Polska z elektromobilnym potencjałem: baterie i silniki

infobus
22.03.2019 07:00
0 Komentarzy

21 marca, w Warszawie, miał miejsce III Kongres pojazdówelektrycznych. Głos m.in. zabrał szef MZA, Jan Kuźmiński, który zapowiedział,że pierwsze przegubowe autobusy elektryczne pojawią się w stolicy już napoczątku 2020 roku.

-„Polska ma potencjał technologiczny do budowy silnikówelektrycznych i baterii, ale brakuje środków finansowych, które pozwolą wdrożyćje do produkcji – ocenił dziekan wydziału elektrycznego PolitechnikiWarszawskiej prof. Lech M. Grzesiak

Otwierając dyskusję podczas III edycji „Kongresupojazdów elektrycznych i infrastruktury energetycznej do ich ładowania, prof.Lech M. Grzesiak przypomniał, że w elektrycznych samochodach najważniejsze sąsilnik i baterie.

-„Chcemy i możemy rozwijać silniki elektryczne,przekształtniki energii i magazyny energii. I to są obszary, w którychrzeczywiście możemy zaistnieć. Na polskich uczelniach i w ośrodkach badawczychjest wiele projektów i należałoby z tego skorzystać – mówił, zwracając się dozebranych na kongresie przedstawicieli biznesu. „Mamy rozwiązania, którepozwolą na budowanie silników elektrycznych bez wykorzystania pierwiastków ziemrzadkich, które występują tylko w kilku krajach” – dodał.

Grzesiak podkreślił też, że „potencjał polskichinżynierów w zakresie elektromobilności jest na najwyższym światowym poziomie,o czym świadczy współpraca polskich naukowców z zachodnimi koncernamimotoryzacyjnymi i technologicznymi”.

Warszawska flota

O znaczeniu elektromobilności – mówił zastępca prezydenta mst. Warszawy Robert Soczyński. „Elektromobilność i wszelkie działaniaproekologiczne, to rewolucyjna zmiana w podejściu do transportu, myuczestniczymy w tych zmianach, w zakresie transportu miejskiego. Już ponad 50proc. pasażerów przewozimy pojazdami elektrycznymi jak metro, tramwaje iautobusy elektryczne, których flotę poszerzamy. Rozstrzygamy właśnie przetargna 130 autobusów elektrycznych” – powiedział. Dodał, że w Warszawiewyznaczono ponad tysiąc punktów, w których powstaną stacje ładowania. Oznaczato, że wkrótce będzie ich w sumie 2 tys.

O elektromobilności w transporcie publicznym mówił takżeprezes Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie Jan Kuźmiński.”Inwestujemy w ekologiczny i zeroemisyjny transport publiczny od lat”- powiedział. „Obok budowy kolejnych tras tramwajowych i nowych liniimetra, sukcesywnie będziemy wymieniać tabor autobusowy. Będą to wyłączniepojazdy napędzane gazem lub energią elektryczną” – dodał.

Przeguby na początku 2020 roku

Szef MZA poinformował, że Warszawa realizuje przetarg na 130elektrycznych przegubowych autobusów (ofertę złożyła firma Solaris Bus &Coach). Zakup jest dofinansowany ze środków UE z programu Infrastruktura iŚrodowisko. Pierwsze z nich pojawić się mają na ulicach stolicy już na początku2020 roku.

-„To jeden z największych europejskich przetargów nadostawę elektrobusów. Dzięki zamówieniu Warszawa, jako drugie po Londyniemiasto w Europie, będzie miała ponad sto autobusów elektrycznych. Łącznie, wrazz posiadanymi elektrobusami, po stołecznych ulicach poruszać się będzie 160pojazdów” – podkreślił.

W kongresie udział wzięli przedstawiciele samorządów,reprezentanci świata nauki oraz eksperci z branży energetycznej imotoryzacyjnej oraz przedsiębiorcy.

Organizatorem Kongresu jest Miasto Stołeczne Warszawa,CZIiTT Politechniki Warszawskiej i Fundacja Nasza Energia. Kongres organizowanyjest w ramach VI Warszawskich Dni Energii 2019. (PAP)

Komentarze