Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

Po hybrydach elektryki. MZK Konin z dwoma Urbino 12 electric

infobus
30.04.2020 12:00
0 Komentarzy

27 kwietnia dwa pierwsze konińskie autobusy elektryczne zaparkowały w zajezdni MZK Konin. Czas na odbiór!

Ich pierwszymi pasażerami byli: prezes zarządu MZK Magdalena Przybyła oraz prezydent Konina Piotr Korytkowski.

Eko trzynastka

Przypomnijmy, że firma Solaris Bus & Coach rozpoczęła tegoroczne dostawy dla MZK Konin od pojazdów hybrydowych, które dotarły do przedsiębiorstwa w zeszłym tygodniu – o czym pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Tym samym Konin czeka jeszcze na cztery kolejne autobusy hybrydowe (w tym dwa klasy MEGA) i pięć elektrycznych. Sześć elektryków ma się pojawić w Koninie do połowy roku. Siódmy dotrze do końca sierpnia.

-„W sumie flotę MZK Konin w tym roku zasili 13 nowoczesnych pojazdów: sześć hybrydowych oraz siedem elektrycznych. – Dla konińskiego przewoźnika to epokowa zmiana – mówi prezydent Konina Piotr Korytkowski.

Zakup 13 nowoczesnych Solarisów wraz z ładowarkami kosztował miasto ponad 30 milionów złotych. Ich zakup jest realizowany w ramach projektu pt. „Ekologiczny Konin – rozwój i promocja niskoemisyjnego transportu miejskiego” w ramach Wielkopolskiego Regionalnego Programu Operacyjnego na lata 2014-2020. Jeden elektryk został zakupiony za ponad 2,6 miliona zł brutto z projektu „Stworzenie zintegrowanego systemu komunikacji publicznej na terenie K OSI – etap II”.

Koniński standard

Pierwsze elektrobusy w Koninie są – podobnie jak hybrydy – wyposażone m.in. w monitoring wnętrza, automaty do sprzedaży biletów, klimatyzację w całej przestrzeni pasażerskiej, panel LCD wyświetlający trasę oraz kolejne przystanki.

-„Autobusy są komfortowo wyposażone. Myślę, że i pasażerowie, i kierowcy będą się czuli w nich dobrze. Jeśli chodzi o jakość komunikacji miejskiej, to Konin wstępuje na nową drogę. To już zupełnie inna epoka – mówi prezydent Korytkowski.

Na uznanie zasługuje też dobór kolorystyczny wnętrza pojazdu, a przede wszystkim tapicerki i imitującej drewno podłogi. Razem wygląda to naprawdę super.

Liniowy debiut

Nowe autobusy hybrydowe na ulicach miasta zobaczymy najwcześniej w połowie maja, po przeszkoleniu kierowców.

Jak tłumaczy prezes zarządu MZK Magdalena Przybyła – dzięki tej inwestycji do 2025 roku firma będzie miała wypełniony wymóg związany z niskoemisyjnością taboru. Zmiana przyniesie też oszczędności.

-„Pochodzący jeszcze z ubiegłego wieku stary tabor był bardzo kosztowny, zwłaszcza jeśli chodzi o naprawę silników. Wymiana starych autobusów na nowoczesne znacznie ulży spółce, pomoże w bieżącym funkcjonowaniu i dostosowywaniu się do potrzeb mieszkańców. Zwłaszcza teraz, w dobie koronawirusa, musimy być elastyczni i reagować błyskawicznie. Żeby móc tym wymaganiom sprostać, np. wysyłać autobusy rezerwowe, poza kierowcami musimy mieć jeszcze wystarczający tabor – wyjaśnia Magdalena Przybyła.

Teraz przewoźnik analizuje rozkłady jazdy pod kątem przydziału elektrobusów do realizacji zadań przewozowych. Na pełnej baterii mogą one przejechać około 120 km. Prezes MZK zapewnia, że elektryk będzie obsługiwał linię nocną „100”.

Obecnie MZK obsługuje 20 linii, dysponuje 56 autobusami. Magdalena Przybyła zaznacza, że kilka starych pojazdów będzie wycofanych z użycia.

Komentarze