TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek autobusów elektrycznych w styczniu 2019
JMK - Opublikowano: 04.03.2019 10:00:18
Polski rynek autobusów elektrycznych w styczniu 2019

Zaczynamy nową serię artykułów o sytuacji na polskim rynku autobusów elektrycznych. Wcześniej zamieszczaliśmy wspólnie z Polskim Funduszem Rozwoju tylko infografiki. Teraz - od stycznia 2019 r.- dokładamy do tego projektu także tekstowe, comiesięczne omówienia.

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła liczbę 178 pojazdów. W pierwszym miesiącu bieżącego roku poziom sprzedaży uplasował się na rekordowym poziomie 16 szt. - z Zieloną Górą na czele, która sukcesywnie rejestruje swoje e-busy marki Ursus. Do zamknięcia całego e-kontraktu (47 szt.) zostały jeszcze dwie sztuki, także spodziewamy się, że luty przyniesie zamknięcie zielonogórskiego zamówienia - jak dotąd największego kontraktu na elektrobusy w Polsce.

Ponadto w styczniu do floty polskich elektrobusów dołączyły pierwsze e-busy od Volvo w naszym kraju, które odebrał Inowrocław oraz katowicki, przegubowy Solaris.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 45 szt.

  • Warszawie - 31 szt.

  • Krakowie - 26 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektryków mamy w:

  • Lubuskim - 45 szt.

  • Mazowieckim - 34 szt.

  • Śląskim - 30 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. na dostarczył na polski rynek 98 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 70 szt. a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które awansowała na podium dzięki realizacji kontraktu dla Inowrocławia.

Elektryczna pula

Dane stycznia pokazują nam, że polski rynek elektrycznych autobusów się rozkręca i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy, a także zmiany na liście rankingowej. Aktualnie w trakcie dostaw i produkcji znajdują się 72 autobusy elektryczne i taka liczba na pewno dołączy w tym roku do naszych statystyk. To oznacza także, że w 2019 r. znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie. O tym, czy po raz pierwszy w historii przekroczy ten poziom zadecyduje zamówienia, które czekają na umowy, w tym oczywiście gigantyczny kontrakt MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów.

Łączne oceniamy, że polski portfel zamówień na autobusy elektryczne (czyli w trakcie produkcji i kontraktowania) obejmuje 274 pojazdy. Oczywiście jest to liczba podlegająca dynamicznym zmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnych programów: POIiŚ, RPO i POPW. Tutaj należy też dodać, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, gdzie w puli znajdują się 1082 elektrobusy. To ramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Dotyczy to jak na razie tylko segmentu pojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić w najbliższym czasie. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)
  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Z kolei w styczniu 2019 r. na łączną sumę 188 szt. wszystkich nowych autobusów 21 pojazdów miało eko-napęd (11,22%), co daje dobrą prognozę na cały rok. W podziale na rodzaj napędu pierwszy miesiąc roku wyglądał następująco:

  • 16 elektrobusów

  • 5 autobusów z napędem hybrydowym,

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - głównie dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku (Raport kwartalny PZPM/KPMG "Branża motoryzacyjna", edycja Q1/2018). Warto pamiętać, że swój przetarg na innowacyjny e-bus ogłosił także na początku 2018r. NCBR. Także tutaj nie ma odwrotu i napęd elektryczny będzie z roku na rok zwiększał swój udział w polskim rynku autobusów.

WIĘCEJ
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
elektrobus
rynek
nowe
Polska
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....