TransInfo

InfoBus

InfoRail

InfoTram

InfoBike

InfoAir

InfoShip

  • Start
  • rejestracja
Konto użytkownika
Aby korzystać z konta użytkownika musisz się najpierw zalogować.
Jeśli nie posiadasz jeszcze swojego konta - zarejestruj sie już teraz!

Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe














Minimum jedna opcja musi być wybrana
turystyczne


organizator, pośrednik
Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o przewoźniku
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Informacja dostępna dla wszystkich użytkowników systemu|







Dane szczegółowe













Kontakt dostępny dla wszystkich użytkowników systemu



Profile społecznościowe




Informacje o biurze podróży
Załącz dokumenty
Opis jak co działa

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane











Profile społecznościowe



Dodatkowe informacje o użytkowniku

Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


WYCZYŚĆ FORMULARZ
ZATWIERDŹ
Podstawowe dane


Zamawiam darmowy newsletter


Oświadczam iż zapoznałem się regulaminem serwisu


ZATWIERDŹ

Dziękujemy za rejestrację

Wiadomość z potwierdzeniem oraz szczegółami została wysłana na adres e-mail podany przy wypełnianiu zlecenia.


ZAREJESTRUJ SIĘ

TransInfo

InfoRail

PKM Gliwice na liniach KZK GOP
Paweł Piech - Opublikowano: 16.12.2008 13:21:35 7 komentarzy
PKM Gliwice na liniach KZK GOP

Kontynuując przegląd śląskich przewoźników w tym tygodniu przenosimy się na drugi koniec sieci KZK GOP, gdzie swoją bazę oraz obszar działania ma spółka PKM Gliwice. Dysponuje ona 180 autobusami i jest trzecim co do wielkości graczem na górnośląskich liniach.

Przedsiębiorstwo to, tak jak większość na Śląsku, powstało 1 października 1991, po przekształceniu WPK Katowice, z wydzielonego Zakładu Komunikacyjnego Nr 4 w Gliwicach. Do 1997 roku przewoźnik zajmował się nie tylko obsługą linii ale również ustalał ich przebieg, opracowywał taryfy przewozowe oraz organizował komunikację. Od dnia 1 stycznia 1997 r. miasto Gliwice przystąpiło do związku KZK GOP, a od 28 sierpnia 1997 PKM działa jako spółka z ograniczoną odpowiedzialnością, w której głównym udziałowcem jest miasto Gliwice. Pozostali to: miasta Zabrze i Knurów oraz gminy Gierałtowice i Zbrosławice.

Jak już wspomnieliśmy obecnie firma eksploatuje 180 autobusów i posiada jedną bazę przy ulicy Chorzowskiej 150 w Gliwicach. PKM Gliwice obsługuje 40 linii KZK GOP: 6, 8, 8bis, 32, 47, 58, 58bis, 59, 60, 71, 81, 93, 120, 126, 156, 178, 186, 187, 194, 197, 198, 202, 259, 617, 624, 636, 648, 650, 669, 676, 677, 678, 692, 699, 702, 710, 840, 870, 932, 224.

PKM Gliwice jako pierwsze w regionie i nieliczne w Polsce przedsiębiorstwo rozpoczęło zakup autobusów nowych z Europy Zachodniej, nie zaś, tak jak to miało miejsce w innych miastach przestarzałych konstrukcji Ikarus rodem z Węgier lub rodzimych JELCZ. Efektem tego był zakup, w latach 1992 –1993, 10 krótkich DAB-ów 12-1200B oraz 5 przegubowych DAB-ów 12-1800B. Autobusy ze względu na wysoką sprawność oraz kulturę pracy zostały docenione i w roku 1996 zakupiono jeszcze dwa krótkie, fabrycznie nowe DAB-y 12-1200B. W latach 2006-2008 firma wzbogaciła się o trzy modele DAB 12-1200B oraz 10 przegubowych DAB-ów 12-1800B. Tym razem były to jednak pojazdy używane, zakupione w Danii.

