Polski rynek autobusów używanych – 11.2019

infobus
20.12.2019 07:00
0 Komentarzy

Prezentujemy najnowsze analizy PZPM i JMK przygotowane na podstawie danych z Centralnej Ewidencji Pojazdów (MC). W listopadzie 2019 r. sprowadzono do naszego kraju 232 autobusy – czyli o 37 szt. mniej niż w październiku. Dla porównania we wrześniu było ich 304, a w sierpniu – 439 szt.

W odniesieniu do ubiegłego rokiem to poziom o61 szt. wyższy (+2,7%). Zdecydowaną większość pojazdów stanowiły konstrukcje o DMC powyżej 8 ton (80%). Skumulowany wynik całego rynku po 11. miesiącach 2019 roku jest wyższy niż z ubiegłoroczny o tej samej porze (+41 szt. / +1,4%) i łącznie wynosi on obecnie 2976 szt.

Od lat krajowi przewoźnicy sprowadzają ponad 3 tys. takich pojazdów rocznie i nic nie skazuje na to, żeby się miało to w najbliższym czasie zmienić. Warto przypomnieć, że w rekordowym 2015 roku zarejestrowano 3824 szt. używanych autobusów; w 2016 r. – 3575 szt., w 2017 r. – 3321, a w 2018 r. – 3150 szt. To naszym zdaniem oznacza powolny koniec dobrej passy dla tego segmentu rynku i wolumen tej części wtórnego rynku będzie stopniowo maleć – od 5 do 7% rocznie, ale nie należy spodziewać się tutaj żadnych gwałtownych zmian.

Autobusowy listopad

W listopadzie na rynku sprowadzanych, używanych autobusów odnotowaliśmy 232 rejestracje (+6 szt. /+2,7% r/r). To oznacza, że polscy przewoźnicy kontynuują wzmożone zakupy – częściowo również pod kątem obsługi reaktywowanych linii, które uzyskały dofinansowane z rządowego Funduszu Rozwoju Przewozów Autobusowych. Potwierdza to wynik z kategorii międzymiastowej, gdzie rejestruje się najwięcej autobusów kupowanych pod przewozy lokalne i szkolne, gdzie od trzech miesięcy mamy wzmożony ruch.

W listopadzie – podobniej jak w październiku – właśnie tutaj odnotowaliśmy największy wzrost: +6 szt. / +7,3% r/r). Kolejne „plusy” zagościł w segmencie MINI (+8 szt. / +19,0% r/r) i wśród autobusów miejskich (+6 szt. / +30,0% r/r). Natomiast w kategorii turystycznej mamy spadek i to spory (-16 szt. / -20,8% r/r).

Nowe kontra używane

Patrząc od początku roku na rynek autobusów sprowadzanych do Polski to w styczniu zarejestrowano w Polsce 228 używanych autobusów; w lutym 236 szt., w marcu 320 szt., w kwietniu – 338 szt., w maju 253 szt., w czerwcu – 160 szt., w lipcu – 197 szt., w sierpniu – aż 439 szt., we wrześniu – 304 szt., w październiku – 269 szt. i w listopadzie – 232 szt. To razem daje skumulowany wynik na poziomie 2976 szt., czyli o 41 szt. więcej niż rok temu (+1,4%). Porównując ten poziom z liczbą nowych rejestracji (2331) widać, że ponownie w tym roku „górą” są pojazdy używane. Spodziewamy się, że taka sytuacja utrzyma się do końca roku. Proces zrównywania się poziomów obu zbiorów obserwujemy od 2017 roku – wówczas liczba pojazdów używanych sprowadzonych do naszego kraju była o 1,4-raza wyższa niż pojazdów fabrycznie nowych (3321 szt. do 2292 szt.). W 2018 roku był to poziom już tylko o 1,2-raza wyższy (3150 szt. do 2706 szt.) W 2019 roku – w lipcu – te poziomy po raz pierwszy się niemal zrównały (różnica wynosiła 81 szt.), aby teraz – po 11. miesiącach – ponownie mocno się rozejść. Różnica między rynkiem nowy a wtórnym wynosi obecnie 645 szt. na korzyść używanych.

