TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek autobusów po I kwartale 2011 r.
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 11.05.2011 20:42:12 5 komentarzy
Polski rynek autobusów po I kwartale 2011 r.

Po trzech miesiącach 2011 r. odnotowaliśmy wyraźny wzrost sprzedaży nowych autobusów w Polsce. I to aż o 42%. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 263 autobusy o dopuszczalnej masie powyżej 5 ton, czyli o 79 szt. więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że ta przewaga została wypracowana głównie w lutym i marcu, kiedy w Polsce tradycyjnie sprzedaje się najmniej autobusów. Teraz dzięki realizacji długofalowych miejskich zamówień udało się to przełamać i odnotować nawet lepsze wyniki w tych miesiącach niż w doskonałym 2008 r. Takie bardziej równomierne rozłożenie produkcji na pewno jest sprzyjające dla wszystkich producentów. Warto także podkreślić, że pozytywny bilans sprzedaży odnotowaliśmy prawie we wszystkich segmentach funkcjonalnych w Polsce –za wyjątkiem kategorii autobusów turystycznych.

Zacznijmy nasz krótki opis autobusowego rynku od strategicznego segmentu dla całego rynku, czyli od autobusów miejskich. Łącznie w ciągu trzech miesięcy 2011 r. na polskie ulice wyjechały 193 takie pojazdy, czyli o 72 szt. więcej niż przed rokiem (+59,50%). Najwięcej w tym roku autobusów odebrali następujący przewoźnicy:

- Mobilis Warszawa –33. przegubowe autobusy Solaris Urbino;

- MPK Kraków –16. autobusów Mercedes-Benz Citaro;

- MZK Bydgoszcz –14. autobusów Mercedes-Benz Conecto LF;

- ZKM Gdańsk –14. autobusów Mercedes-Benz Conecto LF;

- MPK Poznań - 14. autobusów Solaris Urbino.

To oznacza, że miejski segment cały czas „ciągnie”cały rynek, natomiast jak wygląda sytuacja w pozostałych kategoriach?

- segment autobusów szkolnych cały czas notuje „zero”i nie ma większych nadziei, żeby się to miało radykalnie zmienić w przyszłości;

- segment autobusów międzymiastowych zaczyna rok od bardzo skromnego poziomu i jak na razie mamy tutaj na koncie 16 szt. (+ 2 szt. w porównaniu do I kw. 2010 r. [+ 14,78%]);

- segment turystyczny bardzo słabo zaczął rok i jak na razie sprzedano tutaj zaledwie 12 autokarów –o 13 szt. mniej niż przed rokiem (- 52,00%);

- segment minibusów –tutaj po mocnym wejściu Kapeny mamy dodatni bilans: 42 szt., czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+ 75,00%).

Podsumowując –osiągnięty po trzech miesiącach br. oraz całym 2010 roku dodatni bilans sprzedaży potwierdza powolny trend wychodzenia autobusowej branży z „kryzysowego dołka”. Ponownie wróciliśmy do sytuacji z lat 2005 - 2007, kiedy w I kwartale roku sprzedawano ok. 250 egzemplarzy. To oznacza odnowę autobusowego taboru na poziomie poniżej 0,5% w skali roku, czyli radykalnie mniej niż zakładają racjonalne wskaźniki, oscylujące w graniach 5-7%.

Przewidujemy, że tegoroczny poziom sprzedaży wszystkich autobusów w Polsce będzie o ok. 20% wyższy niż rok temu, czyli osiągnie poziom ok. 1300 szt. Czy to oznacza, że jesteśmy na dobrej drodze, aby powtórzyć sukces z 2008 r., kiedy polscy przewoźnicy zakupili łącznie prawie 1750 autobusów? Niestety, nie. Fala unijnych dotacji powoli kończy się i w kolejnych latach spółki będą musiały bardziej polegać na swoich budżetach. Biorąc pod uwagę obecny stan miejskich finansów oznacza to ograniczenie inwestycji i mocne zaciskanie pasa.