Jako ciekawostkę można wskazać, że jedynym Ikarusem zakupionym po 1992 r. był model 260.30A, który został dostarczony w 1997 r. Jest on nadal eksploatowany w firmie, jednak model ten nie spełnił pokładanych w nim oczekiwań i nie dokonano następnych zakupów. Prawdziwą odnowę taboru rozpoczęto w latach 1998-1999. Zakupiono wówczas pierwsze pięć niskopodłogowych autobusów VOLVO B10BLE, rok później przetarg na siedem nowych pojazdów wygrał MAN z modelem NL222. Przełom lat 2001-2002 przyniósł zakup ośmiu MAN-ów NL223 oraz jednego i dotychczas jedynego autobusu wielkości mini - KAPENA Thesi City. Kolejny przetarg, w roku 2003, niespodziewanie wygrał JELCZ z modelem M125M. Był to pierwszy zakup pojazdów JELCZ po przerwie trwającej 15 lat. W 2005 roku zaczęto poważnie myśleć o wymianie już dość mocno wyeksploatowanych autobusów przegubowych - wzorem innych przedsiębiorstw postanowiono zakupić partię próbną pięciu pojazdów piętnastometrowych. Wybór padł na markę SOLARIS model Urbino 15. Autobusy te nie sprawdzają się jednak na wąskich ulicach Gliwic, zaś zmniejszona pojemność powoduje dodatkowe głosy krytyki wśród pasażerów jeżdżących w większym tłoku. Dlatego w kolejnym przetargu zdecydowano się już na zakup autobusów przegubowych. Rok 2006 to zakup trzech krótkich MAN-ów NL263 Lion’s City oraz dwóch długich MAN-ów NG313 Lion’s City G. W kolejnym przetargu na sześć przegubowych autobusów wygrał SOLARIS z modelem Urbino 18. Tegoroczny zakup piętnastu nowych pojazdów przegubowych oraz późniejszy, szesnastu nowych, krótkich, również wygrał SOLARIS, odpowiednio z modelem Urbino 18 oraz Urbino 12. Dzięki zakupom dużej partii autobusów przegubowych oraz uzyskaniu dobrej ceny, postanowiono dokupić dodatkowy autobus SOLARIS Urbino 12.

 

PKM Gliwice jest jedynym przedsiębiorstwem na Śląsku, który eksploatuje więcej autobusów przegubowych (102 pojazdy) niż krótkich (78 pojazdów). Jednak mimo nowych zakupów nadal najliczniej reprezentowanym producentem jest IKARUS (68 pojazdów), kolejny to SOLARIS (43 sztuki) oraz DAB (30 autobusów). Średnia wieku taboru to około 12 lat, a udział niskiej podłogi wynosi 41%.

Lp.

Marka i Model                             

Rocznik       

Ilość

Niskapodłoga

Uwagi

1

DAB 12-1200B

1990-1996

15

NIE

2 z City-Trafik HT Kopenhaga, 1 z Arriva Fredericia w 2006

2

DAB 12-1800B

1990-1993

15

NIE

10 z Århus Sporveje w 2006,2007,2008

3

IKARUS 260.04

1983-1985

8

NIE

 

4

IKARUS 260.30A

1997

1

NIE

 

5

IKARUS 280.26

1983-1992

59

NIE

 

6

JELCZ M11

1986-1988

7

NIE

 

7

JELCZ M125M Vecto

2003

6

TAK

 

8

KAPENA Thesi City 65C

2001

1

TAK

 

9

MAN NL222

2000

7

TAK

 

10

MAN NL223

2001-2002

8

TAK

 

11

MAN NL263 Lion\'s City

2006

3

TAK

 

12

MAN NG313 Lion\'s City G

2006

2

TAK

 

13

SOLARIS Urbino 12

2008

17

TAK

 

14

SOLARIS Urbino 15

2005

5

TAK

 

15

SOLARIS Urbino 18

2006-2008

21

TAK

 

16

VOLVO B10BLE

1998-1999

5

TAK

 

 

Podsumowując sytuacja taborowa pojazdów solo należy stwierdzić, iż jest ona imponująco dobra. Dzięki tegorocznym zakupom w odstawkę przejdą Jelcze M11 oraz część IKARUS-ów 260. Z taborem przegubowym jest znacznie gorzej, tutaj do wymiany kwalifikuje się znaczna część pojazdów IKARUS 280, chodź są to autobusy po naprawach głównych. Na słowa pochwały zasługuje dbałość przedsiębiorstwa o swój tabor, co widać nawet po najstarszych pojazdach. Każdy zakupiony nowy autobus ma indywidualnie dostosowane wyposażenie, co ułatwia późniejsze serwisowanie oraz wydłuża eksploatację. Jednak przedsiębiorstwo musi dalej inwestować w odnowę parku. Aby w przeciągu 10 lat wycofać pojazdy wysokopodłogowe należy co roku kupować co najmniej 7 autobusów przegubowych oraz 3-4 „solówki”.


Spodobał Ci się ten artykuł? To polub nas na
Sprawdź też:
PKM Gliwice
MAN
IKARUS
JELCZ
SOLARIS
VOLVO
DAB
KZK GOP
  • andrzejh69 – 17.12.2008

    "przedsiębiorstwo rozpoczęło zakup autobusów nowych z Europy Zachodniej, nie zaś, tak jak to miało miejsce w innych miastach jak przestarzałych konstrukcji Ikarus rodem z Węgier l..." Akurat w 1994 roku PKM Bytom kupił 8 Ikarusów 415 które były nowocześnejsze niż Dab-y 12-1200B czy 12-1800B, a w 1997 PKM Bytom jako pierwszy w aglomeracji katowickiej zakupił całkowicie niskopodłogowe Ikarusy 412.. więc proszę autora o pisanie nienaciąganej prawdy.

