W piątek, 9 grudnia br., na zajezdnię Przedsiębiorstwa Komunikacji
Miejskiej w Katowicach przy ulicy Mickiewicza, przyjechały ostatnie
autobusy z tegorocznego zamówienia przewoźnika.
Tym samym Solaris zamknął tegoroczną dostawę obejmującą 30 pojazdów, w tym 15 szt. 12-metrowych Urbino 12 i 15 szt. 18-metrowych Urbino 18. Wartość całego kontraktu wyniosła 33 mln zł netto.
Dostarczone do PKM-u autobusy marki Solaris spełniają najwyższe normy emisji spalin ? Euro 6, warto nadmienić również, że są to kolejne już tak dobrze wyposażone autobusy. Pod maską znajdują się, znane już z eksploatacji pierwszych egzemplarzy 12-metrowych autobusów ? Solaris Urbino 12 wyposażonego w jednostkę EURO 6, silnik PACCAR MX-11, o mocy 210kW/286KM, współpracujący z 4-biegową automatyczną skrzynią biegów Voith Diwa 854,6. Z kolei autobusy przegubowe napędzane są mocniejszymi jednostkami PACCAR (DAF) MX-11 240 o mocy 240kW/320KM, również współpracujące z 4-biegowym Voithem Diwa 864,6.
Komfort i ergonomia
Pasażerowie będą przewożeni w komfortowych warunkach, ponieważ za osprzęt chłodząco-ogrzewający zadbała firma Spheros. Dodatkowo podczas podróży będzie można podładować tablet bądź smartfona, dzięki wyposażeniu autobusów w ładowarki USB. W jedno-członowych pojazdach, pasażerowie o ograniczonej sprawności ruchowej mogą skorzystać aż z 12 siedzeń dostępnych bezpośrednio z podłogi, z kolei w przegubowych z 15 ? z czego 8 w przednim członie i 7 w przegubie. Kierowca ma do dyspozycji standardowo już pulpit firmy ACTIA, osobny nawiew wraz z nagrzewnicą, a dodatkowo może również skorzystać z ładowarki USB, zamontowanej w bocznym panelu. O system informacji pasażerskiej zadbano poprzez montaż kasowników i wyświetlaczy firmy R&G Mielec.
Autobusy prawdopodobnie wyjadą jeszcze pod koniec roku, a obecnie są przygotowywane do eksploatacji. Trwają przede wszystkim montaże urządzeń ŚKUP, bez których nie mogą pojawić się na mieście. Pojazdy otrzymały kolejno nr taborowe: SU12 ? od 616 do 630 i SU18 ? od 1345 do 1359. Nowe nabytki zastąpią zgodnie z umową od 1 stycznia 2017 roku wysłużone Jelcze i Ikarusy na liniach organizowanych przez KZK GOP.
Podstawą jest test
Warto również nadmienić, że od 30 listopada br. PKM testuje 3-drzwiowego MAZ-a napędzanego silnikiem spełniającym normy emisji spalin Euro 6. Pojazd testowany jest w głównej mierze na linii 688, a zostanie w Przedsiębiorstwie do 21 grudnia br. Testowany był już m.in. w gdyńskim PKS-ie oraz u Lazara. Władze PKM zapowiadają, że na pewno nie będzie to jedyny autobus testowy w najbliższym czasie.
Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na

Gliwice, A21 i chyba Aska mają już IV generację. Mało to, na IV generację czeka już Sosnowiec i chyba Jaworzno, a Katowice jak zwykle byle najtaniej... poza tym pulpit VDO byłby lepszy, a już w ogóle najlepiej byłoby gdyby do przetargu zgłosił się i wygrał Mercedes z Citaro. No i można powoli żegnać się z Ikarusami i wysokimi Jelczami... szkoda. A co następne w kolejce? Może stare MANy i pierwsze Solniczki?
Mi pulpit nie przeszkadza, jest wręcz dopasowany do kierowców. A Katowice poza tym wybrały sprawdzoną konstrukcje a nie jakieś nowości. Z tego co kojarze to w przyszłym roku w przyszłym roku juz nie będzie Solarisów.
Ani Citaro, ani IV generacja nie jest wyznacznikiem jakości. Poza tym lepiej kupić coś, co jest sprawdzone.
No nie wiem, czy Urbino III można nazwać "sprawdzonym". Im nowsza dostawa tym było gorzej. Przynajmniej ostatnie dostawy są w miarę ok. Zasadniczo to jest jakieś uzasadnienie dlaczego UIV miałoby być droższe od UIII? To, że zastosowali układ podziału podwozia jak w Mercedesie, a nie w Manie? O co chodzi dobrze widać na zdjęciach z tylnych członów w środku dla Gliwic i Katowic.Czy nowy układ jest lepszy? Nie sądzę, bo UIII są w Warszawie wyraźnie zwinniejsze na zakrętach niż Mercedesy - mają krótszy przedni człon, a to jednak robi różnicę. Zresztą kierowcy Solarisów na TŁ bardzo często wyprzedzają Mercedesy jeżeli jest miejsce. Odwrotnej sytuacji nie pamiętam. UIII jest ogólnie sprawniejsze przy wymianie pasażerów i jeździe niż Mercedesy. Ciekawe, czy UIV zachowało te walory.
@Jelczu A co już przetarg rozstrzygnąłeś?
@Farafiu: przecież IV generacja różni się od III degsinem i ewentualnie drobnostkami, a różnica cenowa jest taka że nawet Katowice stać...
powinni jeszcze kierowców im dać gratis do tych autobusów bo za szmaciane pieniążki nikt u nich o zdrowych zmysłach nie chce jeździć...
@www W stosunku do III gen, IV ma jeszcze małe niedociągnięcia i sprawia nieco więcej awarii. Jeżeli chodzi o rozplanowanie autobusu, Solaris jest tak elastycznym producentem, z którym dogada się każdy szczegół. @kubexNie tylko, a te niby drobnostki, to jednak funkcjonalne usprawnienia, sprawiające większy komfort jazdy.
@kubala nie nie rozstrzygnąłem ale z racji zamówień sbc na pewno do czerwca z dostawami się nie wyrobi. A przetarg na dniach pzdr
Dodaj komentarz
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.