TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek nowych autobusów - 05.2019
InfoBus.pl - Opublikowano: 02.07.2019 13:00:36
Polski rynek nowych autobusów - 05.2019

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W maju 2019 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 338 nowych autobusów.

To rezultat wyższy niż przed rokiem (+33 szt. / +10,8%), a do tego zdecydowanie wyższy niż wynik z kwietnia br., kiedy poziom rejestracji osiągnął poziom 273 szt. Wiosenna ofensywa to przede wszystkim efekt korzystniejszej sytuacji w segmencie miejskim, natomiast pozostałe kategorie cały czas notują ujemny bilans. Wyjątkiem w maju był segment turystyczny, który w ostatnim miesiącu osiągnął plus. Jeżeli będzie on rozwijał swoją ostatnią pomyślną passę, jak i segment miejski, to cały czas jest szansa, że w tym roku autobusowy rynek ponownie osiągnie wysoki poziom sprzedaży - podobny jak przed rokiem, kiedy odnotowaliśmy 2706 rejestracji nowych autobusów.

Motorem pozytywnej, miejskiej dynamiki są unijne fundusze, które wspierają autobusowy rynek zarówno w ramach centralnego programu POIiŚ, jak i regionalnych - RPO i POPW. Znakiem charakterystycznym dla ubiegłorocznej sytuacji na rynku był fakt, że po raz pierwszy od kilku lat segment miejski w końcu dogonił minibusy i ponownie stał się strategicznym segmentem dla polskiego rynku nowych autobusów. W tym roku naszym zdaniem będzie podobnie.

Autobusowy maj

Po grudniowym gwałtownym spadku liczby autobusowych rejestracji, styczeń przyniósł rynkowi uspokojenie i stabilizację. Z kolei luty i marzec to już całkowita zmiana nastrojów i "minusy" prawie we wszystkich kategoriach funkcjonalnych. To także niepokój o segment autobusów turystycznych, który jakby nie mógł "odtajać" na wiosnę. Na szczęście kwiecień i maj przyniósł zdecydowaną poprawę sytuacji - w dwóch strategicznych dla rynku segmentach: miejskim i turystycznym.

W maju polscy przewoźnicy zarejestrowali 338 nowych autobusów, czyli o 33 szt. więcej niż rok wcześniej (+10,8%). Jest to wynik zdecydowanie powyżej miesięcznej średniej z 2018r., która wyniosła 225 pojazdów, jak i średniej z 2017 r., czyli 191 autobusów. To dobrze rokuje na przyszłość. Przypomnijmy, że autobusowy rynek rozwija się w miarę upływu roku, a apogeum sprzedaży przypada na II połowę roku. Teraz mamy czas zbierania kontraktów i układania produkcji.

Zdecydowanie najlepiej w maju wypadła kategoria autobusów miejskich, która - jak w każdym miesiącu od początku br. - zanotowała dodatni bilans. W tej kategorii sprzedano 172 pojazdy, czyli o 30 szt. więcej niż przed rokiem (+21,1%). Tak dobry wynik to m.in. efekt kontynuacji dostaw przez MAN kontraktu warszawskiego na dostawę 110 autobusów CNG.

Plus mamy także w segmencie turystycznym, który w końcu pokonał tegoroczną niemoc i wyraźnie odbił, notując sprzedaż na poziomie 77 szt. To o 26 egzemplarzy więcej niż przed rokiem (+50,1%). Dodatni bilans ma również nieliczna kategoria pojazdów międzymiastowych, których zarejestrowano 5 sztuk wobec 4 przed rokiem.

Minus odnotowaliśmy w kategorii MINI, gdzie liczba sprzedanych autobusów była o 18 szt. mniejsza niż przed rokiem (-17,8%).

