Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski rynek autobusów używanych ? styczeń 2015

infobus
16.02.2015 19:58
0 Komentarzy

 Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MSW). W styczniu 2015 r. zostało zarejestrowanych 234 pojazdy, czyli o 10 szt. mniej niż rok temu (+4,1%). Zdecydowaną większość stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 3,5 t. Osiągnięte wyniki potwierdzają dobrą i stabilną kondycję rynku używanych autobusów. Dla porównania ?w styczniu 2011 r. sprowadzono 209 szt. pojazdów do przewozu osób, w 2012 r. ?260 szt., w 2013 r. ?240 szt., a w 2014 r. ?244 szt. Na styczniowy wynik (234) zgodne zapracowały trzy główne segmenty: autobusów międzymiastowych (70), turystycznych (75) i MINI (62). To identyczny układ sił jak w zeszłym roku. Odnotowały one różne trendy sprzedaży ?minibusy wypadły na ?plus?, a turystyczne i międzymiastowe na ?minus?. Cały czas najsłabszym segmentem na wtórnym rynku w Polsce pozostają autobusy miejskie, których styczniowy import był niższy niż rok wcześniej.

Utrzymująca się wysoka popularność używanych autobusów powoduje, że ich import w styczniu przewyższył prawie 1,5-krotnie rynek fabrycznie nowych. Wśród używanych autobusów zdecydowanie największą popularnością cieszą się pojazdy międzymiastowe, których w styczniu zarejestrowano 35-razy więcej niż nowych! W kategorii autobusów turystycznych polscy przewoźnicy sprowadzili prawie 19 razy więcej pojazdów niż kupili fabrycznie nowych. W segmencie MINI różnica ta jest diametralnie mniejsza i wynosi tylko 10 szt. na korzyść używanych konstrukcji. Z kolei w kategorii autobusów miejskich styczeń przyniósł zdecydowane zwycięstwo konstrukcji fabrycznie nowych (89 nowych do 18 używanych). Takie porównanie daje też jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych pojazdów jest cały czas na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2014 r. zakupiono 1477 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku krajowi przewoźnicy uzupełnili liczbą 3 686 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone w zeszłym roku do Polski.

Na czele Euro 3

Wśród importowanych autobusów dominują pojazdy kilkunastoletnie, głównie produkowane w latach 2000-2004 (35% udziału), czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Drugą grupę pod względem popularności stanowią roczniki z lat 2005-2009 z normą Euro IV (32%), a trzecią ?roczniki 1996-1999 z normą Euro II (23%). Najstarszy zaimportowany w bieżącym roku pojazd został po raz pierwszy zarejestrowany w 1989 r. To popularny na polskich drogach międzymiastowy model Setra S 215 UL. Z kolei w grupie najmłodszych roczników cały czas możemy spotkać autobusy białoruskiego producenta MAZ. Zostały one wyprodukowane w 2014 r. i spełniają jeszcze normę Euro V. Są one importowane jako ?prawie?nowe egzemplarze przez prywatnych, śląskich przewoźników i wykorzystywane do obsługi miejskich linii w sieci KZK GOP czy Tarnowskie Góry. W styczniu br. był to poziom 2 szt., natomiast w całym 2014 r. zarejestrowano 81 ?nowych-używanych?autobusów. 

Analiza pierwszych rejestracji używanych pojazdów w Polsce według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

– autobusy międzymiastowe ?70 szt. To strategiczna kategoria na wtórnym rynku, która cały czas wykazuje stabilny poziom. W styczniu 2014 r. zarejestrowano tutaj 4 autobusy mniej niż rok wcześniej;

– autobusy turystyczne ?kolejny ważny segment dla autobusów używanych, gdzie rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki. W styczniu zaimportowano 75 autokarów, czyli o 7 szt. (-8,5%) mniej niż przed rokiem;

– autobusy MINI ?gdyby zsumować pojazdy nowe i używane z tej kategorii okazałoby się, że jest to najliczniejszy segment na autobusowym rynku. W styczniu zaimportowano 62 takie pojazdy, czyli o 3 szt. (+5,1%) więcej niż przed rokiem;

– autobusy miejskie ?sprzedaż w segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w styczniu br. ta kategoria osiągnęła poziom 18 szt. (-6 szt. / -25%).

