Piła kupuje swoje pierwsze elektrobusy. Ze wsparciem CUPT

infobus
06.07.2020 13:00
0 Komentarzy

6 lipca MZK Piła ogłosił przetarg na zakup 5 szt. nowychautobusów elektrycznych klasy MAXI wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania.

To efekt podpisanej w dniu 30 stycznia umowy z CentrumUnijnych Projektów Transportowych o dofinansowanie projektu „Zakup nowychautobusów elektrycznych wraz z niezbędną infrastrukturą ładowania”. Przypomnijmy,że Piła była jednym z 13 beneficjentów w Polsce, a drugim miastem wWielkopolsce (obok Poznania), które otrzymało wsparcie CUPT w ramach specjalnego konkursu projektów.O tym wydarzeniu pisaliśmy w InfoBusie TUTAJ

Całkowita wartość projektu to 16.113.000,00 zł, a wartośćdofinansowania z UE – 11.130.750,00 zł (85%).

Co chce Piła?

Najnowsze zamówienie MZK Piła dotyczy dostawy 5 szt. autobusówmiejskich o napędzie elektrycznym wraz z infrastrukturą ładowania pojazdów;stanowiących element rodziny autobusów miejskich o wysokim stopniu unifikacji,jednego producenta (marki), o długości całkowitej od 11 500 mm do 12 200 mm. Każdyautobus musi posiadać co najmniej 70 miejsc, z tego co najmniej 20 miejscsiedzących i co najmniej 6 dostępnych z poziomu niskiej podłogi.

Dodatkowo każdy pojazd powinien być wyposażony w systeminformacji audiowizualnej. W skład systemu powinno wchodzić główne urządzeniesterujące systemem, zwane dalej komputerem pokładowym pojazdu, obsługiwanebezpośrednio przez kierującego, system informacji głosowej oraz tabliczewnętrznych, wewnętrznych – zgodnych z wyposażeniem standardu SystemuInformacji Pasażerskiej będącego na wyposażeniu pojazdów zamawiającego.

Wszystkie pojazdy mają mieć pantografy, a w ramach odbiorukońcowego każdego autobusu przeprowadzona będzie próba ładowania urządzeńmagazynujących energię elektryczną w autobusie na stanowisku ładowaniapantografowego oraz za pośrednictwem złącza plug–in.

Dodatkowo przewoźnik wymaga w zakresie infrastruktury:

  • trzy ładowarki dwustanowiskowe (zajezdniowe) umożliwiającejednoczesne ładowanie 2 autobusów mocą 60kW +/- 2 % dla każdego autobusu, lubładowanie 1 autobusu mocą 120 kW +/- 2 %,

  • stację transformatorową SN/NN zasilającą stacje ładowania;

  • stację szybkiego ładowania, wolno stojącą;

  • stację transformatorową SN/NN zasilającą stację szybkiegoładowania.

Całość ma być gotowa do 29 kwietnia 2022 r. Czyli mamykolejny autobusowo-infrastrukturalny projekt. Wybór najkorzystniejszej ofertyzostanie dokonany na podstawie trzech kryteriów:

  • Okres gwarancji / Waga: 10.00

  • Właściwości techniczno-eksploatacyjne / Waga: 30.00

  • Cena – Waga: 60.00

Przetargowe wymogi

Kto może podejść do zamówienia MZK Piła? Na początek wymogi finansowe:należy mieć środki finansowe lub zdolność kredytową w wysokości co najmniej 2000 000 PLN + OC na nie mniej niż 1 000 000 PLN.

W zakresie doświadczenia mamy konieczność wykazania siędostawą w ciągu ostatnich trzech lat, co najmniej jedną dostawę min. 3 sztukfabrycznie nowych jednoczłonowych autobusów miejskich o napędzie elektrycznymwraz z załączeniem dowodów określających, czy dostawa ta zostały wykonane wsposób należyty i terminowy. Do tego trzeba mieć raport techniczny drogowegozużycia energii elektrycznej wg testu SORT 2 wykonany wg wytycznych UITP przezniezależną, certyfikowaną jednostkę badawczą.

Mamy tez zapis na czasie: „Zamawiający przewiduje możliwośćzmian umowy w zakresie przedłużenia terminu wykonania przedmiotu umowy wprzypadku działania siły wyższej uniemożliwiającej wykonanie umowy w terminie.W takim wypadku termin wykonania umowy może ulec przedłużeniu o czas trwaniaprzeszkody spowodowanej siłą wyższą. Za siłę wyższą uważa się zdarzeniezewnętrzne, którego skutków nie da się przewidzieć ani im zapobiec. W szczególnościza siłę wyższą będzie się uważać działanie przyrody, takie jak np.: huragan,trzęsienie ziemi, powódź, stan epidemii oraz inne zdarzenia takie jak np.:wojna, zamieszki, strajk generalny (z wyjątkiem strajków u wykonawcy),działania legislacyjne władz powodujące niemożność wykonania umowy.”

O tym, kto jeszcze – oprócz oczyścicie Solarisa – podejdzie do pilskiegozamówienia, dowiemy się najwcześniej 7 sierpni, kiedy zaplanowano otwarcie ofert.

Trzynastka z RPO

MZK Piła krótko mówiąc wie, jak korzystać z unijnychfunduszy, czego dowodzą ostatnie, taborowe zakupy. W zeszłym roku przewoźnik zamówił:

  • sześć autobusów Solaris Urbino 12 z silnikiem diesla – o czympisaliśmy TUTAJ – za sumę 6 856 020,00 PLN brutto, co daje jednostkową cenęUrbino 12 w wysokości 929 000 PLN netto. Z gwarancją całopojazdową na 42miesiące. Pojazdy te od czerwca już kursują po ulicach Piły. Ten zakup zostałzrealizowany w ramach projektu „Rozwój miejskiego zbiorowego transportuniskoemisyjnego wraz z systemem zarządzania komunikacją miejską w Pile”;

  • siedem autobusów hybrydowych Solaris Urbino 12 Hybrid – o czympisaliśmy TUTAJ – i które pojawią się w wielkopolskim mieście pod koniecwakacji. To elementem unijnego projektu „małe centrum przesiadkowe” przyulicach 1 Maja i Śródmiejskiej. Piła czeka też na dostarczenie inteligentnychwiat przystankowych z podgrzewanymi siedzeniami zasilanymi fotowoltaiką.

Wszystko to razem przyniesie lepszą komunikację w Pile. I tojuż za moment.

Komentarze