Witamy na stronie Transinfo.pl Nie widzisz tego artykułu, bo blokujesz reklamy, korzystając z Adblocka. Oto co możesz zrobić: Wypróbuj subskrypcję TransInfo.pl (już od 15 zł za rok), która ograniczy Ci reklamy i nie zobaczysz tego komunikatu Już subskrybujesz TransInfo.pl? Zaloguj się

PKM Gliwice wykonuje zwrot. W kierunku CNG!

infobus
13.12.2019 12:00
0 Komentarzy

Gliwickie Przedsiębiorstwo Komunikacji Miejskiej znów zaskakuje. Po przyznaniu dofinansowania na zakup elektrobusów spółka przymierza się także do zakupu pojazdów na sprężony gaz ziemny. Plan? 14 autobusów na początek.

Elektrobusy
Centrum Unijnych Projektów Transportowych przyznało PKM 26 986 650 zł dofinansowania. Dodajemy wkład własny i wychodzi ciekawa suma. Gliwicki projekt ma być bowiem wart 39 101 270 zł. Przewoźnik dzięki tym pieniądzom pozyska 10 elektrobusów. Będą one przedstawicielami dwóch klas. 

Najwięcej, bo siedem będzie elektrycznych „dwunastek”. Cały projekt zamkną bateryjne przegubowce. Tych bowiem będą trzy sztuki. PKM przewiduje się, że autobusy elektryczne obsługiwać będą 2 linie autobusowe. Chodzi połączeniach o numerach A4 (to najpopularniejsza gliwicka linia autobusowa) i 676.

Nie tylko elektrobusy
Gliwicki PKM chce mieć w swojej flocie pojazdy napędzane różnymi rodzajami energii. Energia elektryczna to nie jedyne alternatywne paliwo. Przewoźnik chce bowiem postawić także na gaz. I jak się można domyśli chce sięgnąć po fundusze europejskiego aby zrealizować ten pomysł.

„Jeżeli taki wniosek uzyska pozytywną kwalifikację to wtedy przymierzymy się do zakupu 14 autobusów na gaz ziemny. Wtedy mogę spokojnie powiedzieć, że będziemy analizować koszty obsługi autobusów zasilanych energią elektryczną, autobusów na olej napędowy i autobusów na gaz ziemny.” – mówił Radiu Piekary Henryk Szary, prezes gliwickiego PKM.

Aby móc wykorzystywać autobusy na gaz, trzeba zbudować stację tankowania oraz zbiorniki do magazynowania gazu. PKM dysponuje kilkoma projektami rozbudowy swojej bazy . Realizacja będzie o tyle skomplikowana, że firma niedawno otrzymała dofinansowanie na zakup pojazdów elektrycznych i rozbudowę placu o miejsce do ładowania.

Ale PKM ma na to pomysł. Na terenie bazy zabezpieczono już miejsc pod ewentualną infrastrukturę do obsługi gazu. Przewoźnik chce też postawić na wolne tankowanie autobusów na tzw. „wędkę”. Dzięki temu pojazdy są równocześnie tankowane, a zbiorniki do magazynowania gazu na bieżąco uzupełniane.

10 MAXI-diesli
Warto też wrócić do tego co się obecnie dzieje. PKM szuka dostawcy 10 spalinowych „dwunastek”, najlepiej z dodatkowym modułem hybrydowym. Kto zgarnie to zlecenie? Przekonamy się już niedługo. Otwarcie ofert niebawem.

Komentarze