TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek autobusów elektrycznych w lutym 2019
- Opublikowano: 15.04.2019 12:00:01
Polski rynek autobusów elektrycznych w lutym 2019

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczba zarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt. pojazdów. To oznacza, że za moment świętowali dwusetny elektrobus w naszym kraju!

Elektryczny luty

W lutym w Polsce zarejestrowano 15 szt. e-busów. Liczba to przede wszystkim rejestracje z Rzeszowa, który w zimie zamknął swój I etap elektromobilnego programu. Podobnie sytuacja wygląda w Katowicach, gdzie Solaris przekazał ostatnie dwa egzemplarze Urbino 18 electric i tym śląska stolica "odhaczyła" zakupy swoich pierwszych przegubowych elektrobusów. Teraz czekamy na powtórkę przetargu na pojazdy standardowe. To kolejnych pięć sztuk.

W drugim miesiącu roku mieliśmy jeszcze jedno zamknięcie e-kontaktu. Według CEPIK-u Inowrocław zarejestrował dwa ostatnie pojazdy w ramach kontaktu na 10 autobusów Volvo 7900 electric.

Zagadką pozostaje dla nas kontrakt Ursusa dla Zielonej Góry. Do zamknięcia całego zamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a w lutym nie odnotowaliśmy żadnej rejestracji pojazdu marki Ursus. Być może marzec przyniesie zakończenie lubuskiego kontraktu - jak dotąd największego kontraktu na elektrobusy w Polsce.

Łącznie w Polsce w okresie styczeń - luty zarejestrowano równo 30 szt. autobusów elektrycznych. To dobry początek. Dla porównania dodajmy, że w tym okresie w segmencie miejskim odnotowaliśmy 164 wszystkich rejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 18%.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanych w naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze - 43 szt.

  • Warszawie - 31 szt.

  • Krakowie - 26 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim - 43 szt.

  • Mazowieckim - 34 szt.

  • Śląskim - 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył na polski rynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za luty 2019 r. pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszcze kolejne rekordy. Aktualnie w trakcie dostaw i produkcji (z podpisanymi umowami) mamy 182 autobusy elektryczne i taka liczba na pewno dołączy do naszych statystyk w 2019 i 2020 roku. To oznacza, że w tym roku znajdziemy się blisko granicy 100 e-rejestracji rocznie, a w 2020 r. najprawdopodobniej ten próg zostanie przekroczony - oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZA Warszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym 2018 r. odnotowaliśmy 63 rejestracje elektrobusów.

Łączne oceniamy, że polski portfel zamówień na autobusy elektryczne (czyli z przyznanym dofinansowanym, ale bez podpisanych umów) obejmuje pulę 242 pojazdów. Oczywiście jest to liczba podlegająca dynamicznym zmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnych programów: POIiŚ, RPO i POPW.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wole zakupu do 1082 elektrobusów. To ramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy to dokładnie nastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia warto podkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów z napędami alternatywnymi. Jak na razie ta sprzedaż dotyczy tylko segmentu pojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak i międzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i na razie nic nie wskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Natomiast wśród miejskich operatorów - głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast - takie ekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowych autobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napęd alternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Rok 2017

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż 160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem 2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługę komunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Rok 2018

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedaży był najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej "zielonego" w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiło się aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami - co daje eko-udział na poziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Rok 2019

Z kolei w styczniu 2019 r. na łączną sumę 188 szt. wszystkich nowych autobusów 21 pojazdów miało eko-napęd (11,22%), co daje dobrą prognozę na cały rok. W podziale na rodzaj napędu pierwszy miesiąc roku wyglądał następująco:

  • 30 elektrobusów

  • 13 autobusów z napędem hybrydowym,

Jak pokazują te dane, liczba zarejestrowanych autobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie - przede wszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będą sprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, o świadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnego usług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnych we flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej 5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce - zobaczymy.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....