  • Daro85 – 17.12.2008

    "Ciekawe" wnioski wysnuwa autor w tych artykułach. Jeżeli trzymac się zapronowanego tempa zmian to ostatni autobus wysokopodlogowy w dniu wycofania będzie miał 26 lat. Raczej wcześniej się rozsypie ;-)

  • Paweł Piech – 17.12.2008

    Zgadza się PKM Bytom zakupił partię Ikarusów 415 jednak to było w roku 1994, a Gliwice autobusy Daby zakupiły już w 1992r. Inną sprawą jest to że wszystkie autobusy DAB nadal są eksploatowane a Ikarusy serii 4xx kursują jeszcze w pojedynczych przypadkach i czasami są wcześniej wymieniane niż starsze Jelcze, dodatkowo Budapeszt zastępuje Ikarusy serii 4xx (z powodu samozapłonom) autobusami Volvo produkowanymi w Polsce. Większość przedsiębiorstw w Polsce nawet do roku 1997 kupowało wyłącznie Ikarusy serii 280 i 260. Oczywiście można założyć że autobusy będę wymienione do EURO 2012, wtedy przedsiębiorstwo musiało by kupować co roku ponad 18 autobusów przegubowe i ponad 5 pojazdów krótkich jednak jak na realia śląskie jest to raczej niemożliwe.

  • Deco – 17.12.2008

    Ikary serii 4xx nie kursują, bo PKM Bytom został zlikwidowany ;)

  • andrzejh69 – 19.12.2008

    Właśnie Ikarusy 415 nie kursują po ślląsku bo padł PKMBytom, w Bielsku dopiero po 15 latach się je wycofuje, w Budapeszcie czasem się zapali 412 ale wcale statystycznie nie czesciej niz inne autobusy (np Solarisy, Neoplany, Many, Volva) w europie. IK 415 i 435 kursują w Częstochowie i póki co nie będą kasowane. Skoro Ikarusy 280/260 w Gliwicach wytrzymują 20-25 lat to nic przecież dziwnego że Daby wytrzymają też te 20-25 :). Trzeba PKM Gliwice przyznać że bardzo dba o tabor, o jego estetykę - tu w przeciwienstwie do Katowic nie a wałka i dykt malowanych pędzlem. Moim zdaniem OKM Gliwice najbardziej ma zadbany tabor w sieci KZKGOP.

  • Daro85 – 19.12.2008

    "Oczywiście można założyć że autobusy będę wymienione do EURO 2012, wtedy przedsiębiorstwo musiało by kupować co roku ponad 18 autobusów przegubowe i ponad 5 pojazdów krótkich jednak jak na realia śląskie jest to raczej niemożliwe"- spokojnie jest możliwe o czym świadczy przykład PKM Świerklaniec (zakupili ponad 20 autobusów w tym roku). Poza tym wiadomo, że nikt przy wymianie taboru nie kieruje się jakąś wyimaginowaną funkcją trendu tylko tym jaki stan te pojazdy reprezentują-- a w 2018 raczej autobusem rocznik 1993 się rpzetargu nie wygra, choc kto go tam wie ;)

  • MADE IN HUNGARY – 18.01.2009

    W Bielsku Białej 6 IK415 pójdzie na remont, więc prosiłbym nie pisać głupot że są wycofywane.

Zapraszamy do dyskusji także na naszym profilu ! W jednym miejscu wszystkie środki transportu publicznego!

Dodaj komentarz

Aby móc dodawać komentarze należy się zalogować
Portal TransInfo.pl nie ponosi odpowiedzialności za treść zamieszczanych komentarzy. Mechanizm komentowania służy merytorycznej dyskusji dotyczącej informacji oraz materiałów umieszczanych w Portalu TransInfo.pl. Pragnąc przestrzegać obowiązującego prawa oraz zachować merytoryczny charakter dyskusji informujemy, że komentarze pozamerytoryczne, obraźliwe, utrzymane w tonie lekceważącym osoby trzecie lub zawierające jednoznaczne oskarżenia wobec tych osób będą usuwane. InfoBus zastrzega również sobie prawo redakcji bądź skrótów pojawiających się na portalu opinii.

Twój planner podróży


Z:
DO:
DATA
ODJAZDU
CZAS
ODJAZDU

SZUKAJ
Newsletter

Firma "JMK analizy rynku transportowego" oferuje na bieżąco aktualizowaną informację przetargową w zakresie dostaw taboru szynowego, autobusowego oraz obsługi linii komunikacyjnych. Wykup dostęp on-line!
Aktualizowane co miesiąc raporty na temat liczby zarejestrowanych nowych oraz używanych autobusów w Polsce to kompendium wiedzy na temat tego segmentu gospodarki. Analizy zawierają m.in. szczegółowe...
Sprawdź nasz nowy cennik reklamowy na rok 2019 Nasz portal działa w branży transportu publicznego od 2001 roku. Początkowo - tylko pod nazwą InfoBus.pl - obejmował tylko tematykę autobusową....