Od początku roku

W ciągu 5. miesięcy 2019 r. na polskim rynku nowych autobusów zostało zarejestrowanych łącznie 1148 nowych autobusów (-43 szt. / -3,6%). Prawie wszystkie (poza 6 szt.) miały DMC powyżej 3,5 tony. W grupie od 8 ton, w Polsce przybyło w br. 728 autobusów, czyli o 14 szt. mniej niż w analogicznym okresie w ub.r. (-1,9%). Przypomnijmy, że w całym 2018 roku w Polsce sprzedano 1602 pojazdy o DMC od 8 ton, czyli o 367 szt. więcej (+29,7%) w skali roku. Oznaczało to wyraźne zwiększenie liczby rejestracji autobusów o wyższej masie całkowitej i wniknęło bezpośrednio z hossy w segmencie miejskim.

W segmencie autobusów MINI czyli poniżej 8 ton, ubiegłoroczny wzrost (+47 szt.; +4,4%) nie był już tak dynamiczny, jak jeszcze w 2017 r. (+23,2%). Dwa lata z rzędu utrzymała się w tej kategorii wysoka liczba rejestracji (pow. 1000 szt.). Cały czas zakładamy, że w br. rozkład tonażowy powinien być podobny do poprzedniego. W przyszłości w tym zestawieniu różnicę mogą zrobić autobusy międzymiastowe, które teoretycznie po wejściu nowej ustawy o transporcie publicznym mogą doprowadzić do mniejszej liczby rejestracji w kategorii MINI.

W ogólnej klasyfikacji, w podziale na poszczególne segmenty, skumulowane wyniki po 5. miesiącach 2019 r. wyglądają następująco:

  • autobusy MINI - 420 szt. (-29 szt. / -6,5%);

  • autobusy miejskie - 515 szt. (+91 szt. / +21,5%);

  • autobusy międzymiastowe - 19 szt. (-13 szt. / -40,6%);

  • autobusy turystyczne - 193 szt. (-75 szt. / -28%);

  • autobusy szkolne - 0 szt.

Miejska ofensywa

Jeszcze dwa lata temu motorem napędowym wszystkich autobusowych rejestracji w Polsce była kategoria MINI (1057), która wówczas wyraźnie pokonała na tym polu segment miejski (766) szt. Z kolei w 2018 roku zwycięzcą w tej rywalizacji zostały autobusy miejskie z wynikiem 1145 szt., co pozwoliło zepchnąć segment MINI na drugie miejsce - z wynikiem 1104 szt. Naszym zdaniem ta tendencja utrzyma się także i w bieżącym roku, tym bardziej, że część ubiegłorocznych dostaw dla polskich miast została przesunięta na początek 2019 roku.

Potwierdzają to dane ze stycznia, kiedy w miejskiej kategorii zarejestrowano 92 autobusy, czyli o 16 szt. więcej niż rok temu (+21%), co pozwoliło już w pierwszy miesiącu roku utrzymać przewagę nad minibusami (84). Gorzej już było w lutym, gdzie sprzedaż autobusów miejskich spadła do poziomu 72 szt. Marzec, kwiecień i maj to już gwałtowny wzrost rejestracji - odpowiednio do poziomu 86, 93 i 172 szt.

W efekcie skumulowany wynik dla tej kategorii po 5. miesiącach to 515 szt. - wynik wyższy niż rok wcześniej o 91 szt. (+21,5%).

W tym roku najwięcej nowych autobusów miejskich zarejestrowały następujące przedsiębiorstwa:

  • MZA Warszawa - 60 szt.

  • MPK-Łódź - 59 szt.

  • GAiT Gdańsk - 46 szt.

Zielone autobusy

Przy okazji analiz danych CEP przygotowanych przez PZPM i JMK, o kategorii autobusów miejskich warto podkreślić, że coraz więcej w Polsce rejestruje się pojazdów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko tego jednego segmentu. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG),

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

W 2017 r. takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co dało 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2016 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługą komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 2 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

W ciągu 5 miesięcy 2019 r. na łączną sumę 515 wszystkich nowych autobusów aż 118 pojazdów miały eko-napęd (24% udziału). W podziale na rodzaj napędu, aktualna sytuacja wygląda następująco:

  • 31 elektrobusów

  • 20 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 67 pojazdów z napędem gazowym (CNG).