Lista rankingowa marek

Styczniowe wyniki potwierdzają, że marka Mercedes-Benz podobnie jak przed rokiem jest zdecydowanym liderem na rynku autobusów używanych. W pierwszym miesiącu br. zarejestrowano łącznie 74 szt. używanych pojazdów z logo niemieckiego producenta (31,6% udział w rynku), co oznacza spadek liczby rejestracji o 8 szt. (-9,8%) w porównaniu do stycznia 2014 r. Z tej grupy znaczna część autobusów reprezentowała kategorię MINI ?37 szt., gdzie marka ma prawie 60% udziału. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI ?Iveco i Volkswagen są cały czas daleko z tyłu, zajmując odpowiednio 21% i 8,1% tej części rynku. Pierwsze miejsce ?ale już bez tak dużej przewagi ?Mercedes-Benz posiada także w kategorii turystycznej, w której dobrze sprzedają się takie modele jak: Tourismo czy Tourino. Ponadto marka jest liderem w strategicznym dla wtórnego rynku segmencie międzymiastowym oraz zajmuje trzecie miejsce wśród autobusów miejskich. W pierwszym z nich sporą popularnością cieszą się egzemplarze O407, O408, Conecto czy Integro, natomiast w drugim ?przewoźnicy przede wszystkim sprowadzają pojazdy O405N czy nowsze Citaro. W ogólnej klasyfikacji drugie miejsce na podium ?ex aequo z Setrą ?zajmuje Renault z wynikiem 23 rejestracji. Francuska marka ma stałe grono wiernych klientów w Polsce, choć takich pojazdów sprowadzono mniej niż w zeszłym roku (-6 szt. / -20,7%) Wszystkie kupowane w naszym kraju autobusy tej marki mają przynajmniej 12 lat, najmłodsze egzemplarze pochodzą z 2003 r., a najstarsze z 1989 r. Francuski producent zajął drugie miejsce w segmencie autobusów międzymiastowych (9 szt.) z takimi modelami jak SFR112/Iliade czy Tracer R332A, oraz trzecie wśród pojazdów turystycznych (10) ?z autokarem FR1 na czele. Marka obecna jest także w segmencie MINI (3) ?głównie z modelem Master. Drugi wicelider wśród używanych autobusów to niemiecka marka Setra, która w styczniu br. odnotowała liczbę rejestracji na poziomie 23 szt., czyli o 7 szt. mniej niż rok wcześniej (23,3%). To obok Mercedes-Benz druga marka koncernu Daimler Buses, którego łączny udział na polskim rynku sprowadzanych autobusów wynosi ponad 40%. Legendarny producent autokarów z Ulm zajmuje drugie miejsce w kategorii pojazdów turystycznych (13 szt.), oraz czwarte w kategorii autobusów międzymiastowych (8) Najczęściej sprowadzane autobusy z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL. Wymienieni wyżej trzej producenci to od kilku lat niezmienna czołówka autobusowych marek najczęściej sprowadzanych do Polski. W tym roku najaktywniej liderów próbuje dogonić MAN (20), który osiąga coraz lepsze rezultaty w segmencie miejskim. Niemiecka marka jest tutaj liderem z liczbą 7 szt. zarejestrowanych pojazdów i udziałem 39%. Za producentem z Monachium znajduje się holenderski VDL, który z roku na rok coraz lepiej radzi sobie w segmencie turystycznym. W styczniu zajął tutaj wysokie trzecie miejsce (ex aequo z Renault) z liczbą 10 zarejestrowanych autokarów. Łącznie holenderska firma zajęła piąte miejsce na wtórnym rynku, sprawdzając łącznie 18 autobusów. Stawkę najważniejszych graczy na wtórnym rynku zamyka Iveco (17), które z roku na rok poprawia swoje wyniki wśród wszystkich kategorii funkcjonalnych, a przede wszystkim wśród autobusów MINI i międzymiastowych. Te trzy ostatnie firmy to najważniejsi pretendenci do zajęcia miejsca po marce Renault, która z racji obecności już tylko na wtórnym rynku będzie z roku na rok tracić tutaj swoje udziały.

Komentarze