TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

Po pokazie wodorowego Solarisa w Pile
INFOBUS.PL - Opublikowano: 04.12.2019 17:00:27
fot. MZK Piła

Wczoraj, 3 grudnia odbył się pierwszy testowy przejazd ulicami miasta autobusu wodorowego Solaris Urbino 12 hydrogen. Prezentacja odbyła się na terenie Piły, a pasażerowie mogli poznać działanie napędu wodorowego i udać się w krótki rejs po mieście.

Prezydent Piły, Piotr Głowski podkreślił, że nieustająco zmniejszamy emisję poprzez wymianę floty komunikacji miejskiej. Po ulicach jeżdżą nowoczesne autobusy hybrydowe, w przyszłym roku do taboru dojdzie kolejne siedem hybryd, a za dwa lata pojawią się pierwsze autobusy elektryczne. A tych Piła dzięki dofinansowaniu z UE w ramach POIŚ kupi pięć. O szczegółach pisaliśmy tutaj.

Wodorowy Solaris umożliwia podróż ok. 80 pasażerom, w tym 29 na fotelach Ster 8MU Ultra Light. Z niskiej podłogi dostępnych jest 12 foteli, a więc można powiedzieć, że to taki standard producenta "jamnikó", który na życzenie klienta zawsze można "podkręcić". Dostęp na pokład jest zapewniony przez trzy wejścia w układzie 2-2-2. Zastosowano płaty oraz sterowanie firmy BODE. 

Wnętrze jest utrzymane w bardzo ciekawej stylistyce. Drewnopodobne panele w pasie podokiennym oraz na wieży z tyłu Solarisa świetnie kontrastują z białymi poręczami i czarnymi stelażami foteli. Efekt elegancji potęguje sufit, w którym dominują różne odcienie błękitu oraz refleksy mające nawiązywać do paliwa "jamnika", a więc wodoru. To już kolejny egzemplarz demonstracyjny, w którym Solaris stawia na kolorystykę wnętrza według takiego klucza. 

Premierowy Nowy Urbino 12 posiada ogniwo paliwowe o mocy 60 kW, w którym jest przetwarzany wodór. Pojazd posiada także niewielkiej pojemności baterię trakcyjną Solaris High Power o pojemności 29,2 kWh. Ich głównym zadaniem jest wspomaganie ogniwa paliwowego w chwilach największego zapotrzebowania na energię. Bateria będzie ładowana energią pochodzącą z wodoru. Z kolei napęd stanowi oś ZF AVE130 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi o szczytowej mocy 125 kW każdy. Aby maksymalnie obniżyć zużycie energii, w pojeździe zastosowano klimatyzację z pompą ciepła CO₂, która wykorzystuje ciepło wytwarzane przez ogniwo paliwowe. 

Dzięki zastosowanej w pojeździe technologii, autobus wodorowy będzie miał możliwość pokonania rekordowego (z całej gamy autobusów elektrycznych) zasięgu na pojedynczym tankowaniu – ponad 350 km. Energia elektryczna w ogniwie wodorowym powstaje w procesie odwróconej elektrolizy wody i przekazywana jest bezpośrednio do napędu. Jedynymi produktami reakcji chemicznej zachodzącej w ogniwie są ciepło oraz para wodna. Pojazd nie generuje więc absolutnie żadnych szkodliwych substancji. Wodór gromadzony jest w butlach kompozytowych umieszczonych na dachu.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
tabor
MZK Piła
Solaris
wodór
test

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....