Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek nowych autobusów 01-04.2015

infobus
13.05.2015 21:00
0 Komentarzy

Prezentujemynajnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych CentralnejEwidencji Pojazdów (MSW). W ciągu czterech miesięcy 2015 r. polscy przewoźnicyzarejestrowali łącznie 562 nowe autobusy, niemal wszystkie o DMC powyżej 3,5 t.To wynik o 90 szt. wyższy niż rok wcześniej (+19,1%). W kwietniu utrzymała sięliczba rejestracji nowych autobusów na poziomie ubiegłorocznym, podobnie dotego co obserwowaliśmy w lutym i marcu. Uzyskana w styczniu br. nadwyżka(+172,2% r/r) 93 szt. nad rezultatem z poprzedniego roku, po czterech miesiącachzmniejszyła się do 90szt. przewagi skumulowanych rezultatów bieżącego roku nadubiegłorocznymi.  W ostatnim miesiącuzostało zarejestrowane 173 szt. autobusy wobec 174 szt. przed rokiem (-1 szt. /-0,6%). O tym wyniku zadecydował pozytywny bilans we wszystkich segmentachfunkcjonalnych rynku ? od minibusów poprzez pojazdy miejskie i międzymiastowepo turystyczne.

Segmentpo segmencie

Motoremnapędowym liczby autobusowych rejestracji w Polsce jest kategoria MINI, gdzieodnotowaliśmy sprzedaż na poziomie aż 223 szt. (czyli aż o 68 szt. więcej niżprzed rokiem / +43,9%). Ten wynik zdecydowanie wyróżnia segment MINI na tlepozostałych i co ważne ? jego dynamika jest wciąż wzrostowa. Do tej porystrategiczna dla naszego rynku kategoria autobusów miejskich zajęła drugiemiejsce, osiągając rezultat 158 zarejestrowanych pojazdów. To wynik o 6 szt.lepszy od zeszłorocznego (+3,95%). Dwa ostatnie miesiące pochłonęły nadwyżkęuzyskaną w styczniu (+78 szt) i w lutym (+7szt.) na wynikami z takiego samegomiesiąca z poprzedniego roku. W marcu br. zarejestrowano w segmencie miejskim22 szt. wobec 63 szt. przed rokiem, a w kwietniu 23 szt. wobec 58 szt.. Wostatnim miesiącu zdecydowanie swój wynik poprawiły autobusy międzymiastowe.Tylko w kwietniu osiągnęły poziom 23 szt. (wobec 12 szt. przed rokiem), cozapewniło tej kategorii pozytywny bilans przy skumulowanym wyniku 34 szt. (+1szt. / +3%). Segment autobusów turystycznych drugi miesiąc z rzędu prezentujeswoje możliwości. W kwietniu polscy przewoźnicy zarejestrowali aż 56 autokarów(wobec 41 szt. przed rokiem). Dzięki przedsezonowemu zrywowi turystyczna kategoria osiągnęła wynik o 3 szt. lepszy niż w analogicznymokresie 2014 r. i łączny poziom 133 zarejestrowanych autokarów (+2,3%).

Patrzącprzez pryzmat ostatnich 6 lat, to odnotowany w okresie styczeń-kwiecień 2015 r.poziom rejestracji jest najwyższy w historii. Dla porównania w latach2011-2012, które były jednymi z najlepszych dla autobusów (duża alokacjaśrodków unijnych plus przygotowania do EURO 2012), poziom rejestracji byłniższy i wyniósł odpowiednio 432 szt. i 521 szt. Teraz mamy 562 szt., na coprzede wszystkim zapracowały trzy segmenty ? MINI, miejski i turystyczny. Jakdługo utrzyma się ta dobra passa? Dowiemy się o tym już niebawem, w maju, kiedynastąpi szczyt przygotowań do turystycznego sezonu i na dobre ruszą zakupynowych autokarów. To one są trzecią siłą napędową autobusowego rynku i mogązarówno utrwalić panujący pozytywny trend, jak i go odwrócić.

Dynamicznyjak MINI

Zroku na rok segment autobusów MINI umacnia swoją pozycję na autobusowym rynku.I tę tendencję doskonale widać w kwietniu br., kiedy polscy przewoźnicyzarejestrowali aż 62 minibusy. Miesiąc wcześniej był to wynik 66 szt. i są tonajwyższe miesięczne wyniki odnotowane w tej kategorii na przestrzeni ostatnich6 lat. Można je porównać tylko z rokiem 2012, kiedy w marcu sprzedano 51 szt.tego typu autobusów, a w kwietniu ? 38 szt. Łącznie w ciągu 4. miesięcy 2015 r. zarejestrowano 223 szt. w segmencieMINI (o 68 szt. więcej niż rok temu (+43,9%). Taki wynik po przeliczeniu dajetegoroczną średnią sprzedaży w segmencie MINI na poziomie ok. 56 szt. Dlaporównania ? zeszłoroczna średnia dla tego segmentu wyniosła ok. 39 szt., cooznacza, że w segmencie MINI mamy cały czas świetną koniunkturę. Podobnie jakprzed rokiem, tak i w 2015 r. ten segment wspiera mocno PFRON, który dotujezakupy pojazdów przystosowanych do przewozu osób niepełnosprawnych i tym samymwyrównuje różnice pomiędzy regionami.