Oczywiście nadal istnieją duże różnice pomiędzy poszczególnymi segmentami. Największa dysproporcja – na korzyść rynku wtórnego – panuje wśród autobusów międzymiastowych i turystycznych. W pierwszym od stycznia do listopada br. zarejestrowano ponad 28-razy więcej niż nowych (1151 szt. do 37 szt.), a w drugim prawie 3-razy więcej (857 szt. do 320 szt.).

Z kolei w kategoriach MINI i miejskiej mamy odwrotną sytuację. Potwierdzają to także dane z bieżącego roku, gdzie to nowe minibusy dominują nad rynkiem sprowadzanych używanych pojazdów, osiągając proporcję 973 szt. do 598 szt. Jeszcze wyraźniejsza przewaga zarysowała się w segmencie miejskim, gdzie nowe pojazdy (996 szt.) zdecydowanie wyprzedziły używane (372).

Utrzymująca się jednak cały czas duża dysproporcja pomiędzy nowymi i używanymi autokarami daje nam jednoznaczną odpowiedź na pytanie, dlaczego w Polsce sprzedaż fabrycznie nowych tych pojazdów jest na stosunkowo niskim poziomie. Zakładając, że nasza cała autobusowa flota to ok. 100 tys. pojazdów, to zgodnie z racjonalną polityką taborową ok. 5% z nich powinno być rocznie wymieniane na nowe. To daje potencjalną sprzedaż na poziomie 5 tysięcy szt. rocznie. W 2018 r. zakupiono 2706 nowych autobusów, a lukę w tym rachunku uzupełnili przewoźnicy liczbą 3150 używanych pojazdów, które zostały sprowadzone do Polski.

Na czele Euro 4

Wśród sprowadzonych od początku roku autobusów dominują pojazdy z normą emisji Euro IV produkowane w latach 2005 – 2009 (37% udział). Drugą grupę pod względem popularności stanowiły autobusy produkowane w latach 2000 – 2004 (35% udział) czyli z emisją spalin na poziomie Euro III. Trzecią starsze – z lat 1996-1999 z normą Euro II (4%).

Aktualnie najstarszym autobusem zarejestrowanym w tym roku jest Setra S215 z 1983 r. Z kolei najmłodsze zarejestrowane pojazdy to dwa ZAZ-y A10 z 2019 r. Generalnie grupę dwóch „prawie nowych” roczników stanowi obecnie już 87 pojazdów (54 szt. z 2019 r. i 33 szt. z 2018 r.) Dla porównania w całym 2018 r. takich pojazdów było 3 szt. (1 szt. z 2018 r. i 2 szt. z 2017 r.); w 2017 r. 8 szt. (2 szt. z 2017 r. i 6 szt. z 2016 r.), a w 2016 r. była to suma aż 101 szt. (z roczników 2016 (54) i 2015 (47).

Segment po segmencie

Analiza tegorocznych skumulowanych wyników według poszczególnych segmentów funkcjonalnych przedstawia się następująco:

  • autobusy turystyczne to najważniejszy segment dla autobusów używanych w Polsce. W ciągu 11 miesięcy br. w tej kategorii odnotowano 857 rejestracji, czyli o 41 szt. mniej (-4,6%) niż przed rokiem. Co ważne, w segmencie turystycznym rejestrowane są stosunkowo najmłodsze roczniki na całym rynku;

  • autobusy międzymiastowe to druga strategiczna kategoria sprowadzanych pojazdów z wtórnego rynku, która dzięki rządowemu Funduszowi Rozwoju Przewozów Autobusowych ponownie zaczyna nabierać na znaczeniu. Potwierdzają to dane z sierpnia, września, października i listopada. Do tego ten segment stanowi potężną konkurencję dla analogicznego segmentu wśród fabrycznie nowych pojazdów, który od lat nie może się przebić przez tę barierę. W ciągu 11. miesięcy br. zarejestrowano 1051 szt. używanych autobusów międzymiastowych (+188 szt. / +21,8%), czyli najwięcej ze wszystkich kategorii na tegorocznym rynku wtórnym;

  • autobusy MINI – w okresie styczeń-listopad, do Polski sprowadzono 598 używane minibusy, czyli o 46szt. mniej (-7,1%) niż przed rokiem. To jeden z najbardziej stabilnych segmentów wtórnego rynku i jednocześnie obok pojazdów miejskich jedna z dwóch kategorii, gdzie rejestruje się więcej nowych niż używanych pojazdów;

  • autobusy miejskie – to zdecydowanie najsłabsza kategoria wśród używanych autobusów. Sprzedaż w tym segmencie napędzają nie tylko zakupy prywatnych przewoźników, ale także samorządowe spółki, które w ten sposób doraźnie odnawiają swój tabor. Łącznie w okresie styczeń-listopad 2019 r. ta kategoria osiągnęła poziom 372 szt., czyli 22 szt. więcej niż przed rokiem (+6,3%).

