Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Polska premiera BMC Procity 12 – za tydzień

infobus
07.11.2018 10:00
0 Komentarzy

We wtorek, 13 listopada na trasy wyruszą uruchamiane przez Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolię autobusy czterech linii ekspresowych na lotnisko Katowice. Bilet na przejazd za 14 zł to jednocześnie bilet ważny dobę we wszystkich tamtejszych środkach komunikacji miejskiej.

Górnośląsko-Zagłębiowska Metropolia (GZM) powstała 1 lipca 2017 r., a zaczęła działać od 1 stycznia 2018 r. Organizacja – mocą ustawy przygotowanej przez rząd specjalnie dla regionu – skupia 41 miast i gmin centralnej części woj. śląskiego, zamieszkanych przez blisko 2,3 mln osób. Jednym z jej ustawowych zadań jest transport publiczny.

Od stycznia br. na terenie Metropolii obowiązują już m.in. wspólny cennik biletów jednorazowych komunikacji miejskiej (w miejsce taryf trzech dotychczasowych organizatorów) i bezpłatne przejazdy do 16. roku życia. Od kwietnia br. zaczął obowiązywać wspólny cennik biletów okresowych. GZM utworzyła też Zarząd Transportu Metropolitalnego, który przejmie na jej terenie funkcję organizatora komunikacji (od dotychczasowych organizatorów, planowo od 2019 r.).

Jeszcze w ub. roku przedstawiciele GZM zapowiadali, że jednym z pierwszych działań Zarządu Transportu Metropolitalnego będzie samodzielne uruchomienie w 2018 r. komunikacji autobusowej do lotniska Katowice.

Przetarg na operatora czterech metropolitalnych linii lotniskowych ogłosił z końcem lipca br. jeden z obecnych operatorów, KZK GOP – na mocy zawartego z nim przez Metropolię porozumienia. Zwyciężyło konsorcjum spółek Kłosok, Pawelec, A21, PKS Południe, które zapewni obsługę ekspresowych linii 15 nowymi autobusami, w tym 12 autobusami BMC Procity 12. Umowę z konsorcjum, na 38 miesięcy, podpisano 19 października br.

Więcej o polskim debiucie niskopodłogowych konstrukcji BMC w naszym kraju pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Jakie koszty?

Koszt funkcjonowania linii, które będą finansowane z budżetu GZM, wyniesie w tym roku ok. 2 mln zł, natomiast w 2019 r. – ok. 10 mln zł. Pod kątem uruchomienia linii lotniskowych zarząd GZM już pod koniec września br. wprowadził zmiany w „zintegrowanym systemie taryfowo–biletowym obowiązującym w granicach GZM”.

Zmiany te przewidują, że przejazdy liniami ekspresowymi na lotnisko będą możliwe na podstawie biletów dobowych (normalnych i ulgowych) oraz długookresowych biletów: 30-dniowego i 90-dniowego.

Bilety dobowe już teraz uprawniają do nielimitowanego podróżowania całą siecią komunikacji miejskiej w Metropolii (obecnie to operatorzy KZK GOP, MZK Tychy, MZKP Tarnowskie Góry); od 13 listopada zapewnią nielimitowaną liczbą przejazdów liniami lotniskowymi, a od 1 listopada – można już na ich podstawie jednorazowo pojechać pociągiem Kolei Śląskich.

Do przejazdu KŚ uprawnia jedynie papierowa wersja biletu, ponieważ system kontroli w pociągach nie jest jeszcze zgodny z systemem Śląskiej Karty Usług Publicznych (ma to zostać rozwiązane wraz z wdrożeniem tzw. Metrobiletu (planowanego wspólnego biletu na komunikację miejską i KŚ), który ma zacząć obowiązywać od pierwszego kwartału 2019 r.

Komentarze