Jak pokazują "zielone" dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok kategoria autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce. Po 5. miesiącach 2019 r. liczba rejestracji minibusów była nieznacznie niższa niż rok wcześniej i wyniosła 420 szt. (-29 szt. / -6,5%). To pokazuje, jak stabilny i przewidywalny jest ten segment rynku.

Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku zdecydowanym liderem jest tutaj marka Mercedes-Benz, która po 5. miesiącach br. osiągnęła rezultat 348 minibusów, osiągając ponad 83% udział. Najlepszy z konkurentów – Iveco – może pochwalić się wynikiem 48 zarejestrowanych minibusów (11,4% udział w segmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.

Na te wyniki zapracowały także polskie firmy zabudowujące pojazdy klasy MINI. Wśród nich pierwszy jest Mercus (160), następnie Auto-Cuby, Bus-Center, Warmiaki, Bus Factory, CMS Auto, Polster i inni. Najwięcej minibusów zarejestrowano tradycyjnie w powiecie wejherowskim (78), a następnie na Mazowszu - głównie w powiecie grodziskim (66).

Turystyczna moc

Patrząc na skumulowany wynik za 5. miesięcy 2019 r. widać wyraźnie, że sytuacja w segmencie turystycznym odbiegała od normy. I to znacznie. W okresie od stycznia do marca dostawy autokarów wyniosły 39 egzemplarzy - podczas gdy rok wcześniej - 115 szt. Na szczęście w kwietniu i w maju kategoria ta powróciła do standardowej dynamiki. Tylko w maju zarejestrowano 77 autokarów, czyli prawie dwa razy więcej niż w trzech pierwszych miesiącach roku. To oznacza próbę nadgonienia zimowego zastoju, co jest bardzo pozytywnym sygnałem dla rynku. Oczywiście ten proces rozciągnie się na kilka miesięcy, natomiast naszym zdaniem finalny poziom na koniec roku powinien być zbliżony do wyniku z 2018 roku, czyli 368 fabrycznie nowych autokarów. Na razie - po 5. miesiącach - odnotowaliśmy w Polsce 193 rejestracje nowych autokarów (-75 szt. / -28%), czyli strata jest jeszcze spora, ale majowe wyniki dają dużą nadzieję na dogonienie zeszłorocznego wyniku.

W turystycznym rankingu producentów liderem po 5. pierwszych miesiącach br. jest Mercedes-Benz, który zarejestrował 82 autokary, drugie miejsce należy do MAN, a trzecie do VDL.

Międzymiastowe spowolnienie

W 2018 r. w naszym kraju sprzedano 70 szt. autobusów międzymiastowych, czyli o 14 pojazdów mniej niż w 2017 r. (-16,7%). W ciągu 5. miesięcy 2019 roku w tej kategorii mamy 19 sztuk, czyli o 13 egzemplarzy mniej niż przed rokiem (-40,6%).

Międzymiastowym liderem jest teraz marka Mercedes-Benz (7) z udziałem wynoszącym blisko 37% rynku, która rejestruje tutaj typowo turystyczne, wykorzystywane w komunikacji między polskimi miastami. Tuż za nim jest Iveco (6 szt.)

Skala zakupów w tej kategorii najlepiej oddaje, w jakiej sytuacji znajdują się regionalne przewozy w Polsce. Międzymiastowy segment zasilają głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieję, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym spowoduje (w 2020 r.), że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi.

Lista rankingowa marek

Po 5. miesiącach 2019 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce została marka Mercedes-Benz (497), która zanotowała jednak spadek sprzedaży i udziałów (-25 szt. / -4,8% r/r udział -0,3 pkt proc.). Zdecydowanie najlepsza sytuacja dla niemieckiego producenta panuje w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 348 pojazdów z trójramienną gwiazdą i to ten segment pozwolił marce uzyskać 43% udział w całym rynku.

