Polski rynek autobusów elektrycznych w I kwartale 2019

infobus
20.05.2019 07:00
0 Komentarzy

W okresie od maja 2015 roku do stycznia 2019 roku liczbazarejestrowanych autobusów elektrycznych w Polsce osiągnęła poziom 192 szt.pojazdów. To oznacza, że za moment świętowali dwusetny elektrobus w naszymkraju!

Elektryczny marzec

W lutym w Polsce nie zarejestrowano żadnego e-busa. Liczyliśmyna zamknięcie kontraktu Ursusa dla Zielonej Góry, ale tak się nie stało. Do finalizacjicałego lubuskiego  zamówienia (47 szt.) zostały jeszcze cztery sztuki, a w marcu nieodnotowaliśmy żadnej rejestracji pojazdu marki Ursus. Być może kwiecień przyniesiezakończenie tego kontraktu – jak dotąd największego zamówienia naelektrobusy w Polsce. Ostateczny termin to 17 maj.

Łącznie w I kwartale 2019 r. w Polsce zarejestrowano równo30 szt. autobusów elektrycznych. To naszym zdaniem dobry początek. Dla porównania dodajmy, żew tym okresie w całym segmencie miejskim odnotowaliśmy 250 wszystkichrejestracji, co daje elektrobusom udział na poziomie 12%.

Zielona Góra górą

Aktualnie najwięcej autobusów elektrycznych zarejestrowanychw naszym kraju jest w:

  • Zielonej Górze – 43 szt.

  • Warszawie – 31 szt.

  • Krakowie – 26 szt.

  • Jaworznie – 24 szt.

W przeliczenie na poszczególne województwa to najwięcejelektrycznych autobusów mamy w:

  • Lubuskim – 43 szt.

  • Mazowieckim – 34 szt.

  • Śląskim – 34 szt.

Jeżeli chodzi o najpopularniejsze marki to zdecydowaniewygrywa tutaj Solaris, który od 2015 r. do stycznia 2019 r. dostarczył napolski rynek 112 elektrobusów. Drugie miejsce ma Ursus z liczbą 68 szt., astawkę trzech najmocniejszych e-marek zamyka Volvo, które w tym roku awansowałona podium dzięki inowrocławskiemu zamówieniu (10 szt.)

Elektryczna pula

Dane I kwartał 2019 r. pokazują, że polski rynekelektrycznych autobusów zaczyna się rozkręcać i w tym roku czekają nas jeszczekolejne rekordy. Aktualnie w trakcie dostaw i produkcji (z podpisanymi umowami)mamy 182 autobusy elektryczne i taka liczba na pewno dołączy do naszychstatystyk w 2019 i 2020 roku. To oznacza, że w tym roku znajdziemy się bliskogranicy 100 e-rejestracji rocznie, a w 2020 r. najprawdopodobniej ten prógzostanie przekroczony – oczywiście dzięki gigantycznemu kontraktowi MZAWarszawa na 130 przegubowych elektrobusów. Dla porównania dodajmy, że w całym2018 r. odnotowaliśmy 63 rejestracje elektrobusów.

Łączne oceniamy, że polski portfel zamówień na autobusyelektryczne (czyli z przyznanym dofinansowanym, ale bez podpisanych umów)obejmuje pulę 242 pojazdów. Oczywiście jest to liczba podlegająca dynamicznymzmianom i obliczona głównie na podstawie projektów zgłoszonych do unijnychprogramów: POIiŚ, RPO i POPW.

W tym kontekście należy podkreślić, że polskie zakupyelektrobusów w zdecydowanej mierze opierają się na wsparciu ze strony UniiEuropejskich. Po zamknięciu aktualnej perspektywy finansowej spodziewamy się,że dalszy rozwój tego rynku zapewni rządowy program Bezemisyjnego TransportuPublicznego, do którego miasta zgłosiły wole zakupu do 1082 elektrobusów. Toramowe zamówienie, także ile z nich trafi do finalnych odbiorców i kiedy todokładnie nastąpi, jak na razie trudno jest jednoznacznie określić.

