Polski rynek nowych autobusów – 03.2017

infobus
26.04.2017 13:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W marcu 2017 r. krajowiprzewoźnicy zarejestrowali aż 319 nowych autobusów ? wszystkie o DMC powyżej3,5 t. To wynik o 82 szt. wyższy niż rok wcześniej (+34,6%), kiedy sprzedano237 pojazdów. Jednocześnie jest to najlepszy wynik odnotowany w marcu naprzestrzeni ostatnich 10 lat.

Dzięki tak rekordowej sprzedaży, skumulowany wynikautobusowych rejestracji, po raz pierwszy w tym roku osiągnął mocny plus (+37szt. / +7,2%). Tym samym rynek zaczyna pobijać świetne wyniki z zeszłego roku,który dla polskiego rynku autobusów okazał się bardzo dobry. W tym roku powinnobyć jeszcze lepiej. W 2016 r. polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt.nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r.ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się napoziomie ok. 2300 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowejdotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawą takoptymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim,natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które wzeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że będą one na zeszłorocznympoziomie, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe.

Autobusowy marzec

W trzecim miesiącu roku na polskim rynku przybyło 319 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 82 szt. (+34,6%) wyższy niżprzed rokiem. Wzrost w marcu br. to przede wszystkim efekt lepszych wyników wsegmencie autobusów MINI oraz miejskich. Minibusy cały czas zwiększająsprzedażowe obroty i w ostatnim miesiącu ta kategoria zanotowała bardzo mocnywzrost liczby rejestracji (+58 szt. / +100%). Tym samym był to najlepszy marzecw segmencie MINI w przeciągu ostatnich kilku lat. 116 szt. w jeden miesiąc.

W marcu zaobserwowaliśmy ożywienie w kategorii autobusówmiejskich. W ciągu jednego miesiąca sprzedano tutaj kilka razy więcej pojazdów(104) niż łącznie w styczniu i lutym br. (25). To o 57,6% wyższy wynik niżprzed rokiem i jednocześnie najlepszy marcowy wynik w tej kategorii w ciąguostatnich kilku lat. To także zapowiedź nadejścia miejskiej hossy, która będziepanować na polskim rynku przez najbliższe dwa lata. Wszystko oczywiście dziękiunijnemu dofinansowaniu w ramach trzech programów operacyjnych (RPO, POPW,POIiŚ).

Plus odnotował także najsłabszy segment na autobusowymrynku, czyli pojazdy międzymiastowe. Liczba rejestracji wzrosła tutaj o 7 szt.(+175%) w porównaniu z marcem 2016 r. W ostatnim miesiącu świetnie wypadły teżautobusy turystyczne, które osiągnęły drugi (po 109 szt. w 2016 r.) wynik wanalogicznym miesiącu w tej kategorii od 2010 r.

Skumulowany wynik

W I kwartale 2017 r. w Polsce zarejestrowanych zostało 550szt. fabrycznie nowych autobusów, czyli o 38 szt. więcej niż przed rokiem(+7,4%). Najważniejszym motorem napędowym rynku po trzech miesiącach br. jestkategoria MINI, gdzie zostało zarejestrowanych 267 szt. (+112 szt. / +72,3%).Kolejnym segmentem, który ciągnie całą sprzedaż są ? autobusy turystyczne zwynikiem 130 rejestracji (-37 szt. / -22,2%). Swoją strategiczną pozycjępróbują odzyskać pojazdy miejskie, gdzie skumulowany wynik po I kwartale wynosi129 egzemplarzy (-52 szt. / – 28,7%).

Dobrze prezentują się też pojazdy międzymiastowe zrezultatem 24 rejestracji od początku roku. Jak na najsłabsze ogniwo naszegorynku, to rekordowy wynik (+19 szt. / +380%), chociaż wolumen w tej grupie jestniski.

O wadze segmentu MINI dla kondycji polskiego rynku świadczyfakt, że zestawienie rejestracji autobusów powyżej 8 ton DMC nieznacznie jetylko przewyższa (o 16 szt.). Pojazdy miejskie, międzymiastowe i turystyczne wI kwartale br. osiągnęły poziom 283 szt. (-73 szt. / -20,7%).

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segmentmiejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015 r. poziom obu kategorii byłwyrównany (697 szt. w MINI wobec 696 szt. w miejskim). Z kolei w 2017 rokuspodziewamy się, że ten wyścig wygrają autobusy miejskie. Choć na razie w tymsegmencie panuje lekki marazm to liczba przetargów z unijnym dofinansowaniem irealizacją jeszcze w tym roku jest naprawdę imponująca.

W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 miejskichpojazdów (-62 szt. / -74,7%). W lutym było jeszcze gorzej ? zarejestrowanotylko cztery takie autobusy (-28 szt. / -87,6%). W marcu nastąpił jednakprzełom i odnotowaliśmy 104 miejskie rejestracje (+38 szt. / 57,6%). Dzięki wiosennemuprzyspieszeniu segment zabrał się do odrabiania zimowych strat, jednak całyczas znajduje się na minusie. Skumulowany wynik wynosi tutaj 129 egzemplarzy(-52 szt. / – 28,7%).

Wśród dostarczonych w tym roku pojazdów jak na raziedominują konstrukcje w barwach Częstochowy, która w marcu odebrała 40 autobusówSolaris Urbino 12, co jak do tej pory jest największym kontraktem zrealizowanymw rym roku w Polsce. Drugie miejsce w liczbie rejestracji ma Olsztyn (16) zdostawami pojazdów marki Solaris, a trzecie Gorzów (15), który zamówił autobusyz logo MAN.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w Ikwartale br. zapowiada powrót do wypracowanego w ciągu ostatnich lat układulisty rankingowej listy marek w tej kategorii, czyli pierwszy jest Solaris, apotem jest długa przerwa. Po trzech miesiącach br. producent z Bolechowa ma naswoim koncie 82 rejestracje i 63,6% udział w rynku. Na drugim miejscu uplasowałsię Mercedes-Benz, który odnotował sprzedaż 25 autobusów (Gdynia plusBydgoszcz), a trzeci jest MAN (Gorzów Wlkp.)