Lista rankingowa

W I kwartale 2011 r. liderem rynku autobusowego w Polsce została firma Solaris Bus &Coach. Dzięki sprzedaży 81. pojazdów udział producenta z Bolechowa osiągnął poziom 30,8% w całym rynku, w tym 42,0% w segmencie miejskim. To skromniejsze wyniki niż rok wcześniej, a różnica do drugiego w rankingu Mercedesa jest naprawdę niewielka. Czyżby się więc miały sprawdzić zapowiedzi o tegorocznym wyrównaniu udziałów najważniejszych graczy na polskim rynku i koniec wyraźnej przewagi Solarisa nad resztą konkurencji? Rzeczywiście tak mogłoby się wydawać po I kwartale br., natomiast w tym okresie wielkopolska firma zdobyła szereg największych kontraktów w Polsce i zdecydowanie pogrzebała takie prognozy. Solaris wygrał w tym roku trzy mega-przetargi, które zadecydują o obrazie rynku w najbliższych dwóch latach. To dostawy:

- 148. autobusów do Warszawy;

- 100. autobusów do Krakowa;

- 70. autobusów dla Białegostoku.

Łącznie te zamówienia dają sumę aż 318 pojazdów, a do tego trzeba doliczyć duże kontrakty z Łodzi (45 szt.) i Poznania (26 szt. midibusów) oraz mniejsze zamówienia: z Inowrocławia czy Konina. Równolegle będą także odbywały się dostawy zakontraktowane jeszcze w zeszłym roku, w tym autobusów (m.in. dla Poznania i Szczecina) a przede wszystkim trolejbusów –dla Gdyni (10 szt. w 2011 r.) i Lublina (15 szt. w 2011 r. + 15 szt. w 2012 r.) Wygląda to imponująco.

Na drugim miejscu w rankingu –z wynikiem 71. sprzedanych autobusów –uplasowała się marka Mercedes-Benz, która może zaliczyć I kwartał do wyjątkowo udanych. Firma dostarczyła 64 miejskie pojazdy do swoich strategicznych klientów, czyli Bydgoszczy, Gdańska, Zielonej Góry, Bielsko-Białej i Kielc oraz wygrała kontrakt na zakup 27 przegubowców dla Lublina. Między pierwszą dwójką producentów a resztą „peletonu”jest dość spora przewaga, a liderów goni MAN (w tym roku autobusy tej marki odbiorą takie miasta jak Opole, Świerklaniec, Lubin, Szczecinek, Zamość i Gorzów Wlkp.), CMS Auto, Autosan (z bardzo ważnym zwycięstwem w Lublinie na dostawę 53 szt. modeli Sancity 12 LF), Kapena, SOR i Scania. Na koniec warto wspomnieć o coraz lepszej sytuacji Solbusa, który w zeszłym roku przeżywał olbrzymie problemy z utrzymaniem produkcji na dotychczasowym poziomie. Teraz wygrane w Warszawie (na 20 szt. midibusów SM12) i Puławach (także na 20 szt. midibusów SM12) znacznie podniosły morale załogi fabryki w Solcu Kujawskim i miejmy nadzieję, że ich planowa realizacja pozwoli firmie wyjść na prostą.

 

Tabela 1. Polski rynek autobusów w I kwartale 2011 r.

Lp.

MARKA

01-03.2011 r.

udział [%]

01-03.2010 r.

udział [%]

1

SOLARIS

81

30,8%

108

58,7%

2

MERCEDES-BENZ

71

27,0%

8

4,3%

3

MAN

24

9,1%

3

1,6%

4

CMS

22

8,4%

23

12,5%

5

AUTOSAN

21

8,0%

11

6,0%

5

KAPENA-IRISBUS

21

8,0%

7

3,8%

7

inni

23

8,7%

24

13%

RAZEM

263

100%

184

100%

źródło: JMK analizy rynku transportowego
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
rynek
Solaris
Autosan
Mercedes
MAN
CMS
Kapena
  • deskjet – 12.05.2011

    co solaris wyprudukował przez 3 miechy to autosan nie wyprodukuje przez rok

  • stefan0 – 12.05.2011

    autosan zacznie na dobre sprzedaż swoich autobusów po zrealizowaniu pierwszej dużej dostawy 53 autobusów Sancity dla Lublina. Obecnie Sancity jest w Lublinie jako autobus testowy i jeździ się nim o wiele lepiej niż tureckimi Mercedesami Conecto

  • @utos@n – 12.05.2011

    Trzy dni na testach 18-metrowego autosana w Lublinie i trzy zjazdy awaryjne. Wiem, że to pojazd testowy, ale najlepszego wrażenia to nie robi.

  • BR232 – 14.05.2011

    M18LF to coś zupełnie innego niż M12LF...

  • michalbn – 17.05.2011

    Największym problemem testowanych autosanów to zbytnio przeczulone drzwi, które często nie chcą się zamykać. Są też słabo spasowane, ale myślę że autosan bardziej się postara w pojazdach z kontraktu dla LBN.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....