Dodajmy, że polscy przewoźnicy zarejestrowali też w tym roku 8 szt. używanych autobusów szkolnych, podczas gdy rok wcześniej w tym czasie – 5 szt.

Lista rankingowa marek

Od stycznia do listopada 2019 r. zdecydowanym liderem na rynku sprowadzanych do Polski, używanych autobusów jest marka Mercedes-Benz. W tym okresie zarejestrowano łącznie 811 pojazdów z logo niemieckiego producenta (-47 szt. / -5,5% w porównaniu z sytuacją sprzed roku). Mercedes zajmuje 27% w rynku, co oznacza udział o ponad 2 pkt proc mniejszy niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że Mercedes jest też liderem w każdej kategorii funkcjonalnej rynku wtórnego (poza pojazdami szkolnymi). Największa część autobusów tej marki reprezentowała kategorię MINI – 256 szt., gdzie marka ma 43% udział. To efekt cały czas dużego popytu na takie konstrukcje jak Sprinter czy Vario, dzięki którym Mercedes-Benz zajmuje tutaj niekwestionowaną pozycję lidera. Najwięksi konkurenci Mercedesa w segmencie MINI: Iveco (191) oraz Renault i Volkswagen są cały czas z tyłu. Drugą najważniejszą dla Mercedesa kategorią jest segment międzymiastowy (219 sztuk), a cała marka ma ponad 21% udział. Niemiecki producent zajmuje również pierwsze miejsce wśród konstrukcji miejskich (127) – z najpopularniejszymi modelami typu Citaro oraz wśród autobusów turystycznych (176) z modelami typu Tourismo i Travego.

W rankingu marek na drugiej pozycji jest Iveco z liczbą 454 rejestracji, czyli o 79 szt. więcej niż przed rokiem (+21,1%). Taki rezultat zapewnił marce udział w rynku na poziomie 15% (+2,5 pkt proc.) Wysoką pozycję w rankingu marka zawdzięcza przejęciu pod koniec lat 90-tych autobusowego działu Renault, którego popularność w Polsce teraz zaczyna działać na korzyść koncernu. Do tego dochodzi znaczny import minibusów tej marki, gdzie producent odnotował 191 rejestracji. W kategorii pojazdów międzymiastowych mamy 165 szt. autobusów Iveco i 69 szt. wśród turystycznych. Dodajmy, że do listopada br., do Polski sprowadzono też 125 autobusów pod marką Karosa, przejętą całkowicie przez Iveco w 2007 roku.

Trzecie miejsce zajmuje Setra z liczbą 307 rejestracji (-5 szt. /-1,6%) i udziałem 10%. Tym samym Setra i Mercedes-Benz, druga marka koncernu Daimler Buses, mają ponad 37% udział na polskim rynku sprowadzanych używanych autobusów. Legendarny producent autokarów z Ulm zajął drugie miejsce wśród pojazdów turystycznych (158) i trzecie wśród międzymiastowych (125). Najczęściej sprowadzane konstrukcje z logo Setra to turystyczne egzemplarze S 415 GT-HD i S 415 HD oraz międzymiastowy model S 315 UL.

Czwarte miejsce po 11. miesiącach br. ma marka MAN z liczbą 263 rejestracji (+34 szt. / +14,8% / +1 pkt. proc.), której import rozłożył się niemal równomiernie pomiędzy segment pojazdów miejskich, międzymiastowych i turystycznych.

Grupę najsilniejszych pięciu marek zamyka VDL (152), która tradycyjnie najlepsze rezultaty odnotowuje w kategorii turystycznej (95).

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na [email protected] – wyślemy Ci szczegółową wycenę. Zapraszamy!

Komentarze