. To efektdynamicznego przyspieszania rynku w lipcu, kiedy sprzedano aż 261 pojazdów,podczas gdy rok wcześniej tylko 90 szt. Tym samym łączny poziom tegorocznychrejestracji zbliża nas do kolejnego rekordu.

W okresie styczeń ? lipiec br. krajowi przewoźnicyzarejestrowali łącznie 1203 nowe autobusy ? wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. Towynik o 198 szt. wyższy niż rok wcześniej (+19,7%) i jednocześnie najlepszywynik nie tylko w perspektywie ostatnichlat, ale również od czasów prosperity przed kryzysem 2009. Odnotowany w lipcuwynik to długo oczekiwane odbicie rynku i koniec przejadania wypracowanej napoczątku roku przewagi. Przypomnijmy, że w kwietniu br. różnica skumulowanegopoziomu rejestracji od początku br. w porównaniu z analogicznym okresem ub.r.wynosiła aż +115 szt. (+20,9%). Potem autobusowa koniunktura wyraźnie osłabła imogliśmy obserwować trzy słabsze miesiące. W czerwcu wypracowana przewagazmalała do zaledwie 27 szt. (+3,0%). Czy to oznacza, że już teraz możemy byćpewni wyższego wyniku niż w zeszłym roku, kiedy zarejestrowano 1742 autobusy?Wiele na to wskazuje, że tak ? lipcowe przyspieszenie to efekt zakupu miejskichpojazdów przez prywatnego operatora w Warszawie i Krakowie. Podobnych wzmocnień taborowychspodziewamy się także we wrześniu i wgrudniu.

Odnotowana w okresie styczeń ? lipiec 2016 r. liczbazarejestrowanych autobusów (1203 szt.) jest najwyższa na przestrzeni pięciuubiegłych lat. Zbliżone rezultaty odnotowaliśmy tylko po 7. miesiącach w 2015r. (1005 szt.) i 2014 r. (859 szt.). Tak znacząca przewaga to efektrewelacyjnej kondycji segmentu turystycznego i lipcowego przyspieszaniaautobusów miejskich.

Autobusowy lipiec

W siódmym miesiącu roku na polskim rynku przybyło aż 261szt. fabrycznie nowych autobusów (w styczniu ? 165 szt., w lutym ? 110 szt., wmarcu ? 237 szt., w kwietniu ? 152 szt., w maju – 120 szt., a w czerwcu ? 158szt.), co oznacza wynik o 171 szt. (+190%) wyższy niż przed rokiem. To najlepszyz lipcowych rezultatów osiągnięty w historii polskiego rynku autobusów. Podobnyrezultat odnotowaliśmy tylko w 2014 r. (177 szt.).

Tegoroczny lipiec przejdzie do historii jako przykładmożliwości miejskiego segmentu w Polsce, gdy w ciągu jednego miesiącazarejestrowano aż 176 szt. takich pojazdów (+ 149 szt. / +551,9%). Zdecydowanawiększość z nich trafiła do floty Mobilisu, który wygrał przetarg na długoletniąobsługę linii w Warszawie.

Mocny ?plus” pojawił się w segmencie MINI (+24 szt. /+47%), dzięki czemu ten segment osiągnął w lipcu wysoki poziom 75 szt.Identyczny wynik jak przed rokiem odnotowała kategoria turystyczna (9 szt.). Tow tym roku strategiczne kategorie dla autobusowego rynku w Polsce.

Nienajlepsza sytuacja cały czas panuje wśród autobusówmiędzymiastowych (-2szt. / -100%), ale akurat ten segment zdążył nas do tegoprzyzwyczaić. Jednak zerowy poziom rejestracji to mimo wszystko sporezaskoczenie.

Miejska strategia

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce były dwie kategorie autobusy miejskie (696) i MINI (697). W tym roku ?po 7. miesiącach ? zdecydowanie prowadzi kategoria MINI ? 455 szt., a autobusymiejskie nadrabiają straty (405). Natomiast nieoczekiwanie do tej rywalizacjidołączył się segment turystyczny (313), który ma mocne trzecie miejsce.

