TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek nowych autobusów 01.2017 r.
JMK analizy rynku transportowego - Opublikowano: 27.02.2017 16:48:31 1 komentarz
Polski rynek nowych autobusów 01.2017 r.

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W styczniu 2017 r. krajowi przewoźnicy zarejestrowali łącznie 105 nowych autobusów – wszystkie o DMC powyżej 3,5 t. To wynik o 60 szt. niższy niż rok wcześniej (-36,4%), kiedy sprzedano 165 pojazdów. Spadek ten związany jest z rekordową sprzedażą w grudniu, kiedy większość producentów przyspieszała sprzedaż i w konsekwencji rejestracje w końcu roku. Miało to również związek z wejściem nowych przepisów w zakresie obowiązującej normy emisji spalin, czyli Euro VI, która weszła na wyższy poziom.

Tegorocznemu styczniowi nie sprzyja porównanie z zeszłym rokiem, kiedy w pierwszym miesiącu 2016 roku odnotowano najlepszy wynik w perspektywie ostatnich pięciu lat. Warto podkreślić, że zeszłoroczna hossa, to efekt rewelacyjnego startu segmentu turystycznego. Podobnego wyniku jak przed rokiem (32 szt.), nie odnotowaliśmy w tym segmencie na przestrzeni ostatnich 5 lat. Do tego doszła wtedy realizacja częstochowskiego kontraktu przez Solbusa na gazowe hybrydy oraz dostawy Solarisa dla Warszawy (40). Na tym tle tegoroczny styczeń wypada dość blado.

Mimo to spodziewamy się, ze w tym roku odnotujemy jeszcze wyższy wynik niż w doskonałym dla autobusowego rynku roku 2016. Wówczas polscy przewoźnicy zarejestrowali 1987 szt. nowych pojazdów, czyli o 14% więcej niż w 2015 r. Spodziewamy się, że w 2017 r. ta tendencja wzrostowa zostanie utrzymana i rynek na koniec roku zamknie się na poziomie ok. 2300 autobusów. To oznacza jednocześnie przekroczenie zaporowej dotychczas bariery 2 tys. sprzedanych rocznie nowych pojazdów. Podstawową tak optymistycznej prognozy są spływające zamówienie w segmencie miejskim, natomiast sporą niewiadomą pozostają zakupy autobusów turystycznych, które w zeszłym roku napędzały cały rynek. Zakładamy, że będą one na zeszłorocznym poziomie, podobnie jak minibusy i pojazdy międzymiastowe..

Autobusowy styczeń

W pierwszym miesiącu roku na polskim rynku przybyło 105 szt. fabrycznie nowych autobusów, co oznacza wynik o 60 szt. (-36,4%) niższy niż przed rokiem. Styczniowy spadek to przede wszystkim efekt słabszych wyników w segmencie autobusów miejskich (-62 szt. / -74,7%) i turystycznych (-21 szt. / -65,6%) w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Z kolei kategoria MINI cały czas zwiększa swoje obroty i w styczniu br. zanotowała po raz kolejny wzrost sprzedaży (+19 szt. / +38,8%). Plus odnotował także najsłabszy segment na autobusowym rynku, czyli pojazdy międzymiastowe. Ich liczba była o cztery egzemplarze większa (+400%) w porównaniu z styczniem 2016 r.

Miejski ranking

W zeszłym roku motorem napędowym autobusowych rejestracji w Polsce okazała się kategoria MINI (858), która zdecydowanie pokonała segment miejski (722) o 136 pojazdów. Rok wcześniej, w 2015r poziom obu segmentów był wyrównany (697 szt. w mini wobec 696 szt. w miejskim). Spodziewamy się, że w 2017 roku ten wyścig znowu może być wyrównany lub nawet wygrają go autobusy miejskie. Choć na razie w tym segmencie panuje lekki marazm. W styczniu br. przewoźnicy zakupili zaledwie 21 taki pojazdów (-62 szt. / -74,7%). Wśród dostarczonych w tym miesiącu pojazdów dominowały konstrukcje w barwach Bydgoszczy, która na początku roku odebrała 11 autobusów Mercedes-Benz Conecto. Drugie miejsce w liczbie rejestracji mają Kielce (4), które sukcesywnie kupują niskopodłogowe autobusy tureckiej marki Temsa.

Taki zestaw największych odbiorców miejskich autobusów w styczniu zapowiada dość oryginalny układ rankingowej listy marek w tej kategorii. Z tego zresztą słyną styczniowe statystki. Dzięki bydgoskiemu zamówieniu liderem w miejskim segmencie jest Mercedes-Benz (11) z udziałem 52,4%. Na drugim miejscu uplasowały się ex aequo dwie marki: Solaris, który odnotował sprzedaż 4 autobusów (udział 19%) oraz z identycznym wynikiem uplasowała się tutaj Temsa, która prawdopodobnie po raz ostatni w tym roku została wiceliderem miejskiego rynku.

Dynamiczny jak MINI

Z roku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku w Polsce, chociaż w styczniu liczba rejestracji minibusów był niższa niż zeszłoroczna średnia (71) i osiągnęła poziom 68 szt. To o 19 szt. więcej niż rok temu (+38,8%). Podobnie jak przed rokiem, sprzedaż w tym segmencie jest mocno wspierana przez PFRON, który dotuje zakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samym wyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Od samego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która w styczniu zarejestrowała tutaj 51 pojazdów, osiągając udział na poziomie 75%. Najlepszy z konkurentów – Ford – może pochwalić się rezultatem 9 zarejestrowanych minibusów (13,2% udziału w segmencie). Za nim uplasowało się Renault (5 szt. / 7,4%). Tak znacząca przewaga Mercedesa zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategorii MINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na wyniki minibusów przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI to na pierwszym miejscu znalazła się firma Mercus (19), a następnie Bus Factory (8) i Bus Prestige (5), CMS-Auto (4), Auto-CUBY (3) i Automet (3). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowe firmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (19) i Bydgoszczy (11).

