Polski rynek nowych autobusów 01.2017 r.

infobus
27.02.2017 14:48
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane napodstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2017 r.krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 105 nowych autobusów ?wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wyniko 60 szt. niższy niż rok wcześniej (-36,4%), kiedy sprzedano 165 pojazdów. Spadek ten związanyjest z rekordową sprzedażą w grudniu, kiedy większość producentów przyspieszałasprzedaż i w konsekwencji rejestracje w końcu roku. Miało to również związek zwejściem nowych przepisów w zakresie obowiązującej normy emisji spalin, czyliEuro VI, która weszła na wyższy poziom.

Tegorocznemustyczniowi nie sprzyja porównanie z zeszłym rokiem, kiedy w pierwszym miesiącu2016 roku odnotowano najlepszy wynik w perspektywie ostatnich pięciu lat. Wartopodkreślić, że zeszłoroczna hossa, to efekt rewelacyjnego startu segmentuturystycznego. Podobnego wyniku jak przed rokiem (32 szt.), nie odnotowaliśmy wtym segmencie na przestrzeni ostatnich 5 lat. Do tego doszła wtedy realizacjaczęstochowskiego kontraktu przez Solbusa na gazowe hybrydy oraz dostawySolarisa dla Warszawy (40). Na tym tle tegoroczny styczeń wypada dość blado.

Mimo to spodziewamy się, ze w tym roku odnotujemy jeszczewyższy wynik niż w doskonałym dla autobusowego rynku roku 2016. Wówczas polscyprzewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymanai rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2300 autobusów. To oznaczajednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanychrocznie nowych pojazdów. Podstawową tak optymistycznej prognozy są spływającezamówienie w segmencie miejskim, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupyautobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy,że będą one na zeszłorocznym poziomie, podobnie jak minibusy i pojazdymiędzymiastowe..

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 105 szt.fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 60 szt. (-36,4%) niższy niżprzed rokiem. Styczniowy spadek to przede wszystkim efekt słabszych wyników wsegmencie autobusów miejskich (-62 szt. / -74,7%) i turystycznych (-21 szt. /-65,6%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Z kolei kategoria MINI cały czaszwiększa swoje obroty i w styczniu br. zanotowała po raz kolejny wzrostsprzedaży (+19 szt. / +38,8%). Plus odnotował także najsłabszy segment naautobusowym rynku, czyli pojazdy międzymiastowe. Ich liczba była o czteryegzemplarze większa (+400%) w porównaniu z styczniem 2016 r.

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji wPolsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segmentmiejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015r poziom obu segmentów byłwyrównany (697 szt. w mini wobec 696 szt. w miejskim). Spodziewamy się, że w 2017 roku ten wyścigznowu może być wyrównany lub nawet wygrają go autobusy miejskie. Choć na raziew tym segmencie panuje lekki marazm. W styczniu br. przewoźnicy zakupilizaledwie 21 taki pojazdów (-62 szt. / -74,7%). Wśród dostarczonych w tymmiesiącu pojazdów dominowały konstrukcje w barwach Bydgoszczy, która napoczątku roku odebrała 11 autobusów Mercedes-Benz Conecto. Drugie miejsce wliczbie rejestracji mają Kielce (4), które sukcesywnie kupują niskopodłogoweautobusy tureckiej marki Temsa.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów wstyczniu zapowiada dość oryginalny układ rankingowej listy marek w tejkategorii. Z tego zresztą słyną styczniowe statystki. Dzięki bydgoskiemuzamówieniu liderem w miejskim segmencie jest Mercedes-Benz (11) z udziałem52,4%. Na drugim miejscu uplasowały się ex aequo dwie marki: Solaris, któryodnotował sprzedaż 4 autobusów (udział 19%) oraz z identycznym wynikiemuplasowała się tutaj Temsa, która prawdopodobnie po raz ostatni w tym rokuzostała wiceliderem miejskiego rynku.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycjęna autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusówbył niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt. To o 19szt. więcej niż rok temu (+38,8%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tymsegmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdówprzystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównujeróżnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest markaMercedes-Benz, która w styczniu zarejestrowała tutaj 51 pojazdów, osiągającudział na poziomie 75%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić sięrezultatem 9 zarejestrowanych minibusów (13,2% udziału w segmencie). Za nimuplasowało się Renault (5 szt. / 7,4%). Tak znacząca przewaga Mercedesazapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI,ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmatpolskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscuznalazła się firma Mercus (19), a następnie Bus Factory (8) i Bus Prestige (5),CMS-Auto (4), Auto-CUBY (3) i Automet (3). Najwięcej pojazdów zabudowanychprzez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (19) i Bydgoszczy(11).