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusówbył niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt., to już wlutym rynek poprawił ten wynik z liczbą 83 rejestracji. Marzec to prawdziwywiosenny wysyp minibusów. W trzecim miesiącu roku zarejestrowano ich aż 116szt. (+58 szt. / +100% w porównaniu z marcem 2016), co pociągnęło całyskumulowany wynik w górę. Razem to 267 MINI-busów (+112 szt. / +72,7% wporównaniu do sytuacji sprzed roku). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tymsegmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdówprzystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównujeróżnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która w tym roku zarejestrowała 193 pojazdy w tej kategorii iosiągnęła udział na poziomie 72,2%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? możepochwalić się wynikiem 55 zarejestrowanych minibusów (20,6% udziału wsegmencie). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowinie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku.Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdyklasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus (72), a następnieBus Prestige (23), Auto-CUBY (18), CMS-Auto (13), BUS Factory (12), Polster(10) i Automet (8). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmynadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (61), Pruszkowie (32) i Warszawie (11).

Turystyczna moc

O ile w styczniu segment turystyczny jeszcze na dobre niewystartował, tak w lutym i marcu mogliśmyobserwować zakupową ofensywę i to na większą skalę niż w zeszłym roku.Tylko w marcu do tej puli dołączyło 88 pojazdów (-21szt./-19,3%). Razem daje torezultat 130 autokarów (-40 szt. / -23,5%), który mimo spadku jest relatywniewysoki.Aktualne rezultaty porównujemy z 2016 r., który był rekordowy dlaautokarów w całej dotychczasowej historii. Przypomnijmy, że rok temuzarejestrowano w Polsce łącznie 347 szt. autobusów turystycznych, czyli o 98szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. Dlatego powtórzenie wyniku z ubiegłego rokubyłoby ogromnym sukcesem tej kategorii. Geneza tego sukcesu tkwi w dynamicznymrozwoju autokarowej obsługi turystyki przyjazdowej, która przede wszystkimrealizowana jest poza granicami naszego kraju. To pokazuje, że regularnytransport międzynarodowy, który jeszcze kilka lat temu decydował o kondycjiautokarowego rynku ma coraz mniejsze znaczenie.

W turystycznym rankingu marek liderem jest tradycyjnieMercedes-Benz, który już rozpoczął masową sprzedaż swojego bestsellera, czylimodelu Tourismo. Od początku roku zarejestrowano ich łącznie 59 szt., cozapewniło niemieckiemu producentowi udział w turystyczny segmencie na poziomie45,4%. Kolejne ma miejsce ma Setra (27), czyli druga ? po Mercedes-Benz ? markakoncernu Daimler Buses. Ich łączny udział w tym rynku to 66,2%. Trzecie miejscez 14 rejestracjami ma MAN.

Międzymiastowe naplusie

W I kwartale 2017 r. kategoria autobusów międzymiastowych,odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się „na plusie”. W pierwszym trzechmiesiącach roku sprzedano aż 24 pojazdy międzymiastowe. To oczywiście znikomaliczba w skali całego rynku, ale jak na ten segment to doskonały wynik.

Międzymiastowa kategoria bardzo powoli podnosi się z zapaściw jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze stronyprzedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupyautobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze stronyregionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeńmiędzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor.Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, żezbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1stycznia 2019 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowałapoziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednakjak na razie to margines rynku.

Liderem w tym segmencie po I kwartale br. sa dwie marki ? exaequo Mercedes-Benz (z autobusami turystycznymi rejestrowanymi jakomiędzymiastowe) oraz Iveco (głównie dzięki dostawie dla PKG Gorzów Wlkp.)

Lista rankingowamarek

W I kwartale 2017 r. zdecydowanym liderem autobusowego rynkuw Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (283), która swój sukceszawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC),gdzie zarejestrowano 193 pojazdy z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałepojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (25), turystycznego (59) imiędzymiastowego (6). Skumulowany od początku roku poziom jest o 60 szt. wyższy(+26,9%) niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie 51,5% (+7,9pkt proc.)

Drugie miejsce ma Solaris, który w ciągu trzech miesięcy br.sprzedał w Polsce 82 autobusy ? tylko w wersji miejskiej. To o 43 szt. mniejniż przed rokiem (-34,4%), co przełożyło się na 14,9% udziału w rynku (-9,6 pktproc.)

Trzeci jest Ford (55), czyli kolejna marka z segmentu MINI,który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transita stał się ważnymgraczem wśród minibusów. Liczba rejestracji Forda od początku roku jest wyższao 37 szt. w porównaniu z zeszłym rokiem (+205%), co zapewniło firmie udział 10%(+6,5 pkt proc.).

W ujęciu powyżej 8 ton DMC, liderem „dużych” autobusów jestMercedes-Benz (90) z 31-procentowym udziałem rynku, którego goni Solaris (82) iMAN (30).

Na koniec warto zauważyć, że w tym roku wyraźnie spadłudział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrychwyników w segmentach MINI i turystycznym, gdzie sprzedawane są pojazdynajczęściej importowane do naszego kraju. W efekcie poziom autobusów wytworzonychw naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł w I kwartale br. tylko 100 szt.(18,2%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt. (28,1%),a w 2015 r. ? 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku ? dziękizwiększonej liczbie unijnych zamówień na autobusy miejskie ten wskaźnik ulegniepoprawie.


Komentarze