Pierwszy ze 130 Nowych Urbino 18 electric już w Warszawie!

infobus
17.01.2020 13:30
0 Komentarzy

Rozpoczęły się dostawy 130 przegubowych elektrobusów od Solarisa dla Miejskich Zakładów Autobusowych w Warszawie. Dziś, 17 stycznia pierwszy zameldował się u największego przewoźnika miejskiego w Polsce na zajezdni przy ul. Woronicza.

Za 130 elektrycznych przegubowców dla MZA Solaris otrzyma 399 590 100 PLN brutto. Jeden Nowy Urbino 18 electric w wersji warszawskiej i stołecznym pakietem gwarancyjnym to koszt 2 499 000 PLN netto. I takiej ceny już zapewne nikomu nie uda się uzyskać.

Zgodnie z umową pierwszy testowy egzemplarz został przekazany. Do końca stycznia dojadą kolejne cztery, czyli łącznie będzie ich pięć. Pojazdy trafią do obsługi linii 503, aby ją maksymalnie zelektryfikować (po linii 222). Co ciekawe, Solaris chce dostarczyć wszystkie pojazdy wcześniej niż to wynika z umowy (czyli do 27 listopada 2020 r.), ale to jeszcze musi być szczegółowo omówione przez obie strony.

Warszawski standard
Zaczynamy od pojemności pasażerskiej – każdy z 130. przegubowych Soalrisów MZA Warszawa umożliwia podróż maksymalnie 133 pasażerom. 39 osób ma zagwarantowane podróżowanie na fotelach typu Ster 8MU Ultra Light. 13 siedzeń jest dostępnych z niskiej podłogi. Na pokład autobusu można się dostać dzięki czterem wejściom w układzie 2-2-2-2 z drzwi firmy Ventura. Co ciekawe drugie są odskokowo-przesuwne. Pozostałe otwierają się do środka. Do tego mamy pełną kabinę kierowcy.

130 przegubowych elektrycznych Urbino dla MZA będzie wyposażonych w baterie typu Solaris High Power o pojemności 150 kWh (5 x 30kWh – dwie paczki w wieży, 3 packi na dachu – jedn w wagonie, a dwa nad przednią osią) ), które są przystosowane do szybkiego ładowania pantografem oraz wolnego poprzez złącze plug-in. Ich pojemność umożliwia pokonanie na jednym ładowaniu w zależności od warunków pogodowych i drogowych dystansu ok. 200 – 250 km.

Dzięki doładowywaniu pantografem na postojach między kursami uzyskujemy gotowość operacyjną elektrobusu praktycznie przez całą dobę, co skutecznie pozwala obsłużyć nim typową całodzienną brygadę.

Pojazd wyposażono w oś napędową ZF AV130-400 ze zintegrowanymi silnikami trakcyjnymi. W zarządzeniu energią wykorzystano sterowanie firmy Medcom. Dodatkowo w pojazdach dla MZA zastosowano przetwornicę napięcia silnika trakcyjnego, wykonaną w technologii SiC, co dodatkowo wpłynie na obniżenie zużycia energii.

Hybrydowe ogrzewanie
Na warszawskie baterie Solaris udzielił zgodnie z wymaganiami zamawiającego siedmioletniej gwarancji. Energia elektryczna będzie w nich uzupełniana poprzez ładowarki zajezdniowe typu plug-in oraz za pomocą pantografów.
Autobus Urbino 18 Electric dla MZA jest wyposażony w jedno gniazdo do ładowania plug-in nad przednią osią oraz pantograf, który jest zamontowany na dachu pojazdu, ale nie na za ostatnimi drzwiami, jak w aktualnie eksploatowanym przegbowcu, ale nad przednią osią.

Coś dla pasażerów. Naturalną wentylację zapewnia 10 przesuwnych okien oraz umieszczone nad sufitem wentylatory nadmuchowe. Przestrzeń pasażerska jest klimatyzowana przy pomocy dwóch urządzeń produkcji firmy Konvekta. Ogrzewanie w Warszawie ma być hybrydowe – czyli podstawowe – elektryczne i dodatkowe – spalinowe, które będzie włączane tylko w czasie najniższych temperatur, czyli w trakcie kilkunastu dni w trakcie roku.

Dodatkowe udogodnienia to monitoring oraz gniazdka USB w przestrzeni pasażerskiej. Elektrobusy zostaną wyposażone też w automat biletowy.

System informacji pasażerskiej oparto na rozwiązaniach warszawskiej firmy Macro-System. Składa się on z czterech zewnętrznych wyświetlaczy diodowych o wysokiej rozdzielczości. Święcą one na biało, co z resztą jest tożsame z aktualnymi wymogami stołecznego ZTM. Ponadto pasażer ma także do dyspozycji pięć wewnętrznych tablic LCD. Dwie są o przekątnej 38″ (tzw. „e-korale). Pozostałe trzy to monitory 23”, które zamontowano pod sufitem. Nie zabrakło oczywiście głosowych zapowiedzi przystanków.

Współpraca z Solarisem
Do tej pory Solaris do Warszawy dostarczył już grubo ponad 1000 autobusów miejskich, w tym 20 elektrycznych. Elektrobusy można na co dzień spotkać na linii nr 222. Aktualnie MZA posiada 21 autobusów elektrycznych z logo Solarisa, w tym: 10 szt. Urbino 12 III Electric generacji, 10 szt. Urbino 12 Electric IV generacji oraz jeden przegub w ramach długoterminowego wypożyczenia. Do tego dochodzi 10 elektrobusów Ursusa. To oznacza, że już w listopadzie 2020 r. Warszawa będzie miała 161 e-busów.

Komentarze