Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polski debiut Citaro G C2 hybrid! Szybki test w Koninie

infobus
07.06.2019 14:00
0 Komentarzy

W EvoBus Polska pojawił się kolejny ciekawy autobus demonstracyjny. To pierwszy w naszym kraju Mercedes Citaro G C2 hybrid. Wczoraj, 6 czerwca odbył się szybki test autobusu w Koninie. Co nieco już można o nowej „gwieździe” powiedzieć.

Autobusem może podróżować 135 pasażerów. 41 osób może liczyć na przejażdżkę na fotelach CSE. Prawdopodobnie 17 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Wejście na pokład tego w pełni niskopodłogowego pojazdu jest możliwe dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2.

Czas zerknąć pod tylną maskę Mercedesa. Autobus posiada silnik OM936. To jednostka o pojemności skokowej niespełna 7,7 l. Ma ona 220 kW mocy oraz osiąga 1200 Nm maksymalnego momentu obrotowego. Naturalnie spełnia ona normę Euro 6. Silnik zblokowany jest z automatyczną sześciobiegową skrzynią ZF Ecolife. To przekładnia typu 6AP1200B. Citaro C2, to oczywiście nie mogło zabraknąć modułu rekuperacyjnego. Dzięki temu autobus ma charakteryzować się niższym spalaniem oraz m.in. większą żywotnością akumulatorów.

Autobus posiada także wspomagający moduł hybrydowy. Elektryczny silnik w kształcie dysku jest umieszczony między silnikiem spalinowym a automatyczną skrzynią biegów. Po przekroczeniu pewnej prędkości lub gdy autobus hamuje, w trakcie odzyskiwania energii kinematycznej, silnik działa jak generator wytwarzający energię elektryczną, który jest na krótko przechowywany przez hybrydową „gwiazdę” w kondensatorach MHS. Gdy autobus ponownie przyspiesza, silnik elektryczny wykorzystuje zgromadzoną energię do wspomagania silnika wysokoprężnego lub gazowego, dodatkowo zwiększając łączny moment obrotowy. Mercedes nazywa to fazą wsparcia.

Silnik elektryczny ma moc maksymalną 14 kW i maksymalny moment obrotowy 220 Nm. Zalety hybrydy Citaro są oczywiste. Podczas przyspieszania i gdy pojazd odjeżdża, silnik spalinowy może zapewniać znacznie mniejszą moc dzięki wsparciu jednostki elektrycznej. To wpływa na oszczędności w zużyciu paliwa. Silnik elektryczny zapewnia także wsparcie na biegu jałowym.

Demonstracyjna hybryda to autobus w wersji, która ma być ukłonem w kierunku polskich przewoźników. A to m.in. dzięki zastosowaniu wydzielonej i w pełni odseparowanej od przestrzeni pasażerskiej kabiny dla kierującego. Jest ona zabudowana na pełnej szerokości autobusu (z dwoma niezależnymi wyjściami). To pierwsze Citaro w najnowszej odsłonie z takim rozwiązaniem.

Czekamy więc na kolejny test i zapewne kolejną garść szczegółów. Przegubowa hybryda to kolejne po eCitaro, które ma pokazać polskim przewoźnikom co Mercedes ma do zaproponowania w zakresie napędów nisko- lub zeroemisyjnych.

Komentarze