TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Politechnika Śląska: Nie będziemy produkować elektrobusów
PAP InfoBus.pl - Opublikowano: 23.12.2018 14:00:59
Politechnika Śląska: Nie będziemy produkować elektrobusów
Jak już informowaliśmy w InfoBusie, oferta Politechniki Śląskiej została wybrana - obok Ursusa i Autosana - w przetargu NCBiR na polskiego e-Busa. Jednak uczelnia wcale nie chce sama produkować tych pojazdów i to jest właśnie tak poszukiwane przez rząd przez innowacyjne podejście.

Wybór oferty Politechniki Śląskiej w przetargu NCBR Bezemisyjny Transport Publiczny był dla wielu osób z branży kompletnym zaskoczeniem, jednak biorąc pod uwagę innowacyjny charakter programu ma to swój sens i to całkiem spory

Przede wszystkim "na dzień dobry" Politechnika Śląska nie może nic stracić, a wszystko może zyskać. Wszelkie kwestie związane z własnością intelektualną, czy zobowiązaniami produkcyjnym - co było przeszkodą nie do przeskoczenia dla Solarisa czy Volvo, o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ - dla kompletnie nowego gracza są kwestią otwartą. W narodowym projekcie śląska uczelnia zamierza przede wszystkim wykorzystać swoje  doświadczenia związane m.in. z napędami, źródłami zasilania, oprogramowaniem, rozwiązaniami autonomicznymi i materiałami, natomiast w kwestii budowy samych autobusów - współpracować z producentami pojazdów. Sprytne?

Zarządzać projektem

Jak powiedziała PAP dziekan wydziału mechanicznego technologicznego prof. Anna Timofiejczuk, Politechnika Śląska nie będzie producentem autobusów. W złożonym wniosku o dopuszczenie do programu NCBiR uczelnia określiła, że samodzielnie w projekcie może wykonać 50 proc. zadań.

- Mamy bardzo duże doświadczenie, jeżeli chodzi o prace badawczo-rozwojowe. Zrobiliśmy wiele rzeczy, które teraz można połączyć i włączyć w ten autobus, np. związanych z napędami, materiałami, designem, z autonomią - powiedziała prof. Timofiejczuk, wskazując na prezentowanego akurat w Centrum Nowych Technologii Politechniki Śląskiej, w pewnym stopniu autonomicznego robota dla górnictwa.

Wśród innych łączących się z tym programem NCBR dziedzin, w których specjalizuje się uczelnia, dziekan wydziału mechanicznego technologicznego wymieniła oprogramowanie sterujące czy systemy zasilania.

- Mamy pojazdy elektryczne, wodorowe, w tej chwili budujemy też pneumatyczne - zasygnalizowała.

Prof. Timofiejczuk zaznaczyła, że pod kątem programu Bezemisyjny Transport Publiczny Politechnika porozumiała się z firmami z regionu, a także współpracuje z innymi polskimi firmami - wytwórcami pojazdów. Teraz uczelnia czeka na podpisanie umowy z NCBiR.

Terminarz prac

Narodowe Centrum Badań i Rozwoju po podpisaniu umów przewiduje wejście w fazę B+R, która została podzielona na 3 etapy:

  • Etap 1 - opracowanie dokumentacji pojazdu 12 m (zgodnej z oczekiwaniami zamawiającego) - NCBiR planuje na ten etap przyznać 2.500.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 195 dni. Po tym czasie NCBiR będzie oceniał przedłożoną dokumentację pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których dokumentacja zostanie pozytywnie oceniona przez NCBiR.

  • Etap 2 - opracowanie prototypu pojazdu 12 m - NCBiR planuje na ten etap przyznać 4.850.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 225 dni. Po tym etapie NCBiR będzie oceniał prototyp pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy zostaną dopuszczone podmioty, których prototyp 12m zostanie pozytywnie oceniony przez NCBiR i zamawiających w trakcie testów.

  • Etap 3 - opracowanie typoszeregu prototypów pojazdów 10m, 12m i 18m - NCBiR planuje na ten etap przyznać 15.000.000 zł netto/podmiot, czas realizacji etapu 215 dni. Po tym etapie NCBiR będzie oceniał zaprezentowany typoszereg pojazdów pod kątem spełniania wymogów SIWZ. Do kolejnej fazy (wdrożeniowej) zostaną dopuszczone podmioty, których typoszereg pojazdów zostanie pozytywnie oceniony przez NCBiR i zamawiających.

Cel - e-Bus

Przypomnijmy, że celem programu NCBiR jest opracowanie innowacyjnego autobusu bezemisyjnego i zakup opracowanego prototypu/prototypów przez samorządy. Narodowe Centrum Badań i Rozwoju porozumiało się w tej sprawie z 26 polskimi miastami oraz Górnośląsko-Zagłębiowską Metropolią, zrzeszającą 41 miast i gmin. W efekcie wielkość możliwego zamówienia określono na ponad 1000 innowacyjnych pojazdów.

NCBR zastosowało tu model partnerstwa innowacyjnego zakładający, że w odpowiedzi na ogłoszenie o zamówieniu publicznym, zawierane będą umowy z wykonawcami, którzy następnie równolegle będą realizowali kolejne etapy projektów badawczych. Wraz z ich oceną po każdym etapie NCBR ma ograniczać liczbę prowadzonych projektów.

Politechnika Śląska była wśród kilku podmiotów, które samodzielnie złożyły do Narodowego Centrum Badań i Rozwoju wniosek o dopuszczenie do udziału w programie. Następnie złożyła ofertę, która wraz z propozycją Ursusa i Autosanu została wybrana do dalszej realizacji - o tym pisaliśmy TUTAJ




Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
przetarg
elektrobus
NCBiR
Autosan
Ursus
Politechnika Śląska
  • Wojciech Liberda – 23.12.2018

    Nie mam nic przeciwko politechnice ale czy warto wyważac otwarte drzwi? Zanim Oni to zrobią będzie że 3 lata, a w ciągu tych 3 lat Solaris inni zdąża juz wyprodukować tysiące autobusów elektrycznych, w których na pewno zmieni się co nieco np. Baterie....

Dyskutuj pod tym artykułem bezpośrednio na !

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....