TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek autobusów po I kwartale 2011 r.
Aleksander Kierecki - Opublikowano: 11.05.2011 20:42:12 5 komentarzy
Polski rynek autobusów po I kwartale 2011 r.

Po trzech miesiącach 2011 r. odnotowaliśmy wyraźny wzrost sprzedaży nowych autobusów w Polsce. I to aż o 42%. Krajowi przewoźnicy zakupili łącznie 263 autobusy o dopuszczalnej masie powyżej 5 ton, czyli o 79 szt. więcej niż rok wcześniej. Warto podkreślić, że ta przewaga została wypracowana głównie w lutym i marcu, kiedy w Polsce tradycyjnie sprzedaje się najmniej autobusów. Teraz dzięki realizacji długofalowych miejskich zamówień udało się to przełamać i odnotować nawet lepsze wyniki w tych miesiącach niż w doskonałym 2008 r. Takie bardziej równomierne rozłożenie produkcji na pewno jest sprzyjające dla wszystkich producentów. Warto także podkreślić, że pozytywny bilans sprzedaży odnotowaliśmy prawie we wszystkich segmentach funkcjonalnych w Polsce –za wyjątkiem kategorii autobusów turystycznych.

Zacznijmy nasz krótki opis autobusowego rynku od strategicznego segmentu dla całego rynku, czyli od autobusów miejskich. Łącznie w ciągu trzech miesięcy 2011 r. na polskie ulice wyjechały 193 takie pojazdy, czyli o 72 szt. więcej niż przed rokiem (+59,50%). Najwięcej w tym roku autobusów odebrali następujący przewoźnicy:

- Mobilis Warszawa –33. przegubowe autobusy Solaris Urbino;

- MPK Kraków –16. autobusów Mercedes-Benz Citaro;

- MZK Bydgoszcz –14. autobusów Mercedes-Benz Conecto LF;

- ZKM Gdańsk –14. autobusów Mercedes-Benz Conecto LF;

- MPK Poznań - 14. autobusów Solaris Urbino.

To oznacza, że miejski segment cały czas „ciągnie”cały rynek, natomiast jak wygląda sytuacja w pozostałych kategoriach?

- segment autobusów szkolnych cały czas notuje „zero”i nie ma większych nadziei, żeby się to miało radykalnie zmienić w przyszłości;

- segment autobusów międzymiastowych zaczyna rok od bardzo skromnego poziomu i jak na razie mamy tutaj na koncie 16 szt. (+ 2 szt. w porównaniu do I kw. 2010 r. [+ 14,78%]);

- segment turystyczny bardzo słabo zaczął rok i jak na razie sprzedano tutaj zaledwie 12 autokarów –o 13 szt. mniej niż przed rokiem (- 52,00%);

- segment minibusów –tutaj po mocnym wejściu Kapeny mamy dodatni bilans: 42 szt., czyli o 18 szt. więcej niż przed rokiem (+ 75,00%).

Podsumowując –osiągnięty po trzech miesiącach br. oraz całym 2010 roku dodatni bilans sprzedaży potwierdza powolny trend wychodzenia autobusowej branży z „kryzysowego dołka”. Ponownie wróciliśmy do sytuacji z lat 2005 - 2007, kiedy w I kwartale roku sprzedawano ok. 250 egzemplarzy. To oznacza odnowę autobusowego taboru na poziomie poniżej 0,5% w skali roku, czyli radykalnie mniej niż zakładają racjonalne wskaźniki, oscylujące w graniach 5-7%.

Przewidujemy, że tegoroczny poziom sprzedaży wszystkich autobusów w Polsce będzie o ok. 20% wyższy niż rok temu, czyli osiągnie poziom ok. 1300 szt. Czy to oznacza, że jesteśmy na dobrej drodze, aby powtórzyć sukces z 2008 r., kiedy polscy przewoźnicy zakupili łącznie prawie 1750 autobusów? Niestety, nie. Fala unijnych dotacji powoli kończy się i w kolejnych latach spółki będą musiały bardziej polegać na swoich budżetach. Biorąc pod uwagę obecny stan miejskich finansów oznacza to ograniczenie inwestycji i mocne zaciskanie pasa.