Odsamego początku liderem segmentu MINI jest marka Mercedes-Benz, która tylko wkwietniu zarejestrowała 47 szt. (w marcu 45 szt.) Natomiast łącznie od początkubr. niemiecki producent sprzedał w tym segmencie aż 171 pojazdów, osiągającudział 77%. Najlepszy z konkurentów ? Ford ? może pochwalić się rezultatem 32zarejestrowanych minibusów (14,3% udziału w segmencie MINI). Za nim uplasowałysię inne operujące na tym rynku marki jak: Volkswagen, Opel i Renault. Takznacząca przewaga marki Mercedes-Benz zapewniła niemieckiemu producentowi nie tylko tytuł lidera w kategoriiMINI, ale także w całym autobusowym rynku. Patrząc na skumulowane wyniki odpoczątku roku przez pryzmat polskich firm zabudowujących pojazdy klasy MINI tona pierwszym miejscu znalazł się Mercus (57), a następnie CMS Auto (21),Auto-CUBY (19) i Automet (18). Najwięcej pojazdów zabudowanych przez krajowefirmy nadwoziowe zarejestrowano w Wejherowie (32) i Warszawie (28).

Miejskastrategia

Wkwietniu 2015 r. kategoria autobusów miejskich ponownie przegrała z busami MINIw walce o tytuł najważniejszego segmentu na rynku. Przy okazji odnotowała jedenze słabszych wyników. W tym miesiącu zarejestrowano tylko 20 szt. fabrycznienowych miejskich pojazdów, czyli aż o 38 szt. mniej niż rok wcześniej. Wśróddostarczonych w tym miesiącu pojazdów dominowały autobusy w barwach Wrocławia,Słupska i prywatnych śląskich firm z Żor. Mimo zarówno słabego marca, jak ikwietnia, miejski segment zachował swoją przewagę nad zeszłorocznymi wynikamiporównując dane od początku roku. Łącznie w ciągu 4. miesięcy br.zarejestrowano 158 szt. autobusów miejskich, o 6 szt. (+3,95%) więcej niż rokwcześniej. To m.in. efekt lutowych dostaw autobusów marki Solbus dla MZA Warszawa,obejmujących 35 szt. przegubowych autobusów zasilanych LNG, co jak do tej poryjest największym jednorazowym kontraktem zrealizowanym w tym roku. Kolejnemiejsce pod względem liczby zakupionych pojazdów zajmuje Gdynia, która nietylko wzmocniła swoją flotę o autobusy gazowe MAN Lion`s City CNG, ale także o15 szt. autobusów Solaris Urbino 12 z silnikami diesla. Stawkę najważniejszychmiejskich odbiorców w 2015 r. zamyka Olsztyn (18 szt.) i Sosnowiec (15 szt.)Zamówienie MZA nie tylko zapewniło Warszawie pierwsze miejsce pod kątemodbiorców, ale także pozycję wicelidera dla marki Solbus na miejskiej liścierankingowej. Liderem cały czas jest Solaris (75) z udziałem 47,5%. Na trzecimmiejscu uplasowała się marka MAN, która odnotowała 21 rejestracji i tym samympotwierdziła swoje aspiracje, aby ten rok zakończyć na podium. Warto zaznaczyć,że początek br. obfituje w zakupy pojazdów z alternatywnymi napędami.  Po raz pierwszy w Polsce w ciągu czterechmiesięcy zarejestrowano aż 50 gazowych autobusów ? 15 szt. dla Gdyni (CNG) i 35szt. dla Warszawy (LNG). Do tego Ostrołęka odebrała dwa elektrobusy SolarisUrbino 8,9 electric, a Ursus zarejestrował swój elektryczny prototyp ? Ecovolt.Zapowiada się wyjątkowo ?zielony? rok. 

