Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKS Białystok ma 49 mln i czeka na więcej

infobus
20.10.2015 14:44
0 Komentarzy

W ostatnich dniach PKS Białystok sprzedał firmiedeveloperskiej tereny przy ul. Fabrycznej w Białymstoku za sumę 14,9 mln zł.

16października podpisano wstępny akt notarialny w tej sprawie – poinformował dzisiajmarszałek województwa Mieczysław Baszko. I marszałek i władze PKS Białystokpodkreślają, że pieniądze ze sprzedaży Fabrycznej nie będą w żaden sposóbinwestowane w przebudowę obecnego dworca. Mają być zainwestowane w zakup nowegotaboru. Przetargowe oferty w tej sprawie będą otwierane 9 listopada. PKSBiałystok chce zainwestować w 45 nowych autobusów.

Teraz w ciągu miesiąca zarząd województwa podlaskiego mawybrać inwestora, który przebuduje teren dworca PKS w Białymstoku, ustalone mabyć też jak ta inwestycja będzie realizowana – poinformował Mieczysław Baszko. Spośród pięciu ofert, które wpłynęły w tejsprawie, do dalszych konsultacji i negocjacji wybrano trzy – poinformował nakonferencji prasowej Baszko. Na razie nie są podawane żadne informacjedotyczące tych firm, ofert czy zakresu finansowego planowanych koncepcji.

Wiadomo, że zarząd województwa chce, by w miejscudotychczasowego, zaniedbanego dworca z lat 70. XX wieku powstało nowoczesne centrumprzesiadkowe z peronami, baza techniczna i stacja obsługi PKS, ale też centrumusługowe. Cała infrastruktura starego dworca ma być zburzona. Te zmiany toelement planu restrukturyzacji PKS Białystok, które – podobnie jak kilka innychPKS w regionie – należy do samorządu województwa podlaskiego.

Inwestor ma także przekazać pieniądze PKS na – jakpowiedział marszałek – „podwyższenie kapitału zakładowego spółki” – wjakiej wysokości – na razie nie jest to sprecyzowane.

Mieczysław Baszko powtórzył we wtorek, że władze województwachcą, by inwestycję sfinansował inwestor, który w zamian przejmie centrumbiurowo-usługowo-handlowe, a pozostałe elementy dotyczące komunikacji przekażenieodpłatnie PKS Białystok z całą infrastrukturą. Baszko podkreślał, że wsprawie tej inwestycji „musi być obustronny interes”.

Inwestycje: centrum przesiadkowe, centrum usługowe i bazatechniczna PKS mają powstać na czterech hektarach gruntów przy ul. BohaterówMonte Cassino (tam jest dworzec) oraz niedaleko, na ulicy Stołecznej.”Koncepcja budowy centrum przesiadkowego polega na wykorzystaniu wartościtych nieruchomości. Za część środków, które możemy uzyskać ze sprzedaży tychnieruchomości, chcemy wybudować właśnie te obiekty: stację i dworzec zterminalami” – mówił prokurent PKS Białystok Marek Zaczek. Dodał, żerozmowy z oferentami dotyczą tego, który z nich „bardziej sięzaangażuje” finansowo w inwestycję i jak – pod względem funkcjonalnym – jązrealizuje.

Prezes PKS Białystok Cezary Sieradzki podkreślał, żechodzi o to, by cała inwestycja się zbilansowała, a wręcz, żeby jeszcze PKSzyskał na tym finansowo.

Samorząd województwa chce również współpracować zwładzami Białegostoku, które także mają plany przebudowy układu komunikacyjnegow okolicy dworca. Chodzi o spójność tych rozwiązań.

PKS Białystok zatrudnia ok. 260 osób, firma realizujedziennie około 500 kursów. Samorządowi województwa podlaskiego opróczbiałostockiego podlegają także PKS w Łomży, Suwałkach, Zambrowie orazSiemiatyczach. W 2011 r. po wielu dyskusjach, władze województwa podpisały zministrem skarbu państwa umowy o nieodpłatnym przejęciu tych spółek od SP.Gdyby samorząd nie przejął wówczas PKS-ów, byłyby one przez resortsprywatyzowane. W prywatnych rękach jest w regionie jedynie PKS BielskPodlaski. (PAP)

Komentarze