Chronologia zakupów w segmencie miejskim jest następująca: wstyczniu br. krajowi przewoźnicy zakupili 83 autobusy dla komunikacji miejskiej(-6 szt. / -6,7%), w lutym 32 szt. (+ 5 szt. /+18,5%), w marcu już 66 szt. (+44szt. / +200%), w kwietniu zaledwie 4 szt. (-28 szt. / -87,5%), w maju 14 szt.(-18 szt. / -56,3%), w czerwcu 30 szt. (-49 szt. / -62%), natomiast w lipcupadł rekord ? 176 szt. (+149 szt. / +551,9%). Razem ? od początku roku ? dajeto wynik 405 szt. ? czyli o 97 szt. więcej niż rok wcześniej (+31,5%).

Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od stycznia dolipca pierwsze miejsce wmiejskim rankingu ma Warszawa, która na początku roku odebrała 40 przegubowychautobusów Solaris Urbino 18, natomiast w lipcu w podwarszawskich Mościskach aż117 pojazdów zarejestrował prywatny przewoźnik. Zdecydowana większość z nichtrafi na stołeczne ulice (od 9 sierpnia), natomiast 10 pojazdów pojedzie doKrakowa, aby tam obsłużyć nowe połączenia komunikacyjne. Stolica Małopolskisama też sobie świetnie radzi wrankingu, zajmując tutaj drugie miejsce. Wysoka pozycja Krakowa to efekt zakupuaż 60 pojazdów Urbino 12 z najnowszej generacji Solarisa. Kolejne miejsce mają:Jastrzębie-Zdrój (39), gdzie od marca obsługę linii rozpoczęła firma Warbus, akolejne miejsca zajmują miasta: Jaworzno (28) w ?barwach Olsztyna?, Poznań(20), a piąte Częstochowa (18), która zamknęła kontrakt na zakup gazowychhybryd wyprodukowanych przez Solbusa. Pierwsza część tego kontraktuzrealizowana została w grudniu (25), natomiast druga (15) plus trzy dodatkowozakupione pojazdy z silnikami diesla w styczniu 2016 r.

M.in. dzięki kontraktom dla Warszawy, Krakowa, Warbusa iśląskich prywatnych przewoźników liderem w miejskim segmencie po 7. miesiącachbr. jest Solaris (276) z udziałem 68,1%. Możliwości produkcyjne fabryki wBolechowie podkreśla fakt, że tylko w jednym miesiącu firma dostarczyła napolski rynek aż 112 nowych pojazdów.

Kolejne miejsce w miejskim rankingu ? dzięki główniedostawom przegubowych Conecto LF G ? ma Mercedes-Benz, który realizując w lipcukontrakt pod kątem warszawskich linii ma na swoim koncie teraz 63 szt. zudziałem 15,6%. Trzecie miejsce ma Scania (25) z udziałem 6,2%, a czwarty jestSolbus, który odnotował 23 rejestracje (5,7%).

Warto zaznaczyć, że początek 2016 roku obfitował w zakupypojazdów z alternatywnymi napędami. W styczniu pulę 15 gazowych pojazdów (i wwersji hybrydowej) zarejestrowało MPK Częstochowa. W czerwcu przybyły 4autobusy gazowe ? po 2 w Myślenicach i Katowicach oraz w Jaworznie jeden elektrobus. To pierwszy whistorii polskiego rynku elektrobus chińskiej marki Yutong, który jestaktualnie używany przez spółkę Tauron Dystrybucja w celach demonstracyjno-testowych.Generalnie rosnąca liczba „zielonych” autobusów wskazuje nakontynuację eko-trendu z zeszłego roku, kiedy odnotowaliśmy rekordowy wynik 119gazowych rejestracji, w tym 36 szt. dla Tych (CNG), 35 szt. dla Warszawy (LNG),25 szt. dla Częstochowy(CNG hybryda), 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 5 szt. dlaSłupska (CNG). Do tego przewoźnicy zakupili 16 elektrobusów. W tym roku równieżnie powinno ich zabraknąć.

Stabilny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu poziom rejestracji minibusów(49) był niższy niż rok wcześniej. W lutym i marcu było podobnie (48 szt. i 58szt.), w kwietniu mieliśmy mocny skok do przodu (79), a później podobne ilościw maju (71), czerwcu (75) i lipcu (75). Skumulowany wynik od stycznia do lipcaosiągnął poziom 455 szt. (+46 szt. / +11,2%). Tegoroczna średnia dla tejkategorii wynosi 65 szt., czyli więcej niż w rekordowym, ubiegłym roku (o tejsamej porze 58). Przypomnijmy, że tej kategorii cały czas sprzyja PFRON dotujączakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównując różnice pomiędzy regionami.