Turystyczna moc

O ile autobusy MINI i międzymiastowe dobrze rozpoczęły nowyrok, tak segment turystyczny zaspał i w styczniu br. zarejestrowano tylko 11fabrycznie nowych autokarów (-21 szt. / -65,6%). To jeden z najsłabszychwyników w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w zeszłym rokurekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych będzie ciężko powtórzyć.Przypomnijmy, że w 2016 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 347 szt. autokarów,czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. który także charakteryzował siędodatnią dynamiką. Może to już koniec turystycznej hossy w Polsce? Zobaczymy.

W rankingu marek mamy w styczniu dwóch liderów, którzydostarczyli po 3 autokary i zajęli 27,3% udział w rynku. To Mercedes-Benz,który zarejestrował trzy Tourismo oraz Irizar, który dobrze zaczął rok izdecydowanie podwyższył swoją sprzedaż w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Zanimi znalazł się ex aequo MAN (2) oraz Setra (2).

Międzymiastowe na minusie

W styczniu kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnieniż w całym 2016 roku, znalazła się „na plusie”. W pierwszym miesiącu rokusprzedano 5 pojazdów międzymiastowych, w tym trzy marki SOR, które odebrałjeden z przewoźników z logo PKS oraz dwa autobusy marki Mercedes-Benz.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osóbniepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy opublicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2018 r.) spowoduje, że takategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniejporównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

W styczniu zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polscepowyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (67), która swój sukceszawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 tonDMC), gdzie zarejestrowano 51 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałepojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (11), turystycznego (3) imiędzymiastowego (2). Styczniowy poziom jest o 11 szt. wyższy niż przed rokiem,co zapewniło marce udział na poziomie 63,8% (+29,9 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Ford (9) czyli kolejna marka z segmentuMINI, który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał sięważnym graczem wśród minibusów. Liczba styczniowych rejestracji Forda jestidentyczna jak przed rokiem, co zapewniło firmie jednak wyższy udział ? 8,6%(+3,1 pkt proc.).

Kolejne miejsce ma Renault także producent sprzedającyminibusy na naszym rynku, który mając na swoim koncie pięć rejestracji modeluMaster, zajął w rankingu trzecią pozycję. To świetny start francuskiej marki wporównaniu do zeszłorocznego poziomu (+5 szt.), co zapewniło firmie 4,8%udziału w rynku (+4,8 pkt. proc).

Czwarte miejsce – exaequo z Temsą ? ma Solaris, który oferuje pojazdy wyłącznie powyżej 8 t DMC.Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w styczniu cztery miejskie autobusy.To o 52 szt. mniej niż przed rokiem , co także odbiło się na niskim poziomieudziałów w rynku. Na razie to 3,8% (-30,1 pkt. proc.). Temsa poprawiła swójudział o blisko 2 pkt. proc.

Ile Polski w polskim rynku?

Na koniec warto zauważyć, że w styczniu 2016 r. wyraźniespadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efektdobrych wyników w segmencie MINI i słabych w miejskiej kategorii, gdzie firmyprodukujący swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację. W efekcie poziomautobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł ? 6 szt.(5,7%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt. (28,1%), aw 2015 r. ? 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku ? dzięki startowi kolejnej transzyunijnych zamówień na autobusy miejskie ? ten wskaźnik ulegnie dalszej poprawie.

Komentarze