Zielone autobusy

Przy okazji naszego elektrycznego zestawienia wartopodkreślić, że generalnie w Polsce coraz więcej rejestruje się autobusów znapędami alternatywnymi. Jak na razie ta sprzedaż dotyczy tylko segmentupojazdów miejskich. Zarówno wśród autobusów turystycznych, jak imiędzymiastowych oraz minibusów dominuje napęd diesla i na razie nic niewskazuje na to, żeby to się miało zmienić. Natomiast wśród miejskich operatorów- głównie dzięki unijnym funduszom i antysmogowym strategiom miast – takieekologiczne rozwiązania stają się coraz popularniejsze.

W 2016 r. na łączną sumę 1942 szt. wszystkich nowychautobusów tylko 42 konstrukcje (czyli 2,2% wszystkich pojazdów) miało napędalternatywny, w tym zarejestrowano:

  • 19 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG)

  • 17 pojazdów z napędem hybrydowym,

  • 6 elektrobusów.

Rok 2017

Z kolei w 2017 roku takich eko-autobusów zarejestrowano aż160 szt., co daje 7-procentowy udział w całym rynku. W porównaniu z wynikiem2,2% z 2017 r. to znaczący postęp, który prawie wyłącznie jest zasługękomunikacji miejskiej. W 2017 r. do grona zielonych autobusów dołączyło:

  • 85 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusy,

  • 12 pojazdów z napędem na sprężony gaz ziemny (CNG).

Rok 2018

W 2018 roku udział niskoemisyjnej floty w łącznej sprzedażybył najwyższy w historii i ubiegły rok możemy określić mianem najbardziej”zielonego” w całej historii. W ciągu 12 miesięcy na rynku pojawiłosię aż 317 szt. autobusów z alternatywnymi napędami – co daje eko-udział napoziomie 11,7%, w tym:

  • aż 200 autobusów z napędem hybrydowym,

  • 63 elektrobusów,

  • 54 pojazdy z napędem gazowym (CNG).

Rok 2019

W I kwartale 2019 r. na łączną sumę 537 wszystkich nowychautobusów tylko 44 pojazdy miały eko-napęd (8,2% udziału). W ub.r. po Ikwartale poziom był podobny (46 szt.). W podziale na rodzaj napędu, po trzechmiesiącach br. sytuacja jest następująca:

  • 31 elektrobusów

  • 13 autobusów z napędem hybrydowym,

Ze względu na to, że w tym samym czasie w ubiegłym roku,mieliśmy zarejestrowanych 11 szt. autobusów CNG, a teraz z takim napędem nie mapojazdów, to sprawia, że dynamika tylko w łącznej grupie pojazdów elektrycznychi hybrydowych jest bardzo wysoka (wzrost o 25,7%)

Jak pokazują „zielone” dane, liczba zarejestrowanychautobusów z alternatywnymi napędami rośnie w rekordowym tempie – przedewszystkim dzięki unijnemu dofinansowywaniu. Rozwojowi tej części rynku będąsprzyjać też zapisy w Ustawie o elektromobilności i paliwach alternatywnych, oświadczeniu lub zlecaniu świadczenia przez jednostki samorządu terytorialnegousług komunikacji miejskiej podmiotowi, którego udział autobusów zeroemisyjnychwe flocie użytkowanych pojazdów na obszarze tej jednostki osiągnie co najmniej5% od 2021 roku. Jak to wyjdzie w praktyce – zobaczymy.

Statystyczna oferta

Przedstawiony raport to tylko wycinek autobusowych danych, jakie na bieżącozbiera firma „JMK analizy rynku transportowego”. Zapraszamy dozamawiania aktualnych opracowań. Na rok 2019 przygotowaliśmy szeroki zbióropracowań. To m.in.:

·comiesięczne analizy rejestracji nowych iużywanych autobusów w Polsce;

·kwartalne analizy produkcji nowych autobusów wPolsce;

·analizy on-line przetargów na zakup nowychautobusów miejskich oraz międzymiastowych, MINI i turystycznych;

·analizy on-line przetargów na obsługę miejskichlinii autobusowych;

·analizy on-line przetargów na obsługę lokalnychi międzymiastowych linii autobusowych.

Wykonujemy również opracowania pod konkretne zamówienia. Ceny analiz firmyJMK zaczynają się od 150 PLN netto za m-c. Szczegóły na www.jmk.org.pl. Zapraszamy!

Komentarze