Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Podlaskie i PKS Nova liczą na autobusową ustawę

infobus
09.05.2019 13:00
0 Komentarzy

Głównym przewoźnikiem autobusowym w Podlaskiem jestsamorządowa PKS Nova, powstała z początkiem 2017 roku z połączenia pięciuspółek PKS w województwie. Szacunki wskazują, że realizuje ok. 70 proc.połączeń w regionie. Firma liczy na dofinansowanie z funduszu rozwojuprzewozów.

Samorząd województwa poprzedniej kadencji wybrał drogępołączenia pięciu należących do niego spółek komunikacyjnych, by – jakargumentowano – uchronić je przed upadłością, co wiązałoby się także zzaniechaniem realizacji zadań dotyczących komunikacji w regionie.

Zjednoczenie PKS-ów

Zanim powstała PKS Nova, w regionie działały – jako odrębnepodmioty prawne – spółki PKS w Białymstoku, Łomży, Suwałkach, Siemiatyczach iZambrowie. W 2011 roku samorząd województwa przejął je od Skarbu Państwa. Nowaspółka powstała z początkiem 2017 roku, po ponad półrocznych przygotowaniach wwyniku inkorporacji, czyli włączenia do PKS Białystok czterech pozostałychprzedsiębiorstw.

-„Staramy się walczyć z wykluczeniem komunikacyjnym”- powiedział 8 maja PAP prezes PKS Nova Cezary Sieradzki. Podał przykładBielska Podlaskiego (miasto powiatowe) i jego okolic, gdzie jeden zprzewoźników prywatnych – z powodów finansowych – wycofuje się z rynku. Wkontekście takich działań, by do wykluczenia komunikacyjnego nie doszło, prezesSieradzki poinformował o dwóch liniach PKS Nova w gminie Białowieża, kolejnej wgminie Czyże oraz planach stworzenia połączenia Białystok-Tykocin, przezJeżewo.

-„Nie czekamy tylko i wyłącznie na tę ustawę, ale staramysię również działać dynamicznie na terenie województwa podlaskiego, żeby jaknajbardziej luki wypełniać” – powiedział prezes Sieradzki, odnosząc się dorządowych planów. Zaznaczył, że w niektórych miejscach, z powodów ekonomicznychczy np. z powodu braku kierowców, firma jest jednak zmuszona zawieszać czylikwidować niektóre połączenia.

Lepsze wyniki

Odnosząc się do sytuacji spółki w dwa lata od rozpoczęciarestrukturyzacji powiedział, że operacyjny wynik finansowy (bez sprzedażynieruchomości) w I kwartale 2019 roku, w relacji do I kwartału 2017 roku (czylipierwszych miesięcy działalności PKS Nova) jest o 70 proc. lepszy, zaś dopodobnego okresu sprzed roku – lepszy o 25 proc. Zwrócił uwagę, że w tym czasieznacznie wzrosły koszty (podwyżki cen paliwa, podwyżki dla pracowników).

Prezes zaznaczył, że firma – biorąc też pod uwagęzobowiązania przejętych spółek – nadal ma wynik ujemny, ale „dynamiczniesię to zmienia”.

Krok w dobrą stronę

Odnosząc się do projektu stworzenia funduszu rozwojuprzewozów autobusowych o charakterze użyteczności publicznej, powiedział, że tokrok w dobrą stronę.

-„Tego typu rozwiązania na pewno są potrzebne,zobaczymy jaka będzie ostateczna forma tej ustawy. Ustawa jest wciążprocedowana, nie znamy więc niektórych szczegółów, żeby móc odpowiedzieć, jakikonkretny wpływ może to mieć. Na pewno będziemy chcieli skorzystać z tychśrodków” – powiedział Sieradzki.

Zwrócił uwagę np. na to, iż mają być dofinansowywane nowepołączenia, a nie obecnie istniejące, z których wiele jest nierentownych.

-„Więc tu powstaje pytanie, co zrobić, żeby nie tylko skomunikować obszarydotąd nieskomunikowane, ale również nie dopuścić do nowych wykluczeń, które siępojawią, jeżeli będą dofinansowywane tylko połączenia nowe” – dodał prezespodlaskiej spółki komunikacyjnej.

PKS Nova ma obecnie 420 autobusów, zatrudnia blisko 800osób. Realizuje głównie kursy w regionie (również na poziomie wewnątrzposzczególnych gmin), ale też obsługuje trasy dalekobieżne, czy dowozy uczniówna potrzeby gmin. Prezes Sieradzki ocenił, że PKS Nova obejmuje ok. 70 proc.rynku w Podlaskiem; pozostały obsługują podmioty prywatne.(PAP)

Komentarze