Turystyczna moc

O ile autobusy MINI i międzymiastowe dobrze rozpoczęły nowy rok, tak segment turystyczny zaspał i w styczniu br. zarejestrowano tylko 11 fabrycznie nowych autokarów (-21 szt. / -65,6%). To jeden z najsłabszych wyników w ciągu ostatnich 5 lat i zapowiedź, że odnotowany w zeszłym roku rekordowy poziom sprzedaży autobusów turystycznych będzie ciężko powtórzyć. Przypomnijmy, że w 2016 r. zarejestrowano w Polsce łącznie 347 szt. autokarów, czyli o 98 szt. więcej (+39,4%) niż w 2015 r. który także charakteryzował się dodatnią dynamiką. Może to już koniec turystycznej hossy w Polsce? Zobaczymy.

W rankingu marek mamy w styczniu dwóch liderów, którzy dostarczyli po 3 autokary i zajęli 27,3% udział w rynku. To Mercedes-Benz, który zarejestrował trzy Tourismo oraz Irizar, który dobrze zaczął rok i zdecydowanie podwyższył swoją sprzedaż w porównaniu do sytuacji sprzed roku. Za nimi znalazł się ex aequo MAN (2) oraz Setra (2).

Międzymiastowe na minusie

W styczniu kategoria autobusów międzymiastowych, odwrotnie niż w całym 2016 roku, znalazła się "na plusie". W pierwszym miesiącu roku sprzedano 5 pojazdów międzymiastowych, w tym trzy marki SOR, które odebrał jeden z przewoźników z logo PKS oraz dwa autobusy marki Mercedes-Benz.

Segment ten bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiej znalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstw PKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozów pracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników, którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają także inwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Nabiera wagi możliwość przewozu osób niepełnosprawnych. Mamy nadzieje, że zbliżający się moment wejścia ustawy o publicznym transporcie zbiorowym (1 stycznia 2018 r.) spowoduje, że ta kategoria odrodzi się i będzie notowała poziom sprzedaży przynajmniej porównywalny z autobusami turystycznymi. Jednak jak na razie to margines rynku.

Lista rankingowa marek

W styczniu zdecydowanym liderem autobusowego rynku w Polsce powyżej 3,5 t DMC została marka Mercedes-Benz (67), która swój sukces zawdzięcza przede wszystkim świetnym wynikom w kategorii MINI (poniżej 8 ton DMC), gdzie zarejestrowano 51 pojazdów z logo trójramiennej gwiazdy. Pozostałe pojazdy pochodziły z segmentu miejskiego (11), turystycznego (3) i międzymiastowego (2). Styczniowy poziom jest o 11 szt. wyższy niż przed rokiem, co zapewniło marce udział na poziomie 63,8% (+29,9 pkt proc.)

Drugie miejsce ma Ford (9) czyli kolejna marka z segmentu MINI, który dzięki rewelacyjnej sprzedaży nowej generacji Transit stał się ważnym graczem wśród minibusów. Liczba styczniowych rejestracji Forda jest identyczna jak przed rokiem, co zapewniło firmie jednak wyższy udział – 8,6% (+3,1 pkt proc.).

Kolejne miejsce ma Renault także producent sprzedający minibusy na naszym rynku, który mając na swoim koncie pięć rejestracji modelu Master, zajął w rankingu trzecią pozycję. To świetny start francuskiej marki w porównaniu do zeszłorocznego poziomu (+5 szt.), co zapewniło firmie 4,8% udziału w rynku (+4,8 pkt. proc).

Czwarte miejsce - ex aequo z Temsą – ma Solaris, który oferuje pojazdy wyłącznie powyżej 8 t DMC. Zeszłoroczny wicelider rynku zarejestrował w styczniu cztery miejskie autobusy. To o 52 szt. mniej niż przed rokiem , co także odbiło się na niskim poziomie udziałów w rynku. Na razie to 3,8% (-30,1 pkt. proc.). Temsa poprawiła swój udział o blisko 2 pkt. proc.

Ile Polski w polskim rynku?

Na koniec warto zauważyć, że w styczniu 2016 r. wyraźnie spadł udział autobusów, które powstały w krajowych fabrykach. To m.in. efekt dobrych wyników w segmencie MINI i słabych w miejskiej kategorii, gdzie firmy produkujący swoje pojazdy w Polsce mają najsilniejszą reprezentację. W efekcie poziom autobusów wytworzonych w naszym kraju i zarejestrowanych wyniósł … 6 szt. (5,7%). Dla porównania ten rezultat za cały 2016 r. wyniósł 558 szt. (28,1%), a w 2015 r. – 656 szt. (37,6%). Mamy nadzieję, że w 2017 roku – dzięki startowi kolejnej transzy unijnych zamówień na autobusy miejskie – ten wskaźnik ulegnie dalszej poprawie.

WIĘCEJ
Sprawdź też:
rynek
nowe
Polska
  • Hehuh – 27.02.2017

    Kto tych miejskich Scanii tyle nakupił?

Dodaj komentarz

Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
NASZE TOP 10
Czytane
Komentowane
Filmy
Newsletter

Firma „JMK analizy rynku transportowego” oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2017 InfoBus ma 15 lat.Portal TransInfo.pl działa od 2001 roku. Początkowo - pod nazwą InfoBus.pl - zajmował się tylko tematyką autobusową. Wraz z rosną...