Turystycznypoślizg

Oile autobusy miejskie i  MINI doskonalerozpoczęły rok, tak segment turystyczny początkowo znalazł się na lekkim?minusie?. Po kwietniu sytuacja się już wyklarowała i tegoroczny poziomturystycznych rejestracji prześcignął zeszłoroczny wynik. Łącznie polscyprzewoźnicy zarejestrowali 133 szt. autokarów (+3 szt. / +2,3%). Patrząc tylkona wyniki z kwietnia widać tutaj cały czas duży potencjał. W ciągu tylkojednego miesiąca polscy przewoźnicy zarejestrowali 56 autokarów (w marcu 60szt.) wobec 41 szt. przed rokiem. To oznacza, że turystyczny segment nadrabiazaległości i to w bardzo przekonywającym stylu. Strategiczne dla całorocznegowyniku w tej kategorii będą dwa najbliższe miesiące, kiedy przygotowania dowakacyjnego sezonu osiągają swoje maksimum. O tegorocznym potencjaleturystycznej kategorii może świadczyć fakt, że w tym roku 19 autokarów markiMercedes-Benz zostało zarejestrowanych jako pojazdy międzymiastowe. Mimo tosegment już jest na plusie i nadal przyśpiesza. Aktualnie pierwsze miejsce wturystycznym segmencie zajęła marka Mercedes-Benz (40), na drugiej pozycji jestSetra (25), a na trzeciej ? Scania (24). Dwaj najważniejsi gracze w tejkategorii należą do tego samego koncernu ? Daimler Buses, którego aktualnyudział w sprzedaży autokarów w Polce wynosi 48,9%.

Międzymiastowena minusie

Wkwietniu także kategoria autobusów międzymiastowych odrobiła straty i dziękiwiosennemu przyśpieszeniu ma teraz dodatni bilans. W tym miesiącu polscyprzewoźnicy zakupili łącznie 23 takie pojazdy, o 1 szt. mniej w porównaniu zzeszłym rokiem. Ten segment bardzo powoli podnosi się z zapaści w jakiejznalazł się w 2009 r. po ustaniu masowych zakupów ze strony przedsiębiorstwPKS. Teraz charakteryzują go głównie kontrakty na zakupy autobusów do przewozówpracowniczych oraz kolejne zamówienia ze strony regionalnych przewoźników,którzy pod presją ekspresowych połączeń międzymiastowych zaczynają takżeinwestować w coraz nowocześniejszy tabor. Coraz ważniejsza staje się takżemożliwość przewozu osób niepełnosprawnych. To powoduje, że zmienia się samastruktura sprzedaży. Notujemy coraz więcej zakupów bardziej komfortowychautokarów (jak zarejestrowane w marcu i kwietniu konstrukcje Mercedes-BenzTourismo czy Plaxton Elite), jak i autobusów lokalnych o obniżonym poziomiepodłogi (trzy pojazdy Low Entry marki SOR). Tym samym to Mercedes-Benz zostałliderem w tej kategorii (19), na drugim jest Autosan, a na trzecim brytyjskiPlaxton.

Listarankingowa marek

Skumulowanewyniki po czterech miesiącach 2015 r. ponownie zapewniły pozycję lidera marceMercedes-Benz (231). Swój sukces zawdzięcza ona świetnym wynikom w segmencieMINI, gdzie klasyfikujemy konstrukcje o masie całkowitej poniżej 8 ton. W tymroku polscy przewoźnicy zarejestrowali 171 szt. minibusów niemieckiegoproducenta oraz 59 szt. autobusów międzymiastowych i turystycznych. To (plusjeden miejski pojazd) zapewniło marce udział w całym rynku na poziomie 41,1%(-3,4 pkt. proc. w porównaniu do sytuacji sprzed roku). Drugi w ogólnymrankingu Solaris wraz z pomyślną koniunkturą w segmencie pojazdów miejskichzdecydowanie poprawił swoją sprzedaż. Producent z Bolechowa zarejestrowałłącznie 75 autobusów, czyli o 9 szt. więcej niż przed rokiem, co zapewniłofirmie udział w rynku na poziomie 13,4% (-0,6 pkt. proc.) Trzecią pozycję  zajmuje po raz pierwszy od wielu lat ? MAN(40), który dzięki miejskim dostawom zwiększył swoje udziały w rynku do 7,1%(+2,9 pkt. proc.). Czwarte miejsce to Solbus (35) z udziałem 6,2% (-4,6 pkt.proc. w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Na piątym miejscu (z wynikiem 32szt. i udziałem 5,7%) uplasowały się ex aequo dwie marki: Scania , która dziękiturystycznej ofensywie zwiększyła swój udział w rynku aż o 5,1 pkt proc. orazFord (+5,5 pkt proc.), który stał się dynamicznym graczem w kategorii MINI Na koniecwarto zauważyć, że po 4. miesiącach br. udział autobusów, które powstały wkrajowych fabrykach bardzo osłabił się. To m.in. efekt kwietniowegoprzyśpieszenia w segmentach turystycznym i międzymiastowym. W efekcie liczbapolskich autobusów wyniosła 172 szt. / 30,1% udział wśród wszystkich pojazdów.Dla porównania ? w całym 2014 r. zarejestrowano łącznie 479 szt. autobusówwyprodukowanych w Polsce (30,9%), a w 2012 r. ? 456 szt. (34%). Mamy nadzieję,że wraz  kolejnymi dostawami autobusówmiejskich (m.in. dla Wrocławia, Warszawy i Łodzi) ten wskaźnik ulegniezdecydowanej poprawie.


Komentarze