TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Polski rynek autobusów elektrycznych w I połowie 2020 r.
InfoBus.pl - Opublikowano: 25.08.2020 19:00:39
Polski rynek autobusów elektrycznych w I połowie 2020 r.

W I połowie br. segment nowych elektrobusów w Polsce odnotował 67 nowych rejestracji i tym samym przekroczyliśmy poziom 269 autobusów elektrycznych w naszym kraju.

Biorąc pod uwagę, że w I połowie br. polscy przewoźnicy odebrali 332 miejskie autobusy, to udział 67 elektrobusów w miejskim rynku daje obecnie ok. 20% udziału. To świetny wynik i to osiągnięty czasie kryzysu. Przypomnijmy, że w całym 2019 r. zostało zarejestrowanych 55 ebusów, co dało im udział na poziomie 5,3%. A to dopiero początek elektrycznej ekspansji.

Po tegorocznej realizacji "kontraktu stulecia" na autobusy elektryczne dla MZA Warszawa (130 szt. Solaris Urbino 18 Electric) poziom elektryfikacji miejskich zakupów może na koniec 2020 roku przekroczyć poziom 35%, a łączna liczba polskich elektrobusów zbliży się do poziomu 400 szt.

Połowa roku

W I połowie br. najwięcej ebusów w Polsce odebrały takie miasta, jak:

  • Warszawa

  • Radom

  • Konin

  • Kutno

Po I połowie 2020 r. zdecydowanym liderem rynku elektrobusów w Polsce jest marka Solaris, która dostarczyła większość zakupionych autobusów o napędzie elektrycznym i to nie tylko w ostatnim okresie, ale i w ogóle. Warto odnotować, że w tym roku jeden ebus zarejestrowała marka Autosan – do celów demonstracyjnych, jeden także zarejestrował Automet, a dwa - Volvo.

Rok 2019

Przypomnijmy, że w zeszłym roku zarejestrowano w Polsce 54 autobusy elektryczne, co oznaczało spadek w porównaniu do 2018 r. o 9 szt. To właśnie dwa lata temu zanotowaliśmy rekordowy - jak dotąd - poziom e-rejestracji - 63 szt.! W 2019 r. najwięcej elektrobusów dostarczono do: Poznania; i Rzeszowa. W rankingu e-marek w 2019 roku dominował Solaris (39) przed Volvo (8) i Ursusem (7).

Dla porównania dodajmy, że w ubiegłym roku w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 1036 rejestracji, co daje elektrobusom udział w sprzedaży na poziomie 5,2%. W 2018 roku wyniósł on dokładnie tyle samo (sprzedano wówczas więcej elektrobusów, ale także cały miejski rynek był większy). Oczywiście spodziewamy się, że ten wskaźnik będzie rósł w kolejnych latach.

Warszawa górą

Po I połowie 2020 r. najwięcej autobusów elektrycznych w naszym kraju jeździło w następujących miastach:

  • Warszawie – 60 szt.

  • Zielonej Górze - 43 szt.

  • Krakowie - 28 szt.

  • Jaworznie - 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcej elektrycznych autobusów mamy w:

  • Mazowieckim - 84 szt.

  • Lubuskim - 43 szt.

  • Śląskim - 36 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowanie wygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do I połowy 2020 r. dostarczył na polski rynek prawie 200 szt. elektrobusów.

Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., a stawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowało na podium dzięki inowrocławskiemu i świdnickiemu zamówieniu (razem 10 szt.)

Elektryczna pula

Dane za 2020 rok pokazują, że polski rynek elektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w kolejnych latach czekają nas jeszcze kolejne rekordy.

  • aktualnie prognozy dla tego segmentu rynku wyglądają następująco: w trakcie dostaw (w tym z podpisanymi umowami) mamy 338 autobusów elektrycznych;

  • w procedurze przetargowej są 34 e-busy;

  • a z uzyskanym finansowaniem, ale jeszcze przed ogłoszeniem przetargu znajduje się 64 elektrobusy.

To razem daje liczbę 435 autobusów elektrycznych, które w najbliższej przyszłości - czyli w latach 2020-2022 - wyjadą na polskie ulice. Te prognozy oznaczają, że w 2020 r. przekroczymy próg 100 e-rejestracji rocznie - a to za sprawą gigantycznego kontraktu MZA Warszawa na łącznie 130 przegubowych elektrobusów, który zostanie zrealizowany do listopada 2020 r.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupy elektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony Unii Europejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewaliśmy się, że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego Transportu Publicznego, do którego miasta zgłosiły wolę zakupu do 1082 elektrobusów. Tak się jednak nie stanie. W marcu br. NCBiR poinformował o zawieszeniu procedury. Teraz o popularności napędu mają zadecydować pieniądze z NFOŚiGW (programy Gazela i Gepard), Narodowego Funduszu Niskoemisyjnego i … środków własnych przedsiębiorstw. Nawet bez kryzysu wywołanego przez COVID-19 byłaby to słaba perspektywa.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżąco zbiera firma "JMK analizy rynku transportowego". Zapraszamy do zamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2020 przygotowaliśmy szeroki zbiór opracowań. To m.in.:

· comiesięczne analizy rejestracji nowych i używanych autobusów w Polsce;

· kwartalne analizy produkcji nowych autobusów w Polsce;

· analizy on-line przetargów na zakup nowych autobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

· analizy on-line przetargów na obsługę miejskich linii autobusowych;

· analizy on-line przetargów na obsługę lokalnych i międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmy JMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Jesteś zainteresowany? Napisz na a.kierecki@jmk.org.pl - w odpowiedzi wyślemy szczegółową wycenę.



Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
rynek
elektrobus
nowe
Polska

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....