Na drugim miejscu mamy zaskakującą zmianę. W kwietniu br., z trzeciego miejsca jeszcze miesiąc wcześniej, awansowała o jedną pozycję marka MAN, która w maju jeszcze bardziej umocniła się na tej pozycji. To efekt realizacji kontraktów na autobusy miejskie dla Warszawy, Nowego Sącza i Częstochowy. Dokładając do tego dobrą sprzedaż minibusów (8) mamy nowego gracza na podium z wynikiem 178 rejestracji (+29 szt. / +19,4%) i 15,4% udziałem (+1,5 pkt proc.) .

Solaris - na trzecim miejscu - od początku 2019 roku rejestruje wyłącznie autobusy miejskie i to wyłączne powyżej 8 t DMC. Producent z Bolechowa ma na swoim koncie 165 pojazdów, czyli dokładnie tyle samo co przed rokiem. Zapewniło to marce 14,4 udział (+0,3 pkt proc.) Dodajmy, że Solaris w klasyfikacji powyżej 8 ton DMC zajmuje drugą lokatę z 22,7% udziałem - za marką MAN (170 szt. i 23,4% udziału).

Czwarte miejsce na autobusowym rynku ma Iveco, które realizując m.in. kontrakt dla ZG PKS Rzeszów wysoko plasuje się w sprzedażowych rankingach. Co warto podkreślić, Iveco ma wysokie, czwarte miejsce w segmencie miejskim (43 szt.), co jest najlepszym rezultatem w historii obecności tej marki na polskim rynku) oraz drugą pozycję w kategorii MINI (48). Łącznie marka ma na swoim koncie 97 rejestracji i zbliża się do 10% udziału w całym rynku (+40 szt. / +70,2% r/r / udział +1,8 pkt proc.)

Dodajmy, że w klasyfikacji od 8 t DMC, pierwsze miejsce od początku 2019 ma MAN (170 szt.) z 23,4% udziałem, drugi jest Solaris (165 szt.) z 22,7% udziałem, a trzecie miejsce przypada Mercedes-Benz (149 szt.) i udział ponad 20%. Przed rokiem w analogicznym czasie pierwszy był Mercedes-Benz, drugi Solaris, a trzeci MAN.

Polska produkcja

Na koniec warto zauważyć, jak to wynika z naszej (PZPM i JMK) analizy danych o pierwszych rejestracjach, że po maju br. udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach zwiększył się i wolumen jest na dobrym poziomie - głównie dzięki wzmożonej sprzedaży pojazdów miejskich, których najwięcej jest produkowanych w naszym kraju. Aktualny poziom to 375 szt., co daje wysoki udział na poziomie 32% wobec 27% przed rokiem. Tak dobry dla polskiego przemysłu wskaźnik to przede wszystkim efekt rejestracji autobusów miejskich, które są głównie produkowane w naszym kraju. Dla porównania - w całym 2018 r. liczba wytworzonych w kraju i tu zarejestrowanych autobusów wyniosła 872 szt., co przełożyło się na 32,2% udział we wszystkich rejestracjach. W 2017 r. były to 602 egzemplarze i 26,2%.

Pamiętajmy też, że w kategorii MINI prężnie działają polskie firmy zabudowujące, takie jak: Mercus, Auto-CUBY, BUS Factory, BUS-Center, Warmiaki, CMS-Auto, Polster, Eurobus, Carpol, Bus Perfect, PC Invest, Automet, SprintCar czy Acbus i in.. Po ich dodaniu, wskaźnik krajowego pochodzenia rejestrowanych autobusów wynosi blisko 65%. To oznacza, że na każde 10 sprzedawanych w Polsce autobusów blisko 7 jest też produkowana lub zbudowana na sprowadzonym podwoziu, w naszym kraju. Porównując to z rynkiem pojazdów osobowych czy ciężarowych to świetny wynik i mamy nadzieję, że w 2019 roku go powtórzymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!


WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....