Lista rankingowa

W I kwartale 2011 r. liderem rynku autobusowego w Polsce została firma Solaris Bus &Coach. Dzięki sprzedaży 81. pojazdów udział producenta z Bolechowa osiągnął poziom 30,8% w całym rynku, w tym 42,0% w segmencie miejskim. To skromniejsze wyniki niż rok wcześniej, a różnica do drugiego w rankingu Mercedesa jest naprawdę niewielka. Czyżby się więc miały sprawdzić zapowiedzi o tegorocznym wyrównaniu udziałów najważniejszych graczy na polskim rynku i koniec wyraźnej przewagi Solarisa nad resztą konkurencji? Rzeczywiście tak mogłoby się wydawać po I kwartale br., natomiast w tym okresie wielkopolska firma zdobyła szereg największych kontraktów w Polsce i zdecydowanie pogrzebała takie prognozy. Solaris wygrał w tym roku trzy mega-przetargi, które zadecydują o obrazie rynku w najbliższych dwóch latach. To dostawy:

- 148. autobusów do Warszawy;

- 100. autobusów do Krakowa;

- 70. autobusów dla Białegostoku.

Łącznie te zamówienia dają sumę aż 318 pojazdów, a do tego trzeba doliczyć duże kontrakty z Łodzi (45 szt.) i Poznania (26 szt. midibusów) oraz mniejsze zamówienia: z Inowrocławia czy Konina. Równolegle będą także odbywały się dostawy zakontraktowane jeszcze w zeszłym roku, w tym autobusów (m.in. dla Poznania i Szczecina) a przede wszystkim trolejbusów –dla Gdyni (10 szt. w 2011 r.) i Lublina (15 szt. w 2011 r. + 15 szt. w 2012 r.) Wygląda to imponująco.

Na drugim miejscu w rankingu –z wynikiem 71. sprzedanych autobusów –uplasowała się marka Mercedes-Benz, która może zaliczyć I kwartał do wyjątkowo udanych. Firma dostarczyła 64 miejskie pojazdy do swoich strategicznych klientów, czyli Bydgoszczy, Gdańska, Zielonej Góry, Bielsko-Białej i Kielc oraz wygrała kontrakt na zakup 27 przegubowców dla Lublina. Między pierwszą dwójką producentów a resztą „peletonu”jest dość spora przewaga, a liderów goni MAN (w tym roku autobusy tej marki odbiorą takie miasta jak Opole, Świerklaniec, Lubin, Szczecinek, Zamość i Gorzów Wlkp.), CMS Auto, Autosan (z bardzo ważnym zwycięstwem w Lublinie na dostawę 53 szt. modeli Sancity 12 LF), Kapena, SOR i Scania. Na koniec warto wspomnieć o coraz lepszej sytuacji Solbusa, który w zeszłym roku przeżywał olbrzymie problemy z utrzymaniem produkcji na dotychczasowym poziomie. Teraz wygrane w Warszawie (na 20 szt. midibusów SM12) i Puławach (także na 20 szt. midibusów SM12) znacznie podniosły morale załogi fabryki w Solcu Kujawskim i miejmy nadzieję, że ich planowa realizacja pozwoli firmie wyjść na prostą.

 

Tabela 1. Polski rynek autobusów w I kwartale 2011 r.

Lp.

MARKA

01-03.2011 r.

udział [%]

01-03.2010 r.

udział [%]

1

SOLARIS

81

30,8%

108

58,7%

2

MERCEDES-BENZ

71

27,0%

8

4,3%

3

MAN

24

9,1%

3

1,6%

4

CMS

22

8,4%

23

12,5%

5

AUTOSAN

21

8,0%

11

6,0%

5

KAPENA-IRISBUS

21

8,0%

7

3,8%

7

inni

23

8,7%

24

13%

RAZEM

263

100%

184

100%

źródło: JMK analizy rynku transportowego
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Sprawdź też:
rynek
Solaris
Autosan
Mercedes
MAN
CMS
Kapena
  • deskjet – 12.05.2011

    co solaris wyprudukował przez 3 miechy to autosan nie wyprodukuje przez rok

  • stefan0 – 12.05.2011

    autosan zacznie na dobre sprzedaż swoich autobusów po zrealizowaniu pierwszej dużej dostawy 53 autobusów Sancity dla Lublina. Obecnie Sancity jest w Lublinie jako autobus testowy i jeździ się nim o wiele lepiej niż tureckimi Mercedesami Conecto

  • @utos@n – 12.05.2011

    Trzy dni na testach 18-metrowego autosana w Lublinie i trzy zjazdy awaryjne. Wiem, że to pojazd testowy, ale najlepszego wrażenia to nie robi.

  • BR232 – 14.05.2011

    M18LF to coś zupełnie innego niż M12LF...

  • michalbn – 17.05.2011

    Największym problemem testowanych autosanów to zbytnio przeczulone drzwi, które często nie chcą się zamykać. Są też słabo spasowane, ale myślę że autosan bardziej się postara w pojazdach z kontraktu dla LBN.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....