Od zawsze liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz,która w ciągu 7. miesięcy zarejestrowała tutaj 374 pojazdy, osiągając udział napoziomie 82,2%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem54 zarejestrowanych minibusów (11,9% udziału w segmencie). Za nim uplasował sięIveco licząc również karoserie Rosero, Renault, Opel i Volkswagen.

Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemuproducentowi ponownie tytuł lidera w całym autobusowym rynku. Patrząc na wynikiminibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to napierwszym miejscu znalazła się firma Mercus Bus (125), a następnie Auto-CUBY(45), Bus Prestige (30), CMS-Auto (24) i Automet (19). Najwięcej pojazdówzabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (94)oraz Pruszkowie (61) i Lublinie (27).

Turystyczna moc

O ile autobusy miejskie iMINI rozpoczęły spokojnie nowy rok, tak segment turystyczny od samegopoczątku zaimponował swoją dynamiką. W styczniu br. zarejestrowano w Polsce 32fabrycznie nowe autokary (+28 szt. / +700%), w lutym ? 26 (+17 szt. / +189%), aw marcu aż 109 szt. (+54 szt. / + 98,2%). Potem dynamika sprzedaży autokarówzaczęła ewidentnie słabnąć ? w kwietniu uzyskano taki sam wynik jak przedrokiem ? 52 szt., w maju ? 35 szt. (-13 szt. / -27,1%) i wreszcie w czerwcumieliśmy małe odbicie do poziomu 49 szt. (+7 szt. / +16,7%). Lipiec zapisał sięjako pierwszy miesiąc z identycznym poziomem sprzedaży autokarów, jak w zeszłymroku. Razem daje to skumulowany wynik na poziomie 313 szt. (+94 szt. / +42,9%).To już koniec tegorocznych wzmocnień przed sezonem wakacyjnym i w tym segmencie- do końca roku ? będziemy notować sprzedaż na poziomie kilkunastu sztukmiesięcznie.

Aktualny skumulowany wynik to najlepszy autokarowy rezultatw Polsce w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w 2015 rokurekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych nie był przypadkiem i niebyło to ostatnie słowo autokarowego segmentu.Dla porównania ? w całym 2015 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 249fabrycznie nowych autobusów turystycznych, a dodatkowo 48 autokarów (23 szt.typu Mercedes-Benz Tourismo oraz 25 szt. Plaxton Elite i) zarejestrowanychzostało jako pojazdy międzymiastowe. Do tego doszły 34 autobusy MAN Lion`sCoach zakupione przez wojsko (niewidoczne dla Centralnej Ewidencji Pojazdów)oraz 10 strażackich autokarów Volvo 9700, które zaklasyfikowano jako ?inne?.Razem daje to potężną sumę 341 egzemplarzy, co ukazuje rosnący potencjałpolskich przewozów autokarowych.

W tym roku mamy już poziom 313 szt., co oznacza, że szykujenam się kolejny ?turystyczny? rekord. W okresie styczeń-lipiec br. prymat w tejkategorii zdecydowane należał do marki Mercedes-Benz, która w ciągu siedmiumiesięcy zarejestrowała tutaj aż 122 egzemplarze w wersji Tourismo z udziałem wrynku na poziomie 39%. Za nim znalazła się Setra ? druga obok Mercedes-Benz markakoncernu Daimler Buses – z świetnym wynikiem 61. rejestracji. Stawkęnajważniejszych turystycznych graczy zamyka Scania (51), która aktywnierozpoczęła bieżący rok z ekonomicznymi konstrukcjami typu Touring oraz VDL(37), który dynamicznie pnie się w górę z coraz szerszą rodziną Futura.

Międzymiastowe naminusie

Na samym początku roku kategoria autobusów międzymiastowych,podobnie jak w całym 2015 roku, znalazła się ?pod kreską?. Z kolei w lutym tensegment wyszedł na plus odnotowując 4 rejestracje (wszystkie autobusów markiMercedes-Benz). Podobnie było w marcu (-4 szt. / -50%) i w kwietniu (-6 szt. /-26,1%), kiedy też odnotowaliśmy tutaj najwięcej od początku roku rejestracji ?aż 17 szt. W maju zapanował kompletny marazm i w Polsce nie sprzedano żadnegomiędzymiastowego pojazdu. W czerwcu było nieco lepiej – zarejestrowano trzyautobusy (Mercedes-Benz Tourismo), natomiast w lipcu mieliśmy kolejne zero wtej kategorii. Tym samym skumulowany wynik od początku roku wyniósł 29 szt.(-37 szt. / -56%).

Jak widać segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści wjakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmieniasię sama struktura sprzedaży. W ciągu ostatnich lat notujemy coraz więcejzakupów bardziej komfortowych autokarów (jak konstrukcje Plaxton Elite iMercedes-Benz Tourismo) jak i autobusów lokalnych dostosowanych do obsługi osóbniepełnosprawnych. Początek bieżącego roku potwierdza ten trend. W zakresiepojazdów o podwyższonym komforcie mamy tutaj zarejestrowane pojazdyMercedes-Benz Tourismo, natomiast udogodnienia dla osób starszych oferujązakupione w tym roku autobusy międzymiastowe Iveco Crossway z windami doobsługi osób niepełnosprawnych oraz dwa modele SOR CN 12 o obniżonym poziomiepodłogi. Tylko cały czas poziom tych dostaw nie jest wystarczający do potrzeb.Najlepiej w tym roku w tym segmencie radzi sobie Mercedes-Benz (13) oraz Iveco(dzięki dostawie 10 autobusów dla PKS Zielona Góra).

Lista rankingowamarek

W styczniu mieliśmy dwóch liderów na autobusowym rynku wPolsce ? markę Mercedes-Benz i Solaris. Wyniki za luty pozwoliły rozstrzygnąćkolejność na szczycie podium i pierwszy został Mercedes. W lipcu jest podobnie.Biorąc pod uwagę skumulowany rezultat od początku roku prowadzi markaMercedes-Benz (572), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnymwynikom w segmencie MINI (poniżej 8 ton DMC). Obok 374 szt. minibusów,niemiecki producent dołożył aż 198 szt. autobusów w pozostałych segmentach, przyczym głównie w turystycznym. To zapewniło marce udział w całym rynku napoziomie 47,6% (+9,2 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku).

Z kolei Solaris zarejestrował od początku roku wyłącznieautobusy miejskie (276), co zapewniło firmie z Bolechowa udział w całym rynkuna poziomie 23% (+11,1 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku) iniekwestionowany prymat w miejskim segmencie. warto podkreślić, że w tym rokuproducent podwoił swoje dostawy na krajowy rynek, dostarczająco 132% więcej pojazdówniż w zeszłym roku.

Trzecią pozycję w rankingu zajmuje Scania (76). Szwedzkiproducent rozpoczął ten rok od mocnego uderzenia i to zarówno w kategoriimiejskiej (jastrzębski kontrakt dla Warbusa na 25 pojazdów), jak i turystycznej(51).

Czwarte miejsce na liście rankingowej ma niespodziewanieSetra (63), która oferuje na naszym rynku zarówno pojazdy ekonomiczne, jak iklasy Premium. Sukces marki na polskim rynku dobitnie pokazuje tegoroczną siłęsegmentu autokarów. Dodajmy, że już teraz niemiecki producent luksusowychautokarów pobił swój dotychczasowy rekord sprzedaży z 2012 r., kiedy w Polscezarejestrowano 56 pojazdów z logo Setra ? zakupionych głównie do obsługi EURO2012.

Stawkę najważniejszych graczy w okresie styczeń- lipiec 2016r. zamyka Ford (54). Producent minibusów osiągnął ten bardzo dobry wynikbazując tylko na pojazdach o pojemności do 18 miejsc i w tym przedziale stałsię mocną konkurencją dla polskich producentów zabudów, którzy zmuszeni zostalido specjalizacji w bardziej pojemnych busach (powyżej 20 miejsc).

Na koniec warto zauważyć, że na początku 2016 r. wyraźnie zmniejszył się udział autobusów,które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników wsegmencie turystycznym i słabych w miejskim. W efekcie poziom autobusówwytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł zaledwie 349 szt. (29%).Dla porównania ten rezultat za cały 2015 r. wyniósł 656 szt. (37,6%); w 2014 r.zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusów zabudowanych w Polsce (30,9%), a w2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję, że w 2016 roku ? dzięki startowi kolejnej transzyunijnych zamówień na autobusy miejskie (produkowanych w naszym kraju wnajwiększej skali) ? ten wskaźnik ulegnie zdecydowanej poprawie. Na razie jestnie najlepiej.

Komentarze